Szczegółowe zasady gospodarki finansowej instytucji artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1985 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej instytucji artystycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 28 grudnia 1984 r. o instytucjach artystycznych (Dz. U. Nr 60, poz. 304) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej instytucji artystycznych, zwanych dalej "instytucjami", system rozliczeń z budżetem państwa, zakres stosowania przepisów o zobowiązaniach podatkowych oraz zasady kształtowania funduszu płac.
2.
Zasady tworzenia systemów wynagrodzeń pracowników instytucji określają odrębne przepisy.

Rozdział  2

Zasady finansowania instytucji.

§  2.
Instytucja prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych przychodów i dotacji koszty działalności i zobowiązania wobec budżetu, Funduszu Rozwoju Kultury, banków, dostawców oraz wydatki na rozwój i inne potrzeby.
§  3.
1.
Wynik finansowy instytucji stanowi różnicę między przychodem ze sprzedaży a kosztami działalności, skorygowaną o przyznane dotacje, podatek obrotowy oraz saldo strat i zysków nadzwyczajnych.
2.
Wynik finansowy dodatni jest zyskiem, a wynik finansowy ujemny - stratą instytucji.
§  4.
1.
W celu ustalenia właściwej podstawy do:
1)
podziału wyniku finansowego,
2)
rozliczenia z Funduszem Rozwoju Kultury,
3)
rozliczenia z budżetem państwa

roczny bilans instytucji i wykazany w nim wynik finansowy podlega weryfikacji sprawdzającej jego rzetelność i prawidłowość w trybie przewidzianym dla weryfikacji rocznych bilansów przedsiębiorstw państwowych. Weryfikacji rocznego bilansu instytucji dokonuje właściwy organ Ministra Finansów.

2.
Organ założycielski dokonuje corocznej oceny wyników ekonomicznych instytucji.
§  5.
1.
Podstawą gospodarki finansowej instytucji jest plan działalności.
2.
Plan działalności instytucji na okres roku kalendarzowego powinien zawierać co najmniej:
1)
plan repertuarowy i usługowy,
2)
plan przychodów ze sprzedaży,
3)
plan kosztów z podziałem na:
a)
koszty zmienne działalności instytucji,
b)
koszty stałe działalności instytucji,
4)
plan dotacji,
5)
plan remontów i konserwacji środków trwałych,
6)
plan inwestycji.
§  6.
Przez przychody, o których mowa w § 2 i 3, rozumie się w szczególności przychód ze sprzedaży na rynku krajowym i zagranicznym usług, robót, wyrobów, towarów i materiałów.
§  7.
1.
Koszty zmienne działalności instytucji obejmują następujące koszty przygotowania i prowadzenia planowanej działalności usługowej:
1)
wynagrodzenia, wraz z obligatoryjnymi narzutami, zespołu artystycznego i dodatkowe wynagrodzenia zespołu technicznego,
2)
koszty zużycia materiałów, koszty podróży służbowych i pozostałe koszty usług materialnych i niematerialnych,
3)
koszty usług transportowych dotyczące działalności objazdowej.
2.
Do kosztów stałych działalności instytucji zalicza się koszty nie obejmujące przygotowania i realizacji usług objętych planem działalności instytucji, a w szczególności:
1)
wynagrodzenia oraz obligatoryjne narzuty na te wynagrodzenia, nie wymienione w ust. 1 pkt 1,
2)
koszty energii w całości,
3)
koszty amortyzacji, zużycia materiałów i przedmiotów nietrwałych, usług transportowych, podróży służbowych i pozostałych usług materialnych i niematerialnych,
4)
odpisy na fundusze socjalny i mieszkaniowy,
5)
odpisy na fundusz remontów.
§  8.
1.
Dotacje z Funduszu Rozwoju Kultury na działalność instytucji ustala się w planie dla tych instytucji, których przychody ze sprzedaży nie pokrywają kosztów działalności.
2.
Dotacje na działalność instytucji służą do sfinansowania:
1)
kosztów zmiennych działalności instytucji,
2)
kosztów stałych działalności instytucji.
§  9.
1.
Wysokość dotacji na koszty zmienne działalności instytucji jest ustalana na każdy rok na podstawie zatwierdzonego planu repertuarowego i usługowego, z uwzględnieniem poziomu frekwencji i aktualnego poziomu cen, taryf i stawek wynagrodzeń oraz planu przychodów ze sprzedaży. Przy określaniu wysokości dotacji na koszty zmienne uwzględnia się potrzebę zapewnienia instytucji dodatniego wyniku finansowego.
2.
Zlecone w ciągu roku przez organ założycielski dodatkowe zadania w zakresie repertuaru i usług, wymagające wzrostu dotacji, powodują korekty planu kosztów i dochodów na dany rok.
§  10.
1.
Dotacje na pokrycie stałych kosztów utrzymania instytucji ustala się:
1)
dla instytucji istniejących w dniu wejścia w życie rozporządzenia - w wysokości kosztów stałych z ostatniego roku działalności,
2)
dla instytucji nowo tworzonych - na podstawie planowanych kosztów.
2.
Wysokość dotacji określona w ust. 1 podlega korekcie w planach rocznych:
1)
w razie zmiany warunków działania instytucji (w szczególności lokalowych),
2)
o wskaźnik ustalony na każdy rok przez Ministra Kultury i Sztuki, uwzględniający zmiany cen, taryf i stawek wynagrodzeń oraz poprawę warunków działalności instytucji.
3.
Wysokość ustalonej dotacji nie ulega zmianie przy rozliczeniu wyniku za okres sprawozdawczy.
§  11.
Instytucja może otrzymywać darowizny. Związane z nimi dodatkowe zadania repertuarowe lub zmiany w planie repertuarowym wymagają zatwierdzenia przez organ założycielski.
§  12.
Instytucja może przyjąć do wykonania inne zlecone jej zadania, nie przewidziane w planie działalności, pod warunkiem pełnej odpłatności.

