Zm.: rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 maja 1985 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.

Na podstawie art. 8, art. 9 pkt 1, 2 i 4, art. 18 ust. 3 i art. 38 pkt 2-4 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289, z 1984 r. Nr 52, poz. 268 i z 1985 r. Nr 12, poz. 50) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 lipca 1983 r. w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych (Dz. U. Nr 43, poz. 197) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 w ust. 1 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) prowadzą przewidzianą w odrębnych przepisach ewidencję zakupu materiałów,";

2)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. 1. Świadczenia uważa się za wykonywane za pośrednictwem spółdzielni, jeżeli rzemieślnik wykonuje je na podstawie uprzednio otrzymanych zleceń spółdzielni, udzielonych w formie pisemnej, a odbiorcy świadczeń regulują należność bezpośrednio spółdzielni. Należność za wykonane świadczenia rzemieślnik otrzymuje ze spółdzielni na podstawie wystawionych rachunków.

2. Za wykonywane za pośrednictwem spółdzielni uważa się również świadczenia:

1) wykonywane bezpośrednio na zamówienia określonych odbiorców i na ich potrzeby, z tym że w rzemiosłach budowlanych wartość zamówienia nie może przekroczyć 100 tys. zł,

2) polegające na detalicznej sprzedaży wyrobów konsumentom,

jeżeli rzemieślnik wykonuje je na rachunek spółdzielni i obroty z nich dokumentuje książką zamówień i sprzedaży detalicznej, prowadzoną według ustalonego wzoru i poświadczoną przez spółdzielnię; przedmiotem tych świadczeń nie mogą być usługi kooperacyjne oraz sprzedaż wyrobów do dalszej odprzedaży lub przerobu albo zużycia produkcyjnego.

3. Rozliczenie ze spółdzielnią obrotów dokumentowanych książką zamówień i sprzedaży detalicznej następuje do dnia 8 każdego miesiąca za miesiąc ubiegły.

4. Tryb rozliczeń ze spółdzielnią obrotów, o których mowa w ust. 3, zasady prowadzenia książki zamówień i książki sprzedaży detalicznej oraz zasady prowadzenia przez spółdzielnie dokumentacji związanej ze stosowaniem rozporządzenia ustala Centralny Związek Rzemiosła w uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów.

5. Nie wyłącza zastosowania opodatkowania na zasadach rozporządzenia sprzedaż przez rzemieślnika, z pominięciem spółdzielni, odpadów poużytkowych i produkcyjnych.

6. Warunki uznania świadczeń za świadczenia na eksport określają odrębne przepisy.";

3)
w § 6:
a)
w ust. 1 wyrazy: "w całości lub w części z materiałów powierzonych" zastępuje się wyrazami: "w całości z materiałów powierzonych lub w części przekraczającej 5% ogólnej wartości świadczenia",
b)
dodaje się ust. 4 i 5 w brzmieniu:

"4. Na wniosek rzemieślnika urząd skarbowy może zaliczyć obroty z tytułu wykonywania rzemiosł, określonych w uprawnieniu jako "inne nie wymienione rzemiosła", do skal podatku dochodowego innych niż określone w § 5 ust. 3, właściwych ze względu na osiąganą zyskowność, ustaloną przy uwzględnieniu przedstawionego przez rzemieślnika zestawienia ponoszonych kosztów.

5. Podatek dochodowy od obrotów z wykonywania świadczeń na eksport pobiera się według skali bezpośrednio poprzedzającej skalę właściwą dla danego rodzaju rzemiosła, z tym że:

a) od obrotów z wykonywania świadczeń w zakresie produkcji wyrobów podatek nie może być wyższy niż określony w skali oznaczonej symbolem "D" oraz niższy niż określony w skali oznaczonej symbolem "B",

b) od obrotów z wykonywania świadczeń w zakresie usług podatek nie może być wyższy niż określony w skali oznaczonej symbolem "E".";

4)
§ 10 otrzymuje bronienie:

"§ 10. 1. W razie zastosowania opodatkowania na zasadach rozporządzenia w ciągu roku podatkowego, podatek dochodowy od obrotów za okres opodatkowania na tych zasadach oblicza się w sposób następujący:

1) według skali podatku określonej dla obrotów za ten okres oblicza się kwotę podatku, jaka by przypadała od tych obrotów obliczonych w stosunku rocznym, a następnie ustala się stopę procentową tak obliczonej kwoty podatku w stosunku do tych obrotów,

2) ustaloną stopę procentową stosuje się do faktycznie osiągniętych obrotów za okres opodatkowania na zasadach rozporządzenia.

