Zasady, jakim powinien odpowiadać statut uczelni państwowej nie spełniającej wymagań określonych w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 13 czerwca 1991 r.
w sprawie zasad, jakim powinien odpowiadać statut uczelni państwowej nie spełniającej wymagań określonych w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 września 1990 o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 65, poz. 385) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie stosuje się do:
1)
uczelni państwowej, która zatrudnia na podstawie mianowania mniej niż sześćdziesięciu nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy lub w której mniej niż połowa podstawowych jednostek organizacyjnych ma uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego,
2)
państwowej uczelni artystycznej, która zatrudnia mniej niż dwudziestu nauczycieli akademickich posiadających tytuł naukowy.
§  2.
1.
Statut uczelni państwowej powinien zawierać:
1)
podstawę prawną utworzenia uczelni, określenie jej siedziby oraz organu nadzorującego,
2)
określenie podstawowych zadań,
3)
określenie form prowadzonych studiów,
4)
uregulowania dotyczące organizacji uczelni,
5)
określenie organów kolegialnych i jednoosobowych uczelni oraz ich kompetencji i zasad działania,
6)
określenie zasad i trybu wyborów organów jednoosobowych i organów kolegialnych uczelni oraz na inne wybieralne stanowiska i do ciał kolegialnych,
7)
uregulowania dotyczące pracowników uczelni,
8)
uregulowania dotyczące spraw studenckich,
9)
określenie zasad administrowania uczelnią oraz prowadzenia działalności finansowej.
2.
Szczegółowy wykaz spraw, które zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym powinien regulować statut, zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Szczegółowy wykaz spraw, które zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym mogą być uregulowane w statucie, zawiera załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  3.
Statut uczelni może określać inne sprawy dotyczące funkcjonowania uczelni, jeżeli uregulowania nie naruszają obowiązujących ustaw i aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ SPRAW, KTÓRE ZGODNIE Z USTAWĄ O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM POWINNY BYĆ UREGULOWANE W STATUCIE UCZELNI

1. Statut uczelni określa szczegółowy ustrój uczelni oraz inne sprawy dotyczące jej funkcjonowania, nie uregulowane w ustawie, w tym:

- rodzaje, warunki i tryb tworzenia, znoszenia i przekształcania jednostek organizacyjnych uczelni,

- zasady jednolitego systemu biblioteczno-informacyjnego uczelni,

- liczbę prorektorów i prodziekanów,

- liczbę zastępców dyrektora administracyjnego uczelni,

- tryb zwoływania posiedzeń i pracy organów kolegialnych uczelni,

- kryteria kwalifikacyjne oraz tryb przeprowadzania konkursu otwartego na stanowiska przewidziane w art. 85 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- kwalifikacje zawodowe, jakie powinna posiadać osoba zatrudniona na stanowisku dydaktycznym,

- kierowników komórek organizacyjnych uczelni, na których wniosek rektor mianuje nauczycieli akademickich nie wymienionych w art. 86 ust. 1-3 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- osobę upoważnioną (rektor, dziekan lub dyrektor administracyjny) do zawierania umów o pracę z pracownikami uczelni nie będącymi nauczycielami akademickimi,

- kierowników komórek organizacyjnych uprawnionych do składania wniosku do rektora o nawiązanie stosunku pracy z nauczycielami akademickimi zatrudnionymi w uczelni jako dodatkowym miejscu pracy, w niepełnym wymiarze czasu pracy albo też do wykonywania określonych zadań,

- podstawowe kryteria oceny i tryb okresowego oceniania nauczycieli akademickich,

- kierowników jednostek organizacyjnych ustalających rozkład zajęć, o którym mowa w art. 101 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- zasady ustalania pensum dydaktycznego, będące wraz z ustawą o szkolnictwie wyższym podstawą dla senatu do określania pensum dla poszczególnych stanowisk, warunków jego obniżania oraz zasad obliczania godzin dydaktycznych,

- szczegółowe zasady i tryb udzielania urlopów, o których mowa w art. 109 ust. 2 i 3, oraz urlopu bezpłatnego, o którym mowa w art. 109 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- organ kolegialny wyrażający zgodę na rozwiązanie z innych ważnych przyczyn, stosunku pracy z nauczycielem akademickim mianowanym na czas nieokreślony,

- sposób podawania do publicznej wiadomości uchwał senatu określających zasady i tryb przyjmowania oraz zakres egzaminu wstępnego na studia,

- tryb powoływania uczelnianej komisji rekrutacyjnej przewidzianej w art. 141 ust. 5 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- treść ślubowania składanego przez studenta,

- zasady podjęcia przez studenta obowiązków nauczyciela akademickiego w charakterze asystenta stażysty oraz fundusz, z którego stypendium za te czynności będzie wypłacane,

- organ samorządu studenckiego uczestniczący w przyznawaniu stypendiów, o których mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym, jeżeli statut takie stypendia przewiduje,

- przepisy porządkowe dotyczące odbywania zgromadzeń na terenie uczelni,

- wartość mienia, którego nabycie lub zbycie uzależnione jest od zgody senatu, oraz wartość darowizny, spadku lub zapisu, których przyjęcie należy do kompetencji senatu uczelni,

