Szczegółowy zakres i zasady działania oraz organizacja Państwowej Inspekcji Radiowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 lipca 1985 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i zasad działania oraz organizacji Państwowej Inspekcji Radiowej.

Na podstawie art. 31 ust. 5 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o łączności (Dz. U. Nr 54, poz. 275) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Zakres działania.

§  1.
Państwowa Inspekcja Radiowa, zwana dalej "PIR", realizuje zadania kontrolne w dziedzinie radiokomunikacji, radiofonii i telewizji, zwalczania zakłóceń radiowych oraz ochrony środowiska, środowiska pracy, ludności i pracy urządzeń telekomunikacyjnych przed szkodliwym oddziaływaniem pól elektromagnetycznych, w odniesieniu do:
1)
państwowych jednostek organizacyjnych,
2)
spółdzielni i ich związków,
3)
organizacji społecznych,
4)
innych osób prawnych oraz osób fizycznych,

które posiadają, używają lub wytwarzają urządzenia, o których mowa w rozporządzeniu.

§  2.
Do zadań PIR należy w szczególności:
1)
w dziedzinie radiokomunikacji:
a)
wydawanie zezwoleń na posiadanie, zakładanie i używanie urządzeń nadawczych, nadawczo-odbiorczych i innych, wykorzystywanych w radiokomunikacji,
b)
wydawanie zezwoleń na posiadanie i używanie radiowych urządzeń odbiorczych oraz odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych innych niż powszechnego odbioru,
c)
wydawanie zezwoleń na budowę i eksploatację sieci radiokomunikacyjnych,
d)
kontrola pracy sieci i urządzeń, których posiadanie, budowa i eksploatacja wymaga zezwolenia, w zakresie przestrzegania przydzielonych częstotliwości i znaków wywoławczych lub innych sygnałów identyfikacyjnych oraz zgodności ich pracy z innymi warunkami określonymi w wydanym zezwoleniu oraz obowiązującymi przepisami,
e)
kontrola produkcji urządzeń radiokomunikacyjnych przeznaczonych dla odbiorców krajowych w zakresie zgodności ich podstawowych parametrów z przepisami obowiązującymi w kraju, jak również zgodności dystrybucji tych urządzeń z wydawanymi zezwoleniami,
f)
podejmowanie działań w celu wykrycia przyczyn i likwidacji zakłóceń w pracy urządzeń i sieci radiokomunikacyjnych zgłoszonych przez użytkowników,
g)
wykrywanie i podejmowanie działań w celu eliminowania emisji stacji pracujących bez zezwolenia,
h)
opiniowanie wniosków dotyczących nowo uruchamianej produkcji bądź importu urządzeń radiokomunikacyjnych, przeznaczonych do wykorzystywania w kraju, w zakresie zgodności podstawowych parametrów technicznych z obowiązującymi przepisami,
i)
wykonywanie badań urządzeń nietypowych w celu określenia możliwości dopuszczenia ich do eksploatacji na obszarze kraju,
j)
ewidencja sieci i urządzeń, na które wydano zezwolenia,
k)
współpraca z poszczególnymi ministrami i kierownikami urzędów centralnych w zakresie tworzenia i użytkowania sieci oraz urządzeń radiokomunikacyjnych wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne podporządkowane tym ministrom i kierownikom urzędów centralnych;
2)
w dziedzinie radiofonii i telewizji:
a)
kontrola podstawowych parametrów technicznych emisji i pokrycia obszaru kraju programami przez radiofoniczne i telewizyjne stacje nadawcze pracujące na obszarze kraju oraz wykrywanie wzajemnych zakłóceń,
b)
kontrola prawidłowości działania antenowych instalacji zbiorowych, dokonywana w szczególnie uzasadnionych wypadkach z urzędu lub na wniosek użytkownika,
c)
przyjmowanie i załatwianie zgłoszeń użytkowników o zakłóceniach w odbiorze programów radiofonicznych lub telewizyjnych;
3)
w dziedzinie zwalczania zakłóceń radiowych oraz ochrony środowiska, środowiska pracy, ludności, pracy urządzeń telekomunikacyjnych przed szkodliwym oddziaływaniem pól elektromagnetycznych:
a)
kontrola produkowanych i eksploatowanych maszyn i urządzeń wytwarzających pola elektromagnetyczne wielkich częstotliwości pod kątem spełniania wymagań w zakresie dopuszczalnego poziomu zakłóceń,
b)
badanie i kontrola produkowanych w kraju i importowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych powszechnego odbioru,
c)
badanie wprowadzanych do produkcji, produkowanych bądź importowanych maszyn i urządzeń w zakresie zgodności z obowiązującymi normami, przeprowadzane na zlecenie producentów na potrzeby krajowych jednostek organizacyjnych prowadzących badania jakości tych wyrobów,
d)
badanie maszyn i urządzeń wytwarzających pola elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości, przeprowadzane na potrzeby ochrony środowiska naturalnego, środowiska pracy i zdrowia ludności w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,
e)
rejestracja maszyn i urządzeń wytwarzających pola elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości, zgłoszonych przez użytkowników,
f)
szkolenie pracowników dozorujących i obsługujących maszyny i urządzenia wytwarzające pola elektromagnetyczne wielkiej częstotliwości w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  3.
W zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa PIR realizuje zadania ustalone przez Ministra Łączności.
§  4.
1.
PIR nie wykonuje zadań określonych w § 1 i 2 wobec jednostek organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem wypadków wynikających z odrębnych porozumień i uzgodnień, które zawiera Minister Łączności z tymi ministrami.
2.
Zakres i sposób wykonywania zadań, o których mowa w § 1 i 2, w stosunku do przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji zagranicznych korzystających z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów i zwyczajów międzynarodowych oraz członków ich personelu, jak również innych osób zrównanych z nimi, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, regulują odrębne przepisy.

