Tryb składania wniosków i zasady przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych, jako zadania własne gmin, w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 czerwca 1994 r.
w sprawie trybu składania wniosków i zasad przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych, jako zadania własne gmin, w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym.

Na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1994 z dnia 25 marca 1994 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 209) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa tryb składania wniosków oraz zasady przyznawania z rezerwy budżetu państwa, określonej w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej na rok 1994 z dnia 25 marca 1994 r. (Dz. U. Nr 52, poz. 209), dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych, jako zadania własne gmin, w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
dotacji lub dotacji z rezerwy budżetu państwa - rozumie się przez to dotację z rezerwy budżetu państwa, o której mowa w ust. 1,
2)
inwestycjach infrastrukturalnych - rozumie się przez to inwestycje realizowane jako zadania własne gminy, w zakresie zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną i energię cieplną, kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych, urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, gminnych dróg i ulic oraz urządzeń sportowo-rekreacyjnych,
3)
regionach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym - rozumie się przez to gminy wymienione w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 1993 r. w sprawie określenia wykazu gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz. U. Nr 82, poz. 385),
4)
wnioskodawcach - rozumie się przez to zarządy gmin, o których mowa w pkt 3, ubiegające się o uzyskanie dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w roku 1994,
5)
robotach publicznych - rozumie się przez to roboty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu (Dz. U. Nr 106, poz. 457, z 1992 r. Nr 21, poz. 84 i Nr 78, poz. 394 oraz z 1994 r. Nr 43, poz. 165),
6)
liczbie bezrobotnych przewidzianych do zatrudnienia przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych - rozumie się przez to liczbę bezrobotnych określoną w umowie zawartej między rejonowym urzędem pracy a wnioskodawcą,
7)
rzeczywistej liczbie bezrobotnych zatrudnionych przy realizacji inwestycji - rozumie się przez to liczbę bezrobotnych skierowanych przez właściwy dla siedziby wnioskodawcy rejonowy urząd pracy i zatrudnionych na podstawie umowy o pracę przez wnioskodawcę lub upoważniony przez niego zakład pracy przy realizacji inwestycji infrastrukturalnej,
8)
zaawansowanie inwestycji infrastrukturalnej - rozumie się przez to relację wartości nakładów w cenach 1994 r. poniesionych na realizację inwestycji infrastrukturalnej od rozpoczęcia realizacji do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek o przyznanie dotacji, do jej całkowitej wartości kosztorysowej w cenach 1994 r.
§  2.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej:
1)
dokona podziału kwoty rezerwy budżetu państwa, określonej w § 1 ust. 1, między województwa, w których występują regiony zagrożone wysokim bezrobociem strukturalnym, rozdzielając 50% tej kwoty proporcjonalnie do liczby bezrobotnych zarejestrowanych w rejonowych urzędach pracy w tych regionach na koniec kwartału poprzedzającego kwartał, w którym jest dokonywany podział, a 50% tej kwoty - proporcjonalnie do kwot środków z Funduszu Pracy przyznanych w 1994 r. tym regionom na finansowanie robót publicznych,
2)
poinformuje właściwych wojewodów i kierowników wojewódzkich urzędów pracy o kwocie dotacji ustalonej dla województwa,
3)
przekaże Ministrowi Finansów wykaz kwot dotacji ustalonych dla poszczególnych województw.
§  3.
1.
Dotacje na dofinansowanie poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych są przyznawane przez wojewodów, po zasięgnięciu opinii kierowników wojewódzkich urzędów pracy i wojewódzkich rad zatrudnienia, w granicach kwoty dotacji ustalonej dla województwa przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.
2.
Dotacja może być przyznana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej będącej zadaniem własnym gminy, jeżeli taka inwestycja jest zlokalizowana w regionie zagrożonym wysokim bezrobociem strukturalnym i realizowana z udziałem bezrobotnych kierowanych do robót publicznych przez rejonowy urząd pracy właściwy dla siedziby wnioskodawcy.
3.
