Zm.: rozporządzenie w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 11 grudnia 1992 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.

Na podstawie art. 95 § 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. Nr 35, poz. 228 i z 1992 r. Nr 24, poz. 101) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 1983 r. w sprawie organizacji zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych (Dz. U. Nr 26, poz. 126) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 6:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bezpośredni nadzór administracyjny i pedagogiczny nad zakładami, z zachowaniem uprawnień kuratorów oświaty i z zastrzeżeniem ust. 2, sprawuje Minister Sprawiedliwości osobiście, za pośrednictwem swoich organów oraz wizytatorów Ministerstwa Sprawiedliwości i sądów powszechnych.",

b)
dodaje się nowy ust. 2 w brzmieniu:

"2. Bezpośredni nadzór finansowo-gospodarczy nad zakładami sprawują prezesi sądów powszechnych wyznaczonych przez Ministra Sprawiedliwości.",

c)
dotychczasowe ust. 2-4 oznacza się odpowiednio jako ust. 3-5.
2)
§ 53 otrzymuje brzmienie:

"53. 1. Zakładem kieruje dyrektor, którego wyłania się w drodze konkursu. Zasady i tryb przeprowadzania konkursu określa regulamin stanowiący załącznik do rozporządzenia.

2. Dyrektor organizuje i kontroluje pracę wszystkich pracowników, tworzy właściwą atmosferę pracy jako ich przełożony, a także zapewnia warunki niezbędne do realizacji zadań zakładu i ponosi odpowiedzialność za całokształt działalności placówki.

3. Dyrektor zakładu w szczególności:

1) zapewnia opiekę wychowankom oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego nieletnich przez optymalne oddziaływanie resocjalizacyjne,

2) współpracuje w wykonywaniu swoich zadać z radą pedagogiczną i samorządem wychowanków, jeżeli został utworzony,

3) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,

4) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zakładu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

5) organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą zakładu,

6) sprawuje nadzór pedagogiczny,

7) jest kierownikiem zakładu pracy dla pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników zakładu i z tego tytułu:

a) zatrudnia w drodze mianowania lub umowy o pracę pracowników pedagogicznych oraz zawiera umowy o pracę z innymi pracownikami zakładu,

b) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe pracownikom pedagogicznym i innym pracownikom zakładu,

c) jest uprawniony, dla dobra nieletniego, do zawieszania w pełnieniu obowiązków pracownika pedagogicznego, przeciwko któremu wszczęto postępowanie karne lub złożono wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, jeżeli ze względu na powagę i wiarygodność wysuniętych zarzutów celowe jest odsunięcie go od pracy z wychowankami,

d) występuje - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród oraz innych wyróżnień dla pracowników pedagogicznych i innych pracowników zakładu,

e) rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami pedagogicznymi i innymi pracownikami zakładu, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,

8) reprezentuje zakład na zewnątrz,

9) pełni inne obowiązki i realizuje uprawnienia wynikające z przepisów odrębnych.",

3)
w § 75 w ust. 2 i w § 76 w ust. 2 wyrazy "prezesa właściwego sądu wojewódzkiego" zastępuje się wyrazami "dyrektora Departamentu Sądów i Notariatu",
4)
dodaje się załącznik do rozporządzenia w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1993 r.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KONKURSU NA DYREKTORÓW ZAKŁADÓW POPRAWCZYCH

§  1.
Konkurs na stanowisko dyrektora zakładu poprawczego, zwanego dalej "zakładem" organizuje się przez:
1)
ogłoszenie konkursu w danym zakładzie, innych placówkach wychowawczo-resocjalizacyjnych, w kuratorium oświaty, w wyższych uczelniach, środkach masowego przekazu (np. ogłoszenie w prasie),
2)
określenie terminu i miejsca posiedzenia komisji konkursowej,
3)
ustalenie terminu zgłoszenia kandydatów.
§  2.
Organ, o którym mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia zwany dalej "organizatorem konkursu", powołuje komisję konkursową w składzie:
1)
przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości jako przewodniczący,
2)
przedstawiciel kuratora oświaty,
3)
dwaj przedstawiciele rady pedagogicznej,
4)
po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych,
5)
dwaj przedstawiciele nadzoru pedagogicznego.

Pracami komisji kieruje jej przewodniczący. Komisja konkursowa składa się z nieparzystej liczby członków.

