Tryb wykonywania przez Państwową Inspekcję Pracy czynności kontrolnych oraz obowiązki zakładów pracy w tym zakresie.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 27 października 1983 r.
w sprawie trybu wykonywania przez Państwową Inspekcję Pracy czynności kontrolnych oraz obowiązków zakładów pracy w tym zakresie

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 6, poz. 23) Rada Państwa uchwala, co następuje:
§  1.
Tryb wykonywania przez Państwową Inspekcję Pracy czynności kontrolnych oraz obowiązki zakładów pracy w tym zakresie określa załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Rady Państwa z dnia 19 marca 1981 r. w sprawie trybu wykonywania przez Państwową Inspekcję Pracy czynności kontrolnych oraz obowiązków zakładów pracy w tym zakresie (Dz. U. Nr 12, poz. 60).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CZYNNOŚCI KONTROLNE PRACOWNIKÓW PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY

Zasady ogólne

§  1.
Kontrola zakładów pracy, zwana dalej "kontrolą zakładu", jest podstawową formą realizacji zadań Państwowej Inspekcji Pracy.
§  2.
1.
Inspektorzy pracy przeprowadzają kontrolę zakładu jednoosobowo lub w zespole kontrolującym na podstawie legitymacji służbowej, na obszarze określonym w tej legitymacji.
2.
Inspektorzy pracy mogą przeprowadzać kontrolę na innym obszarze niż określony w legitymacji służbowej na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzania kontroli.
3.
Imienne upoważnienia do przeprowadzania kontroli wydaje Główny Inspektor Pracy.
§  3.
Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy nadzorujący czynności kontrolne przeprowadzają kontrolę lub biorą udział w zespołach kontrolujących na podstawie legitymacji służbowej albo imiennego upoważnienia.
§  4.
W kontroli zakładu mogą brać udział specjaliści powołani do dokonywania niezbędnych ustaleń na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez okręgowego inspektora pracy.
§  5.
1.
Osoby przeprowadzające kontrolę są uprawnione do wstępu i do przeprowadzania kontroli zakładu o każdej porze dnia i nocy bez potrzeby uzyskiwania przepustki oraz nie podlegają rewizji osobistej, przewidzianej w wewnętrznym regulaminie kontrolowanego zakładu.
2.
Osoby przeprowadzające kontrolę są obowiązane do przestrzegania przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisów o postępowaniu w sprawach tajnych i tajnych specjalnego znaczenia, obowiązujących w kontrolowanym zakładzie.

Przeprowadzanie kontroli

§  6.
1.
Kontrolę przeprowadza się w zasadzie w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanym zakładzie, a w razie potrzeby - również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.
2.
Czynności kontrolne przeprowadza się w zakładzie, a także w innych miejscach wykonywania pracy przez pracowników zakładu. W miarę potrzeby czynności kontrolne, na przykład badanie dokumentów, przesłuchiwanie świadków, przeprowadza się również w siedzibie inspektora pracy.
§  7.
1.
Kierownik zakładu jest obowiązany zapewnić inspektorowi pracy warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli. W szczególności powinien zapewnić niezwłoczne przedstawienie żądanych dokumentów i materiałów oraz terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników zakładu. W uzasadnionych wypadkach kierownik zakładu powinien zapewnić inspektorowi pracy środki transportu oraz zakwaterowanie.
2.
O rozpoczęciu kontroli inspektor pracy może poinformować pracowników w sposób przyjęty w tym zakładzie.
§  8.
1.
Przeprowadzając kontrolę inspektor pracy współpracuje ze związkami zawodowymi i organami samorządu załogi, działającymi na terenie kontrolowanego zakładu, oraz ze społecznymi inspektorami pracy.
2.
Współpraca, o której mowa w ust. 1, polega między innymi na:
1)
informowaniu o tematyce i zakresie przeprowadzanej kontroli,
2)
uwzględnianiu uwag i spostrzeżeń zakładowej organizacji związkowej i społecznych inspektorów pracy przy wykonywaniu czynności kontrolnych,
3)
zapoznaniu z wynikami kontroli i z podjętymi decyzjami,
4)
udzielaniu porad i informacji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy.
§  9.
Przeprowadzając kontrole inspektor pracy może nakazać kierownikowi zakładu, działu lub odcinka pracy niezwłoczne usunięcie uchybień i nieprawidłowości w warunkach pracy i po ustalonym terminie dokonać oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz podjętych przedsięwzięć zapewniających trwałe przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  10.
Podczas przeprowadzania kontroli inspektor pracy dokonuje oceny przyczyn i okoliczności wypadków przy pracy, chorób zawodowych i stwierdzonego stanu warunków pracy oraz ocenia stopień realizacji przez kierownika zakładu, kierowników komórek organizacyjnych zakładu, majstrów i brygadzistów, a także inne osoby kierujące zespołami pracowników - obowiązków wynikających z art. 234 i 235 Kodeksu pracy.
§  11.
Podczas przeprowadzania kontroli inspektor pracy dokonuje ustaleń, między innymi na podstawie własnych spostrzeżeń oraz analiz: informacji, dokumentów i innych materiałów, o których mowa w art. 20 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
§  12.
1.
Inspektor pracy może sporządzać lub zażądać od kontrolowanego zakładu sporządzenia niezbędnych odpisów oraz wyciągów z dokumentów, jak również zestawień i obliczeń opartych na dokumentach.
2.
Zgodność odpisów i wyciągów oraz zestawień i obliczeń z dokumentami potwierdza kierownik komórki organizacyjnej, w której dokument się znajduje.
§  13.
1.
W kontroli zakładu pracy uczestniczy osoba odpowiedzialna za dany zakład, dział lub odcinek pracy albo pracownik upoważniony przez kierownika zakładu.
2.
O potrzebie wykonania podczas kontroli zdjęć fotograficznych rozstrzyga inspektor pracy. Zdjęcia fotograficzne powinny być załączone do protokołu kontrolnego.
§  14.
1.
Każdy pracownik kontrolowanego zakładu jest obowiązany na żądanie inspektora pracy udzielić wszelkich wyjaśnień ustnych lub pisemnych w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli, w terminie wyznaczonym przez inspektora pracy.
2.
Przepis ust. 1 dotyczy również osób zatrudnionych w zakładzie przed przeprowadzeniem czynności kontrolnych.
§  15.
Każdy pracownik zakładu może w związku z przeprowadzaną kontrolą złożyć z własnej inicjatywy pisemne lub ustne oświadczenie.
§  16.
1.
O potrzebie przesłuchania świadków rozstrzyga inspektor pracy.
2.
W zakresie przesłuchania świadków stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  17.
1.
Jeżeli w toku kontroli zachodzi potrzeba dokonania czynności przez specjalistów, kierownik zakładu lub jednostki nadrzędnej - na wniosek inspektora pracy - wyznacza pracowników mających odpowiednie przygotowanie fachowe do dokonania tych czynności i w miarę potrzeby do sporządzenia ich opisu wraz z oceną i wnioskami.
2.
Koszty związane z wykonywaniem czynności kontrolnych dotyczących zakładu pracy pokrywa ten zakład.

