Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz zasady jego współdziałania z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 kwietnia 1994 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz zasad jego współdziałania z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego

§  1.
1.
Do zakresu działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, zwanego dalej "Komitetem", należy organizowanie i prowadzenie krajowej działalności normalizacyjnej oraz uczestniczenie w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, jak również wykorzystywanie jej wyników w rozwoju krajowej normalizacji.
2.
Podstawowym zadaniem Komitetu jest tworzenie Polskich Norm oraz zapewnienie ich aktualności stosownie do potrzeb społecznych i gospodarczych kraju, a także postępu naukowo-technicznego.
§  2.
Do zakresu działania Komitetu należy w szczególności:
1)
kształtowanie polityki normalizacyjnej przez określanie:
a)
priorytetów i kierunków rozwoju normalizacji,
b)
strategii działalności normalizacyjnej,
c)
kierunków działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, poradnictwa normalizacyjnego, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej oraz szkolenia kadr,
d)
kierunków i zakresu uczestnictwa w międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej,
2)
ocena stanu i potrzeb normalizacji w zakresie:
a)
zaspokajania potrzeb kraju przez działalność normalizacyjną,
b)
powiązania normalizacji krajowej i normalizacją międzynarodową i regionalną,
c)
działalności organów wykonawczych Komitetu,
3)
określanie polityki i zasad stosowania znaku zgodności z Polską Normą,
4)
kształtowanie polityki finansowej Komitetu i ocena wykorzystania środków finansowych,
5)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, zgodnie z zasadami określonymi w rozdziale 2,
6)
współdziałanie z Prezesem Narodowego Banku Polskiego w zakresie określonym w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o normalizacji (Dz. U. Nr 55, poz. 251), zwanej dalej "ustawą",
7)
reprezentowanie interesów państwa w międzynarodowych i regionalnych organizacjach normalizacyjnych oraz występowanie za granicą w sprawach dotyczących normalizacji,
8)
inicjowanie prac badawczych dotyczących podstaw działalności normalizacyjnej,
9) 1
ustanawianie Polskich Norm, wprowadzanie do nich zmian oraz wycofywanie ich ze zbioru na wniosek Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
10)
powoływanie i odwoływanie Normalizacyjnych Komisji Problemowych oraz okresowe zawieszanie ich działalności,
11)
powierzanie innym jednostkom działalności, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.
§  3.
Zadania, o których mowa w § 1, są wykonywane przez:
1)
Komitet,
2)
Biuro Komitetu,
3)
Normalizacyjne Komisje Problemowe.
§  4.
Do zadań Biura Komitetu należy w szczególności:
1)
obsługa organizacyjno-techniczna, finansowo-księgowa i prawna działalności Komitetu,
2)
analizowanie zagadnień i przygotowywanie materiałów w zakresie spraw wymagających uchwał Komitetu,
3)
organizowanie i uczestnictwo w krajowych pracach normalizacyjnych, w tym:
a)
występowanie z wnioskami do Komitetu w sprawie powierzenia zakresów tematycznych Normalizacyjnym Komisjom Problemowym,
b)
prowadzenie prac związanych z powoływaniem, odwoływaniem i okresowym zawieszaniem działalności Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
c)
współpraca z Normalizacyjnymi Komisjami Problemowymi oraz występowanie do Komitetu z wnioskami w sprawach koordynowania ich działalności,
d)
prowadzenie sekretariatów Normalizacyjnych Komisji Problemowych,
e)
prowadzenie prac związanych z powierzaniem innym jednostkom działalność, o której mowa w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy,
f)
analiza formalna i językowa projektów Polskich Norm opracowanych przez Normalizacyjne Komisje Problemowe,
g)
przedstawianie do opinii oraz przeprowadzanie ankiety powszechnej projektów Polskich Norm,
4)
współpraca z ministerstwami i urzędami centralnymi oraz Narodowym Bankiem Polskim,
5)
inicjowanie i organizowanie prac badawczych w zakresie organizacji, podstaw i metod działalności normalizacyjnej,
6)
organizowanie i uczestnictwo w pracach wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, w tym:
a)
pełnienie funkcji sekretariatu krajowego organu normalizacyjnego dla międzynarodowych i regionalnych organizacji normalizacyjnych,
b)
przygotowywanie oficjalnego stanowiska strony polskiej do projektów międzynarodowych i regionalnych dokumentów normalizacyjnych,
c)
prowadzenie powierzonych Polsce sekretariatów organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych,
d)
organizowanie posiedzeń organów roboczych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, przewidzianych do odbycia w Polsce,
e)
współpraca z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi w zakresie informacji o normach i normalizacji oraz wymiany dokumentów normalizacyjnych,
7)
współdziałanie w sprawach uczestnictwa w pracach normalizacyjnych prowadzonych przez organizacje międzynarodowe i regionalne, w których interesy państwa reprezentują właściwi ministrowie,
8)
organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej, popularyzatorskiej, szkoleniowej i poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym dotyczących:
a)
gromadzenia i udostępniania zbioru Polskich Norm oraz norm międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych, jak również innych dokumentów normalizacyjnych,
b)
organizowania i prowadzenia systemu informacji o krajowych, międzynarodowych, regionalnych i zagranicznych dokumentach normalizacyjnych,
c)
publikowania i rozpowszechniania Polskich Norm,
d)
wydawania publikacji i czasopism z dziedziny normalizacji,
e)
organizowania i prowadzenia szkolenia oraz poradnictwa w zakresie normalizacji, w tym również w zakresie normalizacji zakładowej.
§  5.
Do zadań Normalizacyjnych Komisji Problemowych należy:
1)
prowadzenie prac określonych w art. 13 ust. 2 ustawy, stosownie do tematycznego zakresu działania,
2)
ustalanie ostatecznej treści projektu Polskiej Normy i występowanie z wnioskiem do Komitetu o jej ustanowienie,
3)
prowadzenie prac merytorycznych w ramach współpracy z międzynarodowymi i regionalnymi organizacjami normalizacyjnymi lub innymi opracowującymi dokumenty o charakterze normalizacyjnym.