2. W wypadkach, o których mowa w ust. 1, do rzemieślników podlegających za część roku opodatkowaniu na ogólnych zasadach za podstawę do ustalenia podatku dochodowego za ten okres przyjmuje się dochód osiągnięty w tym okresie i stosuje się zasadę określoną w art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 1983 r. Nr 43, poz. 192 i z 1985 r. Nr 12, poz. 51).

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w razie zaprzestania wykonywania działalności w ciągu roku podatkowego.";

5)
w § 11 w ust. 1 skreśla się na końcu zdania kropkę i dodaje wyrazy: "oraz od obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży wyrobów o charakterze antyimportowym, jeżeli spółdzielnia prowadzi bieżącą dokumentację sprzedaży tych wyrobów, pozwalającą na stosowanie ulgi we właściwej wysokości.";
6)
po § 11 dodaje się § 11a w brzmieniu:

"§ 11a. 1. Rzemieślnicy zatrudniający przy wykonywaniu działalności pracowników lub członków rodziny są obowiązani prowadzić książkę ewidencji zatrudnienia tych osób. Obowiązek dokonywania zapisów w książce ewidencji zatrudnienia nie dotyczy małżonka rzemieślnika oraz pracowników zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy. Przed rozpoczęciem zapisów książka powinna być przedstawiona do poświadczenia urzędowi skarbowemu.

2. Książka ewidencji zatrudnienia powinna być zbroszurowana, ponumerowana i zawierać: liczbę porządkową, imię i nazwisko oraz adres osoby zatrudnionej, daty rozpoczęcia i zakończenia pracy przez tę osobę oraz adnotacje o przerwach w zatrudnieniu. Zapis dotyczący zatrudnienia danej osoby powinien być dokonany nie później niż przed rozpoczęciem pracy przez tę osobę.";

7)
w § 12 w ust. 2 skreśla się na końcu zdania kropkę i dodaje wyrazy: "oraz udokumentowany książką zamówień i sprzedaży detalicznej.";
8)
w § 14:
a)
w ust. 1 w pkt 1 dodaje się po przecinku wyrazy: "z wyszczególnieniem rodzaju produkowanych wyrobów lub świadczonych usług,",
b)
w ust. 3 skreśla się wyrazy: "wynikającego z zestawienia";
9)
w § 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Rzemieślnicy, którzy:

1) przedstawili we wniosku o zastosowanie opodatkowania na zasadach rozporządzenia dane niezgodne ze stanem faktycznym, powodujące nieuzasadnione zastosowanie tej formy opodatkowania,

2) nie zawiadomili urzędu skarbowego i spółdzielni o zmianach powodujących utratę warunków do opodatkowania na zasadach rozporządzenia albo w zawiadomieniu podali dane w tym zakresie niezgodne ze stanem faktycznym,

3) nie zawiadomili urzędu skarbowego i spółdzielni o rozpoczęciu wykonywania przez małżonka rzemieślnika we własnym imieniu za pośrednictwem innej spółdzielni działalności podlegającej opodatkowaniu na zasadach rozporządzenia,

4) wykonywali świadczenia objęte opodatkowaniem na zasadach rozporządzenia bez pośrednictwa spółdzielni lub bez pełnego udokumentowania obrotów książką zamówień i sprzedaży detalicznej,

5) nie przestrzegali obowiązku terminowego rozliczenia ze spółdzielnią obrotów udokumentowanych książką zamówień i sprzedaży detalicznej,

6) nie prowadzili książki zakupu materiałów albo prowadzili ją nierzetelnie, a nierzetelność ta miała wpływ na wysokość opodatkowania,

