Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 8 lipca 1993 r.
w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.

Na podstawie art. 71 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o "ustawie", należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254).
§  2.
1.
Zadaniem placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, zwanych dalej "placówek", jest tworzenie warunków do wypoczynku i poprawy stanu zdrowia uczestników oraz zapewnienia im opieki wychowawczej w okresie ferii letnich i zimowych.
2.
Organ tworzący placówkę jest zobowiązany do zapewnienia jej właściwej bazy i środków finansowych oraz odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.
§  3.
1.
Placówki umożliwiają korzystanie z następujących form wypoczynku:
1)
formy wypoczynku wyjazdowego:
a)
kolonie wypoczynkowe,
b)
kolonie i obozy zdrowotne,
c)
obozy stałe,
d)
obozy wędrowne,
e)
obozy łączące wypoczynek z pracą,
f)
sezonowe turnusy sanatoryjne,
g)
śródroczne turnusy dydaktyczno-wypoczynkowe,
h)
biwaki,
2)
forma wypoczynku w miejscu zamieszkania (półkolonie).
2.
Liczba uczestników pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie powinna przekraczać 20 osób.
§  4.
1.
Placówki prowadzą działalność w formie zakładu budżetowego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2.
Wysokość opłat wnoszonych przez uczestników ustala organ prowadzący placówkę.
§  5.
Pierwszeństwo w korzystaniu z różnych form wypoczynku mają w szczególności dzieci:
1)
będące sierotami, wychowankowie domów dziecka oraz innych placówek opiekuńczo-wychowawczych,
2)
rodzin wielodzietnych, żyjących w trudnych warunkach materialnych,
3)
z zaburzeniami somatycznymi potwierdzonymi zaświadczeniem lekarskim i żyjące w warunkach ekologicznie zdegradowanych.
§  6.
1.
Placówka może podjąć działalność po przedstawieniu właściwemu miejscowo kuratorowi oświaty:
1)
karty kwalifikacyjnej obiektu (nie dotyczą obozów wędrownych),
2)
danych dotyczących kwalifikacji pracowników pedagogicznych i kierownika placówki,
3)
określenia rodzaju placówki oraz czasu trwania turnusu,
4)
programu pracy z dziećmi i młodzieżą.
2.
Wzór kart kwalifikacyjnej określa załącznik do rozporządzenia.
3.
Organ prowadzący szkołę udostępnia na cele placówek obiekty szkolne oraz inne urządzenia i tereny przeznaczone na sezonowe placówki wypoczynku.
4.
Zasady i warunki użytkowania obiektów oraz sprzętu szkolnego na cele wypoczynku ustalane są w formie umowy między dysponentem obiektu (sprzętu) a organizatorem wypoczynku.
§  7.
Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego nad placówkami określa ustawa.
§  8.
1.
W placówkach wypoczynku opiekunami mogą być:
1)
nauczyciele,
2)
studenci szkół wyższych kierunków dających przygotowanie pedagogiczne (po zaliczeniu pierwszego roku studiów),
3)
słuchacze Kolegiów i Studiów Nauczycielskich (po zaliczeniu pierwszego roku nauki),
4)
osoby posiadające zaświadczenie o ukończeniu kursu dla wychowawców kolonijnych,
5) 1
instruktorzy Związku Harcerstwa Polskiego oraz Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej,
6) 2
przodownicy turystyki kwalifikowanej oraz instruktorzy Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego,
7) 3
trenerzy i instruktorzy sportowi.
1a. 4
Osoby wymienione w ust. 1 pkt 4-7, podejmujące pracę wychowawcy w placówkach wypoczynku, powinny spełniać następujące warunki:
1)
mieć ukończone 18 lat życia,
2)
posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
3)
posiadać odpowiednie warunki zdrowotne,
4)
posiadać umiejętność prowadzenia pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą.
2.
Funkcję kierowników placówek powinni pełnić nauczyciele lub inne osoby posiadające co najmniej trzyletni staż pracy opiekuńczo-wychowawczej.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KARTA KWALIFIKACYJNA OBIEKTU (TERENU)

(na kolonie, biwak, obóz, wczasy w mieście, półkolonie)

I. Lokalizacja obiektu (terenu)

Województwo .................. gmina, miasto, dzielnica .................

poczta ............... miejscowość ............... ulica .............

nr domu .............. nr telefonu ......................

Rodzaj i nazwa obiektu i jego wykorzystanie w ciągu roku szkolnego ..

.............................................................

Właściciel obiektu (terenu) - stały użytkownik - adres: ..........................

..............................................................

Najbliższa stacja kolejowa - odległość od obiektu ..............................

Najbliższy przystanek PKS - odległość od obiektu .............................

Najbliższy telefon ..................................................

II. Charakterystyka okolicy pod względem przydatności na cele wypoczynku

1. Położenie obiektu (w mieście, na wsi, w lesie itp.); charakter okolicy (górska, podgórska, nizinna, nad morzem, sucha, wilgotna); las (jego rodzaj i odległość od obiektu), rzeka, jezioro, możliwość organizowania kąpieli .................

......................................................

......................................................

......................................................

2. Wskazania i przeciwwskazania zdrowotne ..........................

......................................................