Rozdział  2

Zasady współdziałania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej

§  6.
Współdziałanie Komitetu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, zwanymi dalej "organami administracji", obejmuje w szczególności:
1)
wzajemne informowanie o sprawach i zdarzeniach zachodzących w gospodarce, administracji państwowej i normalizacji w kontekście ich wzajemnego związku oraz uczestniczenie w posiedzeniach, na których omawiane są te sprawy, uzgadniane stanowiska i podejmowane decyzje,
2)
podejmowanie działań służących wywiązywaniu się państwa z zobowiązań wynikających z międzynarodowej i regionalnej współpracy normalizacyjnej, a zwłaszcza w zakresie osiągania zgodności Polskich Norm z normami międzynarodowymi i europejskimi,
3)
ustalanie zakresu udziału Komitetu w realizacji zobowiązań państwa wynikających ze współpracy międzynarodowej i regionalnej innej niż normalizacyjna,
4)
ustalanie programów i planów prac dotyczących projektów Polskich Norm i prac badawczo-rozwojowych z nimi związanych,
5)
wprowadzanie obowiązku stosowania Polskich Norm i udzielanie zezwoleń na odstąpienie od stosowania ich postanowień, z zachowaniem warunków określonych w art. 21 ust. 1 i 2 ustawy,
6) 2
wprowadzanie zmian do Polskich Norm uznanych za obowiązujące oraz wycofywanie ich ze zbioru,
7)
uzgadnianie projektów Polskich Norm:
a)
związanych z ochroną życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania,
b)
zlecanych do opracowania przez organy administracji,
c)
przewidzianych do przywołania w przepisach prawnych,
d)
zmieniających Polskie Normy uznane za obowiązujące,
8)
ustalanie programów kształcenia normalizacyjnego w szkolnictwie,
9)
powierzanie zadań określonych w art. 13 ust. 4 i art. 14 ust. 1 ustawy.
§  7.
1.
Komitet we współpracy z organami administracji podejmuje działania w celu zapewnienia zgodności Polskich Norm z przepisami prawnymi przez:
1)
uwzględnianie w Polskich Normach obowiązujących przepisów prawnych,
2)
ustalanie relacji i zakresów między przepisami prawnymi i Polskimi Normami,
3)
opiniowanie projektów normatywnych aktów prawnych, które mogą mieć związek z normalizacją,
4)
występowanie do organów administracji o przywoływanie Polskich Norm w przepisach prawnych oraz stosowanie w treści normatywnych aktów prawnych terminologii, znaków i symboli określonych w Polskich Normach.
2.
W ramach współdziałania w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, organy administracji w miarę potrzeby:
1)
przywołują Polskie Normy w przepisach prawnych,
2)
stosują, przy ustalaniu treści normatywnych aktów prawnych, terminologię, znaki i symbole określone w Polskich Normach.
3.
Komitet opracowuje w pierwszej kolejności Polskie Normy zamawiane i finansowane przez organy administracji, w szczególności gdy wiąże się to z potrzebą przywołania tych norm w przepisach prawnych.
§  8.
1.
Komitet może występować do organów administracji o upoważnienie go do reprezentowania interesów państwa w sprawach normalizacyjnych w międzynarodowych i regionalnych organizacjach, innych niż normalizacyjne, do współpracy z którymi zobowiązana jest administracja państwowa.
2.
Komitet reprezentuje interesy państwa w przypadku upoważnienia, o którym mowa w ust. 1, na zasadach i w zakresie uzgodnionych z upoważniającym organem administracji.
§  9.
Komitet opiniuje w szczególności:
1)
projekty rozporządzeń ministrów w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania Polskich Norm,
2)
projekty decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na odstąpienie od obowiązku stosowania Polskiej Normy, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
§  10.
Komitet występuje do organów administracji o desygnowanie przedstawiciela na członka Normalizacyjnej Komisji Problemowej, której zakres działania jest bezpośrednio związany z ochroną życia, zdrowia, środowiska, mienia oraz bezpieczeństwa pracy i użytkowania.
§  11.
1.
Komitet udostępnia informacje o Polskich Normach i przepisach normalizacyjnych oraz posiadanych zbiorach norm i przepisów zagranicznych i międzynarodowych, a także o innej dokumentacji związanej z tą tematyką.
2.
Komitet w miarę potrzeby doradza organom administracji w zakresie prowadzenia działalności normalizacyjnej i organizowania stosownych służb.

Rozdział  3

Przepis końcowy

§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 pkt 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1996 r. (Dz.U.96.20.90) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 1996 r.
2 § 6 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1996 r. (Dz.U.96.20.90) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 marca 1996 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1994.52.210

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Polskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz zasady jego współdziałania z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej.
Data aktu: 19/04/1994
Data ogłoszenia: 22/04/1994
Data wejścia w życie: 22/04/1994