Warunki wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.

USTAWA
z dnia 26 lipca 1991 r.
o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1.
1. 1
Ustawa określa warunki wykonywania przez krajowych przedsiębiorców międzynarodowego zarobkowego transportu drogowego i międzynarodowych niezarobkowych przewozów dla własnych potrzeb podmiotów pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi w kraju oraz wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych przez zagranicznych przedsiębiorców pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi za granicą.
2.
Przez użyte w ust. 1 określenia "międzynarodowy transport drogowy" lub "międzynarodowy przewóz drogowy" rozumie się przemieszczanie osób lub ładunków po drogach publicznych przy pomocy pojazdów samochodowych, w czasie którego następuje przekroczenie przez pojazd granicy państwowej.
3. 2
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii polskich organizacji zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych, określi, w drodze rozporządzenia, zasady wykonywania przewozów dla potrzeb własnych, o których mowa w ust. 1.
Art.  2.

Przepisy ustawy nie naruszają umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską w zakresie międzynarodowego transportu drogowego.

Art.  3.

Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu wykonywanego:

1)
samochodami osobowymi i campingowymi,
2)
samochodami służb specjalnych, jak: straży pożarnej, pogotowia ratunkowego, służby więziennej, a także samochodami urzędów celnych,
3)
samochodami przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych państw obcych pod warunkiem wzajemności oraz misji specjalnych i organizacji międzynarodowych, korzystających z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych,
4)
pojazdami samochodowymi sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
5) 3
pojazdami innymi niż wymienione w pkt 1-4, których dopuszczalna ładowność wraz z przyczepą nie przekracza 1500 kg.
Art.  4.

Przewoźnik przekraczający granicę obowiązany jest posiadać niezbędne dokumenty określone w ustawie i w umowach międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską w międzynarodowych przewozach drogowych i przedkładać je na żądanie uprawnionych organów kontrolnych na granicy.

Rozdział  2

Międzynarodowy transport drogowy wykonywany pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi w kraju

Art.  5.
1.
Działalność gospodarcza polegająca na wykonywaniu międzynarodowego zarobkowego transportu drogowego pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi w kraju podlega koncesjonowaniu.
2.
Organem właściwym do udzielania, odmowy udzielania i cofania koncesji jest Minister Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Udzielenie, zmiana, odmowa udzielenia i cofnięcie koncesji następuje w drodze decyzji administracyjnej.
Art.  6.
1. 4
Koncesji udziela się, z zastrzeżeniem art. 8, jeżeli przedsiębiorca spełnia następujące warunki:
1)
posiada udokumentowaną, co najmniej trzyletnią praktykę w zakresie wykonywania krajowego transportu pojazdami samochodowymi lub roczną praktykę w wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego,
2)
posiada dobrą reputację zawodową, za którą uważa się niekaralność w ostatnich trzech latach za przestępstwa przeciw bezpieczeństwu w ruchu lądowym lub przeciw mieniu,
3) 5
posiada kapitał w postaci pieniężnej lub rzeczowej w wysokości równej co najmniej 3000 ECU na pojazd lub 150 ECU na tonę dopuszczalnej ładowności pojazdu ciężarowego lub na jedno miejsce siedzące w autobusie lub posiada inne zabezpieczenie majątkowe, dla roszczeń wierzycieli, w wysokości podanej wyżej,
4)
dysponuje pojazdem lub pojazdami samochodowymi, które odpowiadają warunkom technicznym wymaganym przepisami o ruchu drogowym.
5) 6
spełnia warunki wynikające z umów międzynarodowych obowiązujących Rzeczpospolitą Polską w zakresie międzynarodowego transportu drogowego.
2.
Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się również do kierowców pojazdów samochodowych realizujących przewozy międzynarodowe.
3. 7
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej określi, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii polskich organizacji zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych, niezbędne dokumenty do wydania koncesji oraz treść i wzór koncesji.
4. 8
Rada Ministrów, po zaciągnięciu opinii polskich organizacji zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych, może określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe warunki kwalifikacyjne przewoźników i kierowców, od których spełnienia uzależnione będzie udzielenie koncesji.
Art.  7.
1. 9
Koncesji udziela się przedsiębiorcy na:
1)
przewóz do jednego lub więcej krajów,
2)
przewóz jednym lub większą liczbą określonych pojazdów samochodowych,
3)
wykonywanie wszystkich lub niektórych rodzajów przewozów.
2.
Posiadacz koncesji jest obowiązany do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego stosownie do warunków ustalonych w koncesji.
Art.  8.
1.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej odmówi udzielenia koncesji bądź może zmienić jej ustalenia w przypadku braku zezwoleń zagranicznych, o których mowa w art. 10 ust. 1.
2.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może odmówić udzielenia koncesji lub zmienić jej ustalenia ze względu na zagrożenie ważnego interesu gospodarki narodowej, obronności lub bezpieczeństwa państwa.
Art.  9.

