Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad obliczania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 30 marca 1987 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad obliczania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń.

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej (Dz. U. z 1986 r. Nr 8, poz. 45, Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 7 lutego 1986 r. w sprawie szczegółowych zasad obliczania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń (Dz. U. Nr 7, poz. 43 i Nr 38, poz. 189) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1:
a)
w pkt 1 po wyrazach: "poz. 45" stawia się przecinek i dodaje się wyrazy: "Nr 39, poz. 192 i Nr 47, poz. 226",
b)
w pkt 2 po wyrazach: "poz. 278" dodaje się wyrazy "i z 1986 r. Nr 47, poz. 232",
c)
w pkt 5 skreśla się wyrazy: "oraz § 4",
d)
w pkt 6 lit. a) skreśla się wyrazy: "oraz § 4 rozporządzenia",
2)
w § 2:
a)
w ust. 1 wyrazy: "z zastrzeżeniem ust. 3" zastępuje się wyrazami: "z zastrzeżeniem ust. 3-7",
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W jednostkach stosujących formułę opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń kwotę wynagrodzeń ustala się na podstawie ewidencji księgowej wypłat zaliczanych według zasad sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego do wypłat za dany rok. Z wynagrodzeń tych wyłącza się:

1) nagrody i premie,

2) wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku.",

c)
dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:

"4. Z kwoty wynagrodzeń, o której mowa w ust. 3, wyłącza się również:

1) wynagrodzenia wypłacane członkom zakładowych zespołów gospodarczych za wykonanie remontów, regenerację części zamiennych oraz wytwarzanie narzędzi - na rzecz jednostki macierzystej,

2) wynagrodzenia emerytów, rencistów oraz osób korzystających z urlopów wychowawczych za pracę w zakładowych zespołach gospodarczych.

5. W jednostkach stosujących od 1986 r. formułę opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń do wynagrodzeń za 1985 r. przyjmuje się zamiast wypłat:

1) z zakładowego funduszu nagród za 1984 r. - wypłaty z tego funduszu za 1985 r. - w jednostkach tworzących zakładowy fundusz nagród,

2) obciążających koszty 1984 r., dokonanych po dniu 17 stycznia 1985 r. - wypłaty obciążające koszty 1985 r., dokonane po dniu 17 stycznia 1986 r., tj. po terminie sporządzenia sprawozdania z zatrudnienia i płac za 1985 r.,

3) wynagrodzeń członków zakładowych zespołów gospodarczych za 1985 r. - wynagrodzenia tych osób wypłacone w II, III i IV kwartale 1986 r. oraz w I kwartale 1987 r., z wyjątkiem wynagrodzeń, o których mowa w ust. 4.

6. Jednostki stosujące formułę opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń od 1987 r. kwotę wynagrodzeń za 1986 r. ustaloną zgodnie z ust. 3:

1) pomniejszają o kwotę wynagrodzeń, o których mowa w ust. 4, wypłaconych w II, III i IV kwartale 1986 r., oraz o kwotę wynagrodzeń członków zakładowych zespołów gospodarczych, wypłaconych w I kwartale 1986 r.,

2) powiększają o kwotę wynagrodzeń członków zakładowych zespołów gospodarczych, wypłaconych w I kwartale 1987 r.",

d)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Jednostki stosujące formułę opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń po raz pierwszy po roku 1987 ustalają kwoty wynagrodzeń zgodnie z ust. 3 i 4 za rok podatkowy i za rok poprzedzający pierwszy rok stosowania tej formuły.",

3)
w § 3:
a)
w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) wynagrodzenia wypłacane członkom zakładowych zespołów gospodarczych za wykonanie remontów, regenerację części zamiennych oraz wytwarzanie narzędzi - na rzecz jednostki macierzystej, a także wynagrodzenia emerytów, rencistów i osób korzystających z urlopów wychowawczych za pracę w zakładowych zespołach gospodarczych,"

b)
w ust. 1 pkt 22, 27 i 31 otrzymują brzmienie:

"22) wynagrodzenia wypłacane pracownikom brygad awaryjno-remontowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych za usuwanie skutków awarii sieci cieplnej i wodnokanalizacyjnej, wykonywane na zlecenie jednostek gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, pod warunkiem jednoczesnego zmniejszenia wartości produkcji w przedsiębiorstwach stosujących formułę miernikowo-przyrostową,"

"27) wynagrodzenia pracowników służby doradztwa specjalistycznego dotowanej z budżetu - w wojewódzkich ośrodkach postępu rolniczego,"