Rozdział  3

Wynik finansowy i jego podział.

§  13.
1.
Zweryfikowany zysk instytucji, po pomniejszeniu o należny odpis na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury z tytułu zysku, stanowi zysk do podziału.
2.
Podstawą odpisu, o którym mowa w ust. 1, jest zweryfikowany zysk instytucji, podwyższony o koszty i straty uznane za nieuzasadnione przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym jednostek gospodarki uspołecznionej. Wskaźnik procentowy tego odpisu wynosi 50% dla instytucji, których rentowność przekracza 10%. Instytucje o rentowności poniżej 10% są zwolnione od tego odpisu. Wskaźnik procentowy rentowności ustala się jako stosunek zysku do sumy kosztów działalności, pomniejszonej o koszty energii i materiałów.
3.
Z zysku do podziału jest dokonywany obowiązkowy odpis na fundusz rezerwowy, a następnie należne obciążenie na Fundusz Rozwoju Kultury z tytułu wzrostu wynagrodzeń. Pozostałą część zysku do podziału instytucja może przeznaczyć na fundusz rozwoju i na fundusz załogi.
4.
Wpłaty z tytułu odpisów z zysku podlegają przekazaniu na Fundusz Rozwoju Kultury w terminach przewidzianych dla płatności podatku dochodowego przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

Rozdział  4

Fundusze instytucji.

