Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 8 lipca 1993 r.
w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254).
§  2.
1.
Zadaniem placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, zwanych dalej "placówek", jest tworzenie warunków do wypoczynku i poprawy stanu zdrowia uczestników oraz zapewnienia im opieki wychowawczej w okresie ferii letnich i zimowych.
2.
Organ tworzący placówkę jest zobowiązany do zapewnienia jej właściwej bazy i środków finansowych oraz odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
§  3.
1.
Placówki umożliwiają korzystanie z następujących form wypoczynku:
1)
formy wypoczynku wyjazdowego:
a)
kolonie wypoczynkowe,
b)
kolonie i obozy zdrowotne,
c)
obozy stałe,
d)
obozy wędrowne,
e)
obozy łączące wypoczynek z pracą,
f)
sezonowe turnusy sanatoryjne,
g)
śródroczne turnusy dydaktyczno-wypoczynkowe,
h)
biwaki,
2)
forma wypoczynku w miejscu zamieszkania (półkolonie).
2.
Liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie powinna przekraczać 20 osób.
§  4.
1.
Placówki prowadzą działalność w formie zakładu budżetowego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Wysokość opłat wnoszonych przez uczestników ustala organ prowadzący placówkę.
§  5.
Pierwszeństwo w korzystaniu z różnych form wypoczynku mają w szczególności dzieci:
1)
będące sierotami, wychowankowie domów dziecka oraz innych placówek opiekuńczo-wychowawczych,
2)
rodzin wielodzietnych, żyjących w trudnych warunkach materialnych,
3)
z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i żyjące w warunkach ekologicznie zdegradowanych.
§  6.
1.
Placówka może podjąć działalność po przedstawieniu właściwemu miejscowo kuratorowi oświaty:
1)
karty kwalifikacyjnej obiektu (nie dotyczą obozów wędrownych),
2)
danych dotyczących kwalifikacji pracowników pedagogicznych i kierownika placówki,
3)
określenia rodzaju placówki oraz czasu trwania turnusu,
4)
programu pracy z dziećmi i młodzieżą.
2.
Wzór kart kwalifikacyjnej określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Organ prowadzący szkołę udostępnia na cele placówek obiekty szkolne oraz inne urządzenia i tereny przeznaczone na sezonowe placówki wypoczynku.
4.
Zasady i warunki użytkowania obiektów oraz sprzętu szkolnego na cele wypoczynku ustalane są w formie umowy między dysponentem obiektu (sprzętu) a organizatorem wypoczynku.
§  7.
Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad placówkami określa ustawa.
§  8.
1.
W placówkach wypoczynku opiekunami mogą być:
1)
nauczyciele,
2)
studenci szkół wyższych kierunków dających przygotowanie pedagogiczne (po zaliczeniu pierwszego roku studiów),
3)
słuchacze Kolegiów i Studiów Nauczycielskich (po zaliczeniu pierwszego roku nauki),
4)
osoby posiadające zaświadczenie o ukończeniu kursu dla wychowawców kolonijnych,
5) 1
instruktorzy Związku Harcerstwa Polskiego oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej,
6) 2
przodownicy turystyki kwalifikowanej oraz instruktorzy Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego,
7) 3
trenerzy i instruktorzy sportowi.
1a. 4
Osoby wymienione w ust. 1 pkt 4-7, podejmujące pracę wychowawcy w placówkach wypoczynku, powinny spełniać następujące warunki:
1)
mieć ukończone 18 lat życia,
2)
posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
3)
posiadać odpowiednie warunki zdrowotne,
4)
posiadać umiejętność prowadzenia pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
2.
Funkcję kierowników placówek powinni pełnić nauczyciele lub inne osoby posiadające co najmniej trzyletni staż pracy opiekuńczo-wychowawczej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA KWALIFIKACYJNA OBIEKTU (TERENU)

(na kolonie, biwak, obóz, wczasy w mieście, półkolonie)

I. Lokalizacja obiektu (terenu)

Województwo .................. gmina, miasto, dzielnica .................

poczta ............... miejscowość ............... ulica .............

nr domu .............. nr telefonu ......................

Rodzaj i nazwa obiektu i jego wykorzystanie w ciągu roku szkolnego ..

.............................................................

Właściciel obiektu (terenu) - stały użytkownik - adres: ..........................

..............................................................

Najbliższa stacja kolejowa - odległość od obiektu ..............................

Najbliższy przystanek PKS - odległość od obiektu .............................

Najbliższy telefon ..................................................

II. Charakterystyka okolicy pod względem przydatności na cele wypoczynku

1. Położenie obiektu (w mieście, na wsi, w lesie itp.); charakter okolicy (górska, podgórska, nizinna, nad morzem, sucha, wilgotna); las (jego rodzaj i odległość od obiektu), rzeka, jezioro, możliwość organizowania kąpieli .................

......................................................

......................................................

......................................................

2. Wskazania i przeciwwskazania zdrowotne ..........................

......................................................

