Protokół dodatkowy do Konwencji europejskiej o informacji o prawie obcym. Strasburg.1978.03.15.

PROTOKÓŁ DODATKOWY
do Konwencji europejskiej o informacji o prawie obcym,
sporządzony w Strasburgu dnia 15 marca 1978 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 15 marca 1978 r. w Strasburgu został sporządzony Protokół dodatkowy do Konwencji o informacji o prawie obcym w następującym brzmieniu:

PROTOKÓŁ DODATKOWY

do Konwencji europejskiej o informacji o prawie obcym

Państwa członkowskie Rady Europy, sygnatariusze niniejszego protokołu,

biorąc pod uwagę postanowienia Konwencji europejskiej o informacji o prawie obcym, otwartej do podpisu w Londynie dnia 7 czerwca 1968 r. (określanej dalej jako konwencja);

zważywszy, że celowe jest rozciągnięcie systemu wzajemnej pomocy międzynarodowej, ustalonego w tej konwencji na dziedziny prawa karnego i procedury karnej na płaszczyźnie wielostronnej, otwartej dla wszystkich Umawiających się Stron konwencji;

zważywszy, że w celu wyeliminowania przeszkód o charakterze ekonomicznym, utrudniających dostęp do wymiaru sprawiedliwości, i umożliwienia osobom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej lepszego korzystania z przysługujących im praw w Państwach członkowskich pożądane jest również objęcie systemem ustalonym przez konwencję dziedziny pomocy sądowej i doradztwa prawnego w sprawach cywilnych i handlowych;

stwierdzając, że artykuł 1 ustęp 2 konwencji przewiduje, że dwie lub więcej Umawiających się Stron mogą uzgodnić rozszerzenie zakresu stosowania konwencji w stosunkach między nimi na dziedziny inne niż te, które zostały określone w konwencji;

stwierdzając, że artykuł 3 ustęp 3 konwencji przewiduje, że dwie lub więcej Umawiających się Stron mogą uzgodnić stosowanie konwencji w stosunkach między nimi do wniosków pochodzących od organów innych niż organy sądowe,

uzgodniły, co następuje:

Rozdział  I

Artykuł  1

Umawiające się Strony zobowiązują się do dostarczania sobie wzajemnie, zgodnie z postanowieniami konwencji, informacji o swoim prawie karnym materialnym i proceduralnym, organizacji wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych, w tym również prokuratury, oraz o prawie dotyczącym wykonywania orzeczonych środków karnych. Zobowiązanie to dotyczy wszelkich postępowań odnoszących się do przestępstw, których ściganie, w chwili zwrócenia się z wnioskiem o dostarczenie informacji, należy do właściwości organów sądowych Strony wzywającej.

Artykuł  2

Wniosek o dostarczenie informacji, dotyczący zagadnień z dziedzin określonych w artykule 1, może:

a)
pochodzić nie tylko od sądu, ale również od każdego innego organu sądowego, właściwego w zakresie ścigania lub wykonania ostatecznego i prawomocnego orzeczenia oraz
b)
być sporządzony nie tylko w związku ze wszczętym już postępowaniem, ale również w wypadku, gdy przewiduje się wszczęcie postępowania.

Rozdział  II

Artykuł  3

W ramach zobowiązania wynikającego z artykułu 1 ustęp 1 konwencji Umawiające się Strony mogą uzgodnić, że wniosek o dostarczenie informacji może:

a)
pochodzić nie tylko od organu sądowego, ale również od każdego organu lub osoby działającej w ramach urzędowego systemu pomocy sądowej lub doradztwa prawnego dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej oraz
b)
być sporządzony nie tylko w związku ze wszczętym już postępowaniem, ale również w wypadku, gdy przewiduje się wszczęcie postępowania.
Artykuł  4
1.
Każda Umawiająca się Strona, która nie utworzyła lub nie wyznaczyła jednego lub więcej organów wysyłających, zgodnie z artykułem 2 ustęp 2 konwencji, powinna utworzyć lub wyznaczyć taki organ lub takie organy w celu przekazywania właściwemu zagranicznemu organowi przyjmującemu wszelkich wniosków o dostarczenie informacji, sporządzonych w trybie artykułu 3 niniejszego protokołu.
2.
Każda Umawiająca się Strona notyfikuje Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy oznaczenie i adres organu lub organów wysyłających, utworzonych lub wyznaczonych dla stosowania postanowień ustępu poprzedzającego.