§  3.
Ustala się następujące kryteria wyłaniania kandydata na stanowisko dyrektora:
1)
minimum 5-letni staż pracy pedagogicznej, w tym co najmniej 3-letni staż pracy pedagogicznej w placówce resocjalizacyjnej lub opiekuńczo-wychowawczej,
2)
wykształcenie wyższe magisterskie z zakresu:
a)
pedagogiki specjalnej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej lub profilaktyki społecznej i resocjalizacji lub
b)
psychologii, lub
c)
studia wyższe innych kierunków humanistycznych, medycznych albo społecznych, uzupełnione studiami podyplomowymi z zakresu pedagogiki specjalnej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej lub profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
§  4.
Kandydat na dyrektora składa organizatorowi konkursu następujące dokumenty:
1)
pisemnie opracowany własny model pracy placówki resocjalizacyjnej,
2)
kwestionariusz osobowy ze zdjęciem,
3)
odpisy dyplomów potwierdzających wykształcenie,
4)
życiorys z opisem pracy pedagogicznej,
5)
zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia,
6)
opinie zakładu pracy z ostatnich 5 lat.
§  5.
Do udziału w konkursie nie mogą być dopuszczeni dyrektorzy placówek, którzy zostali odwołani w okresie ostatnich trzech lat przed ogłoszeniem konkursu w związku z nieprawidłową realizacją zadań związanych z funkcją kierowniczą lub wobec których zostało wszczęte postępowanie dyscyplinarne.
§  6.
Konkurs przeprowadza się również w przypadku zgłoszenia się jednego kandydata.
§  7.
Organizator konkursu na prośbę kandydata umożliwia mu zapoznanie się z działalnością zakładu.
§  8.
Pierwsze posiedzenie komisji konkursowej powinno nastąpić nie później niż 7 dnia od daty zamknięcia listy przyjmowania zgłoszeń kandydatów na dyrektora zakładu.
§  9.
Konkurs przebiega w dwóch etapach:
1)
etap pierwszy - sprawdzenie warunków formalnych oraz wstępna ocena merytoryczna złożonej oferty; w przypadku sprzeciwu przynajmniej jednego członka komisji konkursowej, o dopuszczeniu do drugiego etapu decyduje komisja w głosowaniu tajnym,
2)
drugi etap - rozmowa z kandydatem na temat perspektywy funkcjonowania zakładu, zainteresowań zawodowych i dotychczasowych osiągnięć.
§  10.
Po zakończeniu rozmów z kandydatami przewodniczący komisji konkursowej zarządza naradę i głosowanie tajne tylko w obecności członków komisji.
§  11.
O sposobie wyłonienia zwycięzcy konkursu komisja decyduje według jednego z punktów niżej wymienionych - w sposób alternatywny:
1)
stosowanie systemu punktowego, zgodnie z następującymi kryteriami:
a)
za staż pracy pedagogicznej:

od 5 do 8 lat - 10 pkt,

od 8 do 12 lat - 30 pkt,

od 12 do 16 lat - 40 pkt,

od 16 do 20 lat - 30 pkt,

od 20 do 25 lat - 10 pkt,

b)
za wykształcenie :
-
pedagogika specjalna, opiekuńczo-wychowawcza, resocjalizacyjna lub profilaktyka społeczna i resocjalizacja, - 40 pkt,
-
albo
-
studia wyższe i studium podyplomowe z zakresu wyżej wymienionych specjalności, - 35 pkt,
c)
za ocenę pracy pedagogicznej dokonaną w:
-
placówce resocjalizacyjnej:
-
szczególnie wyróżniająca, - 60 pkt,
-
wyróżniająca, - 40 pkt,
-
w innej placówce:
-
szczególnie wyróżniająca, - 50 pkt,
-
wyróżniająca, - 30 pkt,
d)
za posiadanie stopnia specjalizacji zawodowej:
-
kierunkowej lub z zakresu zarządzania i kierowania oświatą, - 20 pkt,
-
innej specjalności, - 10 pkt,
e)
za posiadanie stopnia naukowego, - 20 pkt,
2)
głosowanie na listę lub na każdego kandydata oddzielnie.
§  12.
W uzasadnionych przypadkach komisja może przyjąć dodatkowe metody i techniki poznania kandydatów.
§  13.
Komisja ogłasza wyniki konkursu w dniu jego zakończenia, przekazując informację ustną uczestnikom konkursu oraz pisemną przez wywieszenie ogłoszenia w miejscu pracy komisji.
§  14.
Konkurs wygrywa kandydat, który uzyskał bezwzględną większość głosów.
§  15.
Jeżeli w pierwszej turze głosowania żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, do drugiej tury głosowania przechodzą dwaj kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W przypadku gdy obaj kandydaci uzyskają równą liczbę głosów, o wyborze do powierzenia funkcji dyrektora decyduje organizator konkursu.
§  16.
W przypadku gdy pierwszy konkurs nie wyłoni kandydata, organizator ogłasza drugi konkurs nie wcześniej niż po upływie 7 dni od ogłoszenia wyników pierwszego.
§  17.
W przypadku gdy dwa kolejne konkursy nie wyłonią kandydata lub do konkursu nikt się nie zgłosi, Minister Sprawiedliwości powierza funkcję dyrektora ustalonemu przez siebie kandydatowi, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
§  18.
W razie naruszenia formalnych wymagań regulaminu konkursu, członkowie komisji oraz kandydat mają prawo wnieść sprzeciw do organizatora konkursu, nie później niż w ciągu 3 dni od ogłoszenia wyników konkursu.
§  19.
Organizator konkursu w przypadku potwierdzenia zasadności sprzeciwu może unieważnić konkurs.
§  20.
Po wyłonieniu kandydata na dyrektora zakładu przewodniczący komisji przedstawia go organizatorowi konkursu z wnioskiem o powierzenie funkcji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.97.483

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie organizacji i zasad pobytu nieletnich w zakładach poprawczych.
Data aktu: 11/12/1992
Data ogłoszenia: 22/12/1992
Data wejścia w życie: 01/01/1993