2. Statut uczelni określa zasady wyboru organów jednoosobowych i kolegialnych oraz na inne wybieralne stanowiska i do ciał kolegialnych, w tym:

- liczbę przedstawicieli wybieranych do senatu i tryb ich wyboru (skład senatu uczelni jednowydziałowej),

- liczbę oraz tryb wyboru przedstawicieli do rady wydziału, zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 4 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- organ wybierający oraz tryb wyboru rektora i dziekana,

- tryb wyboru przedstawicieli do ciał kolegialnych uczelni oraz na inne wybieralne stanowiska,

- czas trwania mandatu studenckiego w organach kolegialnych uczelni,

- tryb powoływania komisji wyborczych,

- skład kolegium elektorów, jeżeli statut przewiduje powołanie tego organu wyborczego uczelni,

- tryb wyboru komisji dyscyplinarnej uczelni dla mianowanych nauczycieli akademickich,

- skład i tryb powoływania komisji dyscyplinarnych odwoławczych komisji dyscyplinarnych rozpatrujących przewinienia studentów,

- skład i kompetencje oraz tryb powoływania rady bibliotecznej uczelni,

- przypadki wygaśnięcia mandatu członka organu kolegialnego oraz jednoosobowego przed upływem kadencji oraz tryb dokonywania wyborów uzupełniających.

3. Statut uczelni określa zakres nadzoru władz właściwych kościołów i związków wyznaniowych nad państwowymi wyższymi szkołami teologicznymi i wydziałami teologicznymi innych uczelni państwowych.

Załącznik Nr  2

SZCZEGÓŁOWY WYKAZ SPRAW, KTÓRE ZGODNIE Z USTAWĄ O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM MOGĄ BYĆ UREGULOWANE W STATUCIE UCZELNI

Statut uczelni może zawierać poniższe uregulowania:

- stanowić, iż podstawowym systemem studiów nie są studia dzienne,

- stanowić, że nie wszystkie wykłady uczelni mają charakter wykładów otwartych,

- ustanawiać inną niż wydział podstawową jednostkę organizacyjną uczelni,

- określać dodatkowe wymagania co do kwalifikacji zawodowych osób kandydujących na stanowiska, o których mowa w art. 80 ust. 1-4 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- określać dłuższy okres zatrudniania na stanowisku adiunkta osoby nie posiadającej stopnia naukowego doktora habilitowanego, niż przewiduje to art. 88 ust. ustawy o szkolnictwie wyższym,

- stanowić, że uczelnia może przyznawać stypendia z własnego funduszu stypendialnego dla pracowników i studentów niezależnie od stypendiów, o których mowa w art. 152 ust. 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- przewidywać prowadzenie wydzielonej działalności gospodarczej innej niż działalność, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy o szkolnictwie wyższym,

- określać szczegółowy zakres kompetencji dyrektora administracyjnego uczelni,

- zastrzegać dla organów uczelni sprawy z zakresu zwykłego zarządu uczelni, nie podlegające dyrektorowi administracyjnemu,

- przewidywać kolegia elektorów jako organy wyborcze uczelni,

- ustalać, że w skład senatu wchodzą: dyrektor administracyjny, kwestor, dyrektor biblioteki głównej oraz dyrektor ośrodka dokumentacji i informacji,

- stanowić, że przy określonej liczbie nauczycieli akademickich, o których mowa w art. 50 ust. 1 pkt 3 ustawy o szkolnictwie wyższym, w skład rady wydziału mogą wchodzić w ustalonej liczbie ich wybrani przedstawiciele,

- określać wyższe wymagania niż przewidziane w art. 53 ust. 2 ustawy o szkolnictwie wyższym, w zakresie trybu zapadania uchwał organów kolegialnych uczelni,

- przewidywać krótszą kadencję kolegialnych i jednoosobowych organów uczelni, niż jest przewidziane w art. 63 ust. 1 ustawy o szkolnictwie wyższym, oraz inne terminy rozpoczęcia i zakończenia kadencji,

- wskazywać inny organ niż dziekan wydziału, powołujący komisje rekrutacyjne, oraz wskazywać inny organ niż rada wydziału, ustalający indywidualny tok studiów studenta,

- przewidywać, że ważność wyboru kandydata do organów uczelni następuje po uzyskaniu przez niego kwalifikowanej większości oddanych głosów,

- przewidywać opiniowanie decyzji podejmowanych przez organy uczelni, dotyczących poszczególnych grup społeczności akademickiej, przez przedstawicieli tych grup,

- określać sprawy inne niż ustalone w ustawie, należące do kompetencji senatu, rady wydziału lub dziekana.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.57.243

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady, jakim powinien odpowiadać statut uczelni państwowej nie spełniającej wymagań określonych w art. 12 ust. 1 i 2 ustawy o szkolnictwie wyższym.
Data aktu: 13/06/1991
Data ogłoszenia: 28/06/1991
Data wejścia w życie: 28/06/1991