Protokół

§  18.
Inspektor pracy sporządza zwięzły protokół dokonanych ustaleń mających istotne znaczenie dla podjęcia decyzji.
§  19.
1.
Protokół przeprowadzonej kontroli zakładu sporządza się tak, aby z niego wynikało, kto, kiedy, gdzie i jakich czynności dokonał, kto i w jakim charakterze był przy tym obecny, co i w jaki sposób w wyniku tych czynności ustalono i jakie uwagi zgłosiły obecne osoby.
2.
W szczególności protokół powinien zawierać:
1)
zastrzeżenie, że protokół służy tylko do użytku służbowego,
2)
nazwę kontrolowanego zakładu w pełnym brzmieniu i jego dokładny adres oraz nazwę jednostki nadrzędnej,
3)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego zakład,
4)
datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych w danym zakładzie,
5)
imię i nazwisko kierownika zakładu kontrolowanego oraz w miarę potrzeby datę objęcia przez niego stanowiska,
6)
informację o realizacji uprzednio wydanych nakazów inspektorów pracy,
7)
opis stanu faktycznego stwierdzonego podczas wykonywania czynności kontrolnych, a zwłaszcza rodzaj stwierdzonych naruszeń przepisów prawa pracy i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ustalenia, o których mowa w § 9 i 10,
8)
informację o decyzjach ogłaszanych ustnie, wydanych podczas kontroli, i o ich realizacji,
9)
wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu,
10)
datę i miejsce podpisania protokołu.
§  20.
1.
Protokół odczytuje się wszystkim osobom obecnym, biorącym udział w kontroli.
2.
Skreśleń i poprawek w protokole należy dokonywać tak, aby wyrazy skreślone i poprawione były czytelne. Skreślenia i poprawki powinny być stwierdzone w protokole przed jego podpisaniem.
3.
Protokół podpisują kierownik kontrolowanego zakładu i przeprowadzający kontrolę.
4.
Jeżeli przed podpisaniem protokołu kierownik zakładu zgłosił umotywowane zastrzeżenia do konkretnych faktów ujętych w protokole, inspektor jest zobowiązany dodatkowo zbadać przedstawione dowody i w uzasadnionym wypadku uzupełnić protokół.
5.
Kierownik zakładu, który odmawia podpisania protokołu, jest obowiązany złożyć pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.
6.
W razie odmowy podpisania protokołu i złożenia wyjaśnień co do przyczyn tej odmowy, czyni się o tym wzmiankę w protokole.
7.
Odmowa podpisania protokołu przez kierownika zakładu nie stanowi przeszkody do podjęcia decyzji.
§  21.
1.
Kierownik kontrolowanego zakładu, na wniosek inspektora pracy, organizuje naradę w celu omówienia nieprawidłowości ujawnionych podczas kontroli oraz ustalenia przedsięwzięć niezbędnych do ich usunięcia.
2.
W naradzie powinni uczestniczyć zainteresowani pracownicy zakładu zajmujący stanowiska kierownicze.
3.
Na naradę zaprasza się przedstawicieli rady pracowniczej oraz związków zawodowych, organizacji politycznych i społecznych działających w tym zakładzie, a także zakładowego społecznego inspektora pracy.
4.
Naradzie przewodniczy kierownik zakładu. Wyniki kontroli przedstawia inspektor pracy. Osoby biorące udział w naradzie mogą zgłaszać wnioski zmierzające do likwidacji stwierdzonych nieprawidłowości.

