Szczegółowy zakres działania Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 października 1983 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o utworzeniu urzędu Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej (Dz. U. Nr 44, poz. 200) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zakresu działania Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej należą sprawy:
1)
nadzoru nad bieżącą działalnością terenowych organów administracji państwowej oraz udzielania im wytycznych i zaleceń w tym zakresie,
2)
występowania z wnioskami, uzgadniania lub dokonywania zmian w podziale administracyjnym Państwa,
3)
miejscowego planowania przestrzennego,
4)
urbanistyki i architektury oraz popierania twórczości urbanistycznej i architektonicznej,
5)
ładu przestrzennego oraz nadzoru urbanistyczno-budowlanego, architektonicznego i techniczno-budowlanego, w tym ustalania zasad sprawowania tych nadzorów,
6)
gospodarki komunalnej obejmującej zaopatrzenie ludności miast w wodę, zbiorowe ogrzewanie budynków mieszkalnych i obiektów komunalnych, komunikację miejską i zarządzanie drogami miejskimi, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków miejskich, melioracje miejskie, utrzymanie porządku i czystości w miastach i innych jednostkach osadniczych, tereny zieleni publicznej i cmentarze, oświetlenie ulic i placów publicznych, ogrody zoologiczne, pracownicze ogrody działkowe, gazownictwo bezprzewodowe,
7)
izb wytrzeźwień,
8)
nadzoru i koordynacji prac geologicznych związanych z zaopatrzeniem miast w wodę, pozyskiwaniem surowców mineralnych oraz z wykonywaniem przepisów Prawa budowlanego,
9)
potencjału wykonawczego na potrzeby remontów i modernizacji urządzeń komunalnych i zasobów mieszkaniowych,
10)
przemysłu komunalnego i zaplecza remontowego gospodarki komunalnej,
11)
gospodarki mieszkaniowej, a w szczególności kompleksowej polityki mieszkaniowej, rozwoju budownictwa mieszkaniowego, w tym jednorodzinnego, oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
12)
gospodarki gruntami nierolniczymi i nieleśnymi, w tym nabywania nieruchomości na cele nierolnicze i nieleśne oraz wywłaszczeń,
13)
wykonawstwa prac geodezyjnych i kartograficznych, a w szczególności zakładania i aktualizacji osnów geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych, sporządzania, wykonywania i aktualizacji mapy zasadniczej i map topograficznych oraz map o treści ogólnogeograficznej i tematycznej, wydawnictw kartograficznych, wykonawstwa, przetwarzania i interpretacji fotogrametrycznych zdjęć lotniczych i satelitarnych,
14)
ewidencji gruntów i budynków, ustalania granic i podziału nieruchomości, ewidencji przebiegu granic i powierzchni jednostek podziału administracyjnego Państwa, prowadzenia ewidencji nazewnictwa ulic i numeracji porządkowej nieruchomości, państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
15)
nadzoru nad działalnością terenowej administracji geodezyjnej i kartograficznej,
16)
dbałości, wspólnie z zainteresowanymi ministrami, o doskonalenie i właściwe wykorzystanie resortowych służb geodezyjnych,
17)
międzyresortowej koordynacji i kontroli fachowej działalności geodezyjnej i kartograficznej,
18)
projektowania na potrzeby planowania przestrzennego oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
19)
koordynacji projektowania architektoniczno-budowlanego,
20)
wykonywania, we współdziałaniu z właściwymi organami i organizacjami, kompleksowej kontroli województw, obejmującej działalność terenowych organów administracji państwowej oraz jednostek gospodarki uspołecznionej, z wyjątkiem jednostek podległych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, jak również zadań w zakresie obronności kraju,
21)
nadzoru i koordynacji prac normalizacyjnych oraz kontroli przestrzegania norm z zakresu administracji i gospodarki przestrzennej.
§  2.
