Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek gospodarki uspołecznionej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 29 grudnia 1984 r.
w sprawie taryfy składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242) zarządza się, co następuje:
§  1.
Podstawę wymiaru składki za ubezpieczenie ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych, prowadzone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń, stanowi:
1)
w jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym również w przedsiębiorstwach państwowych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych oraz w Komendzie Głównej Straży Pożarnych, szkołach pożarniczych, Centrum Naukowo-Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej i Ośrodku Doskonalenia Straży Pożarnych - liczba pojazdów mechanicznych zarejestrowanych według stanu na dzień 1 stycznia każdego roku,
2)
w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, nie będących przedsiębiorstwami państwowymi - liczba kilometrów planowanego przebiegu pojazdów mechanicznych w danym roku kalendarzowym.
§  2.
1.
Składka roczna za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek gospodarki uspołecznionej, o których mowa w § 1 pkt 1, wynosi:
Pozycja taryfy Grupa pojazdów według typu, ładowności i przeznaczenia Składka za pojazd w zł
1 Samochody osobowe o pojemności silnika do 900 cm3 oraz osobowe o napędzie elektrycznym 3.500
2 Samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 900 cm3 7.000
3 Autobusy służące do zarobkowego przewozu osób 15.000
4 Autobusy służące do niezarobkowego przewozu osób oraz przyczepy autobusowe 7.000
5 Autobusy i trolejbusy komunikacji miejskiej 10.000
6 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 ton, samochody ciężarowo-osobowe oraz mikrobusy*) 4.000
7 Samochody ciężarowe o ładowności ponad 2 tony, samochody specjalne (z wyjątkiem wymienionych w poz. 8) oraz ciągniki samochodowe siodłowe i balastowe 6.000
8 Samochody specjalne szczególnego przeznaczenia (np. samochody pogotowia, pożarnicze, pogrzebowe, polewaczki, śmieciarki, asenizacyjne) oraz samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym 2.000
9 Przyczepy specjalne (w tym kempingowe) oraz przyczepy ciężarowe o ładowności do 2 ton 1.000
10 Przyczepy ciężarowe o ładowności ponad 2 tony oraz naczepy 1.500
11 Ciągniki (z wyjątkiem ciągników wymienionych w poz. 7) oraz przyczepy typu rolniczego 2.000
12 Motocykle dwukołowe i trzykołowe 1.500
13 Motorowery 1.000

*) Za mikrobus uważa się autobus o liczbie miejsc siedzących od 10 do 15.

2.
Składka roczna za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek organizacyjnych wymienionych w § 1 pkt 2 wynosi 0,11 zł za 1 km planowanego przebiegu tych pojazdów.
§  3.
1.
Składkę za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych nie wymienionych w § 2 ustala Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU), przyjmując za podstawę składkę za ubezpieczenie pojazdów mechanicznych o najbardziej zbliżonych parametrach technicznych i eksploatacyjnych.
2.
Składkę za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych, wynajmowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej osobom fizycznym lub jednostkom gospodarki nie uspołecznionej, ustala PZU w zależności od wielkości ryzyka ubezpieczeniowego.
§  4.
Jednostki gospodarki uspołecznionej obliczają należną składkę roczną i przekazują ją na rachunek PZU w terminie do 31 marca każdego roku.
§  5.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Finansów z dnia 5 października 1983 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 35, poz. 197),
2)
zarządzenie nr 13 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 1974 r. w sprawie stawek taryfowych za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne jednostek organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.60.309

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Taryfa składek za ubezpieczenia ustawowe komunikacyjne pojazdów mechanicznych jednostek gospodarki uspołecznionej.
Data aktu: 29/12/1984
Data ogłoszenia: 30/12/1984
Data wejścia w życie: 01/01/1985