Ośrodki adopcyjno-opiekuńcze.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 17 sierpnia 1993 r.
w sprawie ośrodków adopcyjno-opiekuńczych.

Na podstawie art. 5 ust. 4 oraz art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu inicjowania i wspomagania zastępczych form opieki i wychowania rodzinnego tworzy się ośrodki adopcyjno-opiekuńcze.
2.
Przez zastępcze formy opieki i wychowania rodzinnego należy rozumieć: rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, rodziny przysposabiające (adopcyjne).
3.
Ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, zwany dalej "ośrodkiem", jest specjalistyczną placówką o charakterze diagnostyczno-konsultacyjnym, której zadaniem jest:
1)
pozyskiwanie i kwalifikowanie osób wyrażających gotowość zapewnienia dziecku zastępczego wychowania rodzinnego w formie: przysposobienia, rodziny zastępczej, rodzinnego domu dziecka, jak również dobór dzieci do wychowania w zastępczym środowisku rodzinnym,
2)
powiadamianie sądu opiekuńczego o okolicznościach, które uzasadniają wszczęcie z urzędu postępowania opiekuńczego, oraz na żądanie sądu udzielanie opinii w sprawach o przysposobienie,
3)
wnioskowanie o umieszczenie dziecka w zastępczej formie wychowania rodzinnego, z zastrzeżeniem pkt 2,
4)
pomoc w regulowaniu sytuacji prawnej dzieci wymagających zastępczych form wychowania rodzinnego,
5)
prowadzenie poradnictwa i pomocy pedagogicznej dla rodzin przysposabiających, zastępczych i rodzinnych domów dziecka oraz prowadzenie pośrednictwa adopcyjnego i pomocy w zakresie przygotowywania wniosków do sądu o przysposobienie,
6)
pomoc dla rodzin naturalnych w zakresie wychowania i opieki nad dziećmi.
4.
Zadania, o których mowa w ust. 3, ośrodek realizuje przez:
1)
pozyskiwanie i gromadzenie informacji o dzieciach wymagających zastępczych form opieki rodzinnej,
2)
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, badań pedagogicznych kandydatów do zastępczych form opieki rodzinnej, udzielanie tym kandydatom pomocy w zakresie przeprowadzenia przez nich badań lekarskich w placówkach służby zdrowia w celu ustalenia ich stanu zdrowia,
3)
przygotowywanie kandydatów do sprawowania zastępczej opieki rodzinnej,
4)
pomoc w uzyskiwaniu wstępnej i okresowej oceny stanu zdrowia i rozwoju dzieci wymagających zastępczych form opieki rodzinnej,
5)
współpracę z sądami, placówkami opieki społecznej, zakładami opieki zdrowotnej, z innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz opieki nad dzieckiem.
§  2.
Publiczne ośrodki adopcyjno-opiekuńcze zakładają i prowadzą kuratorzy oświaty.
§  3.
1.
Niepubliczne ośrodki mogą zakładać i prowadzić:
1)
stowarzyszenia zarejestrowane w Rzeczypospolitej Polskiej, których statuty przewidują udzielanie pomocy dzieciom i rodzinie oraz których dotychczasowa działalność daje rękojmię należytego wykonywania zadań wymienionych w § 1 ust. 3,
2)
kościoły i związki wyznaniowe oraz kościelne osoby prawne, zarejestrowane i działające w Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzące działalność charytatywno-opiekuńczą.
2.
Podmioty, o których mowa w ust. 1, mogą zakładać i prowadzić ośrodki niepubliczne, jeżeli pracują w nich osoby posiadające kwalifikacje wymagane od pracowników ośrodków publicznych.
3.
Podmioty wymienione w ust. 1, mogą założyć ośrodek po stwierdzeniu przez kuratora oświaty właściwego dla siedziby ośrodka spełnienia warunków, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz po uzyskaniu wpisu do ewidencji na zasadach określonych w art. 82 i 83 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254). Odmowa wpisu do ewidencji następuje w drodze decyzji administracyjnej.
§  4.
Nadzór nad działalnością publicznych i niepublicznych ośrodków na terenie województwa sprawuje kurator oświaty właściwy dla siedziby ośrodka.
§  5.
1.
Organizację i zasady działania ośrodka określa statut.
2.
Statut ośrodka publicznego nie może być sprzeczny z ramowym statutem stanowiącym załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  6.