Koncesję cofa się, jeżeli jej posiadacz:

1)
przestał spełniać warunki wymagane do jej uzyskania,
2)
przekracza uprawnienia lub nie dopełnia warunków określonych w koncesji,
3)
nie wykonuje na skutek okoliczności leżących po jego stronie przewozów międzynarodowych przez okres co najmniej 6 miesięcy,
4)
nie przestrzega warunków określonych w umowach międzynarodowych o przewozach drogowych, obowiązujących Rzeczpospolitą Polską.
Art.  10.
1.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przyznaje na wniosek posiadacza koncesji zezwolenia zagraniczne na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego, uzyskane z innych krajów w ramach porozumień międzynarodowych, które upoważniają do wjazdu pojazdów posiadacza koncesji na obszar tych krajów.
2.
Podmiotom, które wykonują przewozy dla własnych potrzeb, zezwolenie zagraniczne, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone w przypadku, gdy jest to niezbędne dla ich działalności i gdy dysponują pojazdem określonym w art. 6 ust. 1 pkt 4.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do przejazdu pojazdów samochodowych w stanie próżnym oraz pojazdów nie przeznaczonych do przewozu osób lub ładunków.

Rozdział  3

Międzynarodowy przewóz drogowy wykonywany pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi za granicą

Art.  11.
1. 10
Wykonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej międzynarodowego przewozu drogowego przez zagranicznych przedsiębiorców pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi za granicą wymaga zezwolenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
2.
Zezwolenia, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielane na okres nie przekraczający roku kalendarzowego.
3.
Zezwolenie na prowadzenie regularnej komunikacji autobusowej może być udzielone na okres nie przekraczający 5 lat.
4.
Przepisy ust. 1-3 stosuje się również do przejazdu pojazdów samochodowych w stanie próżnym oraz do pojazdów nie przeznaczonych do przewozu osób lub ładunków.
Art.  12. 11

Wykonywanie przewozów, które zaczynają się i kończą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez zagranicznych przedsiębiorców wymaga odrębnego zezwolenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.

Art.  13. 12

Udzielenie zezwolenia może być uzależnione od stosowania w tym zakresie zasady wzajemności przez władze kraju zagranicznego przedsiębiorcy, ubiegającego się o zezwolenie.

Art.  131. 13

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, Ministrem Spraw Wewnętrznych i Prezesem Głównego Urzędu Ceł określi, w drodze rozporządzenia, organy właściwe w sprawach kontroli przestrzegania przez zagranicznych przewoźników obowiązujących przepisów w zakresie międzynarodowych przewozów drogowych oraz zasady jej przeprowadzania.

Art.  14.

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może:

1)
zwolnić niektóre rodzaje międzynarodowego przewozu drogowego lub niektóre rodzaje pojazdów od obowiązku uzyskania zezwolenia, pod warunkiem zapewnienia interesów strony polskiej,
2)
określić, jakie przewozy wykonywane po innych drogach niż publiczne wymagają jego zezwolenia.

Rozdział  4

Opłaty

Art.  15.
1.
Za udzielenie:
1)
koncesji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego,
2)
zezwolenia zagranicznego na przewóz jednorazowy,
3)
zagranicznego zezwolenia okresowego na przewozy wielokrotne pobiera się opłaty.
2. 14
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów, po zasięgnięciu opinii polskich organizacji zrzeszających międzynarodowych przewoźników drogowych, w drodze rozporządzenia, określa wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, oraz tryb ich wnoszenia.
Art.  16.
1. 15
Zagraniczni przedsiębiorcy, wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami zarejestrowanymi za granicą, uiszczają opłatę drogową za przejazd tych pojazdów po drogach publicznych w czasie każdego jednorazowego pobytu na tym terytorium.
2.
Opłaty określone w ust. 1 nie obejmują kosztów przygotowania dokumentacji oraz adaptacji trasy przewozu i pilotowania, ustalanych według odrębnych przepisów.
3.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów, w drodze rozporządzenia:
1)
określi wysokość opłat drogowych w zależności od rodzaju, wymiarów i masy pojazdów oraz wynikającej z zasady wzajemności lub interesu Państwa,
2)
może ustalić zryczałtowaną opłatę drogową albo zwolnić od tej opłaty.
Art.  17.

Opłaty drogowe określone w art. 16 pobierają:

1)
Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej - podczas wykonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
graniczne urzędy celne - w pozostałych przypadkach podczas przekraczania granicy Państwa.
Art.  18. 16

Wpływy uzyskane z opłat, o których mowa w art. 15 i 16, są przekazywane na wyodrębniony rachunek Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, z przeznaczeniem na budowę i utrzymanie dróg publicznych, w tym na usuwanie skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r.