Do zadań Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej należy prowadzenie działalności mającej na celu zapewnienie właściwego rozwoju i funkcjonowania poszczególnych dziedzin, objętych powierzonym mu zakresem działania, stosownie do potrzeb społecznych i gospodarczych, zgodnie z polityką Państwa, w tym określanie kierunków działania podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie ustalonym w § 1.
§  3.
1.
W celu realizacji zadań określonych w § 2 Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej:
1)
w dziedzinie organizacji i funkcjonowania terenowych organów administracji państwowej:
a)
tworzy warunki do należytego funkcjonowania terenowych organów administracji państwowej w drodze:
udzielania wytycznych w sprawie form organizacyjnych działalności terenowych organów administracji państwowej,
współpracy w programowaniu budownictwa administracyjnego terenowych organów administracji państwowej,
nadzoru nad bieżącą działalnością terenowych organów administracji państwowej,
udzielania pomocy w działalności terenowych organów administracji państwowej oraz podejmowania czynności w celu upowszechniania ich osiągnięć,
b)
uzgadnia z ministrami i kierownikami urzędów centralnych ustalane dla terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego ogólne zasady realizacji zadań resortów,
c)
rozstrzyga sprawy sporne między terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego,
d)
koordynuje działalność terenowych organów administracji państwowej w zakresie współpracy z zagranicą,
e)
dokonuje merytorycznej kontroli działalności wydziałów urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego realizujących zadania resortu oraz współdziała z ministrami i kierownikami urzędów centralnych w organizowaniu kontroli odpowiednich wydziałów,
f)
przygotowuje dla Rady Ministrów oceny działalności terenowych organów administracji państwowej oraz inne materiały związane z koordynacją i nadawaniem kierunku ich pracy,
g)
przygotowuje dla Prezesa Rady Ministrów materiały związane z wykonywaniem jego uprawnień w zakresie nadzoru nad terenowymi organami administracji państwowej, rozstrzyganiem spraw spornych między terenowymi organami administracji państwowej stopnia wojewódzkiego a ministrami lub kierownikami urzędów centralnych oraz występuje z wnioskami i wyraża opinie w sprawach uchylania zarządzeń terenowych organów administracji państwowej w razie sprzeczności z prawem lub zasadniczą linią polityki Państwa,
h)
przedstawia Prezesowi Rady Ministrów wnioski w sprawach powoływania, odwoływania i zawieszania w czynnościach wojewodów i prezydentów miast oraz wicewojewodów i wiceprezydentów miast stopnia wojewódzkiego, a także w zakresie ustalania liczby wicewojewodów i wiceprezydentów miast oraz zastępców naczelników miast i dzielnic, a także określania miast (miast i gmin), w których w myśl obowiązujących przepisów mogą być powoływani zastępcy naczelników miast (miast i gmin);
2)
w dziedzinie podziału administracyjnego Państwa oraz ustalania nazw miejscowości i obiektów fizjograficznych:
a)
przygotowuje projekty zmian w sprawach podziału administracyjnego Państwa na województwa, nazw i granic województw, siedzib wojewódzkich organów władzy i administracji państwowej oraz tworzenia miast,
b)
dokonuje zmian granic miast oraz tworzy, łączy i znosi gminy, dokonuje zmian ich granic, a także ustala siedziby gminnych organów władzy i administracji państwowej oraz nazw gmin,
c)
ustala oraz zmienia nazwy miejscowości i obiektów fizjograficznych, po zasięgnięciu opinii przedstawicieli nauki oraz zainteresowanych ministrów i kierowników urzędów centralnych, a także organów przedstawicielskich i samorządu mieszkańców,
d)
prowadzi aktualną dokumentację podziału administracyjnego Państwa oraz wykaz miejscowości i obiektów fizjograficznych;
3)
w dziedzinie miejscowego planowania przestrzennego:
a)
określa kierunki działania w zakresie miejscowego planowania przestrzennego oraz ustala zasady sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego,
b)
ustala normatywy i wytyczne na potrzeby planowania przestrzennego,
c)
koordynuje prace nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, prowadzone przez terenowe organy administracji państwowej, i zapewnia kierunkową zbieżność tych prac z innymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz planami społeczno-gospodarczymi,
d)
opiniuje sporządzone przez terenowe organy administracji państwowej plany zagospodarowania przestrzennego określonych jednostek osadniczych i ich zespołów, zastrzeżone do akceptacji przez właściwe organy centralne,
e)
analizuje przebieg realizacji zagospodarowania przestrzennego województw, miast i gmin oraz dokonuje oceny społeczno-gospodarczych skutków tego zagospodarowania,
f)
ustala wytyczne zabudowy miast i wsi, z uwzględnieniem koncentracji zabudowy na obszarach wsi,
g)
ustala zasady i tryb postępowania w sprawach dotyczących miejsca i warunków realizacji inwestycji budowlanych oraz zmiany sposobu wykorzystania terenów;
4)
w dziedzinie urbanistyki i architektury:
a)
ustala warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane będące budynkami oraz pomniki, obiekty architektury ogrodowej i urządzenia wpływające na wygląd obiektów budowlanych,
b)
ustala zasady sporządzania i zatwierdzania projektów urbanistyczno-architektonicznych inwestycji budowlanych,
c)
popiera twórczość urbanistyczną i architektoniczną oraz prowadzi sprawy związane z konkursami urbanistycznymi i architektonicznymi,
d)
prowadzi działalność związaną z przyznawaniem nagród za szczególne osiągnięcia twórcze w projektowaniu architektoniczno-budowlanym i planowaniu przestrzennym,
e)
współdziała przy ustalaniu przez właściwych ministrów warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane nie będące budynkami, pomnikami i obiektami architektury ogrodowej;
5)
w dziedzinie nadzoru budowlanego:
a)
ustala zasady i warunki uzyskiwania pozwoleń na wykonywanie robót budowlanych,
b)
określa zasady kontroli wykonywania obowiązków przez inwestorów, projektantów i wykonawców robót budowlanych w toku przygotowywania i realizacji inwestycji oraz przez właścicieli i zarządców obiektów budowlanych w zakresie utrzymania tych obiektów,
c)
ustala w porozumieniu z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych wymagania w zakresie przygotowania zawodowego, jakie powinny spełniać osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, oraz zasady i tryb uzyskiwania przez te osoby uprawnień do pełnienia tych funkcji,
d)
określa zasady i tryb sprawowania nadzoru urbanistyczno-budowlanego, architektonicznego i techniczno-budowlanego przez terenowe organy administracji państwowej,
e)
prowadzi działalność koordynacyjną w zakresie nadzoru techniczno-budowlanego wykonywanego w określonych dziedzinach budownictwa przez właściwe naczelne lub centralne organy administracji państwowej,
f)
prowadzi rejestr decyzji dotyczących osób wykonujących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, pociągniętych do odpowiedzialności zawodowej,
g)
prowadzi centralny rejestr katastrof budowlanych oraz opracowuje analizy przyczyn powstawania tych katastrof i podejmuje działania zapobiegawcze,
h)
analizuje i ocenia efektywność oraz skutki społeczne i ekonomiczne wykonywanego nadzoru budowlanego;
6)
w dziedzinie gospodarki komunalnej:
a)
bada potrzeby w dziedzinie gospodarki komunalnej oraz podejmuje środki w celu zaspokojenia tych potrzeb,
b)
prognozuje i programuje rozwój gospodarki komunalnej, z uwzględnieniem sukcesywnej poprawy warunków bytowo-komunalnych ludności i potrzeb związanych z rozbudową i funkcjonowaniem sieci osadniczej, opracowuje wieloletnie programy rozwoju poszczególnych jej dziedzin,
c)
