Tryb wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 29 marca 1991 r.
w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 1990 r. Nr 23, poz. 138, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306 i Nr 89, poz. 517) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Nadzór nad działalnością administracyjną sądów obejmuje zagadnienia związane z zapewnieniem sprawnego rozpoznawania spraw, prawidłowego wykonywania orzeczeń sądowych oraz podejmowania czynności zapobiegawczych należących do kompetencji sądu.
2.
Nadzór ten wykonywany jest w następujących formach:
1)
wizytacji obejmujących pełny zakres działalności administracyjnej sądu lub wybranego wydziału (wydziałów),
2)
lustracji obejmujących określoną problematykę,
3)
dokonywania ocen działalności administracyjnej sądów, w szczególności na podstawie analiz danych statystycznych, z uwzględnieniem postępowania odwoławczego oraz badania skarg,
4)
kontroli wykonywania orzeczeń sądowych,
5)
kontroli organizacji pracy sekretariatów i biurowości sądowej,
6)
narad powizytacyjnych oraz konferencji szkoleniowych sędziów i innych pracowników sądów.
§  2.
1.
Prezes sądu apelacyjnego i odpowiednio prezes sądu wojewódzkiego wykonują nadzór nad działalnością administracyjną sądów w powierzonym okręgu osobiście, za pośrednictwem wiceprezesów, przewodniczących wydziałów, sędziów wizytatorów, a w uzasadnionych wypadkach - także innych sędziów, inspektorów do spraw biurowości sądowej oraz wyznaczonych sądowych kuratorów zawodowych.
2.
Prezes sądu apelacyjnego i odpowiednio prezes sądu wojewódzkiego do wykonywania czynności nadzoru wyznacza sędziów wizytatorów, inspektorów do spraw biurowości sądowej, sądowych kuratorów zawodowych, którzy działają w wydziałach lub referatach wizytacyjnych albo w innych jednostkach organizacyjnych sądu.
§  3.
Prezes sądu wojewódzkiego sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną sądów rejonowych w powierzonym mu okręgu, a także nad kolegiami do spraw wykroczeń działającymi przy tych sądach.
§  4.
1.
Prezes sądu apelacyjnego sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną sądów wojewódzkich w powierzonym mu okręgu.
2.
Prezes sądu apelacyjnego sprawuje również nadzór nad działalnością administracyjną sądów rejonowych w sprawach z zakresu prawa pracy i w sprawach gospodarczych należących do sądów rejonowych, zwłaszcza działających w okręgach sądów wojewódzkich, w których nie został utworzony wydział pracy i ubezpieczeń społecznych ani wydział gospodarczy.
3.
Prezes sądu apelacyjnego może zarządzać przeprowadzanie doraźnej wizytacji lub lustracji w dowolnym sądzie rejonowym na obszarze powierzonego mu okręgu w każdej kategorii spraw, jeżeli uzna to za celowe na podstawie ustaleń dokonanych w toku innych czynności przez właściwe organy lub wyznaczone osoby.
§  5.
Plan zadań nadzorczych ustala corocznie prezes sądu po zasięgnięciu opinii kolegium sądu i przedstawia Ministerstwu Sprawiedliwości. Plan ten powinien przewidywać wizytację każdego sądu co najmniej raz w okresie dwuletnim.
§  6.
1.
Przewodniczącym wydziału wizytacji i doskonalenia kadr w sądzie apelacyjnym oraz przewodniczącym wydziału (referatu) wizytacyjnego w sądzie wojewódzkim jest wiceprezes sądu, jeżeli funkcji tej nie wykonuje prezes sądu.
2.
W skład referatu wizytacyjnego w sądzie wojewódzkim powinni wchodzić sędziowie wizytatorzy sprawujący nadzór nad działalnością administracyjną sądów, w szczególności w sprawach karnych, cywilnych oraz rodzinnych i nieletnich, sądowy kurator zawodowy oraz inspektor do spraw biurowości; zarządzenie o utworzeniu tego referatu prezes sądu wojewódzkiego przekazuje do wiadomości Ministerstwu Sprawiedliwości oraz prezesowi sądu apelacyjnego.
3.
