Aprobaty i kryteria techniczne dotyczące wyrobów budowlanych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I BUDOWNICTWA
z dnia 19 grudnia 1994 r.
w sprawie aprobat i kryteriów technicznych dotyczących wyrobów budowlanych.

Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
jednostki upoważnione przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa do wydawania aprobat technicznych oraz zadania i obowiązki tych jednostek,
2)
szczegółowe zasady i tryb postępowania aprobacyjnego, mającego na celu stwierdzenie przydatności wyrobów budowlanych do zamierzonego stosowania, oraz zasady odpłatności z tytułu udzielania aprobat technicznych,
3)
zasady i tryb opracowywania i zatwierdzania kryteriów technicznych, stanowiących podstawę certyfikacji wyrobów budowlanych na znak bezpieczeństwa.
§  2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do wyrobów budowlanych podlegających dozorowi technicznemu lub służących do wykrywania i gaszenia pożarów, w zakresie ich właściwości technicznych, objętych odrębnymi przepisami.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wyrobach budowlanych, zwanych dalej "wyrobami", rozumie się przez to:
a) 1
wyroby krajowe i zagraniczne wytwarzane w celu wbudowania, zainstalowania, wmontowania lub zastosowania w obiektach budowlanych, które umożliwiają spełnienie przez te obiekty wymagań podstawowych. Nie są wyrobami budowlanymi maszyny, urządzenia i instalacje, służące wyłącznie do celów technologiczno-produkcyjnych, związanych z przeznaczeniem obiektu,
b)
części obiektów budowlanych powstające w wyniku robót budowlanych, wykonywanych przy zastosowaniu określonego procesu technologicznego, stanowiące powtarzalne rozwiązanie techniczne,
2)
wymaganiach podstawowych, rozumie się przez to wymagania określone w stosunku do obiektów budowlanych w odrębnych przepisach, dotyczące zapewnienia:
a)
bezpieczeństwa konstrukcji,
b)
bezpieczeństwa pożarowego,
c)
bezpieczeństwa użytkowania,
d)
odpowiednich warunków higienicznych i zdrowotnych oraz ochrony środowiska,
e)
ochrony przed hałasami i drganiami,
f)
oszczędności energii i odpowiedniej izolacyjności cieplnej przegród,
3)
kryteriach technicznych, rozumie się przez to zestaw wymagań stawianych w stosunku do określonych wyrobów, wybranych odpowiednio z właściwych przedmiotowo Polskich Norm lub aprobat technicznych, w uzasadnionych wypadkach uzupełniony na podstawie innych przepisów i dokumentów technicznych, ustalający konieczny i wystarczający zakres i poziom właściwości użytkowych i własności technicznych wyrobów, zapewniających spełnienie wymagań podstawowych przez obiekty budowlane, dla których wyroby są przeznaczone,
4)
dostawcy wyrobu budowlanego, zwanego dalej "dostawcą", rozumie się przez to dostawcę, o którym mowa w przepisach o badaniach i certyfikacji; dotyczy to producentów, dystrybutorów i importerów wyrobów określonych w pkt 1 lit. a), a w wypadku wyrobów, o których mowa w pkt 1 lit. b) - właścicieli praw wyłącznych do rozwiązań technicznych i ich licencjobiorców.

