Dotacje z budżetu państwa na finansowanie inwestycji tworzących nowe miejsca pracy w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 września 1992 r.
w sprawie dotacji z budżetu państwa na finansowanie inwestycji tworzących nowe miejsca pracy w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem.

Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy budżetowej na rok 1992 z dnia 5 czerwca 1992 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 229) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa tryb składania wniosków oraz zasady przyznawania z rezerwy budżetu państwa, określonej w art. 20 ust. 1 ustawy budżetowej na rok 1992 z dnia 5 czerwca 1992 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 229), dotacji na finansowanie inwestycji tworzących nowe miejsca pracy w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem, zwanych dalej "inwestycjami".
2.
Regiony zagrożone wysokim bezrobociem określa uchwała nr 93 Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 1992 r. w sprawie wykazu gmin o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym (Monitor Polski Nr 28, poz. 195).
§  2.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji na finansowanie inwestycji tworzących nowe miejsca pracy w regionach zagrożonych wysokim bezrobociem składają:
1)
zarządy gmin - bezpośrednio do Ministra Pracy i Polityki Socjalnej,
2)
pozostałe podmioty gospodarcze - za pośrednictwem wojewody,

zwane dalej "wnioskodawcami", w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

2.
Wojewodowie przekazują wnioski, o których mowa w ust. 1, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§  3.
1.
Dotacja może być przyznana na finansowanie inwestycji:
1)
która jest realizowana przez wnioskodawcę w regionie zagrożonym wysokim bezrobociem,
2)
która tworzy nowe miejsca pracy lub uzupełnia infrastrukturę techniczną warunkującą tworzenie tych miejsc pracy,
3)
która nie jest finansowana za pomocą innej dotacji z budżetu państwa,
4)
której zakończenie, zgodnie z planem, ma nastąpić nie później niż do dnia 31 grudnia 1993 r.
2.
Wysokość dotacji na finansowanie inwestycji nie może przekroczyć 30% nakładów na tę inwestycję, planowanych do realizacji od dnia 1 października 1992 r. do dnia 31 grudnia 1993 r.
§  4.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie inwestycji powinien zawierać w szczególności:
1)
nazwę i lokalizację inwestycji oraz nazwę wnioskodawcy i jego adres,
2)
propozycję wysokości dotacji i jej uzasadnienie oraz informację o kwotach innych środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji,
3)
informację o stopniu zaawansowania realizacji inwestycji,
4)
dane o liczbie osób, które będą zatrudnione przy realizacji inwestycji, w tym osób bezrobotnych, oraz o liczbie nowych miejsc pracy, które będą utworzone w wyniku zakończenia inwestycji, a także inne informacje umożliwiające stwierdzenie, że inwestycja spełnia warunki określone w § 3,
5)
kwoty dotacji przypadające na jedną osobę, która ma być zatrudniona przy realizacji inwestycji i po jej zakończeniu,
6)
uzasadnienie celowości realizacji inwestycji,
7)
dane o planowanych efektach i okresie realizacji inwestycji oraz inne podstawowe elementy charakterystyki inwestycji objętej wnioskiem,
8)
informacje dotyczące uwzględnienia wymagań ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji.
2.
Wniosek jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
3.
Do wniosku należy dołączyć opinię:
1)
w przypadku wnioskodawcy, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 - prezydium wojewódzkiego sejmiku samorządowego,
2)
w przypadku wnioskodawców, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 - właściwej dla siedziby wnioskodawcy izby skarbowej, banku finansującego oraz zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a także organu założycielskiego - w przypadku przedsiębiorstw państwowych i Ministra Przekształceń Własnościowych jako reprezentanta Skarbu Państwa - w przypadku jednoosobowych spółek Skarbu Państwa.
§  5.
1.
Wnioski o przyznanie dotacji na finansowanie inwestycji rozpatruje Zespół działający przy Ministrze Pracy i Polityki Socjalnej, w którego skład wchodzą przedstawiciele Ministrów:
1)
Pracy i Polityki Socjalnej,
2)
Finansów,
3)
Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa,
4)
Przemysłu i Handlu,
5)
Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
6)
Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