Łączna kwota dotacji z rezerwy budżetu państwa i innych dotacji z budżetu wojewody na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej w 1994 r. nie może przekroczyć 50% wartości nakładów planowanych do poniesienia na tę inwestycję w 1994 r., z zastrzeżeniem ust. 4 oraz art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600).
4.
Przed określeniem kwoty dotacji, od wartości nakładów planowanych do poniesienia na inwestycję infrastrukturalną w 1994 r. jest odejmowana kwota kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne, podlegających refundacji w 1994 r. przez rejonowy urząd pracy ze środków Funduszu Pracy, która jest ustalona w umowie zawartej przez wnioskodawcę z właściwym wojewódzkim lub rejonowym urzędem pracy i wykazana we wniosku.
§  4.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych są składane przez wnioskodawców właściwym wojewodom w terminie określonym przez tych wojewodów, nie później jednak niż do dnia 31 sierpnia 1994 r.
2.
Właściwi wojewodowie zawiadomią zarządy gmin zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym o ustalonym terminie składania wniosków, o których mowa w ust. 1.
3.
Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4.
Część opisowa wniosku powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji infrastrukturalnej objętej wnioskiem oraz informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji infrastrukturalnej, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego we wniosku (w tym do dnia 31 grudnia 1994 r., jeżeli inwestycja infrastrukturalna jest planowana do zakończenia po 1994 r.),
3)
stanie przygotowania inwestycji infrastrukturalnej do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska, związanych z realizacją inwestycji infrastrukturalnej,
5)
planowanych efektach gospodarczych i społecznych inwestycji infrastrukturalnej, innych niż określone w części A wniosku,
6)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
5.
Do wniosku należy załączyć:
1)
kopię umowy, o której mowa w § 3 ust. 4,
2)
opinię rejonowego urzędu pracy właściwego dla siedziby wnioskodawcy,
3)
pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli we wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania inwestycji infrastrukturalnej; w razie wykazania we wniosku pożyczki, do takiego wniosku należy załączyć pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy zawierające odpowiednie informacje,
4)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji, wraz z odsetkami w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji - w przypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i § 9 ust. 3 i 4, oraz po upływie terminu określonego w § 10 ust. 1.
6.
Przy rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje infrastrukturalne, wymagające najniższej kwoty dotacji na jednego bezrobotnego przewidzianego do zatrudnienia przy realizacji takiej inwestycji w 1994 r. oraz stwarzające warunki do powstania, po zakończeniu inwestycji, największej liczby miejsc pracy w regionie zagrożonym wysokim bezrobociem strukturalnym.
§  5.
1.
Wojewoda po otrzymaniu opinii, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz rozpatrzeniu wniosku o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej, w terminie 20 dni od dnia złożenia wniosku:
1)
wydaje decyzję w sprawie przyznania lub odmowy przyznania dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej objętej wnioskiem; decyzja o przyznaniu dotacji określa kwotę tej dotacji i planowany termin jej przekazania wnioskodawcy; jeżeli dotacja ma być przekazana w ratach - wojewoda określa wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcy,
2)
informuje Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz kierownika wojewódzkiego urzędu pracy o wydaniu decyzji, o której mowa w pkt 1, oraz przekazuje dane dotyczące inwestycji infrastrukturalnej, która będzie dofinansowana przyznaną dotacją, wysokości tej dotacji i planowanego terminu jej przekazania wnioskodawcy,
3)
przekazuje wnioskodawcy decyzję, o której mowa w pkt 1,
4)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa.
2.
Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które są określone w decyzji o przyznaniu dotacji, chyba że:
1)
w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 2 - zmieni termin przekazania dotacji określonej w decyzji o przyznaniu dotacji,
2)
w przypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 - uchyli decyzję o przyznaniu dotacji, w części dotyczącej pozostałych, jeszcze nie przekazanych rat dotacji.
3.
