Wspólny protokół dotyczący stosowania Konwencji wiedeńskiej i Konwencji paryskiej (o odpowiedzialności za szkody jądrowe). Wiedeń.1988.09.21.

WSPÓLNY PROTOKÓŁ
dotyczący stosowania Konwencji wiedeńskiej i Konwencji paryskiej (o odpowiedzialności za szkody jądrowe),
sporządzony w Wiedniu dnia 21 września 1988 r.

W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

PREZYDENT POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 21 września 1988 r. został sporządzony w Wiedniu Wspólny protokół dotyczący stosowania Konwencji wiedeńskiej i Konwencji paryskiej (o odpowiedzialności za szkody jądrowe) w następującym brzmieniu:

WSPÓLNY PROTOKÓŁ

dotyczący stosowania Konwencji wiedeńskiej i Konwencji paryskiej

Umawiające się strony,

nawiązując do Konwencji wiedeńskiej o odpowiedzialności cywilnej za szkodę jądrową z dnia 21 maja 1963 r.,

nawiązując do Konwencji paryskiej o odpowiedzialności strony trzeciej w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 r., zmienionej Protokołem dodatkowym z dnia 28 stycznia 1964 r. i Protokołem z dnia 16 listopada 1982 r.,

zważywszy, że Konwencja wiedeńska i Konwencja paryska są podobne w treści i że żadne państwo nie jest obecnie stroną obydwu konwencji,

w przekonaniu, że przystąpienie do jednej konwencji przez strony drugiej konwencji mogłoby doprowadzić do trudności wynikającej z jednoczesnego stosowania obydwu konwencji w razie wypadku jądrowego,

pragnąc ustanowić związek między Konwencją wiedeńską i Konwencją paryską poprzez wzajemne rozszerzenie korzyści płynących ze specjalnych zasad odpowiedzialności cywilnej za szkody jądrowe, zawartych w każdej z tych konwencji, i wykluczyć konflikty wynikające z jednoczesnego stosowania obydwu konwencji,

ustaliły, co następuje:

Artykuł  I

W niniejszym protokole:

(a)
"Konwencja wiedeńska" oznacza Konwencję wiedeńską o odpowiedzialności cywilnej za szkodę jądrową z dnia 21 maja 1963 r. i wszystkie poprawki do niej, które obowiązują umawiające się strony niniejszego protokołu,
(b)
"Konwencja paryska" oznacza Konwencję paryską o odpowiedzialności strony trzeciej w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 r. i wszystkie poprawki do niej, które obowiązują umawiające się strony niniejszego protokołu.
Artykuł  II

W rozumieniu niniejszego protokołu:

(a)
osoba eksploatująca urządzenie jądrowe znajdujące się na terytorium strony Konwencji wiedeńskiej ponosi odpowiedzialność zgodnie z tą konwencją za szkodę na terytorium strony zarówno Konwencji paryskiej, jak i niniejszego protokołu,
(b)
osoba eksploatująca urządzenie jądrowe znajdujące się na terytorium strony Konwencji paryskiej ponosi odpowiedzialność zgodnie z tą konwencją za szkodę jądrową na terytorium strony zarówno Konwencji wiedeńskiej, jak i niniejszego protokołu.
Artykuł  III
1.
W razie wypadku jądrowego ma zastosowanie tylko jedna konwencja: Konwencja wiedeńska albo Konwencja paryska.
2.
Jeśli w urządzeniu jądrowym nastąpi wypadek, to stosuje się tę konwencję, której stroną jest państwo, na którego terytorium znajduje się to urządzenie.
3.
Jeśli wypadek nastąpi na zewnątrz urządzenia jądrowego i dotyczyć będzie transportowanego materiału jądrowego, stosuje się tę konwencję, której stroną jest państwo, na którego terytorium znajduje się urządzenie, a osoba eksploatująca je ponosi odpowiedzialność stosownie do artykułu II. 1(b) i (c) Konwencji wiedeńskiej albo artykułu 4(a) i (b) Konwencji paryskiej.
Artykuł  IV
1.
Artykuły I do XV Konwencji wiedeńskiej mają zastosowanie do umawiających się stron niniejszego protokołu, które są stronami Konwencji paryskiej, w taki sam sposób, jak między stronami Konwencji wiedeńskiej.
2.
Artykuły 1 do 14 Konwencji paryskiej mają zastosowanie do umawiających się stron niniejszego protokołu, które są stronami Konwencji wiedeńskiej, w taki sam sposób, jak między stronami Konwencji paryskiej.
Artykuł  V

Niniejszy protokół będzie otwarty do podpisania od dnia 21 września 1988 r. aż do dnia jego wejścia w życie, w siedzibie Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, dla wszystkich państw, które podpisały, ratyfikowały lub przystąpiły do Konwencji wiedeńskiej albo do Konwencji paryskiej.