3. Warunki bezpieczeństwa: czy teren jest oczyszczony od niewypałów, czy jest ogrodzony; położenie obiektu w stosunku do torów kolejowych, szos i ruchliwych ulic; warunki bezpieczeństwa przy kąpieli: sprzęt ratowniczy, wytyczenie miejsca, zbadanie dna; czy i kiedy las był opylany środkami owadobójczymi; bezpieczeństwo korzystania z urządzeń elektrycznych, parowych itp. - czy przepisy użytkowania są obok uwidocznione ..........................................

.......................................................

.......................................................

4. Charakterystyka środowiska społecznego oraz położenie obiektu w stosunku do domów wczasowych dla dorosłych, restauracji, gospód ludowych itp., a ponadto wynikające z tego warunki organizowania pracy wychowawczej ..............

.......................................................

5. Możliwość organizowania wycieczek krajoznawczych ....................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

III. Budynki - urządzenia wewnętrzne i zewnętrzne

1. Charakterystyka ogólna (ilość, rodzaj i jakość, stan budynków, kanalizacja, światło elektryczne, gaz, sprzęt przeciwpożarowy, piorunochrony itp.) .............

......................................................

......................................................

......................................................

2. Pomieszczenia

(strona 2)

Nr

kol.

Przydatność pomieszczeń na Liczba

pomie-

szczeń

Łączna

powierz-

chnia

m2

Maksy-

malna

liczba

miejsc

Norma

na

jedną

osobę

Uwagi
1 sypialnie dla dzieci 3 m2
2 jadalnie 1 m2
3 świetlice 1 m2
4 czytelnie
5 izolatki 3 m2
6 pokój lekarski
7 pokój higienistki
8 kancelarię
9 pokoje dla personelu obok

izo-

latki

10 przechowalnię rzeczy dzieci
11 szatnie
12 kuchnie
13 zmywalnie naczyń
14 obieralnie jarzyn
15 magazyny żywnościowe
16 magazyny sprzętu i bielizny
17 magazyn opałowy
18 pralnie

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

Powierzchnia płyty do gotowania ...................................

Zabezpieczenie magazynów (zamek, kraty w oknach) ......................

Zabezpieczenie od much (siatki w oknach) .............................

3. Urządzenia sanitarnohigieniczne

a) Umywalnie

Nr

kol.

Wyszczególnienie Liczba
1 liczba pomieszczeń
2 muszle
3 miednice
4 krany z bieżącą wodą
5 baseny do mycia nóg
6 urządzenia do podmywania się
7 półki na przybory toaletowe
8 wieszaki do suszenia ręczników
9 wanny
10 prysznice
11 liczba dzieci mogących się myć jednocześnie
12

Jakie są możliwości dostarczenia ciepłej wody ...........................

b) Woda (możliwość zaopatrzenia w wodę według normy 50 l na 1 osobę dziennie, wodociąg, studnia, data i wyniki badania wody ........................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

.......................................................

c) Ubikacje: wewnętrzne WC i inne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ....................

zewnętrzne: liczba pomieszczeń ............, liczba oczek ......... odległość od budynku mieszkalnego ...............................

d) Śmietniki (ilość, rodzaj, stan) ....................................

e) Inne budynki i urządzenia gospodarcze do wykorzystania przez placówkę

.......................................................

4. Urządzenia sportowe (boisko - powierzchnia m2, urządzenia, możliwości organizowania zbiórek, gier, zabaw itp.)

.........................................................

(strona 3)

IV. Możliwość zorganizowania placówki koedukacyjnej

..........................................................

V. Teren do obozowania: czy w najbliższym otoczeniu placówki jest miejsce do rozbicia namiotów, liczba miejsc (łóżek w namiotach) ............................

VI. Adresy najbliższych instytucji

Nr

kol.

Nazwa instytucji Adres Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Kuratorium Oświaty
2 Urząd Miasta (Gminy)
3 Pogotowie Lekarskie
4 Ośrodek Zdrowia
5 Apteka
6 Szpital
7 Posterunek Policji
8 Straż Pożarna
9 Bank
10 Urząd Pocztowy
11 Leśniczy-gajowy
12
13

VII. Punkty zaopatrzenia

Nr

kol.

Nazwa i adres sklepu lub hurtowni Nr

telefonu

Odległość

od obiektu

Możliwość

dojazdu

1 Piekarnia
2 Sklep z pieczywem
3 Mięso i tłuszcze
4 Nabiał
5 Opał
6 Warzywa, ziemniaki
7 Artykuły przemysłowe
8
9

VIII. Wnioski i zalecenia Kuratorium Oświaty określające potrzeby w zakresie przygotowania placówki do przyjęcia dzieci (protokół sporządzony przez komisję dołącza się każdorazowo do karty kwalifikacyjnej).

IX. Po wykonaniu zaleceń określonych w pkt VIII kurator oświaty zatwierdza obiekt (oddzielnie na akcję zimową i letnią) pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii państwowego terenowego inspektora sanitarnego.

19 ..... 19 ....... 19 ........ 19 ............

(podpis) (podpis) (podpis) (podpis)

............ .......... .......... ............

(pieczęć) (pieczęć) (pieczęć) (pieczęć)

Uwaga: Formularz wypełnia organizator i składa w 2 egzemplarzach we właściwym terenowo kuratorium oświaty.

1 § 8 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
2 § 8 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
3 § 8 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.
4 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 1994 r. (Dz.U.94.101.494) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 września 1994 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.67.323

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje, organizacja i zasady działania publicznych placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej.
Data aktu: 08/07/1993
Data ogłoszenia: 28/07/1993
Data wejścia w życie: 28/07/1993