Rozdział  2

Organizacja PIR.

§  5.
Całokształtem działalności PIR kieruje Główny Inspektor PIR, który jest odpowiedzialny bezpośrednio przed Ministrem Łączności.
§  6.
Do Głównego Inspektora PIR należy w szczególności:
1)
wykonywanie funkcji kierownika zakładu pracy w odniesieniu do Głównego Inspektoratu PIR,
2)
wydawanie wytycznych, wewnętrznych zarządzeń, instrukcji oraz regulaminów, niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań określonych w rozporządzeniu.
§  7.
W skład Głównego Inspektoratu PIR wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
kontroli emisji radiowych,
2)
kontroli warunków odbioru radiowego oraz zwalczania zakłóceń,
3)
ochrony środowiska,
4)
częstotliwości, zezwoleń i ewidencji,
5)
metrologii i gospodarki przyrządowej,
6)
ekonomiczna,
7)
służby pracowniczej,
8)
administracyjno-gospodarcza,
9)
spraw obronnych,
10)
księgowo-finansowa.
§  8.
Okręgowi inspektorzy PIR realizują zadania ustalone przez Głównego Inspektora PIR, kierują całokształtem działalności okręgowych inspektoratów i są bezpośrednio odpowiedzialni przed Głównym Inspektorem PIR.
§  9.
W skład okręgowych inspektoratów PIR wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
terenowej kontroli emisji i warunków odbioru radiowego,
2)
częstotliwości, zezwoleń i ewidencji,
3)
finansowo-gospodarcza,
4)
spraw obronnych,
5)
ochrony środowiska,
6)
stacja kontroli emisji radiowych,
7)
okręgowy punkt kontroli emisji radiowych,
8)
laboratorium pomiarowe.
§  10.
Minister Łączności na wniosek Głównego Inspektora PIR może utworzyć nowe lub zlikwidować istniejące komórki organizacyjne Głównego Inspektoratu oraz okręgowych inspektoratów PIR.
§  11.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz podział czynności osób pełniących funkcje kierownicze i samodzielne w Głównym Inspektoracie i okręgowych inspektoratach PIR określają regulaminy organizacyjne tych jednostek, zatwierdzone przez Głównego Inspektora PIR.

Rozdział  3

Zasady działania.

§  12.
Kontrolę urządzeń, maszyn i sieci, o których mowa w rozdziale 1, wykonują:
1)
Główny Inspektor PIR i jego zastępcy,
2)
okręgowi inspektorzy PIR i ich zastępcy,
3)
pracownicy Głównego Inspektoratu PIR upoważnieni przez Głównego Inspektora,
4)
pracownicy okręgowych inspektoratów PIR upoważnieni przez okręgowych inspektorów,

zwani dalej "inspektorami".