Artykuł  VI
1.
Niniejszy protokół podlega ratyfikacji, przyjęciu, zatwierdzeniu lub procedurze przystąpienia. Dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia lub zatwierdzenia będą przyjęte tylko od państw będących stronami albo Konwencji wiedeńskiej, albo Konwencji paryskiej. Każde z tych państw, które nie podpisało niniejszego protokołu, może do niego przystąpić.
2.
Dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia będą składane u Dyrektora Generalnego Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, który jest wyznaczony na depozytariusza niniejszego protokołu.
Artykuł  VII
1.
Niniejszy protokół wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia przynajmniej przez 5 państw-stron Konwencji wiedeńskiej i 5 państw-stron Konwencji paryskiej. W stosunku do każdego państwa ratyfikującego, przyjmującego, zatwierdzającego lub przystępującego do niniejszego protokołu, które złożyło wyżej wymienione dokumenty, niniejszy protokół wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia złożenia dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia.
2.
Niniejszy protokół będzie obowiązywał tak długo, jak długo będą obowiązywały Konwencja wiedeńska i Konwencja paryska.
Artykuł  VIII
1.
Każda z umawiających się stron może wypowiedzieć niniejszy protokół w drodze pisemnej notyfikacji skierowanej do depozytariusza.
2.
Wypowiedzenie nabierze mocy po roku od dnia otrzymania notyfikacji przez depozytariusza.
Artykuł  IX
1.
Każda umawiająca się strona, która przestaje być stroną Konwencji wiedeńskiej albo Konwencji paryskiej, notyfikuje depozytariuszowi zaprzestanie stosowania niniejszej konwencji w stosunku do siebie, a także dzień, w którym zaprzestanie to nastąpi.
2.
Niniejszy protokół przestaje mieć zastosowanie do umawiającej się strony, która zaprzestała stosowania Konwencji wiedeńskiej albo Konwencji paryskiej, od dnia, w którym nastąpiło zaprzestanie.
Artykuł  X

Depozytariusz powiadamia niezwłocznie umawiające się strony i państwa zaproszone na konferencję w sprawie wzajemnego stosunku między Konwencją paryską i Konwencją wiedeńską, jak również Sekretarza Generalnego Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju o:

(a)
każdym podpisaniu niniejszego protokołu,
(b)
każdym złożeniu dokumentów ratyfikacyjnych, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia, odnoszących się do niniejszego protokołu,
(c)
wejściu w życie niniejszego protokołu,
(d)
każdym wypowiedzeniu oraz
(e)
każdej informacji otrzymanej stosownie do artykułu IX.
Artykuł  XI

Oryginał niniejszego protokołu, którego teksty: arabski, chiński, angielski, francuski, rosyjski i hiszpański są jednakowo autentyczne, będzie złożony u depozytariusza, który prześle poświadczone kopie umawiającym się stronom i państwom zaproszonym na konferencję w sprawie wzajemnego stosunku między Konwencją paryską i Konwencją wiedeńską, a także Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju.

Na dowód czego niżej podpisani pełnomocnicy, należycie w tym celu upoważnieni przez ich rządy, podpisali niniejszy Wspólny protokół.

Sporządzono w Wiedniu dnia dwudziestego pierwszego września tysiąc dziewięćset osiemdziesiątego ósmego roku.

Po zaznajomieniu się z powyższym protokołem, w imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oświadczam, że:

-
został on uznany za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
-
Polska Rzeczpospolita Ludowa postanawia przystąpić do tego protokołu,
-
będzie on niezmiennie zachowywany.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Dano w Warszawie dnia 8 grudnia 1989 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024