Rozdział  2

Jednostki upoważnione do udzielania aprobat technicznych

§  4.
1. 2
Do udzielania aprobat technicznych upoważnia się następujące jednostki, zwane dalej "jednostkami aprobującymi":
1)
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Techniki Instalacyjnej "Instal" w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów z zakresu inżynierii sanitarnej,
2)
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Instalacji i Urządzeń Elektrycznych w Budownictwie "Elektromontaż" w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów z zakresu inżynierii elektrycznej,
3)
Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów z zakresu inżynierii komunikacyjnej, stosowanych wyłącznie w budownictwie drogowym i mostowym,
4)
Instytut Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Krakowie - w odniesieniu do wyrobów z zakresu sieci i instalacji paliw gazowych,
5)
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Elementów Wyposażenia Budownictwa "Metalplast" w Poznaniu - w odniesieniu do okuć budowlanych i zamków,
6)
Instytut Energetyki w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w sieciach i stacjach elektroenergetycznych o napięciu 110 kV i wyższym,
7)
Instytut Ochrony Środowiska w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie do oczyszczania ścieków i przeróbki osadów,
8)
Instytut Budownictwa, Mechanizacji i Elektryfikacji Rolnictwa w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w obiektach przeznaczonych do hodowli zwierząt oraz do przechowywania płodów rolnych, środków produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego w gospodarstwach rolnych,
9)
Wojskową Akademię Techniczną w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym,
10)
Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa w Warszawie - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie do budowy nawierzchni kolejowych,
11)
Instytut Łączności w Warszawie, Oddział we Wrocławiu - w odniesieniu do wyrobów stosowanych wyłącznie jako elementy nośne i zamocowania anten, wraz z osprzętem.
12) 3
Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Przemysłu Izolacji Budowlanej w Katowicach - w odniesieniu do wyrobów termo- i hydroizolacyjnych oraz włókno-cementowych,
13) 4
Centralny Ośrodek Chłodnictwa w Krakowie - w odniesieniu do wyrobów budowlanych z zakresu chłodnictwa,
14) 5
Główny Instytut Górnictwa w Katowicach - w odniesieniu do wyrobów aparatury eksplozymetrycznej, dotyczących instalacji gazowych w budynkach,
15) 6
Instytut Techniki Budowlanej w Warszawie - w odniesieniu do pozostałych wyrobów budowlanych, a także wyrobów termo- i hydroizolacyjnych oraz włókno-cementowych, wymienionych w pkt 12.
2. 7
Jednostki aprobujące opracowują wykazy wyrobów, objętych działalnością aprobacyjną, które po zatwierdzeniu przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa są publikowane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.

Rozdział  3

Zasady udzielania aprobat technicznych

§  5.
1.
Aprobaty techniczne są udzielane dla wyrobów, których właściwości użytkowe i własności techniczne zapewniają prawidłowo projektowanym i wykonywanym obiektom budowlanym, w których wyroby mają być użyte, spełnianie stawianych im wymagań podstawowych.
2.
Właściwości użytkowe i własności techniczne, o których mowa w ust. 1, ocenia się na podstawie badań, analiz obliczeniowych i ocen ekspertów, dokonywanych zgodnie z zaleceniami udzielania aprobat technicznych, zwanymi dalej "zaleceniami".
3.
Aprobata techniczna określa właściwości użytkowe i własności techniczne wyrobu, podlegające ocenie, o której mowa w ust. 2, z wyodrębnieniem tych, które stanowią kryteria techniczne określone w § 3 pkt 3.
§  6.
1.
Zalecenia, o których mowa w § 5 ust. 2, opracowywane przez jednostki aprobujące powinny w szczególności zawierać:
1)
wymagania dotyczące wyrobów, wynikające z wymagań podstawowych, oraz założenia do określenia kryteriów technicznych,
2)
plan, program i metody badań,
3)
metody oceniania i wnioskowania na podstawie wyników badań.
2.
Zalecenia powinny uwzględniać, w miarę możliwości, właściwe przedmiotowo "Wytyczne dla europejskich aprobat technicznych" i "Zasady udzielania europejskich aprobat technicznych" Europejskiej Organizacji Aprobat Technicznych - EOTA.
3.
Jednostki aprobujące publikują i upowszechniają zalecenia, z wyłączeniem zaleceń dotyczących wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym.
§  7.
Uzyskanie aprobaty technicznej jest wymagane dla wyrobów:
1)
określonych w § 3 pkt 1 lit. a), na które nie ustanowiono właściwych przedmiotowo Polskich Norm, lub wyrobów, których właściwości użytkowe i cechy odnoszące się do wymagań podstawowych różnią się od właściwości określonych we właściwych przedmiotowo Polskich Normach,
2)
określonych w § 3 pkt 1 lit. b), nie sprawdzonych w krajowej praktyce i nie mających podstaw w obowiązujących przepisach i Polskich Normach.
§  8. 8
Uzyskanie aprobaty technicznej nie jest wymagane dla wyrobów stosowanych lub wytwarzanych jednostkowo, na indywidualne zamówienie stosującego.
§  9.
O aprobaty techniczne mogą ubiegać się dostawcy będący podmiotami gospodarczymi w rozumieniu odrębnych przepisów.
§  10.
1.
Kierownik jednostki aprobującej powołuje komisję aprobat technicznych, zwaną dalej "Komisją". Komisja działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez kierownika jednostki aprobującej.
2.
W skład Komisji wchodzą przedstawiciele jednostki aprobującej, eksperci spoza jednostki aprobującej, przedstawiciele jednostek certyfikujących wyroby budowlane oraz organizacji producentów i wykonawców budowlanych. Na posiedzenia Komisji są zapraszani przedstawiciele: dostawcy ubiegającego się o aprobatę, Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa oraz innych ministrów właściwych ze względu na jednostkę aprobującą.
3.
Do zadań Komisji należy bezstronne opiniowanie przydatności wyrobu do zamierzonego stosowania na podstawie oceny przeprowadzonej według § 5 ust. 2 oraz opiniowanie zaleceń, o których mowa w § 6.