"31) wynagrodzenia osób odbywających praktyki studenckie,"

c)
w ust. 1 dodaje się pkt 32-36 w brzmieniu:

"32) wynagrodzenia wypłacane w instytucjach artystycznych z tytułu obsługi imprez obcych oraz wynagrodzenia pracowników artystycznych za występy i opracowania ponadnormowe

33) nagrody za osiągnięcie wyników założonych w programie uzdrowienia gospodarki przedsiębiorstwa - wypłacane na podstawie odrębnych przepisów osobie, której powierzono pełnienie zarządu komisarycznego,

34) wynagrodzenia wypłacane na podstawie umowy zlecenia lub z funduszu agencyjno-prowizyjnego z tytułu prac związanych z

a) planowym odnawianiem materiału siewnego zbóż i ziemniaków sadzeniaków - w przedsiębiorstwach nasiennych,

b) zaopatrzeniem rolników w zwierzęcy materiał hodowlany - w okręgowych przedsiębiorstwach obrotu zwierzętami hodowlanymi,

35) wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych, wypłacane w okresie stażu kandydackiego oraz wstępnego stażu pracy,

36) wynagrodzenia wypłacane pracownikom sezonowym oraz osobom wykonującym prace na podstawie umowy zlecenia w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych (za prace wykonywane na potrzeby tych spółdzielni)."

d)
w ust. 2 skreśla się pkt 4,
e)
skreśla się ust. 3,
f)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W jednostkach gospodarczych stosujących formułę udziałową z kwoty wynagrodzeń o której mowa w § 2 ust. 1 i 2, wyłącza się wypłaty dokonane z rezerwy na wynagrodzenia oraz wynagrodzenia wypłacane

1) członkom zakładowych zespołów gospodarczych za wykonanie remontów, regenerację części zamiennych oraz wytwarzanie narzędzi - na rzecz jednostki macierzystej,

2) emerytom, rencistom oraz osobom korzystającym z urlopów wychowawczych - za pracę w zakładowych zespołach gospodarczych.",

4)
w § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwotę wolną od podatku w roku poprzednim - dla określenia kwoty wolnej od podatku w roku podatkowym - stanowi kwota wynagrodzeń roku poprzedniego, ustalona zgodnie z § 2, z uwzględnieniem przepisów § 3 ust. 1 i 4, § 7 ust. 1 oraz przepisów § 6 rozporządzenia

1) pomniejszona o kwotę podlegającą w roku poprzednim podatkowi - w jednostkach, w których wystąpiła nadwyżka wynagrodzeń ponad kwotę wolną od podatku, lub

2) powiększona o różnicę pomiędzy kwotą wolną od podatku w roku poprzednim a kwotą wynagrodzeń w tym roku ustaloną zgodnie z § 2, z uwzględnieniem przepisów § 3, § 7 ust. 1, § 8 ust. 1 i 2 oraz przepisów § 6 rozporządzenia - w jednostkach, w których nie wystąpiła nadwyżka wynagrodzeń podlegająca podatkowi kwota rezerwy jaka może być w tych jednostkach utworzona zgodnie z art. 35 ustawy nie może przekroczyć powyższej różnicy"

5)
w § 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jednostki gospodarcze stosujące formułę opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń ustalają kwotę, o której mowa w ust. 1, jako iloczyn równowartości odpowiedniej procentowej części kwoty wynagrodzeń wypłaconych za rok poprzedni, ustalonej zgodnie z § 2 ust. 3 i 4, oraz wskaźnika relacji, o którym mowa w ust. 2. Wynagrodzenia indywidualne pracowników pomniejsza się o iloraz tak ustalonej kwoty i przeciętnej liczby pracowników wykazanej w sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego bez pracowników zatrudnionych za granicą oraz w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku - za rok podatkowy. Dla pracowników, którzy nie przepracowali całego roku kalendarzowego, i pracowników niepełnozatrudnionych wysokość tego zmniejszenia ustala się proporcjonalnie do przepracowanego czasu. Zmniejszenia dokonuje się w roku podatkowym i w roku poprzedzającym pierwszy rok stosowania tej formuły."