§  13.
1.
Do kontroli państwowych jednostek organizacyjnych inspektorzy stosują tryb przeprowadzania kontroli określony w odrębnych przepisach w sprawie wykonywania kontroli przez organy administracji państwowej.
2.
Do kontroli podmiotów innych niż określone w ust. 1 inspektorzy stosują tryb przeprowadzania kontroli określony w § 14-16.
§  14.
1.
Inspektorzy są uprawnieni na podstawie posiadanej legitymacji służbowej do wstępu w każdym czasie, bez uzyskiwania przepustki, na teren i do pomieszczeń, gdzie znajdują się kontrolowane maszyny i urządzenia, do dostępu do urządzeń i maszyn podlegających kontroli, żądania od użytkownika informacji i dokumentów, jak również przeprowadzania w uzgodnionych terminach prób i pomiarów oraz innych czynności potrzebnych do ustalania stanu faktycznego kontrolowanych urządzeń, maszyn i sieci.
2.
Inspektorzy korzystają z uprawnień, o których mowa w ust. 1, z zachowaniem obowiązujących w kontrolowanej jednostce przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej.
3.
Uprawnienia inspektorów do przeprowadzania kontroli potwierdza odpowiedni zapis w legitymacji służbowej zastępującej przepustkę.
4.
Użytkownicy (producenci) maszyn, urządzeń i sieci radiokomunikacyjnych podlegających kontroli są obowiązani zapewnić inspektorom warunki prawidłowego jej przeprowadzenia, a w razie potrzeby możliwość zbadania stanu technicznego maszyn, urządzeń i sieci poza miejscem ich zainstalowania (produkcji).
§  15.
Kontrola może być wykonywana przez inspektorów bez uprzedniego zawiadomienia użytkowników (producentów) urządzeń, maszyn i sieci, lecz powinna być przeprowadzona w ich obecności.
§  16.
1.
Z przebiegu kontroli sporządzany jest protokół.
2.
Protokół powinien być przedstawiony do podpisu posiadaczowi, użytkownikowi bądź producentowi kontrolowanego urządzenia, maszyny lub sieci, który ma prawo wnieść do protokołu swoje uwagi. O braku uwag lub odmowie podpisania czyni się wzmiankę w protokole.
3.
Kopię protokołu, za pokwitowaniem, pozostawia się w jednostce kontrolowanej.
§  17.
1.
Na podstawie protokołu przebiegu kontroli mogą być wydawane decyzje, w których określa się sposób i terminy usunięcia stwierdzonych braków i nieprawidłowości.
2.
Jeżeli w toku przeprowadzonej kontroli urządzeń, maszyn i sieci zostaną ujawnione usterki techniczne grożące zdrowiu lub życiu ludzkiemu albo ciężkimi stratami, inspektor wydaje decyzję, nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności w trybie art. 108 Kodeksu postępowania administracyjnego.
3.
Decyzje, o których mowa w ust. 2, mogą być również wydane, jeżeli przemawia za tym interes społeczny, w szczególności jeżeli w toku kontroli stwierdza się rażące odchylenia od warunków określonych w decyzji PIR zezwalającej na posiadanie, użytkowanie lub produkcję urządzeń, maszyn i sieci, a także naruszenia prawa wyłączności państwa w dziedzinie radiokomunikacji, radiofonii lub telewizji.
4.
W wypadku nagminnie powtarzających się usterek w pracy kontrolowanych urządzeń, maszyn lub sieci, PIR może zawiesić na czas określony lub cofnąć wydane zezwolenie na ich posiadanie i użytkowanie, lub wystąpić z wnioskiem o wstrzymanie ich produkcji.
§  18.
1.
Na podstawie ustaleń dokonanych w toku kontroli Główny Inspektor PIR może skierować do właściwych jednostek nadrzędnych lub organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw państwowych wystąpienie pokontrolne zawierające wnioski o wyciągnięcie konsekwencji służbowych lub dyscyplinarnych wobec winnych naruszeń obowiązujących przepisów.
2.
Jednostka nadrzędna lub organ założycielski w stosunku do przedsiębiorstw państwowych, do którego skierowano takie wystąpienie pokontrolne, powiadamia Głównego Inspektora PIR o treści podjętych decyzji służbowych lub dyscyplinarnych.
§  19.
Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 2 pkt 1 lit. a) i b), wobec jednostek wymienionych w § 1 pkt 2-4 PIR współdziała z właściwymi organami podległymi Ministrowi Spraw Wewnętrznych - w zakresie ochrony bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego.

Rozdział  4

Przepisy końcowe.

§  20.
Traci moc uchwała nr 52 Rady Ministrów z dnia 20 lutego 1968 r. w sprawie utworzenia Państwowej Inspekcji Radiowej (Monitor Polski Nr 10, poz. 59).
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.35.163

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres i zasady działania oraz organizacja Państwowej Inspekcji Radiowej.
Data aktu: 15/07/1985
Data ogłoszenia: 10/08/1985
Data wejścia w życie: 10/08/1985