Rozdział  4

Postępowanie aprobacyjne

§  11.
Jednostki aprobujące są obowiązane udostępniać dostawcom informator wskazujący dokumenty stanowiące podstawę działalności aprobacyjnej i zawierający opis postępowania aprobacyjnego, czas potrzebny do jego przeprowadzenia oraz informacje na temat opłat za tę działalność.
§  12.
Dostawca, o którym mowa w § 9, ubiegający się o aprobatę techniczną składa wniosek do właściwej jednostki aprobującej, wraz z dowodem uiszczenia opłaty za wstępny etap postępowania aprobacyjnego. Wzór formularza wniosku określa załącznik do rozporządzenia.
§  13.
1.
Jednostka aprobująca w terminie 2 tygodni, a w wypadkach wymagających opinii Komisji - w terminie 1 miesiąca od dnia przyjęcia wniosku, w ramach wstępnego etapu postępowania aprobacyjnego, dokonuje formalnej weryfikacji wniosku oraz rozpatruje jego zasadność. Jednostka aprobująca potwierdza potrzebę wszczęcia postępowania aprobacyjnego lub przedstawia dostawcy pisemne uzasadnienie braku potrzeby jego wszczęcia.
2.
Stwierdzenie braku potrzeby wszczęcia postępowania aprobacyjnego następuje, gdy udzielenie aprobaty technicznej dla wyrobu będącego przedmiotem wniosku nie jest wymagane w myśl § 7 i 8.
§  14.
1.
Wszczęcie właściwego postępowania aprobacyjnego następuje w terminie określonym umową zawartą przez strony. W ciągu 2 miesięcy od tego terminu, jeżeli umowa nie stanowi inaczej, jednostka aprobująca przedstawia dostawcy pisemne stanowisko w sprawie wniosku.
2.
W stanowisku opracowanym na podstawie zaleceń i opinii Komisji określa się zakres prac niezbędnych do oceny przydatności wyrobu do zamierzonego stosowania oraz warunki płatności, a w szczególności:
1)
rodzaj, przedmiot i metody badań eksperymentalnych, wraz z podstawowym uzasadnieniem konieczności ich wykonania,
2)
zakres i przedmiot niezbędnych uzasadnień obliczeniowych oraz wykaz dodatkowych danych, dokumentów, sprawozdań i zaświadczeń umożliwiających ocenę przydatności wyrobu do zamierzonego stosowania,
3)
listę jednostek właściwych do wykonania badań, o których mowa w pkt 1, uwzględniającą w pierwszej kolejności laboratoria akredytowane zgodnie z odrębnymi przepisami o badaniach i certyfikacji.
3.
Uzyskanie dokumentów i wyników badań, określonych w ust. 2 pkt 1 i 2, należy do dostawcy ubiegającego się o aprobatę techniczną i nie wchodzi w skład postępowania aprobacyjnego.
4.
Jednostka aprobująca może uznać wyniki badań laboratoriów zagranicznych, jeżeli z upoważnienia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa zawarła z organizacją zagraniczną porozumienie o wzajemnym uznawaniu sprawozdań z badań, a także gdy zobowiązanie o wzajemnym uznawaniu badań wynika z umów międzynarodowych.
§  15.
1.
Po uzyskaniu pełnej dokumentacji wniosku, określonej w § 14 ust. 2 pkt 1 i 2, jednostka aprobująca dokonuje analizy otrzymanych danych i rozstrzyga o przydatności wyrobu do zamierzonego stosowania według zasad ustalonych w § 5, przy respektowaniu cząstkowych ocen i opinii o wyrobie, wydawanych na podstawie odrębnych przepisów przez upoważnione jednostki.
2.
Jednostka aprobująca udziela aprobaty technicznej na podstawie pozytywnej opinii Komisji.
3.
Aprobatę techniczną podpisuje kierownik jednostki aprobującej.
4.
Wydanie aprobaty technicznej następuje w terminie 2 miesięcy od dnia uzyskania pełnej dokumentacji wniosku, określonej w § 14 ust. 2 pkt 1 i 2.
§  16.
1.
Aprobata techniczna obowiązuje od dnia w niej określonego.
2.
Aprobata techniczna jest udzielana na okres do 5 lat włącznie. Okres ten może być przedłużany drogą aneksu do wydanej aprobaty.
3.