6)
w § 8:
a)
w ust. 3 po wyrazach "i udziałową" dodaje się wyrazy "z wyjątkiem jednostek handlu rynkowego i placówek pocztowo-telekomunikacyjnych,"
b)
w ust. 4 po wyrazach "formułę progową" dodaje się wyrazy "i zyskową"
c)
w ust. 5 wyrazy "1985 r." zastępuje się wyrazami "rok poprzedzający pierwszy rok stosowania tej formuły "
7)
w § 10 w ust. 3 wyrazy "1985 r." zastępuje się wyrazami "rok poprzedzający pierwszy rok stosowania tej formuły",
8)
w § 12:
a)
w ust. 1 wyrazy "za 1985 r." zastępuje się wyrazami "za rok poprzedzający pierwszy rok stosowania tej formuły",
b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. W jednostkach, o których mowa w ust. 1, indywidualne wynagrodzenia pracowników pomniejsza się w roku podatkowym i w roku poprzedzającym pierwszy rok stosowania tej formuły o wypłaty z rezerwy na wynagrodzenia utworzonej do tego roku. Kwotę pomniejszenia ustala się jako iloraz kwoty wypłat z rezerwy na wynagrodzenia i przeciętnej liczby pracowników ustalonej za dany rok na podstawie sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego bez pracowników zatrudnionych za granicą oraz w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku.",

9)
w § 15:
a)
w ust. 1 na końcu dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Koszty działalności eksploatacyjnej pomniejsza się o wynagrodzenia osób wykonujących pracę nakładczą - w razie opodatkowania w roku podatkowym nadwyżki przeciętnego wynagrodzenia.",

b)
ust. 3-6 otrzymują brzmienie:

"3. Jednostka gospodarcza, która powstała z dniem 1 stycznia 1985 r., ustalając normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii, przyjmuje średnie wielkości wynagrodzeń zysku i kosztów z lat 1985 i 1986.

4. Jednostka gospodarcza, która powstała w ciągu 1985 r., ustalając normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii, przyjmuje średnie wielkości wynagrodzeń, zysku i kosztów z tego okresu w przeliczeniu na wielkości całoroczne i z 1986 r.

5. Jednostka gospodarcza, która powstała z dniem 1 stycznia roku poprzedniego, ustalając normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii do celów podziału zysku za ten rok, przyjmuje wielkość wynagrodzeń, zysku i kosztów z tego roku, a w razie powstania w ciągu roku poprzedniego - w przeliczeniu na wielkości całoroczne.

6. Dla celów podziału zysku za drugi rok i następne lata działalności jednostka gospodarcza określa normatywny wskaźnik udziału wypłat nagród i premii, przyjmując średnie wielkości wynagrodzeń, zysku i kosztów z pierwszego roku działalności ustalone zgodnie z ust. 5 oraz drugiego roku działalności.",

c)
dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. W razie wystąpienia straty bilansowej w jednym z dwóch lat, z których zysk przyjmowany jest do ustalenia normatywnego wskaźnika udziału premii i nagród, wskaźnik ten ustala się przyjmując wielkość zysku w jednym roku.",

d)
dodaje się ust. 8a w brzmieniu:

"8a. Kwotę nagród i premii, o której mowa w ust. 8, sumuje się z kwotą przekazaną z zysku do podziału za rok poprzedni na zakładowy fundusz socjalny - z wyłączeniem środków przekazanych na rachunek amortyzacji środków trwałych służących zakładowej działalności socjalnej - przekraczającą 120% kwoty odpisu podstawowego za rok poprzedni.",

e)
w ust. 9 w pkt 1 oznaczenie "§ 8" zastępuje się oznaczeniem "§ 9",
f)
w ust. 9 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3) wypłaty na rzecz osób, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3 oraz 6, w jednostkach stosujących formuły miernikowo-przyrostową, progową i zyskową oraz wypłaty dla członków spółdzielni zatrudnionych w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku,

4) wypłaty dla osób wykonujących pracę nakładczą oraz pracowników wynagradzanych z funduszu rehabilitacji inwalidów - w razie opodatkowania nadwyżki przeciętnego wynagrodzenia.",

10)
w § 18:
a)
w ust. 1 na końcu dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Przepisy ust. 2-8 nie mają zastosowania w jednostkach gospodarczych stosujących formułę udziałową.",

b)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) pracowników zatrudnionych w zakładach na zryczałtowanym rozrachunku,"