ustala zasady koordynacji rozbudowy urządzeń komunalnych z programami rozwoju budownictwa mieszkaniowego,
d)
ustala warunki techniczne i zasady projektowania oraz eksploatacji urządzeń komunalnych,
e)
ustala zasady i kierunki rozwoju produkcji maszyn, urządzeń i sprzętu na potrzeby gospodarki komunalnej, zwłaszcza w dziedzinie zaopatrzenia w wodę i ciepło, oczyszczania ścieków, komunikacji miejskiej, utrzymania dróg miejskich i oczyszczania miast, oraz współdziała w tym zakresie z właściwymi organami i innymi jednostkami,
f)
koordynuje tworzenie materialnych warunków do realizacji zadań w zakresie gospodarki komunalnej, a w szczególności rozwoju przemysłu komunalnego i bazy remontowej urządzeń komunalnych;
7)
w dziedzinie gospodarki mieszkaniowej:
a)
przygotowuje założenia i zasady kompleksowej polityki mieszkaniowej, a w szczególności form zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, struktury inwestorskiej budownictwa mieszkaniowego, w tym jednorodzinnego, zasad jego realizacji i finansowania, pomocy finansowej Państwa na cele mieszkaniowe, oraz sprawuje nadzór nad realizacją tej polityki,
b)
dokonuje analizy i sporządza oceny warunków i potrzeb mieszkaniowych w mieście i na wsi, z uwzględnieniem społecznej struktury tych potrzeb oraz terenu,
c)
opracowuje wieloletnie programy rozwiązywania problemu mieszkaniowego oraz prognozuje i programuje rozwój budownictwa mieszkaniowego, a także rewaloryzacji, modernizacji i remontów istniejących zasobów mieszkaniowych,
d)
koordynuje działania zainteresowanych organów i organizacji w celu zapewnienia warunków realizacji budownictwa jednorodzinnego,
e)
ustala zasady programowania i realizacji remontów i modernizacji zasobów mieszkaniowych,
f)
dokonuje analizy kosztów utrzymania zasobów mieszkaniowych oraz przygotowuje propozycje co do wysokości czynszów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych,
g)
inicjuje oraz ustala zasady i tryb sprzedaży budynków i lokali mieszkalnych stanowiących własność Państwa;
8)
w dziedzinie gospodarki gruntami nierolniczymi, nieleśnymi oraz wywłaszczeń:
a)
przygotowuje propozycje zasad gospodarowania gruntami przeznaczonymi na cele nierolnicze i nieleśne,
b)
przygotowuje propozycje warunków i trybu nabywania nieruchomości na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej,
c)
określa warunki korzystania z państwowych gruntów, budynków i urządzeń,
d)
opracowuje zasady udziału użytkowników i nabywców gruntów w kosztach uzbrajania terenu w urządzenia komunalne,
e)
koordynuje działania dotyczące pozyskiwania gruntów pod budownictwo jednorodzinne,
f)
sprawuje nadzór nad prawidłowością wykorzystania gruntów nierolniczych i nieleśnych;
9)
w dziedzinie geodezji i kartografii:
a)
opracowuje prognozy i programy rozwoju geodezji i kartografii,
b)
określa wymagania dotyczące kwalifikacji i uprawnień zawodowych do wykonywania samodzielnych funkcji w geodezji i kartografii,
c)
wydaje przepisy i normy techniczne z zakresu geodezji i kartografii,
d)
określa zasady obsługi geodezyjno-kartograficznej w procesach inwestycyjnych i procesach przemysłowo-produkcyjnych,
e)
ustala zasady zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych oraz przekazywania materiałów powstałych w wyniku tych prac właściwym jednostkom prowadzącym państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny,
f)
określa rodzaje materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, jednostki organizacyjne uprawnione do gromadzenia tego zasobu oraz zasady jego gromadzenia, ewidencji, aktualizacji i udostępniania,
g)
ustala zasady i tryb udzielania zgody na reprodukowanie, rozpowszechnianie i rozprowadzanie map oraz materiałów fotogrametrycznych i satelitarnych, a także dokonuje kontroli treści materiałów kartograficznych,
h)