§  14.
1.
Instytucja posiada fundusz statutowy, odzwierciedlający wartość powierzonej jej do użytkowania części mienia ogólnonarodowego. Na fundusz ten składają się w szczególności wartość netto środków trwałych, wartości niematerialne i prawne oraz wartość środków obrotowych przekazanych instytucji przez organ założycielski.
2.
Fundusz statutowy jest zwiększany o wartość środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środków obrotowych otrzymywanych nieodpłatnie i finansowanych z funduszu rozwoju lub innych funduszów instytucji, a pomniejszany o wartość środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych nieodpłatnie, zlikwidowanych lub sprzedanych, a także o umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
3.
Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Kultury i Sztuki może określać inne tytuły zwiększania i zmniejszania funduszu statutowego.
§  15.
1.
Instytucja tworzy fundusz rezerwowy, fundusz rozwoju, fundusz remontów, zakładowy fundusz socjalny i zakładowy fundusz mieszkaniowy. Ponadto instytucja może tworzyć fundusz załogi, fundusz wybitnych osiągnięć artystycznych, fundusz na inwestycje oraz inne fundusze określone przez Ministra Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Instytucja gromadzi środki zakładowego funduszu socjalnego i zakładowego funduszu mieszkaniowego na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
§  16.
1.
Fundusz rezerwowy tworzy się z odpisów z zysku do podziału. Odpis na ten fundusz nie może być niższy niż 10% zysku do podziału. Instytucja może zaniechać odpisów na fundusz rezerwowy, gdy stan tego funduszu przekroczy równowartość 2% kosztów działalności instytucji w roku sprawozdawczym.
2.
Fundusz rezerwowy instytucja przeznacza na pokrycie strat.
3.
Jeżeli po pokryciu strat stan funduszu rezerwowego przekracza 0,5% kosztów działalności w roku sprawozdawczym, instytucja może zasilać z funduszu rezerwowego fundusz rozwoju, z tym że stan funduszu rezerwowego w takim wypadku nie może ulec zmniejszeniu poniżej 0,5% kosztów działalności w roku sprawozdawczym.
§  17.
1.
Fundusz rozwoju jest tworzony z części zysku do podziału i z całości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
2.
Na fundusz rozwoju wpływają ponadto:
1)
udział w inwestycjach wspólnych,
2)
koszty i dochody z tytułu likwidacji środków trwałych, z wyjątkiem środków trwałych służących zakładowej działalności socjalnej oraz zakładowych domów mieszkalnych,
3)
część funduszu statutowego, która nie służy na pokrycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a jest zbędna do finansowania środków obrotowych,
4)
dotacje celowe z Funduszu Rozwoju Kultury,
5)
inne środki określone w odrębnych przepisach.
3.
Fundusz rozwoju jest przeznaczony w pierwszej kolejności na spłatę rat kredytów bankowych.
4.
Pozostała po spłacie rat kredytów bankowych część funduszu rozwoju może być przez instytucje przeznaczona samodzielnie na cele inwestycyjne oraz na finansowanie zapasów środków obrotowych w drodze zasilania funduszu statutowego.
§  18.
1.
Fundusz wybitnych osiągnięć artystycznych tworzy się z nagród pieniężnych otrzymanych przez instytucję na konkursach, festiwalach, przeglądach, a także z nagród przekazywanych przez organ założycielski oraz inne osoby prawne i fizyczne dla całej załogi lub osób wskazanych przez przekazujących nagrody.
2.
Fundusz wybitnych osiągnięć artystycznych przeznacza się na wypłaty dla osób, które przyczyniły się do uzyskania wyróżnienia.
3.
Regulamin wykorzystania funduszu wybitnych osiągnięć artystycznych ustala dyrektor w porozumieniu z radą artystyczno-programową.
4.
Wypłat nagród z funduszu wybitnych osiągnięć artystycznych nie zalicza się do wynagrodzeń.
§  19.
1.
Instytucja może tworzyć z zysku do podziału fundusz załogi z przeznaczeniem na wypłatę nagród indywidualnych i premii oraz na zasilenie zakładowych funduszów socjalnego i mieszkaniowego.
2.
Instytucja samodzielnie ustala zasady nagradzania pracowników, stosownie do potrzeb i środków tworzonego z zysku do podziału funduszu załogi. Wysokość nagrody dla dyrektora naczelnego i dyrektora artystycznego ustala organ założycielski, z tym że dla dyrektora artystycznego - na wniosek dyrektora naczelnego.
3.
Wypłaty indywidualnych nagród i premii z funduszu załogi podlegają obciążeniu na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury na zasadach określonych w § 22 ust. 5. Obciążenia te zmniejszają fundusz załogi.
§  20.
1. 1
Fundusz remontów tworzy się z odpisów w ciężar kosztów w wysokości określonej corocznie przez Ministra Kultury i Sztuki w porozumieniu z Ministrem Finansów.
2.
Na fundusz remontów wpływają ponadto dotacje z Funduszu Rozwoju Kultury i inne dotacje celowe.
3.
Dotacje z Funduszu Rozwoju Kultury mają charakter celowy i podlegają indywidualnemu rozliczeniu.
4.
Środki funduszu remontów są przeznaczone na konserwacje i remonty środków trwałych, z wyjątkiem środków trwałych działalności socjalnej i zakładowych domów mieszkalnych.
§  21.
Zakładowe fundusze socjalny i mieszkaniowy tworzy się i wykorzystuje według przepisów o zakładowych funduszach socjalnym i mieszkaniowym, obowiązujących w przedsiębiorstwach państwowych.

Rozdział  5

Zasady finansowania wynagrodzeń.