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przy ustalaniu przeciętnego wynagrodzenia wolnego od podatku stosuje się - zamiast wskaźnika przyrostu (spadku) produkcji lub zysku - wskaźnik przyrostu (spadku) wydajności pracy. Wydajność pracy dla tych celów ustala się jako iloraz produkcji lub zysku i przeciętnego zatrudnienia wykazanego w sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego, z zastosowaniem wyłączeń, o których mowa w ust. 2.",

d)
dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Jednostki gospodarcze stosujące formułę opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń, dla których Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych ustalił jako podstawę opodatkowania nadwyżkę przeciętnego wynagrodzenia ponad przeciętne wynagrodzenie wolne od podatku, powiększają kwotę naliczonego podatku za rok poprzedzający pierwszy rok stosowania tej formuły o kwotę podatku naliczonego za rok podatkowy odpowiadającą przyrostowi wynagrodzeń z tytułu wzrostu zatrudnienia w stosunku do tego roku. Kwotę tego powiększenia ustala się jako iloczyn wzrostu przeciętnego zatrudnienia w roku podatkowym w stosunku do roku poprzedzającego pierwszy rok stosowania tej formuły oraz przeciętnej kwoty podatku naliczonego od nadwyżek indywidualnych wynagrodzeń pracowników w roku podatkowym.",

11)
w § 20 w ust. 1 po wyrazach: "z zastrzeżeniem ust. 3" dodaje się wyrazy: "oraz § 20a ust. 5 i 6",
12)
po § 20 dodaje się § 20a i 20b w brzmieniu:

"§ 20a. 1. Dla celów ustalania podstawy opodatkowania określonej w art. 30 ust. 2 pkt 1a ustawy przyjmuje się kwoty wynagrodzeń zaliczone do kosztów roku poprzedniego i roku podatkowego. W razie reorganizacji polegającej na przejęciu lub przekazaniu jednostek organizacyjnych (zakładów, działów itp.), kwota wynagrodzeń roku poprzedniego podlega odpowiedniej korekcie zgodnie z § 10 ust. 2, niezależnie od stosowanej przez jednostkę gospodarczą formuły ustalania kwot wolnych od podatku.

2. Z kwot wynagrodzeń ustalonych zgodnie z ust. 1 wyłącza się:

1) wynagrodzenia z tytułu umów o prace autorskie i realizatorskie (honoraria),

2) wynagrodzenia, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 7 i 8.

3. Z kwoty wynagrodzeń roku podatkowego wyłącza się również:

1) wypłaty z rezerwy na wynagrodzenia

2) dodatkowe kwoty wolne od podatku, ustalone w centralnym planie rocznym dla jednostek, w których relacje płac są niższe od relacji normatywnych, określonych na podstawie syntetycznej oceny płac,

3) wynagrodzenia pracowników nowych zakładów, o których mowa w § 8 ust. 1 uruchomionych w roku podatkowym oraz przyrost wynagrodzeń pracowników nowych zakładów, uruchomionych w roku poprzednim,

4) przyrost kwot wynagrodzeń ustalonych zgodnie z § 6 rozporządzenia.

4. Jednostki gospodarcze, dla których Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych ustalił jako podstawę opodatkowania nadwyżkę przeciętnego wynagrodzenia ponad przeciętne wynagrodzenie wolne od podatku, obliczają przeciętne wynagrodzenie roku poprzedniego i roku podatkowego dla celów, o których mowa w ust. 1, dzieląc kwoty wynagrodzeń ustalone zgodnie z ust. 1-3 przez przeciętne zatrudnienie wykazywane w sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego, bez zatrudnionych za granicą, oraz w zakładach prowadzonych na zasadach zryczałtowanego rozrachunku, powiększone o przeciętne zatrudnienie osób wykonujących pracę nakładczą. Przeciętne zatrudnienie osób wykonujących pracę nakładczą ustala się jako iloraz kwoty ich wynagrodzeń i przeciętnego wynagrodzenia pracowników danej jednostki. Tak ustalona liczba zatrudnionych nie może być wyższa od liczby osób faktycznie zatrudnionych w systemie pracy nakładczej w danym roku. Podatkowi w tych jednostkach podlega łączna suma środków wydatkowanych na przyrost przeciętnych wynagrodzeń ponad wskaźnik wzrostu określony w centralnym planie rocznym.

5. Wpłat podatku z tytułu przekroczenia wskaźnika wzrostu wynagrodzeń, określonego w centralnym planie rocznym, jednostki gospodarcze dokonują jednorazowo po zakończeniu roku podatkowego w terminach określonych w § 20 ust. 4.

6. Jednostki gospodarcze, w których:

1) wzrost kwoty wynagrodzeń w okresie trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do kwoty stanowiącej 3/4 kwoty wynagrodzeń w roku poprzednim lub

2) wzrost przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w okresie 3 kwartałów roku podatkowego w stosunku do przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w roku poprzednim

jest wyższy od wskaźnika wzrostu określonego w centralnym planie rocznym o więcej niż 2 punkty, dokonują zaliczkowych wpłat podatku za okres trzech kwartałów - w terminie 25 dni roboczych po upływie III kwartału.