Art.  19. 17

Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może upoważnić na określonych warunkach polskie organizacje zrzeszające międzynarodowych przewoźników drogowych lub inny podmiot do:

1) 18
wydawania zezwoleń zagranicznym przedsiębiorcom (art. 11 i 12), z wyłączeniem zezwoleń na wykonywanie regularnej komunikacji autobusowej,
2)
wydawania posiadaczom koncesji oraz podmiotom, które wykonują przewozy dla własnych potrzeb, wymaganych zezwoleń zagranicznych (art. 10),
3)
poboru opłat za zezwolenia, o których mowa w pkt 1 i 2.
Art.  20.
1. 19
Upoważnione polskie organizacje zrzeszające międzynarodowych przewoźników drogowych lub inny podmiot oraz graniczne urzędy celne pobierają od przewoźników za wydane przez siebie zezwolenia oraz pobrane opłaty drogowe prowizję.
2.
Wysokość prowizji ustala Minister Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  5

Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe

Art.  21.

W Kodeksie wykroczeń dodaje się art. 103a w brzmieniu:

"Art. 103a. 1. Kto:

1) prowadzi międzynarodowy transport drogowy bez koncesji lub nie przestrzega podstawowych warunków wynikających z koncesji,

2) wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy bez zezwolenia zagranicznego, jeżeli takie zezwolenie jest wymagane,

3) wykonuje na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi za granicą międzynarodowy przewóz lub inny przewóz bez zezwolenia bądź nie przestrzega podstawowych warunków wynikających z zezwolenia

- podlega karze grzywny.

2. Orzekanie w sprawach wymienionych w ust. 1 następuje na wniosek właściwych organów kontroli i organów udzielających uprawnień przewozowych."

Art.  22.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192 i z 1990 r. Nr 34, poz. 198) w art. 13:

1)
w ust. 2 w pkt 1 w lit. a) wyrazy "za granicę" zastępuje się wyrazami "w kraju";
2)
w ust. 2 w pkt 1 w lit. b) wyrazy "lub za granicą" skreśla się;
3)
w ust. 3 pkt 1-3 skreśla się.
Art.  23.
1.
Uprawnienia do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, uzyskane na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 41, poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198 i Nr 86, poz. 504 oraz z 1991 r. Nr 31, poz. 128), zachowują ważność w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie, z tym że wnioski o wydanie koncesji powinny być złożone w okresie 3 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie.
2. 20
Przedsiębiorcy prowadzący w dniu wejścia w życie ustawy działalność w zakresie międzynarodowego transportu drogowego uważa się za podmioty posiadające co najmniej roczną praktykę w wykonywaniu międzynarodowego transportu drogowego w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1.
3. 21
W sprawach nie uregulowanych niniejszą ustawą stosuje się odpowiednio przepisy ustawy, o której mowa w ust. 1, z wyjątkiem art. 23 tej ustawy.
Art.  23a. 22

Środki, o których mowa w art. 18, mogą być wykorzystane na budowę i utrzymanie dróg publicznych w ramach usuwania skutków powodzi, która miała miejsce w lipcu 1997 r. - do dnia 31 grudnia 1997 r.

Art.  24.

Tracą moc przepisy ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297, z 1984 r. Nr 53, poz. 272 i z 1988 r. Nr 41, poz. 324), z wyjątkiem art. 12-17 i 26.

Art.  25.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 55 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
2 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
3 Art. 3 pkt 5 dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
4 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 55 pkt 5 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
5 Art. 6 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
6 Art. 6 ust. 1 pkt 5 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
7 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
8 Art. 6 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
9  Art. 7 ust. 1:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.

- zmieniony przez art. 55 pkt 5 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.

10 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 55 pkt 4 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
11 Art. 12 zmieniony przez art. 55 pkt 4 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
12 Art. 13 zmieniony przez art. 55 pkt 4 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
13 Art. 131 dodany przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
14 Art. 15 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
15 Art. 16 ust. 1 zmieniony przez art. 55 pkt 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
16 Art. 18 zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 lipca 1997 r. (Dz.U.97.80.501) zmieniającej nin. ustawę z dniem 18 lipca 1997 r.
17 Art. 19 zmieniony przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
18 Art. 19 pkt 1 zmieniony przez art. 55 pkt 4 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.
19 Art. 20 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
20 Art. 23 ust. 2:

- dodany przez art. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.

- zmieniony przez art. 55 pkt 3 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U.97.121.770) z dniem 22 października 1997 r.

21 Art. 23 ust. 3 w numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 8 lit. b) ustawy z dnia 4 września 1992 r. (Dz.U.92.75.369) zmieniającej nin. ustawę z dniem 27 października 1992 r.
22 Art. 23a dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 lipca 1997 r. (Dz.U.97.80.501) zmieniającej nin. ustawę z dniem 18 lipca 1997 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.75.332

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Warunki wykonywania międzynarodowego transportu drogowego.
Data aktu: 26/07/1991
Data ogłoszenia: 27/08/1991
Data wejścia w życie: 27/09/1991