Organizacja, zasady i zakres działania Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 marca 1985 r.
w sprawie organizacji, zasad i zakresu działania Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej.

Na podstawie art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 35, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowa Rada Gospodarki Przestrzennej działa przy Radzie Ministrów jako jej organ doradczy i opiniodawczy w sprawach planowania i zagospodarowania przestrzennego.
§  2.
1.
Do zakresu działania Państwowej Rady Gospodarki Przestrzennej, zwanej dalej "Radą", należy przygotowywanie dla Rady Ministrów, Prezydium Rządu oraz Prezesa Rady Ministrów opinii w sprawach planowania przestrzennego oraz propozycji i wniosków w sprawach kształtowania polityki przestrzennej i zapewnienia ładu przestrzennego, a w szczególności:
1)
opiniowanie projektów założeń i projektów planu zagospodarowania przestrzennego kraju oraz wybranych opracowań studialnych (przedplanowych) do tego planu o charakterze problemowym, opiniowania wariantów koncepcji założeń i projektów narodowych planów społeczno-gospodarczych z punktu widzenia przestrzennej i regionalnej polityki państwa,
2)
opiniowanie projektów wybranych planów regionalnych, planów obszarów funkcjonalnych, w tym w szczególności aglomeracji miejskich,
3)
opiniowanie propozycji w sprawach lokalizacji inwestycji o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej,
4)
inicjowanie prac naukowo-badawczych na potrzeby gospodarki przestrzennej,
5)
inicjowanie przedsięwzięć zapewniających ochronę i racjonalne kształtowanie środowiska przyrodniczego w zagospodarowaniu przestrzennym,
6)
inicjowanie prac nad projektami aktów prawnych, ustalających zasady polityki przestrzennej,
7)
opiniowanie projektów innych ważnych przedsięwzięć w dziedzinie gospodarki przestrzennej.
2.
Rada współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organami opiniodawczo-doradczymi, działającymi w dziedzinie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz polityki regionalnej, a w szczególności z Państwową Radą Ochrony Środowiska.
§  3.
W skład Rady wchodzą: Przewodniczący Rady, jego zastępcy, sekretarz Rady oraz członkowie Rady w liczbie 25-35, powoływani przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Przewodniczącego Rady spośród przedstawicieli nauki, środowisk zawodowych oraz organizacji społecznych na okres 5 lat.
§  4.
1.
Przewodniczący Rady, jego zastępcy i sekretarz stanowią Prezydium Rady.
2.
Prezydium Rady reprezentuje Radę na zewnątrz i organizuje jej prace.
3.
Prezydium Rady w szczególności:
1)
ustala plany pracy Rady,
2)
organizuje działalność Rady,
3)
przygotowuje i zwołuje posiedzenia Rady,
4)
czuwa nad wykonaniem uchwał Rady,
5)
składa Radzie informacje o swej działalności.
§  5.
Przewodniczący Rady:
1)
przewodniczy obradom Rady i jej Prezydium,
2)
zwołuje posiedzenia Prezydium Rady,
3)
podejmuje czynności w imieniu Prezydium Rady w zakresie ustalonym przez to Prezydium.
§  6.
1.
W celu wykonywania prac niezbędnych do realizacji zadań Rady może ona powoływać w razie potrzeby zespoły specjalistyczne spośród swych członków lub spoza ich grona.
2.
Przewodniczący Rady może zlecać odpłatnie opracowanie szczegółowych zagadnień związanych z działalnością Rady. Wykonywanie tych prac może być powierzone członkom Rady, zespołom lub specjalistom spoza Rady.
§  7.
W posiedzeniu Rady mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele zainteresowanych organów państwowych, szkół wyższych, placówek naukowych, instytutów naukowo-badawczych i innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych, zaproszeni przez Przewodniczącego Rady.
§  8.
1.
Rada podejmuje uchwały w sprawach należących do jej zakresu działania większością głosów, przy obecności co najmniej połowy jej członków.
2.
Tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
§  9.
Organy administracji państwowej oraz jednostki gospodarki uspołecznionej są obowiązane dostarczać i udostępniać Radzie, na jej prośbę, materiały i informacje niezbędne do wykonywania zadań, o których mowa w § 2.
§  10.
1.
Obsługę Rody wykonuje sekretariat, którego pracami kieruje sekretarz Rady. Sekretariat Rady działa przy Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
2.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu centralnego, z części dotyczącej Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
§  11.
Traci moc zarządzenie nr 90 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października 1974 r. w sprawie powołania Państwowej Rady do Spraw Gospodarki Przestrzennej.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024