1.
Ośrodki prowadzone przez kuratorów oświaty są placówkami o zasięgu wojewódzkim. Jednak na podstawie porozumienia pomiędzy kuratorami oświaty ośrodek może swoim działaniem objąć więcej niż jedno województwo.
2.
Ośrodki, o których mowa w ust. 1, są jednostkami budżetowymi i prowadzą gospodarkę finansową i materiałową na zasadach określonych dla tych jednostek.
3.
Ośrodki, o których mowa w ust. 1, używają pieczęci i tablicy urzędowej według wzoru "Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w ........".
§  7.
1.
Kurator oświaty wyznacza na swoim terenie działania ośrodek, który prowadzi bank danych o dzieciach i kandydatach do zastępczych form opieki i wychowania rodzinnego.
2.
Ośrodki działające na terenie województwa są zobowiązane do bieżącego przekazywania ośrodkowi, o którym mowa w ust. 1, informacji o dzieciach wymagających zastępczych form opieki i wychowania rodzinnego oraz kandydatach zakwalifikowanych do sprawowania zastępczych form opieki i wychowania rodzinnego.
§  8.
1.
Bank danych, o którym mowa w § 7 ust. 1, zawiera następujące informacje:
1)
o dziecku - dane osobowe, adres zamieszkania, dane o sytuacji prawnej i rodzinnej, informacje o stanie zdrowia i rozwoju, inne informacje i wyniki badań,
2)
o kandydatach do sprawowania zastępczej formy wychowania rodzinnego - dane osobowe, adres zamieszkania, stan cywilny, wykształcenie, zawód, miejsce pracy, wykonywane zajęcie, stan majątkowy, informacje dotyczące stanu zdrowia oraz inne informacje i wyniki badań.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, są poufne i mogą być udostępniane jedynie:
1)
kuratorom oświaty,
2)
innym ośrodkom,
3)
sądom i prokuraturom.
3.
Dane o osobach wymienionych w ust. 1 pkt 2 mogą być wprowadzane do banku danych wyłącznie za ich zgodą.
§  9.
1.
Ośrodek, który wykorzystał wszystkie możliwości pozyskania kandydatów do zastępczych form wychowania rodzinnego w rejonie swego działania bez pozytywnego rezultatu w terminie do 3 miesięcy od daty przyjęcia zgłoszenia, przekazuje informacje o dziecku do centralnego banku danych, prowadzonego przez ośrodek wyznaczony przez Ministra Edukacji Narodowej, który pośredniczy w pozyskiwaniu właściwych kandydatów.
2.
Jeśli w terminie następnych 3 miesięcy od daty zgłoszenia ośrodek pośredniczący nie pozyska dla dzieci kandydatów do odpowiedniej opieki zastępczej w kraju, dziecko może być zakwalifikowane do przysposobienia związanego z przeniesieniem do innego kraju.
3.
Kwalifikowanie, o którym mowa w ust. 2, przeprowadza wyłącznie ośrodek wyznaczony przez Ministra Edukacji Narodowej.
4.
Przed zakwalifikowaniem, o którym mowa w ust. 2, ośrodek nie może ujawnić informacji o dziecku kandydatom do przysposobienia związanego z przeniesieniem dziecka do innego kraju oraz umożliwiać tym kandydatom kontaktu z dzieckiem.
§  10.
Ośrodki publiczne wykonują swoje zadania nieodpłatnie.
§  11.
1.
Zasady odpłatności za usługi świadczone przez ośrodki niepubliczne określają organy prowadzące te ośrodki, z tym że wysokość odpłatności nie może przewyższać kosztów faktycznie poniesionych w danej sprawie.
2.
Ośrodki niepubliczne mogą otrzymywać dotacje na częściowe pokrycie kosztów działalności, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  12.
Współpracę z licencjonowanymi przez rządy innych państw organizacjami lub ośrodkami adopcyjnymi w dziedzinie przygotowania dzieci polskich do przysposobienia związanego z przeniesieniem do innego kraju może prowadzić ośrodek upoważniony przez Ministra Edukacji Narodowej.
§  13.
1.
Ośrodki niepubliczne działające w dniu wejścia w życie rozporządzenia mogą być nadal prowadzone na dotychczasowych zasadach w okresie do dnia 31 grudnia 1993 r.
2.
W terminie wymienionym w ust. 1 podmioty prowadzące ośrodki, o których mowa w ust. 1, są obowiązane uzyskać wpis do ewidencji, o którym mowa w § 3 ust. 3.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO OŚRODKA ADOPCYJNO-OPIEKUŃCZEGO

