Prowadzenie rejestru instytucji upowszechniania kultury oraz ewidencja placówek upowszechniania kultury.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 25 lipca 1984 r.
w sprawie prowadzenia rejestru instytucji upowszechniania kultury oraz ewidencji placówek upowszechniania kultury.

Na podstawie art. 13 ust. 11 ustawy z dnia 26 kwietnia 1984 r. o upowszechnianiu kultury oraz o prawach i obowiązkach pracowników upowszechniania kultury (Dz. U. Nr 26, poz. 129) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rejestr instytucji upowszechniania kultury prowadzi się dla instytucji objętych przepisami ustawy z dnia 26 kwietnia 1984 r. o upowszechnianiu kultury oraz o prawach i obowiązkach pracowników upowszechniania kultury (Dz. U. Nr 26, poz. 129).
§  2.
Ewidencję placówek upowszechniania kultury prowadzi się dla placówek objętych przepisami ustawy, o której mowa w § 1.
§  3.
1.
Wniosek o wpis do rejestru lub zgłoszenie do ewidencji powinno być przedstawione w terminie 30 dni od dnia utworzenia instytucji (placówki).
2.
Złożenie wniosku lub zgłoszenie do ewidencji powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia powstania okoliczności uzasadniających dokonanie wpisu.
§  4.
Rejestr instytucji (ewidencja placówek) upowszechniania kultury udostępniany jest do wglądu każdemu, kto wykaże w tym swój interes prawny.
§  5.
W księdze rejestrowej instytucji upowszechniania kultury wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
numer kolejny wpisu,
2)
datę wpisu do rejestru,
3)
nazwę i siedzibę instytucji,
4)
nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej tworzącej instytucję,
5)
przedmiot, zakres i teren działania instytucji,
6)
imię i nazwisko dyrektora (kierownika) instytucji oraz imiona i nazwiska jego zastępców,
7)
opis zajmowanej nieruchomości (liczbę izb i powierzchnię),
8)
źródła finansowania instytucji,
9)
wzmianki o poprawkach i zmianach w statucie instytucji,
10)
wzmiankę o likwidacji instytucji,
11)
datę wykreślenia instytucji z rejestru.
§  6.
1.
Wpis do rejestru następuje - z zastrzeżeniem ust. 2 - na wniosek jednostki organizacyjnej tworzącej instytucję upowszechniania kultury.
2.
Instytucje tworzone i prowadzone przez rady narodowe oraz naczelne i centralne organy administracji państwowej rejestrowane są z urzędu. Rejestracja instytucji z urzędu dokonywana jest po przedstawieniu danych wymaganych do wniosku o wpis instytucji do rejestru.
§  7.
Wniosek o wpis do rejestru powinien zawierać dane potrzebne do wypełnienia poszczególnych rubryk rejestru. Do wniosku o wpis do rejestru powinny być dołączone odpisy dokumentów będących podstawą wpisu, a w szczególności akt o utworzeniu instytucji oraz jej statut.
§  8.
O wpisie do rejestru lub odmowie wpisania do rejestru organ rejestrowany zawiadamia w ciągu 14 dni od daty dokonania wpisu jednostkę organizacyjną, która utworzyła instytucję upowszechniania kultury.
§  9.
W księdze ewidencyjnej placówek upowszechniania kultury wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
nazwę i siedzibę placówki,
2)
datę przyjęcia placówki do ewidencji,
3)
nazwę i siedzibę jednostki organizacyjnej, w której skład wchodzi placówka,
4)
przedmiot i zakres działania placówki,
5)
źródła finansowania placówki,
6)
wzmiankę o likwidacji placówki.
§  10.
Przyjęcie do ewidencji następuje na wniosek jednostki organizacyjnej, która utworzyła placówkę.
§  11.
W zgłoszeniu do ewidencji należy podać dane potrzebne do wypełnienia karty ewidencyjnej.
§  12.
W postępowaniu o wpis do rejestru (zgłoszenie do ewidencji) stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.39.206

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru instytucji upowszechniania kultury oraz ewidencja placówek upowszechniania kultury.
Data aktu: 25/07/1984
Data ogłoszenia: 23/08/1984
Data wejścia w życie: 23/08/1984