Szczegółowy zakres działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 1984 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 35, poz. 186) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do szczegółowego zakresu działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zwanej dalej "Komisją Planowania", należy:
1)
w zakresie prowadzenia studiów przedplanowych, studiów dotyczących podstawowych problemów społeczno-gospodarczych kraju oraz opracowywania prognoz długoterminowych:
a)
sporządzanie okresowych analiz sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i określanie w wyniku tych analiz podstawowych problemów wymagających rozwiązania,
b)
organizowanie badań nad stanem i kierunkami rozwoju gospodarki światowej,
c)
określanie tematów, w ramach najważniejszych problemów wymagających rozwiązania, do szczegółowych badań i inicjowanie ich wykonania,
d)
ocena wyników przeprowadzonych badań,
e)
opracowywanie, na podstawie prac wymienionych pod lit. a)-d), długoterminowych prognoz, z uwzględnieniem uwarunkowań rozwoju kraju,
f)
opracowywanie wniosków wynikających z długoterminowych prognoz;
2)
w zakresie opracowywania założeń polityki społeczno-gospodarczej i zagospodarowania przestrzennego kraju:
a)
przygotowywanie wariantów założeń polityki społeczno-gospodarczej kraju, ze szczególnym uwzględnieniem przekształceń strukturalnych w gospodarce narodowej, sytuacji demograficznej kraju i poziomu życia ludności, zasobów pracy oraz kierunków kształcenia kadr kwalifikowanych, postępu naukowo-technicznego, rozwoju stosunków gospodarczych z zagranicą oraz polityki inwestycyjnej i surowcowej,
b)
przygotowywanie wariantów założeń polityki przestrzennego zagospodarowania kraju, w tym polityki lokalizacyjnej i jej wpływu na środowisko,
c)
opracowywanie spójnej koncepcji założeń polityki społeczno-gospodarczej i przestrzennego zagospodarowania kraju,
d)
przedstawianie organom administracji państwowej oraz organizacjom społeczno-zawodowym założeń, o którym mowa pod lit. c), w celu zaopiniowania,
e)
opracowywanie projektów założeń polityki społeczno-gospodarczej i zagospodarowania przestrzennego kraju;
3)
w zakresie opracowywania programów rozwiązywania podstawowych problemów kraju:
a)
określanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, podstawowego zakresu i rodzaju programów,
b)
inicjowanie opracowania programów i współdziałanie w ich wykonaniu,
c)
opracowywanie wybranych programów rozwiązywania podstawowych problemów kraju;
4)
w zakresie opracowywania wariantów założeń i projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju:
a)
opracowywanie wariantów założeń planu perspektywicznego,
b)
opracowywanie wariantów założeń planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
c)
opracowywanie wspólnych wariantów projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
d)
opracowywanie projektów planu perspektywicznego i planu zagospodarowania przestrzennego kraju,
e)
analizowanie spójności regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego z planem zagospodarowania przestrzennego kraju;
5)
w zakresie opracowywania wariantów koncepcji i projektów narodowego planu społeczno-gospodarczego:
a)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, wariantów koncepcji narodowego planu społeczno-gospodarczego, w szczególności na podstawie planu perspektywicznego oraz aktualnej oceny stanu gospodarki narodowej i uwarunkowań jej rozwoju,
b)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, instrumentów i parametrów ekonomicznych określających warunki działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych,
c)
opracowywanie projektów narodowego planu społeczno-gospodarczego, łącznie z określeniem instrumentów i parametrów ekonomicznych, dotyczących warunków działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych, w celu zapewnienia jego realizacji;
6)
w zakresie opracowywania wariantów założeń i projektów centralnego planu rocznego:
a)
przygotowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, wariantów założeń centralnego planu rocznego, w szczególności na podstawie ustaleń narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz aktualnej oceny stanu gospodarki narodowej i uwarunkowań jej rozwoju,
b)
analizowanie i opracowywanie, w razie potrzeby, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej propozycji zmian instrumentów i parametrów ekonomicznych, określających warunki działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych,
c)
opracowywanie wariantów, a następnie projektów centralnego planu rocznego, łącznie z określeniem instrumentów i parametrów ekonomicznych, dotyczących warunków działania przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych, w celu zapewnienia ich realizacji,
d)
opracowywanie, w razie potrzeby, projektów zmian narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz centralnego planu rocznego;
7)