§  22.
1.
Instytucja ustala samodzielnie wielkość środków na wynagrodzenia w ramach posiadanych możliwości finansowych.
2.
Wynagrodzenia obejmują wydatki pieniężne oraz wartość świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, poniesione bezpośrednio przez instytucję, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, na opłacenie pracy wykonanej przez osoby fizyczne na jej rzecz niezależnie od źródeł finansowania.
3.
Wszystkie wynagrodzenia, poza nagrodami i premiami wypłacanymi z funduszu załogi tworzonego z zysku do podziału oraz funduszu wybitnych osiągnięć artystycznych, obciążają koszty właściwego rodzaju działalności instytucji.
4.
Zasady ustalania wysokości rekompensat z tytułu wzrostu cen detalicznych oraz kwalifikacji tych rekompensat określają odrębne przepisy. Rekompensaty wypłacane pracownikom stanowią składnik wynagrodzeń.
5. 2
Środki wydatkowane na przyrost wynagrodzeń w stosunku do roku poprzedniego podlegają obciążeniu na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury według zasad stosowanych przy naliczaniu podatku od ponadnormatywnych wypłat wynagrodzeń.
6.
Wydatki, które zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1983 r. o Państwowym Funduszu Aktywizacji Zawodowej (Dz. U. Nr 75, poz. 334) są pokrywane z tego Funduszu, w instytucjach są finansowane z Funduszu Rozwoju Kultury.

Rozdział  6

Finansowanie środków obrotowych.

§  23.
1.
Instytucja finansuje środki obrotowe z tej części funduszu statutowego, która nie służy na finansowanie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
2.
Środki obrotowe mogą być w całości finansowane z funduszu statutowego. Na finansowanie środków obrotowych nie znajdujących pokrycia w funduszu statutowym instytucja może zaciągać w banku kredyty obrotowe.

Rozdział  7

Finansowanie środków trwałych.

§  24.
Środki trwałe instytucji podlegają amortyzacji według zasad obowiązujących w przedsiębiorstwach państwowych.
§  25.
1.
Instytucja podejmuje inwestycje w ramach posiadanych środków przeznaczonych na ich finansowanie.
2.
Na inwestycje podejmowane na podstawie decyzji organu administracji państwowej instytucja otrzymuje dotacje na fundusz inwestycyjny. Dotacje te są lokowane na odrębnym rachunku bankowym, a ich źródłem mogą być fundusze będące w gestii organu wydającego decyzje o podjęciu inwestycji.
§  26.
1.
Inwestycje instytucji, z wyjątkiem inwestycji socjalnych i mieszkaniowych, są finansowane ze środków funduszu rozwoju. Instytucje mogą zaciągać kredyty bankowe na finansowanie inwestycji.
2.
Kredyt na finansowanie inwestycji, o którym mowa w ust. 1, jest spłacany przez instytucje ze środków funduszu rozwoju w okresie ustalonym w umowie kredytowej.
§  27.
Inwestycje instytucji, w których wyniku mają powstać obiekty zakładowej działalności socjalnej, oraz zakładowe inwestycje mieszkaniowe są finansowane według zasad obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe.

Rozdział  8

Rozliczenia z budżetem państwa.

§  28.
Instytucje płacą do budżetu państwa, na zasadach określonych w ustawie o opodatkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej, podatek obrotowy i podatek od płac oraz podatki wynikające ze szczególnych ustaw podatkowych.

Rozdział  9

Zobowiązania podatkowe.

§  29.
Przepisy ustawy o zobowiązaniach podatkowych mają zastosowanie do należności wpłacanych do budżetu państwa oraz wpłat z tytułu odpisów z zysku na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury.

Rozdział  10

Rachunkowość instytucji.

§  30.
1.
Za prawidłowe ustalenie stanu i wyniku finansowego instytucji oraz przestrzeganie zasad gospodarki finansowej odpowiada naczelny dyrektor i główny księgowy instytucji.
2.
W instytucjach, w zakresie praw i obowiązków głównych księgowych, weryfikacji rocznych sprawozdań finansowych oraz podstawowych zasad prowadzenia rachunkowości, obowiązują przepisy ustalone dla przedsiębiorstw.

Rozdział  11

Przepisy szczególne, przejściowe i końcowe.

§  31.
Rozliczenia dewizowe są dokonywane przez instytucje na zasadach obowiązujących przedsiębiorstwa państwowe, których organem założycielskim jest Minister Kultury i Sztuki.
§  32. 3
(skreślony).
§  33.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1985 r.
1 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 lutego 1987 r. (Dz.U.87.6.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1987 r.
2 § 22 ust. 5 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 1985 r. (Dz.U.85.61.320) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1986 r.
3 § 32 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 lutego 1987 r. (Dz.U.87.6.32) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1987 r.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024