7. Jednostki gospodarcze nowo powstałe w roku podatkowym lub w ciągu roku poprzedniego nie naliczają podatku, o którym mowa w ust. 1-6.

§ 20b. 1. W jednostkach, o których mowa w § 1 pkt 8 rozporządzenia, kwotę wolną od podatku w roku poprzednim dla określenia kwoty wolnej od podatku w 1987 r. stanowi suma:

1) kwoty stanowiącej iloczyn kwoty wolnej od podatku w roku gospodarczym 1985/86 i wskaźnika relacji kwoty wynagrodzeń w I półroczu 1986 r. do kwoty wynagrodzeń za rok gospodarczy 1985/86 oraz

2) kwoty wolnej od podatku w II półroczu 1986 r."

§  2.
1.
W jednostkach stosujących w latach 1986 i 1987 formułę opodatkowania indywidualnych wynagrodzeń wynagrodzenia za 1987 r. ustalone zgodnie z § 2 ust. 3 rozporządzenia wymienionego w § 1 w brzmieniu ustalonym w § 1 pkt 2 lit. b) pomniejsza się o:
1)
wynagrodzenia wypłacone członkom zakładowych zespołów gospodarczych w I kwartale 1987 r.,
2)
wynagrodzenia, o których mowa w § 2 ust. 4 rozporządzenia wymienionego w § 1 w brzmieniu ustalonym w § 1 pkt 2 lit. c), wypłacone w II, III i IV kwartale 1987 r.
2.
Kwotę nagród i premii podlegającą podatkowi, wypłacaną z zysku za 1986 r., pomniejsza się o wypłaty dokonane na rzecz członków zakładowych zespołów gospodarczych.
3.
Z kwoty wynagrodzeń 1987 r., ustalonej zgodnie z § 20a ust. 1-3 rozporządzenia wymienionego w § 1 w brzmieniu ustalonym w § 1 pkt 12, wyłącza się dodatkowe kwoty wolne od podatku, stanowiące:
1)
różnicę między równowartością wydanych przez jednostkę gospodarczą deputatów węglowych w naturze za okres kwiecień-grudzień 1987 r. i 1986 r.,
2)
różnicę między równowartością wypłaconych ekwiwalentów pieniężnych za deputat węglowy za okres kwiecień-grudzień 1987 r. i 1986 r.; przy ustalaniu równowartości ekwiwalentów za 1987 r. uwzględnia się wzrost ich wartości o kwotę wynikającą z podwyższenia cen detalicznych węgla, nie więcej jednak niż o 1.700 zł za 1 tonę,
3)
iloczyn 420 zł, 9 miesięcy oraz liczby pracowników zatrudnionych w dniu 1 kwietnia 1987 r. w przeliczeniu na zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, których wynagrodzenie miesięczne za pełny wymiar czasu pracy nie przekracza 14.000 zł; wynagrodzenie miesięczne oblicza się jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, gdyby był wykorzystany przez pracownika w marcu 1987 r., z tym że w wynagrodzeniu tym nie uwzględnia się:
a)
wynagrodzenia i dodatków za pracę przekraczającą dobową normę czasu pracy oraz wynagrodzenia i dodatków za pracę wykonywaną w ramach dobowej normy czasu pracy, lecz przekraczającą tygodniową normę czasu pracy,
b)
wynagrodzenia i dodatków za pracę w niedzielę, święto oraz w dodatkowym dniu wolnym od pracy, jeżeli praca w tych dniach stanowiła pracę w godzinach nadliczbowych.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie do obliczania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń za okres od dnia 1 stycznia 1987 r., z wyjątkiem przepisów § 1:
1)
pkt 2 lit. d), który stosuje się począwszy od rozliczeń podatku za 1988 r.,
2)
pkt 3 lit. a) i lit. f), który stosuje się począwszy od dnia 1 kwietnia 1987 r.,
3)
pkt 4, który stosuje się począwszy od rozliczeń podatku za 1986 r.,
4)
pkt 9 lit. d), który stosuje się począwszy od podziału zysku za 1987 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1987.10.68

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad obliczania podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń.
Data aktu: 30/03/1987
Data ogłoszenia: 31/03/1987
Data wejścia w życie: 31/03/1987