W skład wydziału wizytacji i doskonalenia kadr w sądzie apelacyjnym wchodzą sędziowie wizytatorzy sprawujący nadzór nad działalnością administracyjną sądów we wszystkich rodzajach spraw, w liczbie odpowiadającej potrzebom i warunkom funkcjonowania sądu, oraz inspektor do spraw biurowości.
§  7.
Prezes sądu apelacyjnego oraz prezes sądu wojewódzkiego mogą zlecać, w uzgodnieniu z kolegium sądu, doraźne wykonanie wizytacji bądź lustracji podległych sądów sędziom orzekającym, nie mającym statusu wizytatorów.
§  8.
1.
W sądzie wojewódzkim, w którym nie utworzono referatu wizytacyjnego, czynności nadzoru nad działalnością administracyjną sądów rejonowych wykonują sędziowie orzekający w sprawach odwoławczych, wyznaczeni przez prezesa sądu.
2.
W sądzie, o którym mowa w ust. 1, spośród sędziów orzekających w sprawach odwoławczych mogą być wyznaczeni sędziowie wizytatorzy, którzy orzekając w sprawach odwoławczych pełnią również dodatkowo powierzone im stałe czynności nadzoru nad działalnością administracyjną sądów rejonowych.
3.
W sądzie, o którym mowa w ust. 1, prezes sądu wojewódzkiego wyznacza inspektora do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie biurowości sądowej i organizacji pracy sekretariatów oraz sądowego kuratora zawodowego do wykonywania czynności nadzoru nad działalnością kuratorów sądowych.
§  9.
1.
Sędziowie wizytatorzy wykonują swe zadania przez:
1)
przeprowadzanie problemowych i tematycznych wizytacji i lustracji w sądach,
2)
wizytowanie rozpraw i przedstawianie sędziom orzekającym oraz innym pracownikom sądów uwag i spostrzeżeń poczynionych w toku wizytacji,
3)
badanie zasadności skarg i wniosków,
4)
udział w naradach i szkoleniach zawodowych sędziów oraz innych pracowników sądów,
5)
inicjowanie wszczęcia postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych przez osoby i organy uprawnione.
2.
Prezes sądu może zlecać sędziom wizytatorom przygotowanie materiałów dla dokonania oceny pracy asesorów i sędziów w związku z zamierzanym wystąpieniem o powołanie na wyższe stanowisko.
3.
Sędziowie wizytatorzy działający w wydziałach i referatach wizytacyjnych są obowiązani orzekać co najmniej raz w miesiącu.
§  10.
W toku wizytacji bada się w szczególności sprawność postępowania sądowego, w tym zwłaszcza przygotowanie posiedzeń, wykonywanie czynności w toku postępowania międzyinstancyjnego, a także wykonywanie orzeczeń sądowych, zwracając przy tym uwagę na kulturę pracy sądu oraz osób wykonujących dane czynności.
§  11.
1.
Z przebiegu wizytacji sporządza się sprawozdanie zawierające poczynione ustalenia i ocenę pracy wizytowanego sądu wraz z ewentualnymi wnioskami o wytknięcie naruszeń obowiązków służbowych, a także - w razie potrzeby - zawierające wnioski o wniesienie przez Ministra Sprawiedliwości rewizji nadzwyczajnej lub o wystąpienie z pytaniem prawnym.
2.
Sprawozdanie z wizytacji wraz z projektem zarządzeń powizytacyjnych przedstawia się prezesowi sądu w terminie 14 dni od zakończenia wizytacji.
§  12.
1.
Prezes sądu apelacyjnego lub wojewódzkiego, na podstawie sprawozdania z wizytacji, wydaje zarządzenie prezesowi wizytowanego sądu i określa termin ich wykonania.
2.
W wypadku przeprowadzenia wizytacji w sądzie rejonowym przez sędziego wizytatora sądu apelacyjnego, prezes tego sądu przesyła zarządzenie powizytacyjne za pośrednictwem prezesa sądu wojewódzkiego.
3.
Odpis sprawozdania z wizytacji i wydanych zarządzeń prezes sądu przedstawia Ministerstwu Sprawiedliwości, jeżeli zachodzi potrzeba:
1)
wniesienia rewizji nadzwyczajnej,
2)
wystąpienia do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów, których stosowanie wywołuje rozbieżności w orzecznictwie,
3)
zawiadomienia właściwych organów o konieczności skorygowania lub uchylenia przepisów sprzecznych z ustawą,

a także w innych wypadkach, jeżeli jest to celowe.