7) wykazali obrót niższy od przeciętnie osiąganego, nie wynikający z indywidualnych warunków wykonywania działalności, w szczególności przy uwzględnieniu rodzaju i miejsca wykonywania działalności, wielkości zużycia materiałów, wielkości zapasów surowców, materiałów, półwyrobów, wyrobów gotowych i towarów oraz stanu zatrudnienia, i okoliczność ta, po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego z udziałem rzemieślnika i zasięgnięciu opinii właściwego cechu, została potwierdzona opinią biegłego,

podlegają wyłączeniu z zastosowania opodatkowania na zasadach rozporządzenia od przychodów ze świadczeń na rynek krajowy i opodatkowaniu podatkami obrotowym i dochodowym na ogólnych zasadach za cały rok podatkowy.";

10)
załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i ma zastosowanie poczynając od roku podatkowego 1985, z tym że przepisy § 1 pkt 1, 6 i 9 wchodzą w życie z dniem 1 września 1985 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SKALE PODATKU DOCHODOWEGO

Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego)

ponad do

Oznaczenie skal (symbole)
A B
1 2 3
600.000 zł - 800.000 zł - -
800.000 zł - 1.000.000 zł - -
1.000.000 zł - 1.500.000 zł - -
1.500.000 zł - 2.000.000 zł - 4% od nadwyżki ponad 1.600.000 zł
2.000.000 zł - 2.500.000 zł - 16.000 zł + 4,8% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
2.500.000 zł - 3.000.000 zł - 40.000 zł + 5,4% od nadwyżki ponad 2.500.000 zł
3.000.000 zł - 4.000.000 zł 1,8% od nadwyżki ponad 3.500.000 zł 67.000 zł + 6,4% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł - 5.000.000 zł 9.000 zł + 2,1% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł 131.000 zł + 7,5% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł - 6.000.000 zł 30.000 zł + 2,4% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł 206.000 zł + 8,6% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł - 7.500.000 zł 54.000 zł + 2,8% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł 292.000 zł + 9,0% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
7.500.000 zł - 9.000.000 zł 96.000 zł + 3,4% od nadwyżki ponad 7.500.000 zł 427.000 zł + 10,2% od nadwyżki ponad 7.500.000 zł
9.000.000 zł - 12.000.000 zł 147.000 zł + 3,6% od nadwyżki ponad 9.000.000 zł 580.000 zł + 10,6% od nadwyżki ponad 9.000.000 zł
12.000.000 zł - 15.000.000 zł 255.000 zł + 4,2% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł 898.000 zł + 11,2% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł - 18.000.000 zł 381.000 zł + 4,6% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł 1.234.000 zł + 11,3% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł - 21.000.000 zł 519.000 zł + 4,9% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł 1.573.000 zł + 11,3% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
21.000.000 zł - 25.500.000 zł 666.000 zł + 5,0% od nadwyżki ponad 21.000.000 zł 1.912.000 zł + 11,4% od nadwyżki ponad 21.000.000 zł
25.500.000 zł - 30.000.000 zł 891.000 zł + 5,2% od nadwyżki ponad 25.500.000 zł 2.425.000 zł + 11,4% od nadwyżki ponad 25.500.000 zł
30.000.000 zł 1.125.000 zł + 5,2% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł 2.938.000 zł + 12,0% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego)