Rozstrzyganie spraw

§  22.
Inspektor pracy jest organem uprawnionym do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających z kontroli zakładów pracy, w zakresie określonym w przepisach ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
§  23.
W wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli inspektor pracy wydaje nakazy w formie:
1)
decyzji ustnej,
2)
wpisu do dziennika budowy lub książki kontroli zakładu,
3)
nakazu doręczanego na piśmie.
§  24.
Inspektor pracy wydaje kierownikowi zakładu, działu lub odcinka pracy decyzje ustne w celu usunięcia nieprawidłowości ujawnionych w toku kontroli, jeżeli mogą być one usunięte podczas trwania kontroli.
§  25.
1.
Nakaz, o którym mowa w § 23 pkt 3, powinien zawierać w szczególności:
1)
treść zarządzeń nakazowych, ich podstawę prawną oraz terminy realizacji,
2)
pouczenie o środkach odwoławczych.
2.
Nakaz pisemny sporządza się w niezbędnej liczbie egzemplarzy.
§  26.
Kierownik zakładu, któremu wydany został nakaz, obowiązany jest do informowania inspektora pracy o realizacji zarządzeń nakazowych z upływem terminu określonego w nakazie.
§  27.
W razie wniesienia sprzeciwu od zalecenia zakładowego społecznego inspektora pracy, właściwy inspektor pracy rozstrzyga sprawę przez wydanie nakazu lub skierowanie wystąpienia zgodnie z art. 9 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy albo wydaje postanowienie o uwzględnieniu sprzeciwu.
§  28.
1.
W sprawach naruszeń, które nie są objęte zakresem przedmiotowym nakazu, określonym w art. 9 pkt 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, inspektor pracy sporządza wystąpienie do kierownika zakładu pracy lub innego organu, zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobieżenia im w przyszłości.
2.
Wystąpienie może również zawierać wnioski o zastosowanie konsekwencji służbowych, w szczególności odwołania lub zwolnienia z zajmowanych stanowisk osób odpowiedzialnych za stwierdzone naruszenia.
§  29.
W razie stwierdzenia w toku czynności kontrolnych naruszeń przepisów prawa pracy, mających znamiona wykroczenia, inspektor pracy wszczyna postępowanie w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
§  30.
1.
Inspektor pracy może w celach profilaktycznych badać okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy, zwłaszcza śmiertelnych, zbiorowych (katastrof) oraz powodujących ciężkie uszkodzenie ciała.
2.
Ustalenie przez inspektora okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy jest niezależne od ustaleń zespołów powypadkowych.
§  31.
1.
Skargi pracowników dotyczące spraw, które należą do właściwości organów inspekcji pracy, rozpatruje w pierwszej instancji inspektor pracy.
2.
Organem wyższego stopnia w sprawach skarg, o których mowa w ust. 1, jest okręgowy inspektor pracy. Skargi i wnioski ewidencjonuje się w oddzielnych rejestrach prowadzonych w okręgowych inspektoratach i w Głównym Inspektoracie Pracy.
3.
Okręgowi inspektorzy pracy i wyznaczony zastępca Głównego Inspektora Pracy kontrolują raz w miesiącu prawidłowość załatwiania skarg i wniosków, potwierdzając to adnotacją w rejestrze.
§  32.
1.
Jeżeli ustalenia dokonane w toku czynności kontrolnych wskazują na potrzebę podjęcia odpowiednich decyzji przez naczelne organy administracji państwowej, Główny Inspektor Pracy przedstawia stosowne wystąpienie o podjęcie niezbędnych decyzji.
2.
Wystąpienia do terenowych organów władzy i administracji państwowej kierują okręgowi inspektorzy pracy.
§  33.
O faktach ujawnionych podczas kontroli, noszących znamiona czynów przestępnych, inspektor pracy zawiadamia właściwy organ ścigania.
§  34.
Główny Inspektor Pracy wydaje szczegółowe instrukcje o sposobie wykonywania czynności kontrolnych i rozstrzygania spraw przez pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024