Przepływ okrętów wojennych obcych państw przez polskie morze terytorialne oraz warunki wejścia tych okrętów na polskie morskie wody wewnętrzne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 24 czerwca 1992 r.
w sprawie przepływu okrętów wojennych obcych państw przez polskie morze terytorialne oraz warunków wejścia tych okrętów na polskie morskie wody wewnętrzne.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. Nr 32, poz. 131) zarządza się, co następuje:
§  1.
Okręty wojenne obcych państw korzystają z prawa nieszkodliwego przepływu przez polskie morze terytorialne na warunkach określonych w niniejszym rozporządzeniu.
§  2.
1.
Okręty wojenne obcych państw mogą przepływać przez polskie morze terytorialne oraz wchodzić na polskie morskie wody wewnętrzne za zezwoleniem Ministra Obrony Narodowej.
2.
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane na przepływ, o którym mowa w art. 6 ust. 2 i art. 8 ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. Nr 32, poz. 131), zwanej dalej "ustawą", z tym że w przypadkach określonych w art. 6 ust. 2 pkt 1 ustawy zezwolenie może być wydane na przepływ mający na celu ułatwienie lub skrócenie żeglugi.
§  3.
1.
Okrętem wojennym obcego państwa w rozumieniu rozporządzenia jest urządzenie pływające, przeznaczone lub używane do żeglugi w celach wojskowych na morzu i wodach z nim połączonych, a ponadto:
1)
należące do sił zbrojnych określonego państwa oraz posiadające zewnętrzne odznaki swej przynależności państwowej i do marynarki wojennej tego państwa,
2)
podlegające ewidencji w spisie okrętów marynarki wojennej państwa bandery,
3)
pozostające pod dowództwem żołnierza (marynarza) umocowanego w należyty sposób przez właściwe władze państwa bandery, którego personalia figurują w odpowiednim wykazie żołnierzy (marynarzy) tego państwa, oraz
4)
obsadzone przez załogę, której członkowie podlegają dyscyplinie wojskowej.
2.
Okrętem wojennym, o którym mowa w ust. 1, jest także pomocnicza jednostka pływająca marynarki wojennej, spełniająca warunki określone w ust. 1.
§  4.
1.
Wniosek o wydanie zezwolenia, o którym mowa w § 2 ust. 1, składa się za pośrednictwem polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego w państwie, którego okręt wojenny zamierza dokonać przepływu, co najmniej na trzydzieści dni przed datą zamierzonego przepływu.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien określać:
1)
w razie ubiegania się o przepływ przez polskie morze terytorialne:
a)
cel przepływu,
b)
datę, czas i trasę przepływu,
c)
liczbę, klasy i nazwy okrętów,
2)
w razie ubiegania się o wejście na polskie morskie wody wewnętrzne:
a)
cel wejścia,
b)
datę, czas i trasę wejścia,
c)
wskazanie portu docelowego,
d)
liczbę, klasy i nazwy okrętów,
e)
wyporność, długość, szerokość i zanurzenie okrętów,
f)
stopień wojskowy oraz imię i nazwisko dowódcy okrętu (zespołu okrętów),
g)
liczbę oficerów, podoficerów i marynarzy oraz wykaz imienny pasażerów, z podaniem ich zawodu,
h)
moc i częstotliwość pracy urządzeń radiokomunikacyjnych.
3.
Jeżeli na polskim morzu terytorialnym lub na polskich morskich wodach wewnętrznych będą używane urządzenia radiokomunikacyjne, znajdujące się na okręcie do celów innych niż porozumienie się z właściwymi władzami polskimi, prośbę o udzielenie stosownego zezwolenia zamieszcza się we wniosku, o którym mowa w ust. 1. Zezwolenie to wydaje się w trybie odrębnych przepisów.
4.
Odpowiedzi na wniosek, o którym mowa w ust. 1, udziela się nie później niż siedem dni przed datą zamierzonego przepływu, za pośrednictwem polskiego przedstawicielstwa dyplomatycznego, w którym wniosek został złożony.
§  5.
1.
Zezwolenie, o którym mowa w § 2 ust. 1, nie jest wymagane wobec okrętów wojennych obcych państw:
1)
na których pokładach znajdują się przedstawiciele obcych państw, składających oficjalne wizyty w Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
stanowiących honorową eskortę okrętów wymienionych w pkt 1,
3)
dokonujących przepływu przez polskie morze terytorialne lub polskie morskie wody wewnętrzne, koniecznego ze względu na siłę wyższą lub inne niebezpieczeństwo albo w celu udzielenia pomocy ludziom lub statkom morskim bądź powietrznym, znajdującym się w niebezpieczeństwie.
2.
Okręt wojenny, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przed wejściem na polskie morze terytorialne lub polskie morskie wody wewnętrzne, a jeżeli jest to niemożliwe - niezwłocznie po wejściu na nie, powinien nawiązać łączność z dowódcą jednostki pływającej lub organem marynarki wojennej albo dowódcą jednostki pływającej lub organem ochrony granic, organem administracji morskiej albo też punktem obserwacyjnym na wybrzeżu oraz podać:
1)
przynależność państwową,
2)
klasę i nazwę okrętu,
3)
stopień wojskowy oraz imię i nazwisko jego dowódcy,
4)
przyczynę wejścia na polskie morze terytorialne,
5)
rodzaj pomocy, jakiej potrzebuje.
3.
Przed uzyskaniem potwierdzenia łączności, o której mowa w ust. 2, okręt powinien powstrzymać się od wejścia na polskie morskie wody wewnętrzne.
§  6.
1.