ustala w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, a w szczególności z Ministrem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, zasady i tryb dokonywania czynności związanych z rozgraniczaniem oraz podziałem nieruchomości, zasady zakładania i prowadzenia ewidencji gruntów i budynków oraz postępowania przy zgłaszaniu i dokonywaniu zmian w danych objętych tą ewidencją,
i)
określa zasady sporządzania, aktualizowania i wykorzystywania mapy zasadniczej oraz postępowania przy uzgadnianiu usytuowania projektowanych urządzeń uzbrojenia terenu z jednostkami prowadzącymi państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny,
j)
określa zasady prowadzenia ewidencji przebiegu granic i powierzchni jednostek podziału administracyjnego Państwa oraz zasady prowadzenia ewidencji nazewnictwa ulic i numeracji porządkowej nieruchomości,
k)
ustala zasady ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
10)
w dziedzinie koordynacji projektowania architektoniczno-budowlanego:
a)
opracowuje oceny stanu projektowania w kraju oraz występuje z wnioskami zmierzającymi do zwiększenia efektywności ekonomicznej i społecznej działalności w tym zakresie,
b)
inicjuje i podejmuje przedsięwzięcia związane z unowocześnianiem metod projektowania i usprawnianiem procesów projektowania,
c)
ustala zasady wydawania pozwoleń na działalność zawodową w zakresie projektowania oraz doraźnego wykonywania prac projektowych,
d)
prognozuje i programuje rozwój potencjału nadzorowanych biur projektów na potrzeby planowania przestrzennego oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
e)
inicjuje podejmowanie przez przemysł produkcji sprzętu i wyposażenia na potrzeby jednostek projektowania,
f)
prowadzi działalność typizacyjną w projektowaniu architektoniczno-budowlanym,
g)
ustala ogólne zasady organizacji i kierunki rozwoju projektowania architektoniczno-budowlanego;
11)
w dziedzinie kompleksowej kontroli województw:
a)
programuje i organizuje, we współdziałaniu z właściwymi organami i organizacjami, kontrole kompleksowe województw, obejmujące działalność terenowych organów administracji państwowej i jednostek gospodarki uspołecznionej,
b)
przygotowuje zasady planowania i prowadzenia kompleksowych kontroli województw oraz organizuje szkolenie i instruktaż osób biorących udział w tych kontrolach,
c)
prowadzi kompleksowe kontrole województw we współdziałaniu z właściwymi organami i organizacjami oraz dokonuje w kontrolowanych województwach oceny realizacji zadań, sprawności zarządzania i efektywności gospodarowania, a także obsługi ludności i zaspokajania jej potrzeb,
d)
sprawdza realizację zaleceń pokontrolnych.
2.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej w celu realizacji zadań określonych w § 2:
1)
opracowuje projekty i na podstawie posiadanych upoważnień wydaje przepisy prawne w zakresie całokształtu działalności resortu,
2)
współdziała w opracowywaniu planów centralnych i planów terytorialnych stopnia wojewódzkiego, projektów planów perspektywicznych, wieloletnich i rocznych, jak również w opracowywaniu projektów budżetów terenowych,
3)
sporządza kompleksowe oceny ekonomicznej i społecznej efektywności działania nadzorowanych jednostek organizacyjnych i dziedzin oraz podejmuje działania zmierzające do zwiększenia tej efektywności,
4)
współdziała w doskonaleniu rozwiązań systemów ekonomiczno-finansowych,
5)
współdziała w kształtowaniu polityki zatrudnienia,
6)
przygotowuje propozycje zasad i systemów płac dla jednostek organizacyjnych resortu,
7)
ustala w ramach posiadanego upoważnienia ceny urzędowe oraz współdziała w ustalaniu cen urzędowych i przygotowywaniu zasad ustalania cen regulowanych,
8)
analizuje w powierzonym zakresie działania prawidłowość kalkulacji i kształtowania się cen i opłat oraz formułuje na tej podstawie wnioski,
9)
współdziała w ustalaniu kierunków rozwoju potencjału wykonawczego niezbędnego do realizacji inwestycji gospodarki komunalnej i inwestycji mieszkaniowych oraz towarzyszących,
10)
