Organizacja i tryb przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 21 grudnia 1994 r.
w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego.

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 18, poz. 80, Nr 75, poz. 329, Nr 101, poz. 444 i Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 18, poz. 82 i Nr 60, poz. 280 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3, Nr 80, poz. 368 i Nr 113, poz. 547) zarządza się, co następuje:
§  1.
Konkurs na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, zwany dalej "konkursem", ogłasza organ uprawniony do powołania dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, w przypadkach przewidzianych w ustawie.
§  2.
1.
Postanowienie o ogłoszeniu konkursu powinno zawierać w szczególności:
1)
wskazanie organu ogłaszającego konkurs,
2)
ustalenie formalnych kryteriów doboru kandydatów na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego,
3)
wskazanie terminu, do którego może nastąpić zgłoszenie ofert,
4)
przewidywany termin zakończenia postępowania konkursowego.
2.
Postanowienie w sprawie ogłoszenia konkursu podaje się do wiadomości pracowników przedsiębiorstwa w sposób zwyczajowo przyjęty w danym przedsiębiorstwie oraz publikuje się w prasie o zasięgu ogólnokrajowym.
§  3.
Komisja konkursowa:
1)
określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania konkursu, a zwłaszcza etapy konkursu i zasady kwalifikowania kandydatów do kolejnych etapów,
2)
określa szczegółowe kryteria, jakimi będzie się kierować przy ocenie przydatności kandydatów,
3)
stwierdza, czy kandydat spełnia formalne kryteria określone w § 2 ust. 1 pkt 2, i zawiadamia kandydata o podjętej decyzji,
4)
określa zakres informacji o przedsiębiorstwie, jaki zostanie udostępniony kandydatowi,
5)
przeprowadza postępowanie konkursowe.
§  4.
Do konkursu przystąpić może każdy, kto odpowiada formalnym kryteriom doboru, określonym w postanowieniu o ogłoszeniu konkursu.
§  5.
Kandydaci, którym komisja konkursowa odmówiła dopuszczenia do konkursu, mogą, w terminie 3 dni od dnia powiadomienia, zwrócić się do organu uprawnionego do powołania dyrektora o rozstrzygnięcie zasadności odmowy. W terminie 7 dni od dnia otrzymania skargi na odmowę dopuszczenia do konkursu organ uprawniony do powołania dyrektora rozstrzyga o zasadności odmowy. W razie stwierdzenia, że odmowa była bezzasadna, organ ten dopuści kandydata do konkursu.
§  6.
1.
Kandydat dopuszczony do konkursu na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego ma prawo uzyskania informacji, o których mowa w § 3 pkt 4.
2.
Kandydat dopuszczony do konkursu na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego złoży oświadczenie o zachowaniu poufności uzyskanych danych o przedsiębiorstwie.
§  7.
Konkurs może być jedno- lub wieloetapowy.
§  8.
Konkurs jednoetapowy odbywa się w formie posiedzenia komisji konkursowej z udziałem kandydatów, na którym prezentowane są podstawowe kwalifikacje formalne oraz inne cechy i umiejętności fachowe, a także kierownicze kandydatów. Na posiedzeniu tym kandydat przedstawia koncepcję działania i rozwoju przedsiębiorstwa państwowego.
§  9.
1.
W konkursie wieloetapowym można wyróżnić:
1)
ocenianie predyspozycji fizycznych i psychicznych kandydatów oraz sprawdzanie ich umiejętności kierowniczych na podstawie testów lub zestawów pytań przygotowanych przez wyspecjalizowane instytucje,
2)
prezentację podstawowych kwalifikacji formalnych oraz wyników działań, o których mowa w pkt 1, na posiedzeniu komisji konkursowej z udziałem kandydatów; na posiedzeniu tym kandydaci przedstawiają także koncepcję działania i rozwoju przedsiębiorstwa państwowego.
2.
Komisja konkursowa w tajnym głosowaniu podejmuje decyzje w sprawie zakwalifikowania kandydatów do kolejnego etapu.
§  10.
1.
Po zakończeniu konkursu komisja konkursowa w tajnym głosowaniu wyłania kandydata lub kandydatów na stanowisko dyrektora.
2.
W razie wyłonienia kilku kandydatów na stanowisko dyrektora, komisja konkursowa ustala kolejność kandydatów przy uwzględnieniu kryteriów oceny kandydatów, o których mowa w § 3 pkt 2.
3.
Komisja konkursowa przedstawia wyniki konkursu wraz z jego dokumentacją organowi powołującemu dyrektora.
§  11.
1.
W razie stwierdzenia, że żaden z kandydatów nie odpowiada kryteriom oceny, o których mowa w § 3 pkt 2, lub niepowołania dyrektora spośród wyłonionych kandydatów, organ uprawniony do powołania dyrektora ponownie ogłasza konkurs.
2.
Kandydaci, co do których komisja konkursowa stwierdziła, że nie odpowiadają kryteriom oceny określonym w § 3 pkt 2, nie są dopuszczani do ponownego konkursu.
§  12.
Komisja konkursowa rozwiązuje się z chwilą powołania dyrektora przez organ uprawniony.
§  13.
Koszty postępowania konkursowego ponosi przedsiębiorstwo.
§  14.
Postępowanie konkursowe na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego, wszczęte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, toczy się na dotychczasowych zasadach, chyba że komisja konkursowa nie podjęła jeszcze pracy.
§  15.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora przedsiębiorstwa państwowego (Dz. U. z 1982 r. Nr 2, poz. 12).
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024