ponad do

Oznaczenie skal (symbole)
C D
1 2 3
600.000 zł - 800.000 zł - -
800.000 zł - 1.000.000 zł - -
1.000.000 zł - 1.500.000 zł 5% od nadwyżki ponad 1.200.000 zł 8% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł
1.500.000 zł - 2.000.000 zł 15.000 zł + 6% od nadwyżki ponad 1.500.000 zł 40.000 zł + 9% nadwyżki ponad 1.500.000 zł
2.000.000 zł - 2.500.000 zł 45.000 zł + 8% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł 85.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
2.500.000 zł - 3.000.000 zł 85.000 zł + 9% od nadwyżki ponad 2.500.000 zł 140.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 2.500.000 zł
3.000.000 zł - 4.000.000 zł 130.000 zł + 10% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł 205.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł - 5.000.000 zł 230.000 zł + 12% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł 355.000 zł + 16% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł - 6.000.000 zł 350.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł 515.000 zł + 17% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł - 7.500.000 zł 480.000 zł + 14% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł 685.000 zł + 18% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
7.500.000 zł - 9.000.000 zł 690.000 zł + 14% od nadwyżki ponad 7.500.000 zł 955.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 7.500.000 zł
9.000.000 zł - 12.000.000 zł 900.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 9.000.000 zł 1.240.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 9.000.000 zł
12.000.000 zł - 15.000.000 zł 1.350.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł 1.810.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł - 18.000.000 zł 1.800.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł 2.380.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł - 21.000.000 zł 2.250.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł 2.950.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
21.000.000 zł - 25.500.000 zł 2.700.000 zł + 16% od nadwyżki ponad 21.000.000 zł 3.550.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 21.000.000 zł
25.500.000 zł - 30.000.000 zł 3.420.000 zł + 16% od nadwyżki ponad 25.500.000 zł 4.450.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 25.500.000 zł
30.000.000 zł 4.140.000 zł + 16% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł 5.350.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
Podstawa opodatkowania (obrót bez podatku obrotowego)

ponad do

Oznaczenie skal (symbole)
E F
1 2 3
600.000 zł - 800.000 zł - 9% od nadwyżki ponad 700.000 zł
800.000 zł - 1.000.000 zł 8% od nadwyżki ponad 800.000 zł 9.000 zł + 11% od nadwyżki ponad 800.000 zł
1.000.000 zł - 1.500.000 zł 16.000 zł + 10% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł 31.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł
1.500.000 zł - 2.000.000 zł 66.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 1.500.000 zł 96.000 zł + 17% od nadwyżki ponad 1.500.000 zł
2.000.000 zł - 2.500.000 zł 131.000 zł + 15% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł 181.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
2.500.000 zł - 3.000.000 zł 206.000 + 17% od nadwyżki ponad 2.500.000 zł 276.000 zł + 21% od nadwyżki ponad 2.500.000 zł
3.000.000 zł - 4.000.000 zł 291.000 zł + 19% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł 381.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł - 5.000.000 zł 481.000 zł + 21% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł 611.000 zł + 25% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł - 6.000.000 zł 691.000 zł + 21% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł 861.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł - 7.500.000 zł 901.000 zł + 22% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł 1.121.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
7.500.000 zł - 9.000.000 zł 1.231.000 zł + 22% od nadwyżki ponad 7.500.000 zł 1.511.000 zł + 26% od nadwyżki ponad 7.500.000 zł
9.000.000 zł - 12.000.000 zł 1.561.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 9.000.000 zł 1.901.000 zł + 27% od nadwyżki ponad 9.000.000 zł
12.000.000 zł - 15.000.000 zł 2.251.000 zł + 23% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł 2.711.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł - 18.000.000 zł 2.941.000 zł + 24% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł 3.551.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł - 21.000.000 zł 3.661.000 zł + 24% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł 4.391.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
21.000.000 zł - 25.500.000 zł 4.381.000 zł + 24% od nadwyżki ponad 21.000.000 zł 5.231.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 21.000.000 zł
25.500.000 zł - 30.000.000 zł 5.461.000 zł + 24% od nadwyżki ponad 25.500.000 zł 6.491.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 25.500.000 zł
30.000.000 zł 6.541.000 zł + 24% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł 7.751.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł
Podstawa opodatkowania