oraz

7)
Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów,
8)
Ministra-Kierownika Centralnego Urzędu Planowania,
9)
Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki.
2.
Ministrowie i prezes, o których mowa w ust. 1, delegują swoich przedstawicieli do pracy w Zespole.
3.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej może wystąpić do innych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej o wyznaczenie przedstawicieli do pracy w Zespole.
4.
Zespołowi przewodniczy przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.
5.
Zespół rozpatrzy wnioski złożone w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, zaproponuje podział dotacji i sporządzi wykaz inwestycji proponowanych do finansowania z udziałem dotacji oraz przedstawi ten wykaz Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
§  6.
Przy opiniowaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje wymagające najniższej kwoty dotacji na jedno miejsce pracy, które ma być utworzone w wyniku zrealizowania inwestycji.
§  7.
1.
O przyznaniu dotacji na finansowanie inwestycji oraz o kwocie dotacji rozstrzyga Minister Pracy i Polityki Socjalnej na wniosek Zespołu, przedstawiony wraz z wykazem inwestycji, o którym mowa w § 5 ust. 5.
2.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekaże Ministrowi Finansów zatwierdzony wykaz inwestycji i kwot dotacji przyznanych na te inwestycje.
3.
Przekazanie dotacji przyznanych na finansowanie inwestycji następuje:
1)
w przypadku inwestycji realizowanych przez zarządy gmin - przez zwiększenie kwoty wydatków w budżecie właściwych wojewodów, z przeznaczeniem na dotacje na zadania własne tych gmin,
2)
w przypadku inwestycji realizowanych przez wnioskodawców, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 - przez zwiększenie kwoty odpowiednich wydatków w budżecie właściwych wojewodów lub ministrów.
§  8.
Właściwi wojewodowie i ministrowie:
1)
kontrolują prawidłowość wykorzystywania dotacji oraz podejmują działania mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości,
2)
informują bieżąco Ministra Pracy i Polityki Socjalnej o wynikach kontroli i podjętych działaniach, o których mowa w pkt 1.
§  9.
1.
Wnioskodawcy, którzy otrzymują dotację na finansowanie inwestycji, składają Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, Ministrowi Finansów oraz właściwemu wojewodzie lub ministrowi, w terminie 15 dni po upływie każdego kwartału, informację zawierającą w szczególności:
1)
kwotę dotacji otrzymanej i wykorzystanej do końca danego kwartału,
2)
wartość nakładów na inwestycję, planowanych na dany rok i rzeczywistych do końca danego kwartału,
3)
liczbę osób zatrudnionych przy realizacji inwestycji w danym kwartale, w tym osób bezrobotnych,
4)
liczbę osób zatrudnionych w wyniku zakończenia inwestycji, w tym osób bezrobotnych, jeżeli inwestycję przekazano do użytku w danym kwartale,
5)
dane dotyczące poziomu wykorzystania otrzymanej dotacji na finansowanie inwestycji, przebiegu realizacji inwestycji oraz zatrudnienia osób, o których mowa w pkt 3, a jeżeli inwestycja została zakończona - także dane dotyczące planowanych i rzeczywistych kosztów, efektów i okresu jej realizacji oraz zatrudnienia osób, o których mowa w pkt 4.
2.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej do dnia 15 lutego 1994 r. przedstawi Radzie Ministrów zbiorczą informację zawierającą dane liczbowe i wyjaśnienia dotyczące poziomu wykorzystania dotacji przeznaczonych na finansowanie inwestycji, przebiegu realizacji inwestycji oraz planowanych i rzeczywistych kosztów, efektów i okresów realizacji zakończonych inwestycji, a także zatrudnienia osób, o których mowa w ust. 1 pkt 4.
§  10.
Jeżeli inwestycja nie będzie zakończona do dnia 31 grudnia 1993 r., dotacja otrzymana na finansowanie tej inwestycji podlega zwrotowi przez wnioskodawcę do budżetu państwa do dnia 31 stycznia 1994 r. w urzędzie skarbowym właściwym dla siedziby wnioskodawcy, wraz z odsetkami ustawowymi, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024