Aprobata techniczna traci swą ważność z dniem ustanowienia właściwej przedmiotowo Polskiej Normy.
§  17.
Dostawca, który uzyskał aprobatę techniczną, jest obowiązany zawiadamiać jednostkę aprobującą o zamierzonych zmianach materiałowych, konstrukcyjnych, technologicznych i recepturowych wyrobu objętego udzieloną aprobatą techniczną.
§  18.
1.
Aprobata techniczna może być zmieniona przez jednostkę, która ją wydała:
1)
w razie zgłoszenia przez dostawcę, który uzyskał aprobatę techniczną, zamierzonych zmian materiałowych, konstrukcyjnych, technologicznych i recepturowych,
2)
z inicjatywy jednostki aprobującej - w wyniku zmian stanu wiedzy technicznej lub w związku ze zmianą odrębnych przepisów.
2.
W wypadku wprowadzenia zmian wymagań technicznych aprobaty, należy przeprowadzić odpowiednio uproszczone postępowanie aprobacyjne w zakresie dotyczącym zmian i wydać nową aprobatę.
§  19.
1.
Aprobata techniczna może być uchylona przez jednostkę aprobującą, która ją wydała, w razie stwierdzenia niespełniania przez wyrób wymagań określonych w aprobacie.
2.
Uchylenie aprobaty może nastąpić także na wniosek Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.
3.
Jednostka aprobująca powinna poinformować dostawcę, który uzyskał aprobatę techniczną, i Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa o uchyleniu aprobaty.
§  20.
1.
Jednostka aprobująca prowadzi rejestr udzielonych i uchylonych aprobat technicznych i przekazuje ich wykaz Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
2.
Wykaz udzielonych i uchylonych aprobat technicznych jest publikowany w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, z wyłączeniem aprobat technicznych dla wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym.
3.
Jednostki aprobujące są obowiązane, co najmniej raz do roku, przekazywać Ministrowi Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa informacje o przebiegu działalności aprobacyjnej.
§  21.
1.
Jednostki aprobujące publikują i upowszechniają aprobaty techniczne, z wyłączeniem aprobat technicznych dla wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym. Przedruk aprobaty jest dozwolony jedynie w całości.
2.
Dostawca, który uzyskał aprobatę techniczną, jest obowiązany powoływać się na jej udzielenie w treści dokumentów związanych z wprowadzaniem do obrotu i stosowaniem wyrobu objętego aprobatą, podając pełne oznaczenie aprobaty nadane przez jednostkę aprobującą i termin ważności aprobaty. Tekst i rysunki w publikacjach dotyczących wyrobu objętego aprobatą techniczną nie mogą być z nią sprzeczne.
§  22.
1.
Jednostka aprobująca i działająca przy niej Komisja zapewniają poufność informacji uzyskanych w trakcie swej działalności i zachowanie tajemnicy co do zastrzeżonych przez dostawcę ubiegającego się o aprobatę techniczną wyników badań, dokumentacji konstrukcyjnej i opisu technologii.
2.
Jednostka aprobująca informuje dostawcę ubiegającego się o udzielenie aprobaty o przysługującym mu prawie zgłoszenia zastrzeżenia, o którym mowa w ust. 1.
§  23.
1.
Jeżeli jednostka aprobująca odmówi udzielenia aprobaty technicznej, dostawca ubiegający się o udzielenie aprobaty technicznej może zwrócić się do Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z wnioskiem o zbadanie zasadności odmowy.
2.
Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa rozpatrując wniosek, o którym mowa w ust. 1, może nakazać powtórzenie postępowania aprobacyjnego lub jego części na koszt jednostki aprobującej.
3. 9
Odmowa udzielenia aprobaty technicznej uniemożliwia ponowne złożenie wniosku o udzielenie aprobaty technicznej na ten sam wyrób do innej jednostki aprobującej.