w zakresie udziału Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w socjalistycznej integracji gospodarczej:
a)
opracowywanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, koncepcji udziału Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w socjalistycznej integracji gospodarczej,
b)
koordynacja dwustronna i wielostronna planów z krajami-członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i z pozostałymi krajami socjalistycznymi,
c)
zapewnianie w planach centralnych warunków realizacji wyników koordynacji planów, o których mowa pod lit. b);
8)
w zakresie inwestycji centralnych i lokalizacji inwestycji:
a)
opracowywanie, na podstawie ekspertyz i konsultacji, propozycji uznania określonych przedsięwzięć za inwestycje centralne wraz ze wskazaniem podstawowych parametrów techniczno-ekonomicznych i źródeł finansowania,
b)
opracowywanie propozycji ustalania imiennych wykazów inwestycji centralnych wraz z określeniem maksymalnej wysokości poziomu nakładów na te inwestycje w narodowym planie społeczno-gospodarczym,
c)
przygotowywanie wniosków dotyczących ustalenia terminów rozpoczęcia realizacji poszczególnej inwestycji centralnej lub jej etapu,
d)
opracowywanie propozycji zmian podstawowych parametrów techniczno-ekonomicznych poszczególnych inwestycji centralnych oraz zmian programu kontynuowanych inwestycji centralnych,
e)
przygotowywanie rocznych informacji o realizacji inwestycji centralnych, dokonanych zmianach oraz rzeczywistych kosztach i efektach zrealizowanych inwestycji centralnych,
f)
udzielanie wskazań lokalizacyjnych dla inwestycji o znaczeniu krajowym w rozumieniu przepisów o planowaniu przestrzennym,
g)
opracowywanie rocznych informacji o podjętych decyzjach lokalizacyjnych w kraju;
9)
w zakresie bilansowania podstawowych surowców, energii, materiałów i wyrobów:
a)
opracowywanie wniosków o ustalenie nomenklatury centralnych bilansów,
b)
opracowywanie projektów centralnych bilansów zatwierdzanych przez Radę Ministrów,
c)
opiniowanie bilansów opracowywanych przez Urząd Gospodarki Materiałowej,
d)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej w opracowywaniu zasad zaopatrzenia materiałowo-technicznego, w szczególności w celu realizacji zamówień rządowych i programów operacyjnych;
10)
w zakresie opracowywania bieżących i okresowych ocen, analiz oraz prognoz rozwoju społeczno-gospodarczego i realizacji planów centralnych:
a)
opracowywanie corocznych analiz i sprawozdań z realizacji narodowego planu społeczno-gospodarczego,
b)
opracowywanie miesięcznych i kwartalnych analiz realizacji centralnego planu rocznego oraz ocen sytuacji gospodarczej kraju,
c)
prowadzenie badań umożliwiających wczesne ostrzeganie o występujących zagrożeniach w realizacji planów centralnych,
d)
opracowywanie rocznych analiz i ocen realizacji centralnego planu rocznego,
e)
opracowywanie okresowych analiz i ocen podstawowych problemów gospodarczych,
f)
sporządzanie okresowych prognoz rozwoju społeczno-gospodarczego kraju,
g)
dokonywanie porównawczych analiz sytuacji gospodarczej kraju na tle innych krajów, w tym w szczególności krajów-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej,
h)
współdziałanie z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej i bankami w realizacji zadań określonych pod lit. a)-f);
11)
w zakresie doskonalenia systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową:
a)
sporządzanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, okresowych analiz i ocen sprawności i skuteczności funkcjonowania systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową,
b)
opracowywanie, we współdziałaniu z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, propozycji zmian i doskonalenia systemu kierowania i zarządzania gospodarką narodową,
c)
okresowe przedstawianie wyników analiz wraz z wnioskami z przeprowadzonych studiów i badań nad metodami kierowania i zarządzania gospodarką, w szczególności w krajach socjalistycznych, we współdziałaniu z właściwymi jednostkami naukowo-badawczymi,
d)
analiza narzędzi i parametrów sterowania gospodarką z punktu widzenia skuteczności oddziaływania na realizację założeń planów centralnych wraz z propozycjami ich zmian i doskonalenia,
e)
opracowywanie, we współpracy z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, propozycji dotyczących instrumentów zapewniających zgodność planów przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarki uspołecznionej z założeniami planów centralnych;
12)
przygotowywanie opracowań zleconych przez Radę Ministrów albo Prezesa Rady Ministrów, należących do zakresu działania Komisji Planowania.
§  2.
Komisja Planowania, realizując zadania określone w § 1, uwzględnia zagadnienia obronności i bezpieczeństwa Państwa oraz inne zadania w tym zakresie, określone w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Komisja Planowania działa na posiedzeniach plenarnych zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Prezesa Rady Ministrów.