współdziała w określaniu organizacji i zakresu działania jednostek resortowych służb geodezyjnych i kartograficznych,
11)
współdziała w organizowaniu systemu zaopatrzenia w środki produkcji oraz kształtowaniu zasad gospodarki materiałowej wynikających z kierunków polityki gospodarczej,
12)
programuje rozwój potencjału wykonawczego na potrzeby modernizacji i remontów urządzeń komunalnych i zasobów mieszkaniowych,
13)
współdziała w opracowywaniu założeń polityki naukowo-badawczej i technicznej, inicjuje i tworzy warunki do prowadzenia prac w tym zakresie oraz koordynuje i nadzoruje ich realizację i wdrożenie uzyskanych wyników,
14)
prowadzi resortową politykę inwestycyjną w dziedzinach objętych planami centralnymi oraz planami terytorialnymi, ze szczególnym uwzględnieniem inwestycji centralnych,
15)
współdziała w doskonaleniu organizacji pracy i zarządzania oraz funkcjonowania przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych resortu,
16)
analizuje przebieg wykonania planów i w razie potrzeby przedstawia propozycje dotyczące działań niezbędnych do zapewnienia ich wykonania,
17)
współdziała w ustalaniu programu badań statystycznych oraz inicjuje resortowe badania statystyczne,
18)
udziela jednostkom resortowym pomocy w szkoleniu i doskonaleniu zawodowym pracowników i występuje z wnioskami w sprawie kształcenia kadr kwalifikowanych na potrzeby resortu,
19)
prowadzi współpracę gospodarczą i naukowo-techniczną z zagranicą oraz programuje rozwój efektywnego eksportu,
20)
dokonuje ocen warunków pracy, a w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy, oraz podejmuje działania w celu ich poprawy,
21)
prowadzi działania w celu zapewnienia w nadzorowanych jednostkach właściwych warunków socjalno-bytowych, a także rozwoju masowego wypoczynku, turystyki i sportu,
22)
ustala szczegółowe zasady obsługi inwestycji w trybie zastępstwa inwestycyjnego, wykonywanej przez jednostki podległe i nadzorowane,
23)
realizuje zadania w dziedzinie przeciwdziałania alkoholizmowi,
24)
stwarza warunki do działalności twórczej związanej z powierzonym zakresem działania, a w szczególności:
a)
inicjuje i popiera prace naukowe, konkursy i wystawy,
b)
przyznaje nagrody za wybitne osiągnięcia twórcze i występuje z wnioskami o ich przyznanie,
c)
popiera działalność organizacji społeczno-zawodowych oraz ustala zasady i formy współdziałania jednostek organizacyjnych resortu z tymi organizacjami,
25)
prowadzi działalność w zakresie informacji, publikacji i wydawnictw resortowych oraz organizuje systemy informatyczne w zakresie zadań resortu,
26)
kontroluje przestrzeganie norm i przepisów prawnych oraz sprawuje nadzór nad działalnością przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych w zakresie i trybie określonym w odrębnych przepisach,
27)
przeprowadza kontrolę organizacji społecznych dotowanych z budżetu centralnego, w części dotyczącej Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej,
28)
realizuje zadania obronne, określone w odrębnych przepisach,
29)
tworzy warunki i oddziałuje na przestrzeganie zasad ochrony środowiska w jednostkach organizacyjnych resortu,
30)
wykonuje inne zadania, określone w odrębnych przepisach.
§  4.
Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej współdziała, w toku wykonywania swoich zadań, z naczelnymi, centralnymi i terenowymi organami administracji państwowej, związkami zawodowymi, organizacjami społecznymi, politycznymi i społeczno-zawodowymi, z podległymi nadzorowanymi jednostkami organizacyjnymi, zwłaszcza w zakresie przekazywania im niezbędnych informacji oraz rozpatrywania opinii i postulatów załóg.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.62.280

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania Ministra Administracji i Gospodarki Przestrzennej.
Data aktu: 17/10/1983
Data ogłoszenia: 24/11/1983
Data wejścia w życie: 24/11/1983