(obrót bez podatku obrotowego)

ponad do

Oznaczenie skal (symbole)
G
1 2
600.000 zł - 800.000 zł 11% od nadwyżki ponad 600.000 zł
800.000 zł - 1.000.000 zł 22.000 zł + 13% od nadwyżki ponad 800.000 zł
1.000.000 zł - 1.500.000 zł 48.000 zł + 17% od nadwyżki ponad 1.000.000 zł
1.500.000 zł - 2.000.000 zł 133.000 zł + 20% od nadwyżki ponad 1.500.000 zł
2.000.000 zł - 2.500.000 zł 233.000 zł + 24% od nadwyżki ponad 2.000.000 zł
2.500.000 zł - 3.000.000 zł 353.000 zł + 25% od nadwyżki ponad 2.500.000 zł
3.000.000 zł - 4.000.000 zł 478.000 zł + 28% od nadwyżki ponad 3.000.000 zł
4.000.000 zł - 5.000.000 zł 758.000 zł + 29% od nadwyżki ponad 4.000.000 zł
5.000.000 zł - 6.000.000 zł 1.048.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 5.000.000 zł
6.000.000 zł - 7.500.000 zł 1.348.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 6.000.000 zł
7.500.000 zł - 9.000.000 zł 1.798.000 zł + 30% od nadwyżki ponad 7.500.000 zł
9.000.000 zł - 12.000.000 zł 2.248.000 zł + 31% od nadwyżki ponad 9.000.000 zł
12.000.000 zł - 15.000.000 zł 3.178.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 12.000.000 zł
15.000.000 zł - 18.000.000 zł 4.138.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 15.000.000 zł
18.000.000 zł - 21.000.000 zł 5.098.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 18.000.000 zł
21.000.000 zł - 25.500.000 zł 6.058.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 21.000.000 zł
25.500.000 zł - 30.000.000 zł 7.498.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 25.500.000 zł
30.000.000 zł 8.938.000 zł + 32% od nadwyżki ponad 30.000.000 zł

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SKALE PRZEDPŁAT NA POCZET PODATKU DOCHODOWEGO

Podstawa obliczenia przedpłat

(obrót roczny - bez podatku obrotowego)

ponad do

Oznaczenie skal (symbole)
A B C D E F G
1 2 3 4 5 6 7 8
600.000 zł - 800.000 zł - - - - - 1,1 2,7
800.000 zł - 1.000.000 zł - - - - 1,6 3,1 4,8
1.000.000 zł - 1.500.000 zł - - 1,0 2,7 4,4 6,4 8,9
1.500.000 zł - 2.000.000 zł - 0,8 2,2 4,2 6,5 9,0 11,6
2.000.000 zł - 2.500.000 zł - 1,6 3,4 5,6 8,2 11,0 14,1
2.500.000 zł - 3.000.000 zł - 2,2 4,3 6,8 9,7 12,7 15,9
3.000.000 zł - 4.000.000 zł 0,2 3,3 5,7 8,9 12,0 15,3 18,9
4.000.000 zł - 5.000.000 zł 0,6 4,1 7,0 10,3 13,8 17,2 21,0
5.000.000 zł - 6.000.000 zł 0,9 4,9 8,0 11,4 15,0 18,7 22,5
6.000.000 zł - 7.500.000 zł 1,3 5,7 9,2 12,7 16,4 20,1 24,0
7.500.000 zł - 9.000.000 zł 1,6 6,4 10,0 13,8 17,3 21,1 25,0
9.000.000 zł - 12.000.000 zł 2,1 7,5 11,2 15,1 18,7 22,6 26,5
12.000.000 zł - 15.000.000 zł 2,5 8,2 12,0 15,9 19,6 23,7 27,6
15.000.000 zł - 18.000.000 zł 2,9 8,7 12,5 16,4 20,3 24,4 28,3
18.000.000 zł - 21.000.000 zł 3,2 9,1 12,8 16,9 20,9 24,9 28,8
21.000.000 zł - 25.500.000 zł 3,5 9,5 13,4 17,4 21,4 25,4 29,4
25.500.000 zł - 30.000.000 zł 3,7 9,8 13,8 17,8 21,8 25,8 29,8
30.000.000 zł 4,0 10,1 14,1 18,1 22,1 26,1 30,1

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.25.110

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie opłacania podatków obrotowego i dochodowego od przychodów rzemieślników ze świadczeń wykonywanych za pośrednictwem spółdzielni rzemieślniczych.
Data aktu: 14/05/1985
Data ogłoszenia: 05/06/1985
Data wejścia w życie: 05/06/1985