Rozdział  5

Opłaty

§  24.
1. 10
Działalność jednostek aprobujących w zakresie objętym rozporządzeniem jest prowadzona odpłatnie na koszt dostawców ubiegających się o udzielenie aprobat.
2.
Odpłatność za przeprowadzenie etapu wstępnego, o którym mowa w § 13, ustala się w wysokości 100% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o rewaloryzacji oraz zasadach ustalania emerytur i rent.
3.
Odpłatność za:
1)
opracowanie stanowiska w sprawie wniosku, o którym mowa w § 14 ust. 1 i 2,
2)
analizę wyników badań i inne czynności, niezbędne do oceny przydatności wyrobów do zamierzonego stosowania,
3)
opracowanie i wydanie dokumentu aprobaty technicznej,
4)
opracowanie i wydanie aneksu do aprobaty technicznej,
5)
wprowadzenie zmian postanowień technicznych do aprobaty technicznej, opracowanie i wydanie znowelizowanej aprobaty technicznej,

określa się na podstawie udokumentowanej liczby godzin nakładu pracy i stawki godzinowej.

4.
Jednostka aprobująca ustala w cenniku odpłatność za czynności określone w ust. 3.
5. 11
Zasady kalkulacji stawek godzinowych stosowanych przez jednostki w działalności aprobacyjnej podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.
§  25.
Przepisów § 24 nie stosuje się do innych kosztów, ponoszonych przez dostawcę ubiegającego się o udzielenie aprobaty technicznej, a w szczególności kosztów badań związanych z uzyskaniem dokumentów określonych w § 14 ust. 2 pkt 1 i 2.

Rozdział  6

Zasady i tryb opracowywania i zatwierdzania kryteriów technicznych stanowiących podstawę certyfikacji wyrobów budowlanych na znak bezpieczeństwa

§  26.
1.
Kryteria techniczne, o których mowa w § 3 pkt 3, stanowią podstawę certyfikacji wyrobów na znak bezpieczeństwa.
2.
Kryteria techniczne dla określonych wyrobów powinny jednoznacznie określać:
1)
właściwości użytkowe i własności techniczne wyrobu podlegające sprawdzeniu,
2)
poziom wymagań odnoszących się do wybranych właściwości użytkowych i własności technicznych wyrobu,
3)
sposób sprawdzania spełnienia tych wymagań przez określenie planu, programu i metod badań oraz innych metod weryfikacji, gdy ma to zastosowanie.
3.
Określenie zakresu i poziomu wymagań, o których mowa w ust. 2, powinno opierać się na właściwych przedmiotowo Polskich Normach lub aprobatach technicznych.
§  27.
Opracowanie kryteriów technicznych w postaci odrębnego dokumentu nie jest wymagane, jeżeli właściwe przedmiotowo Polskie Normy, wprowadzone do obowiązkowego stosowania, lub aprobaty techniczne pozwalają na jednoznaczne określenie wymagań, o których mowa w § 26 ust. 2.
§  28.
1. 12
Opracowanie kryteriów technicznych w postaci odrębnego dokumentu jest wymagane, jeżeli jednoznaczne określenie wszystkich danych, o których mowa w § 26 ust. 2, nie jest możliwe na podstawie istniejących, właściwych przedmiotowo Polskich Norm lub ważnych decyzji o dopuszczeniu do stosowania w budownictwie.
2. 13
Przy opracowywaniu kryteriów technicznych, o których mowa w ust. 1, niezbędne uzupełnienia wprowadza się wykorzystując inne przepisy i dokumenty techniczne.
§  29.
Do opracowania kryteriów technicznych, o których mowa w § 28, są obowiązane:
1) 14
jednostki aprobujące - w odniesieniu do wyrobów, które są przedmiotem ważnych decyzji o dopuszczeniu do stosowania w budownictwie,
2)
akredytowane jednostki certyfikujące - w odniesieniu do pozostałych wyrobów objętych Polskimi Normami.
§  30.
Minister Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa zatwierdza kryteria techniczne opracowane przez jednostki, o których mowa w § 29.
§  31.
1.
Jednostki wymienione w § 29 publikują i upowszechniają zatwierdzone kryteria techniczne, z wyłączeniem kryteriów technicznych dotyczących wyrobów stosowanych wyłącznie w budownictwie obronnym.
2.
Wykaz zatwierdzonych kryteriów technicznych stanowiących podstawę certyfikacji wyrobów na znak bezpieczeństwa jest publikowany w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  32. 15
Kryteria techniczne, zatwierdzone przez Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, pozostają w mocy w dotychczasowym zakresie do dnia 31 grudnia 1997 r. włącznie.
§  33.
Wnioski dotyczące dopuszczenia do stosowania w budownictwie nowych materiałów budowlanych, złożone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, uznaje się, za zgodą wnioskodawcy, za wnioski o udzielenie aprobaty technicznej.
§  34.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WNIOSEK O WYDANIE APROBATY TECHNICZNEJ

A. Informacje podstawowe

1. Wniosek do .........................................................................................................................