3. Warunki bezpieczeństwa: czy teren jest oczyszczony od niewypałów, czy jest ogrodzony; położenie obiektu w stosunku do torów kolejowych, szos i ruchliwych ulic; warunki bezpieczeństwa przy kąpieli: sprzęt ratowniczy, wytyczenie miejsca, zbadanie dna; czy i kiedy las był opylany środkami owadobójczymi; bezpieczeństwo korzystania z urządzeń elektrycznych, parowych itp. - czy przepisy użytkowania są obok uwidocznione ..........................................

.......................................................

.......................................................

4. Charakterystyka środowiska społecznego oraz położenie obiektu w stosunku do domów wczasowych dla dorosłych, restauracji, gospód ludowych itp., a ponadto wynikające z tego warunki organizowania pracy wychowawczej ..............

.......................................................

5. Możliwość organizowania wycieczek krajoznawczych ....................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

III. Budynki - urządzenia wewnętrzne i zewnętrzne

1. Charakterystyka ogólna (ilość, rodzaj i jakość, stan budynków, kanalizacja, światło elektryczne, gaz, sprzęt przeciwpożarowy, piorunochrony itp.) .............

......................................................

......................................................

......................................................

2. Pomieszczenia

(strona 2)

Nr

kol.

Przydatność pomieszczeń na Liczba

pomie-

szczeń

Łączna

powierz-

chnia

m2

Maksy-

malna

liczba

miejsc

Norma

na

jedną

osobę

Uwagi
1 sypialnie dla dzieci 3 m2
2 jadalnie 1 m2
3 świetlice 1 m2
4 czytelnie
5 izolatki 3 m2
6 pokój lekarski
7 pokój higienistki
8 kancelarię
9 pokoje dla personelu obok

izo-

latki

10 przechowalnię rzeczy dzieci
11 szatnie
12 kuchnie
13 zmywalnie naczyń
14 obieralnie jarzyn
15 magazyny żywnościowe
16 magazyny sprzętu i bielizny
17 magazyn opałowy
18 pralnie

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

Powierzchnia płyty do gotowania ...................................

Zabezpieczenie magazynów (zamek, kraty w oknach) ......................

Zabezpieczenie od much (siatki w oknach) .............................

3. Urządzenia sanitarnohigieniczne

a) Umywalnie

Nr

kol.

Wyszczególnienie Liczba
1 liczba pomieszczeń
2 muszle
3 miednice
4 krany z bieżącą wodą
5 baseny do mycia nóg
6 urządzenia do podmywania się
7 półki na przybory toaletowe
8 wieszaki do suszenia ręczników
9 wanny
10 prysznice
11 liczba dzieci mogących się myć jednocześnie
12

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

b) Woda (możliwość zaopatrzenia w wodę według normy 50 l na 1 osobę dziennie, wodociąg, studnia, data i wyniki badania wody ........................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

c) Ubikacje: wewnętrzne WC i inne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ....................

zewnętrzne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ......... odległość od budynku mieszkalnego ...............................

d) Śmietniki (ilość, rodzaj, stan) ....................................

e) Inne budynki i urządzenia gospodarcze do wykorzystania przez placówkę

.......................................................

4. Urządzenia sportowe (boisko - powierzchnia m2, urządzenia, możliwości organizowania zbiórek, gier, zabaw itp.)

.........................................................

(strona 3)

IV. Możliwość zorganizowania placówki koedukacyjnej

..........................................................

V. Teren do obozowania: czy w najbliższym otoczeniu placówki jest miejsce do rozbicia namiotów, liczba miejsc (łóżek w namiotach) ............................

VI. Adresy najbliższych instytucji

Nr

kol.

Nazwa instytucji Adres Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Kuratorium Oświaty
2 Urząd Miasta (Gminy)
3 Pogotowie Lekarskie
4 Ośrodek Zdrowia
5 Apteka
6 Szpital
7 Posterunek Policji
8 Straż Pożarna
9 Bank
10 Urząd Pocztowy
11 Leśniczy-gajowy
12
13

VII. Punkty zaopatrzenia

Nr

kol.

Nazwa i adres sklepu lub hurtowni Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Piekarnia
2 Sklep z pieczywem
3 Mięso i tłuszcze
4 Nabiał
5 Opał
6 Warzywa, ziemniaki
7 Artykuły przemysłowe
8
9

VIII. Wnioski i zalecenia Kuratorium Oświaty określające potrzeby w zakresie przygotowania placówki do przyjęcia dzieci (protokół sporządzony przez komisję dołącza się każdorazowo do karty kwalifikacyjnej).

IX. Po wykonaniu zaleceń określonych w pkt VIII kurator oświaty zatwierdza obiekt (oddzielnie na akcję zimową i letnią) pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii państwowego terenowego inspektora sanitarnego.

19 ..... 19 ....... 19 ........ 19 ............

(podpis) (podpis) (podpis) (podpis)

............ .......... .......... ............

(pieczęć) (pieczęć) (pieczęć) (pieczęć)

Uwaga: Formularz wypełnia organizator i składa w 2 egzemplarzach we właściwym terenowo kuratorium oświaty.

1 § 8 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
2 § 8 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
4 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.67.323

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.
Data aktu: 08/07/1993
Data ogłoszenia: 28/07/1993
Data wejścia w życie: 28/07/1993