Jeżeli wniosek o przyznanie dotacji został rozpatrzony negatywnie, wojewoda zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach takiej decyzji.
§  6.
1.
Wnioskodawca, który otrzymuje dotację na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania właściwemu wojewodzie oraz kierownikowi wojewódzkiego urzędu pracy, w terminie 15 dni po upływie III i IV kwartału 1994 r., informacji o przebiegu realizacji i finansowania tych inwestycji, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopie protokołów końcowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych zakończonych w danym kwartale 1994 r., a po upływie IV kwartału 1994 r. - również kopie protokołów częściowego odbioru inwestycji infrastrukturalnych przewidzianych do zakończenia po 1994 r., w zakresie rzeczowym określonym w części opisowej wniosków, planowanym do wykonania do dnia 31 grudnia 1994 r.,
2)
część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania każdej inwestycji infrastrukturalnej oraz dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego poszczególnych inwestycji infrastrukturalnych, który jest określony w części opisowej wniosków.
3.
Właściwi wojewodowie, w porozumieniu z kierownikami wojewódzkich urzędów pracy, przekazują Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej informacje zbiorcze sporządzone według wzoru, o którym mowa w ust. 1, na podstawie danych zawartych w informacjach otrzymanych od wnioskodawców, z zastrzeżeniem ust. 4-6.
4.
Przed sporządzeniem informacji zbiorczych, przekazywanych Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodów.
5.
Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzonego po III kwartale 1994 r., są przekazywane Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej do dnia 31 października 1994 r.
6.
Informacje zbiorcze, o których mowa w ust. 3, sporządzonego po IV kwartale 1994 r., są przekazywane Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej do dnia 25 lutego 1995 r., łącznie z analizą nieprawidłowości występujących w ciągu 1994 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji infrastrukturalnych oraz działań podjętych w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyników tych działań.
7.
Kopie informacji zbiorczych i analizy, o których mowa w ust. 5 i 6, wojewodowie przesyłają Ministrowi Finansów.
8.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej przedstawi Radzie Ministrów, w terminie do dnia 31 marca 1995 r., informacje o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją w 1994 r., która będzie zawierała w szczególności następujące dane:
1)
liczbę inwestycji dofinansowanych dotacją,
2)
liczbę bezrobotnych zatrudnionych przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych dotacją,
3)
wartość nakładów poniesionych na inwestycje infrastrukturalne dofinansowane dotacją,
4)
kwotę dotacji na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych, przyznaną przez wojewodów i przekazaną wnioskodawcom,
5)
kwotę środków z budżetu gmin, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych,
6)
kwotę środków z Funduszu Pracy, wydatkowanych na finansowanie robót publicznych,
7)
liczbę wnioskodawców zobowiązanych do zwrotu dotacji do budżetu wojewody oraz łączną kwotę tych dotacji.
§  7.
1.
Właściwi wojewodowie kontrolują prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych na finansowanie inwestycji infrastrukturalnych i sporządzania informacji, o których mowa w § 6 ust. 1, oraz przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji w przypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 i § 9 ust. 2.
2.
Kontrole dotyczące nieprawidłowości w realizacji robót publicznych są dokonywane przez wojewodę w porozumieniu z kierownikiem wojewódzkiego urzędu pracy.
§  8.
1.
Jeżeli wojewoda, na podstawie informacji otrzymywanych od wnioskodawców albo w wyniku kontroli dokonanych przez wojewodę lub przez inne organy kontrolne w czasie realizacji inwestycji infrastrukturalnych w 1994 r., stwierdzi nieprawidłowości polegające w szczególności na:
1)
wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji infrastrukturalnej, nierozpoczęciu inwestycji infrastrukturalnej w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym zakończeniu inwestycji w planowanym terminie,
2)
wykorzystywaniu dotacji przekazanej na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej niezgodnie z jej przeznaczeniem,
3)
zatrudnianiu bezrobotnych przy robotach publicznych w liczbie mniejszej od określonej we wniosku na podstawie umowy, o której mowa w § 3 ust. 4

- podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.

2.
Wojewoda, w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy, może zmienić terminy przekazania pozostałych rat dotacji, określone w decyzji, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
3.
W razie występowania nieprawidłowości, o której mowa w ust. 1 pkt 3, wojewoda podejmuje działania wobec wnioskodawcy w porozumieniu z kierownikiem wojewódzkiego urzędu pracy.
4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę, o którym mowa w ust. 1:
1)
dotacja przekazana na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni od tego terminu, do budżetu wojewody,
2)
wojewoda uchyla decyzję o przyznaniu dotacji dla wnioskodawcy, w części dotyczącej pozostałych, jeszcze nie przekazanych rat dotacji.
5.
Wojewodowie informują bezzwłocznie Ministra Finansów, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz kierowników wojewódzkich urzędów pracy o przypadkach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, oraz o kwotach dotacji podlegających zwrotowi do budżetu wojewodów przez wnioskodawców, kwotach rat dotacji nie przekazanych tym wnioskodawcom i dokonanych zmianach terminów przekazania wnioskodawcom pozostałych rat dotacji.
§  9.
1.
Właściwi wojewodowie, po upływie w 1994 r. planowanego terminu zakończenia każdej inwestycji infrastrukturalnej oraz po dniu 31 grudnia 1994 r., dokonują ponownej kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji przekazanych na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
2.
Jeżeli wojewoda, w wyniku kontroli, o których mowa w ust. 1, lub kontroli dokonanej przez inny organ kontrolny, stwierdzi wystąpienie choćby tylko jednej z następujących nieprawidłowości:
1)
liczba bezrobotnych zatrudnionych w 1994 r. przy realizacji inwestycji infrastrukturalnej była mniejsza o więcej niż 5% od liczby bezrobotnych przewidzianych do zatrudnienia w 1994 r., określonej we wniosku,
2)
inwestycja infrastrukturalna planowana do zakończenia w 1994 r. nie została zakończona do dnia 31 grudnia 1994 r.,
3)
inwestycja infrastrukturalna przewidziana do zakończenia po 1994 r. nie została zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym we wniosku do wykonania do dnia 31 grudnia 1994 r.,
4)
łączna kwota przekazanych w 1994 r. na finansowanie inwestycji infrastrukturalnej dotacji z rezerwy budżetu państwa i innych dotacji z budżetu wojewody była większa od 50% wartości nakładów rzeczywiście poniesionych na tę inwestycję w 1994 r.,

dotacja z rezerwy budżetu państwa przekazana na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej w 1994 r. podlega zwrotowi do budżetu wojewody, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, dotacja podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę ze środków budżetu gminy do budżetu wojewody, w terminie uzgodnionym z wojewodą, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 1995 r.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, dotacja podlega zwrotowi do budżetu wojewody, w terminie i według zasad określonych w ust. 3, w kwocie stanowiącej różnicę między łączną kwotą dotacji z rezerwy budżetu państwa i innych dotacji z budżetu wojewody przekazanych w 1994 r. na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej a kwotą równą 50% wartości nakładów rzeczywiście poniesionych na tę inwestycję w 1994 r.; kwota dotacji podlegającej zwrotowi do budżetu wojewody nie może być jednak wyższa od kwoty dotacji z rezerwy budżetu państwa, przekazanej w 1994 r. na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej.
5.
Wojewodowie zawiadamiają bezzwłocznie Ministra Finansów, Ministra Pracy i Polityki Socjalnej oraz kierowników wojewódzkich urzędów pracy o kwotach i terminach zwrotu dotacji do budżetu wojewody, w przypadkach określonych w ust. 3 i 4.
§  10.
1.
Dotacja przekazana wnioskodawcy na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej, lecz nie wykorzystana na ten cel w całości w 1994 r., jest przez wnioskodawcę przeznaczana po 1994 r., w kwocie pozostałej w dniu 31 grudnia 1994 r., na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym tej inwestycji, planowanym i wykonanym w 1994 r., a po sfinansowaniu zobowiązań podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w przypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1 oraz w § 9 ust. 3.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wniosek

o przyznanie dotacji z rezerwy budżetu państwa na 1994 r. na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnej realizowanej w systemie robót publicznych jako zadanie własne gminy

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Informacja

sporządzona po ......... kwartale 1994 r. o realizacji i finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych wykonywanych w systemie robót publicznych, jako zadania własne gmin, w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym, które są finansowane z udziałem dotacji z rezerwy budżetu państwa na rok 1994, przyznanych decyzją wojewody

(pominięty)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.79.364

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb składania wniosków i zasady przyznawania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych, jako zadania własne gmin, w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym.
Data aktu: 29/06/1994
Data ogłoszenia: 08/07/1994
Data wejścia w życie: 23/07/1994