§  1.
1.
Publiczny ośrodek adopcyjno-opiekuńczy, zwany dalej "ośrodkiem", realizuje cele i zadania określone w rozporządzeniu, a w szczególności:
1)
umożliwia umieszczenie dzieci osieroconych i opuszczonych w zastępczych domach wychowania rodzinnego,
2)
pomaga kandydatom na rodziców zastępczych w dokonaniu świadomego przyjęcia dziecka do rodziny i obowiązków związanych ze sprawowaniem rodzinnej opieki zastępczej,
3)
usprawnia przepływ informacji o dzieciach oczekujących na objęcie zastępczymi formami wychowania rodzinnego,
4)
wspomaga w rozwiązywaniu problemów wynikających ze sprawowania opieki nad dzieckiem: rodziców zastępczych, pracowników rodzinnych domów dziecka i inne osoby sprawujące opiekę w zastępczych formach wychowania rodzinnego oraz niewydolne rodziny naturalne,
5)
udziela pomocy prawnej i wsparcia psychologicznego kobietom ciężarnym,
6)
prowadzi działalność zmierzającą do podtrzymywania więzów rodzinnych,
7)
prowadzi poradnictwo i udziela pomocy pedagogicznej rodzinom przysposabiającym, zastępczym i rodzinnym domom dziecka oraz prowadzi pośrednictwo adopcyjne i pomoc w zakresie przygotowywania wniosków do sądu o przysposobienie.
2.
W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, ośrodek prowadzi:
1)
poradnictwo pedagogiczne i psychologiczne,
2)
działalność edukacyjną i informacyjną, upowszechniającą zastępcze formy wychowania rodzinnego,
3)
badania psychologiczne i pedagogiczne kandydatów na rodziców zastępczych oraz dzieci kwalifikowanych do zastępczych form wychowania rodzinnego,
4)
wywiady środowiskowe,
5)
zajęcia przygotowawcze, wspierające i terapeutyczne dla kandydatów na rodziców zastępczych, pracowników rodzinnych domów dziecka oraz innych osób sprawujących opiekę w zastępczych formach wychowania rodzinnego,

a ponadto:

6)
wnioskuje o umieszczenie dziecka w zastępczych formach wychowania rodzinnego,
7)
wydaje opinie o kandydatach na rodziców zastępczych lub pracowników rodzinnych domów dziecka, o dzieciach oczekujących na umieszczenie w zastępczej formie wychowania rodzinnego,
8)
powiadamia sąd opiekuńczy o okolicznościach, które uzasadniają wszczęcie z urzędu postępowania opiekuńczego, oraz na żądanie sądu udziela opinii w sprawach o przysposobienie.
3.
Statut ośrodka powinien szczegółowo określać sposób realizacji zadań, w szczególności w zakresie:
1)
pozyskiwania, gromadzenia, wykorzystywania i zabezpieczania informacji o osobach korzystających z usług ośrodka,
2)
zasad i organizacji współpracy z kandydatami na rodziców zastępczych oraz z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi,
3)
organizacji poradnictwa bezpośredniego i anonimowego,
4)
zachowania tajemnicy w sprawach rodzinnych, będących przedmiotem działalności ośrodka,
5)
wydawanie opinii, prowadzenia i przechowywania dokumentacji.
4.
Statut ośrodka powinien zawierać zakaz ujawniania informacji o dziecku kandydatom do przysposobienia związanego z przeniesieniem dziecka do innego kraju oraz umożliwiania tym kandydatom kontaktu z dzieckiem do czasu zakwalifikowania dziecka do przysposobienia przez ośrodek upoważniony przez Ministra Edukacji Narodowej.
§  2.
Ośrodek współpracuje z:
1)
placówkami opiekuńczo-wychowawczymi i resocjalizacyjnymi, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi oraz innymi placówkami zajmującymi się problemami wychowania i opieki nad dzieckiem,
2)
sądami rodzinnymi, ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi,
3)
ośrodkami pomocy społecznej,
4)
zakładami opieki zdrowotnej,
5)
organizacjami społecznymi i kościelnymi.
§  3.
1.
Organami ośrodka są:
1)
dyrektor ośrodka,
2)
społeczna rada ośrodka, jeśli została utworzona.
2.
Statut ośrodka określa kompetencje organów oraz zasady i tryb podejmowania rozstrzygnięć w sprawach umieszczania dzieci w rodzinach adopcyjnych i zastępczych.
§  4.
1.
Ośrodek czynny jest cały rok kalendarzowy.
2.
Czas pracy ośrodka ustala dyrektor ośrodka, z uwzględnieniem godzin otwarcia dogodnych dla osób korzystających z usług ośrodka.
§  5.
Szczegółową organizację pracy określa statut ośrodka.
§  6.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, w ośrodku można zatrudniać:
1)
pracowników pedagogicznych: dyrektora, psychologa i pedagoga,
2)
specjalistów z zakresu: prawa, medycyny, socjologii itp.,
3)
pracowników ekonomicznych, administracyjnych i obsługi.
2.
Ośrodek powinien stale zatrudniać co najmniej dwóch pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w tym co najmniej z kwalifikacjami pedagogicznymi.
3.
Ośrodek powinien zapewnić sobie stałą współpracę specjalistów z zakresu prawa i medycyny.
4.
Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników ośrodka określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Pracownicy ośrodka, wykonując zadania zgodnie z powierzonym zakresem, odpowiadają za jakość i wyniki pracy w sprawach, które prowadzą, oraz za przestrzeganie tajemnicy w sprawach rodzinnych, będących przedmiotem działalności ośrodka.
2.
Statut ośrodka określa zakres zadań poszczególnych pracowników.
§  8.
Ośrodek prowadzi następującą dokumentację:
1)
dotyczącą kandydatów na rodziców zastępczych, pracowników rodzinnych domów dziecka i innych zastępczych form wychowania rodzinnego,
2)
dzieci kwalifikujących się do umieszczenia w zastępczej formie wychowania rodzinnego

oraz:

3)
ewidencję rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i innych zastępczych form wychowania rodzinnego,
4)
bank danych,
5)
księgę protokołów rady ośrodka,
6)
plany pracy, sprawozdania, analizy i opracowania statystyczne.
§  9.
Ośrodek jest jednostką budżetową i prowadzi gospodarkę finansową i materiałową na zasadach określonych dla tych jednostek.
§  10.
Ośrodek używa pieczęci i tablicy urzędowej według wzoru: "Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w ......".

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.84.394

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ośrodki adopcyjno-opiekuńcze.
Data aktu: 17/08/1993
Data ogłoszenia: 13/09/1993
Data wejścia w życie: 13/09/1993