§  13.
Prezes sądu apelacyjnego lub wojewódzkiego, jeżeli wnioski powizytacyjne uzasadniają taką potrzebę, zwołuje, w terminie jednego miesiąca od zakończenia wizytacji, konferencję z udziałem prezesa, sędziów i asesorów wizytowanego sądu, na którą może również zaprosić przedstawicieli samorządu ławniczego; na konferencji omawiane są wyniki wizytacji.
§  14.
Sędziowie wizytowanego sądu mogą zgłaszać prezesowi sądu apelacyjnego lub wojewódzkiego oraz Ministrowi Sprawiedliwości uwagi i wnioski co do przeprowadzonej wizytacji.
§  15.
1.
Lustracja ma na celu zbadanie określonej problematyki z zakresu działalności administracyjnej sądu.
2.
Przepisy § 11, 12, 13 i 14 stosuje się odpowiednio.
§  16.
1.
Inspektor do spraw biurowości sądowej wykonuje czynności kontrolne w zakresie biurowości sądowej i organizacji pracy sekretariatu, a na polecenie prezesa sądu wojewódzkiego - również w zakresie biurowości komorników.
2.
W toku przeprowadzania lustracji inspektor bada w szczególności:
1)
prawidłowość stosowania przepisów regulaminu wewnętrznego urzędowania sądów oraz instrukcji o biurowości, sposób wykonywania zarządzeń i orzeczeń oraz organizację pracy sekretariatów,
2)
stan zaległości, ze szczególnym uwzględnieniem spraw, w których postępowanie trwa dłużej niż 6 miesięcy,
3)
sposób prowadzenia ksiąg i innych urządzeń ewidencyjnych oraz - wyrywkowo - rzetelność sporządzania sprawozdań statystycznych,
4)
warunki i kulturę pracy oraz poziom przygotowania pracowników sekretariatów.
3.
Inspektor w sądzie apelacyjnym koordynuje działalność inspektorów w podległych sądach wojewódzkich i uczestniczy w szkoleniach sekretarzy sądowych.
§  17.
1.
Inspektor do spraw biurowości omawia w toku czynności kontrolnych z pracownikami sekretariatu ujawnione błędy i wskazuje prawidłowy sposób załatwienia, a po zakończonej lustracji przekazuje swoje spostrzeżenia i uwagi przewodniczącemu wydziału, prezesowi sądu rejonowego oraz właściwemu sędziemu wizytatorowi.
2.
W terminie 14 dni od zakończenia lustracji inspektor przedstawia prezesowi sądu sprawozdanie wraz z wnioskami co do potrzeby wydania zarządzeń polustracyjnych.
3.
Przepis § 12 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  18.
Zakres czynności nadzorczych sądowego kuratora zawodowego, wyznaczonego do sprawowania kontroli nad działalnością kuratorów sądowych, regulują odrębne przepisy.
§  19.
W Ministerstwie Sprawiedliwości czynności z zakresu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów w szczególności polegają na:
1)
ustalaniu i koordynowaniu kierunków nadzoru wykonywanego przez prezesów sądów,
2)
dokonywaniu analiz prawomocnych orzeczeń sądowych, zwłaszcza w zakresie stosowania przepisów dotyczących nowych instytucji prawnych,
3)
przeprowadzaniu doraźnych wizytacji i lustracji,
4)
przedstawianiu Ministrowi Sprawiedliwości rocznych informacji o działalności sądów oraz o wykonywaniu nadzoru przez prezesów sądów,
5)
organizowaniu konferencji w zakresie działalności nadzorczej.
§  20.
Minister Sprawiedliwości bada i ocenia nadesłane materiały i propozycje z zakresu nadzoru wykonywanego przez podległe mu organy i wydaje w tych sprawach stosowne polecenia.
§  21.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 grudnia 1985 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonywania nadzoru nad sądami i sędziami oraz nad państwowymi biurami notarialnymi (Dz. U. Nr 59, poz. 303).
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1991.29.126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów.
Data aktu: 29/03/1991
Data ogłoszenia: 08/04/1991
Data wejścia w życie: 08/04/1991