(nazwa upoważnionej jednostki aprobującej)

2. Wnioskodawca .....................................................................................................................

(nazwa i adres wnioskodawcy)

[]1 producent, dystrybutor, importer wyrobu

[] świadczący usługi budowlane

3. Rodzaj wyrobu lub powtarzalnego rozwiązania technicznego ...............................................

............................................................................................................................................

4. Nazwa handlowa ...............................................................................................................

5. Lista autoryzowanych wytwórców lub wykonawców robót budowlanych:

[] Wyrób przeznaczony do obrotu [] Powtarzalne rozwiązanie techniczne

Nazwa i adres zakładów produkcyjnych, Nazwa i adres przedsiębiorstw (firm)

w których będzie produkowany wyrób wykonujących roboty budowlane:

budowlany:

.................................................... ............................................................

................................................... ............................................................

.................................................. .............................................................

.................................................. .............................................................

6. Posiada ważną aprobatę wydaną przez jednostki aprobujące UEAtc lub EOTA.

[] []

Tak Nie

........................................................

(nazwa jednostki aprobującej)

..........................................................

(nazwa, numer i data ważności dokumentu)

______

1 Odpowiednie zakreślić

B. Charakterystyka techniczna wyrobu lub powtarzalnego rozwiązania technicznego

Integralną częścią niniejszego wniosku są:

1. Charakterystyka techniczna:

[]2 opis techniczny surowców i materiałów zał. 1

[] opis techniczny wyrobu lub rozwiązania technicznego zał. 2

[] rysunki techniczne zał. 3

[] obliczenia wykonane przez: zał. 4

...........................................................................................................................................

(nazwa i adres jednostki)

............................................................................................................................................

[] wyniki dotychczasowych badań, wykonane przez: zał. 5

...........................................................................................................................................

(nazwa i adres jednostki naukowo-badawczej lub akredytowanego laboratorium)

............................................................................................................................................

[] szczegółowy opis przeznaczenia i zakresu stosowania oraz wytyczne techniczne producenta dotyczące warunków stosowania wyrobu, wykonywania robót budowlanych, szczegółowe dane dotyczące montażu, wbudowania i ewentualnej konserwacji zał. 6

2. Inne opinie i zaświadczenia wymagane z mocy odrębnych przepisów:

...................................................

(nazwa jednostki wydającej opinię)

....................................................

(znak i nr opinii) zał. 7

______

2 Odpowiednie zakreślić

C. Deklaracje wnioskodawcy

Po zapoznaniu się z zasadami postępowania aprobacyjnego deklaruję niniejszym, że:

1. Posiadam upoważnienie wytwórcy (właściciela) przedmiotu aprobaty do występowania w jego imieniu z wnioskiem o wydanie aprobaty zał. 8

Osobą reprezentującą wnioskodawcę i odpowiedzialną za realizację wymagań ze strony jednostki aprobującej jest:

.....................................................................................................................................

(imię i nazwisko, adres, nr tel., faks)

2. Upoważniam jednostkę aprobującą do poinformowania o treści wniosku i załączonych do niego dokumentów Komisji Aprobat Technicznych.

..................................................

(podpis i pieczęć wnioskodawcy)

..................................................

(data złożenia wniosku)

1 § 3 pkt 1 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
2 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret pierwszy i drugi rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
3 § 4 ust. 1 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret trzeci rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
4 § 4 ust. 1 pkt 13 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret trzeci rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
5 § 4 ust. 1 pkt 14 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret trzeci rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
6 § 4 ust. 1 pkt 15 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret trzeci rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
7 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
8 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
9 § 23 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
10 § 24 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
11 § 24 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
12 § 28 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
13 § 28 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
14 § 29 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.
15 § 32 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 21 listopada 1995 r. (Dz.U.95.136.672) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 grudnia 1995 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1995.10.48

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Aprobaty i kryteria techniczne dotyczące wyrobów budowlanych.
Data aktu: 19/12/1994
Data ogłoszenia: 08/02/1995
Data wejścia w życie: 23/02/1995