2.
Posiedzenia Komisji Planowania zwołuje i nimi kieruje Przewodniczący Komisji Planowania albo z jego upoważnienia - Pierwszy Zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania.
3.
Komisja Planowania na posiedzeniach plenarnych rozpatruje i ocenia materiały dotyczące spraw określonych w art. 5 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (Dz. U. Nr 35, poz. 186), zwanej dalej "ustawą", przekazane jej członkom przez Przewodniczącego Komisji Planowania.
§  4.
1.
Prezydium Komisji Planowania działa zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Przewodniczącego Komisji Planowania.
2.
Prezydium Komisji Planowania rozpatruje i ocenia sprawy, o których mowa w art. 6 ustawy.
§  5.
Przewodniczący Komisji Planowania realizuje zadania Komisji Planowania określone w ustawie, z uwzględnieniem przepisów § 3 ust. 3 i § 4 ust. 2, oraz kieruje pracą urzędu Komisji Planowania.
§  6.
Przewodniczący Komisji Planowania ustala w szczególności:
1)
metody, tryb i terminy opracowywania założeń i projektów planów perspektywicznych, planów zagospodarowania przestrzennego kraju, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych,
1a) 1
zasady metodyczne opracowywania projektów terytorialnych planów społeczno-gospodarczych,
1b) 2
zasady sporządzania projektów założeń do regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego, projektów tych planów oraz kontroli ich realizacji,
2)
metody, tryb i terminy bilansowania surowców, energii, materiałów i wyrobów,
3)
metody rachunku ekonomicznego efektywności gospodarowania oraz inwestycji i postępu technicznego,
4) 3
metodykę ekonomicznej oceny działalności jednostek gospodarki uspołecznionej, uwzględniającej w szczególności efektywność gospodarowania czynnikami wytwórczymi oraz zdolność do samofinansowania i rozwoju,
5)
metodykę sporządzania analiz gospodarczych.
§  7.
Przewodniczący Komisji Planowania:
1)
organizuje współdziałanie naczelnych i centralnych organów administracji państwowej w zakresie planowania centralnego,
2)
sprawuje nadzór, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286 oraz z 1984 r. Nr 21, poz. 100 i Nr 31, poz. 173), nad terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej stopnia wojewódzkiego w sprawach planowania,
3)
organizuje stałą współpracę z wybranymi jednostkami gospodarczymi i określa jej zasady na potrzeby planowania centralnego i doskonalenia systemu kierowania oraz zarządzania gospodarką narodową, a także na potrzeby opracowywania planów przedsiębiorstw,
3a) 4
opiniuje projekty wojewódzkich planów społeczno-gospodarczych co do ich zgodności z podstawowymi celami i kierunkami polityki społeczno-gospodarczej oraz ustaleniami określonymi w narodowym planie społeczno-gospodarczym,
3b) 5
bada zgodność projektów regionalnych planów zagospodarowania przestrzennego z planem zagospodarowania przestrzennego kraju oraz w razie potrzeby podejmuje, w trybie określonym w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 35, poz. 185 i z 1986 r. Nr 47, poz. 226), działania mające na celu doprowadzenie do ich wzajemnej zgodności,
4)
współdziała z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego w ustalaniu podstawowych definicji, pojęć, klasyfikacji nomenklatur i kodów dotyczących planowania oraz zapewnia ich stosowanie w planowaniu,
5)
organizuje i przeprowadza konsultacje społeczne, także w prasie i innych środkach masowego przekazywania, w sprawach podstawowych problemów planów centralnych oraz proponowanych kierunków ich rozwiązań i przedstawia wyniki tych konsultacji do publicznej wiadomości wraz ze wskazaniem sposobu ich uwzględnienia.
§  8.
Przewodniczący Komisji Planowania określa metody, tryb i terminy przekazywania Komisji Planowania informacji przez wybrane jednostki gospodarcze o ich planach pięcioletnich i rocznych oraz o zamierzeniach rozwojowych.
§  9.
Przewodniczący Komisji Planowania wydaje Dziennik Urzędowy Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, w którym publikuje akty prawne i inne dokumenty dotyczące planowania centralnego.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 6 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
2 § 6 pkt 1b dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
3 § 6 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
4 § 7 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.
5 § 7 pkt 3b dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 marca 1987 r. (Dz.U.87.10.62) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 1987 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.43.225

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, jej Prezydium oraz Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
Data aktu: 03/08/1984
Data ogłoszenia: 07/09/1984
Data wejścia w życie: 07/09/1984