Rozdział  III

Artykuł  5
1.
Każde Państwo może, w chwili podpisania lub składania swego dokumentu ratyfikacyjnego, akceptacji, zatwierdzenia lub przystąpienia, oświadczyć, że będzie uważało się za związane jedynie postanowieniami rozdziału I lub jedynie postanowieniami rozdziału II niniejszego protokołu.
2.
Każde Państwo, które złożyło takie oświadczenie, może w każdej chwili w terminie późniejszym oświadczyć, w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy, że będzie uważało się za związane wszystkimi postanowieniami rozdziałów I i II. Notyfikacja nabierze mocy w chwili jej otrzymania.
3.
Każda Umawiająca się Strona, związana wszystkimi postanowieniami rozdziałów I i II, może w każdej chwili oświadczyć w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy, że będzie uważała się za związaną jedynie postanowieniami rozdziału I lub jedynie postanowieniami rozdziału II. Notyfikacja nabierze mocy po upływie sześciu miesięcy od daty jej otrzymania.
4.
Postanowienia rozdziału I lub rozdziału II stosuje się jedynie między Umawiającymi się Stronami związanymi postanowieniami tego samego rozdziału.
Artykuł  6
1.
Niniejszy protokół jest otwarty do podpisu dla Państw członkowskich Rady Europy, sygnatariuszy konwencji, które mogą stać się Stronami protokołu przez:
a)
podpisanie bez warunku ratyfikacji, akceptacji lub zatwierdzenia;
b)
podpisanie pod warunkiem ratyfikacji, akceptacji lub zatwierdzenia, po którym nastąpi ratyfikacja, akceptacja lub zatwierdzenie.
2.
Dokumenty ratyfikacyjne, akceptacji lub zatwierdzenia będą składane Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy.
3.
Żadne Państwo członkowskie Rady Europy nie może podpisać niniejszego protokołu bez warunku ratyfikacji, akceptacji lub zatwierdzenia ani też go ratyfikować, zaakceptować lub zatwierdzić bez jednoczesnego albo wcześniejszego ratyfikowania lub zaakceptowania konwencji.
Artykuł  7
1.
Niniejszy protokół wejdzie w życie po upływie trzech miesięcy od daty, w której trzy Państwa członkowskie Rady Europy staną się Stronami protokołu, zgodnie z postanowieniami artykułu 6.
2.
Dla każdego Państwa członkowskiego, które go podpisze w terminie późniejszym bez warunku ratyfikacji, akceptacji lub zatwierdzenia albo go ratyfikuje, zaakceptuje lub zatwierdzi, protokół wejdzie w życie po upływie trzech miesięcy od daty podpisania lub złożenia dokumentu ratyfikacyjnego, akceptacji lub zatwierdzenia.
Artykuł  8
1.
Po wejściu w życie niniejszego protokołu każde Państwo, które przystąpi do konwencji lub które zostanie zaproszone do przystąpienia do niej, będzie mogło zostać zaproszone przez Komitet Ministrów do przystąpienia również do niniejszego protokołu.
2.
Przystąpienie nastąpi poprzez przedłożenie Sekretarzowi Rady Europy dokumentu o przystąpieniu, który wywrze skutek po upływie 3 miesięcy od daty jego złożenia.
Artykuł  9
1.
Każde Państwo może, w chwili podpisania lub w chwili składania swojego dokumentu ratyfikacyjnego, akceptacji, zatwierdzenia lub przystąpienia, określić terytorium lub terytoria, do których stosuje się niniejszy protokół.
2.
Każde Państwo może, w chwili składania swojego dokumentu ratyfikacyjnego, akceptacji, zatwierdzenia lub przystąpienia albo w każdym innym późniejszym terminie, rozciągnąć stosowanie niniejszego protokołu, w drodze oświadczenia skierowanego do Sekretarza Generalnego Rady Europy, na wszelkie inne terytorium lub terytoria określone w oświadczeniu, które reprezentuje w stosunkach międzynarodowych lub w imieniu których jest uprawnione występować.
3.
Jakiekolwiek oświadczenie złożone w trybie ustępu poprzedzającego może zostać cofnięte w odniesieniu do terytorium w nim określonego w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy. Takie wycofanie wywrze skutek po upływie sześciu miesięcy od daty otrzymania notyfikacji przez Sekretarza Generalnego Rady Europy.
Artykuł  10
1.
Każda Umawiająca się Strona może w zakresie jej dotyczącym wypowiedzieć niniejszy protokół w drodze notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy.
2.
Wypowiedzenie nabiera mocy po upływie sześciu miesięcy od daty otrzymania notyfikacji przez Sekretarza Generalnego Rady Europy.
3.
Wypowiedzenie konwencji pociąga za sobą automatyczne wypowiedzenie niniejszego protokołu.
Artykuł  11

Sekretarz Generalny Rady Europy zawiadamia Państwa członkowskie Rady oraz każde Państwo, które przystąpiło do konwencji, o:

a)
wszelkich podpisaniach, bez warunku ratyfikacji, akceptacji lub zatwierdzenia;
b)
wszelkich podpisaniach, pod warunkiem ratyfikacji, akceptacji lub zatwierdzenia;
c)
złożeniu dokumentu ratyfikacyjnego, akceptacji, zatwierdzenia lub przystąpienia;
d)
każdej dacie wejścia w życie niniejszego protokołu, zgodnie z jego artykułem 7;
e)
wszelkich notyfikacjach otrzymanych w trybie artykułu 4;
f)
wszelkich oświadczeniach i notyfikacjach otrzymanych w trybie postanowień artykułu 5;
g)
wszelkich oświadczeniach otrzymanych w trybie postanowień artykułu 9 i wycofaniach takich oświadczeń;
h)
wszelkich notyfikacjach otrzymanych w trybie postanowień artykułu 10 i dacie, w której wypowiedzenie nabierze mocy.

Na dowód czego niżej podpisani, należycie w tym celu upełnomocnieni, podpisali niniejszy protokół.

Sporządzono w Strasburgu dnia 15 marca 1978 r. w języku angielskim i francuskim, przy czym oba teksty są jednakowo wiarygodne, w jednym egzemplarzu, który będzie złożony w archiwach Rady Europy. Sekretarz Generalny Rady Europy przekaże uwierzytelnione kopie protokołu każdemu z Państw, które go podpisało i do niego przystąpiło.

Po zaznajomieniu się z powyższym protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

-
został on uznany za słuszny w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
-
jest on przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony,
-
będzie niezmiennie zachowywany.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 3 marca 1992 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.64.274

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Protokół dodatkowy do Konwencji europejskiej o informacji o prawie obcym. Strasburg.1978.03.15.
Data aktu: 15/03/1978
Data ogłoszenia: 30/05/1994
Data wejścia w życie: 15/12/1992