Zezwolenie na wejście na polskie morskie wody wewnętrzne uprawnia również do przepływu przez polskie morze terytorialne na trasie niezbędnej do wejścia na polskie morskie wody wewnętrzne.
2.
Przez polskie morze terytorialne i polskie morskie wody wewnętrzne mogą przepływać równocześnie nie więcej niż trzy okręty wojenne obcych państw.
3.
Przepływ okrętów wojennych obcych państw przez polskie morze terytorialne i polskie morskie wody wewnętrzne powinien być nieprzerwany i szybki. Zatrzymywanie się i kotwiczenie są dozwolone, jeżeli wiążą się ze zwyczajną żeglugą albo są konieczne w przypadkach określonych w § 5 ust. 1 pkt 3.
§  7.
1.
Okręty wojenne obcych państw podczas przepływu przez polskie morze terytorialne i polskie morskie wody wewnętrzne są obowiązane do przestrzegania zasad i przepisów prawa międzynarodowego, a także przepisów prawa polskiego, dotyczących w szczególności bezpieczeństwa żeglugi i nawigacji, ochrony środowiska naturalnego, ochrony granicy państwowej oraz spraw paszportowych, celnych, skarbowych, imigracyjnych, radiokomunikacyjnych i sanitarnych.
2.
Okrętom wojennym, o których mowa w ust. 1, nie wolno podejmować działań określonych w art. 9 ustawy oraz wpływać do stref ustanowionych na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
3.
Okręty wojenne o których mowa w ust. 1, są ponadto obowiązane:
1)
dokonywać przepływu, jeżeli zezwolenie nie stanowi inaczej, wyznaczonymi trasami przepływu, a w obszarach, w których trasy te nie są wyznaczone - trasami powszechnie uczęszczanymi przez statki morskie albo trasami wskazanymi każdorazowo przez dowódcę jednostki pływającej lub organ Marynarki Wojennej albo dowódcę jednostki pływającej lub organ ochrony granic albo też punkt obserwacyjny na wybrzeżu,
2)
podporządkować się zaleceniom dowódcy jednostki pływającej i organu Marynarki Wojennej oraz dowódcy jednostki pływającej i organu ochrony granic, a w szczególności odpowiadać na ich sygnały i pytania związane z przepływem,
3)
posiadać od świtu do zmroku widoczną, uzewnętrznioną odznakę swej przynależności państwowej i do marynarki wojennej obcego państwa,
4)
podawać od zmroku do świtu swoją przynależność państwową oraz klasę i nazwę, na żądanie dowódcy jednostki pływającej lub organu Marynarki Wojennej albo dowódcy jednostki pływającej lub organu ochrony granic albo też punktu obserwacyjnego na wybrzeżu,
5)
pozostawać, gdy chodzi o okręty podwodne, w położeniu na powierzchni wody.
4.
Podczas przepływu przez polskie morze terytorialne i polskie morskie wody wewnętrzne znajdujące się na okręcie wojennym urządzenia radiokomunikacyjne mogą być używane tylko zgodnie z zezwoleniem, o którym mowa w § 4 ust. 3, a urządzenia hydroakustyczne, radiolokacyjne i radarowe mogą być używane tylko do celów związanych ze zwyczajną żeglugą. Spuszczanie z okrętu wojennego nurków i płetwonurków pod wodę oraz używanie okrętowych środków pływających może następować tylko za zgodą organu Marynarki Wojennej lub organu ochrony granic.
§  8.
Miejsce postoju okrętów wojennych obcych państw na polskich morskich wodach wewnętrznych ustala organ Marynarki Wojennej.
§  9.
1.
Jeżeli okręt wojenny obcego państwa podczas przepływu przez polskie morze terytorialne lub polskie morskie wody wewnętrzne nie przestrzega zasad tego przepływu, określonych w ustawie i rozporządzeniu, albo podejmuje działania określone w art. 9 ustawy, wzywa się go do natychmiastowego zaprzestania tych działań.
2.
W razie niezastosowania się do wezwania, o którym mowa w ust. 1, nakazuje się okrętowi wojennemu obcego państwa niezwłoczne lub w wyznaczonym terminie opuszczenie polskich morskich wód wewnętrznych i polskiego morza terytorialnego.
3.
Jeżeli nakaz, o którym mowa w ust. 2, nie zostanie wykonany, można wymusić jego wykonanie dostępnymi środkami, z użyciem uzbrojenia włącznie, w sposób określony w odrębnych przepisach.
§  10.
Członkowie załogi okrętu wojennego obcego państwa oraz pasażerowie tego okrętu podczas jego postoju przy urządzeniach portowych mogą schodzić na ląd na zasadach określonych w przepisach prawa polskiego dotyczących przekraczania granicy państwowej.
§  11.
1.
Rozporządzenie nie narusza postanowień umów międzynarodowych wiążących Rzeczpospolitą Polską.
2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się wobec okrętów wojennych obcych państw, uczestniczących w ćwiczeniach wojskowych przeprowadzanych wspólnie z Marynarką Wojenną Rzeczpospolitej Polskiej.
§  12. 1
Ilekroć w przepisach rozporządzenia jest mowa o "organach ochrony granic", należy przez to rozumieć organy Straży Granicznej oraz organy i statki powietrzne Sił Powietrznych.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 12 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.195.2012) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.54.264

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przepływ okrętów wojennych obcych państw przez polskie morze terytorialne oraz warunki wejścia tych okrętów na polskie morskie wody wewnętrzne.
Data aktu: 24/06/1992
Data ogłoszenia: 15/07/1992
Data wejścia w życie: 30/07/1992