Tryb powoływania, skład i szczegółowy zakres działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 7 maja 1983 r.
w sprawie trybu powoływania, składu i szczegółowego zakresu działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Komisje do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi:
1)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, zwane dalej "komisjami wojewódzkimi" - powołują wojewodowie oraz prezydenci miast stopnia wojewódzkiego,
2)
przy terenowych organach administracji państwowej stopnia podstawowego, zwane dalej "komisjami terenowymi" - powołują prezydenci miast stopnia podstawowego; naczelnicy miast, dzielnic, gmin oraz miast i gmin.
2.
Organy administracji państwowej, o których mowa w ust. 1, ustalają skład komisji, regulamin określający szczegółowo tryb ich działania oraz preliminarz wydatków komisji.
3.
W uzasadnionych wypadkach terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego mogą w ramach współdziałania powoływać komisje wspólne dla obszaru sąsiadujących ze sobą dwóch lub więcej gmin oraz miasta i gmin.
§  2.
1.
W skład komisji wojewódzkich wchodzą:
1)
jako przewodniczący wicewojewoda (wiceprezydent miasta stopnia wojewódzkiego),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele zarządu wojewódzkiego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego, zarządu wojewódzkiego Towarzystwa Trzeźwości Transportowców oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutki,
c)
przedstawiciel komendanta wojewódzkiego Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy jednostek organizacyjnych urzędu wojewódzkiego (urzędu miasta) do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, zdrowia i opieki społecznej, oświaty i wychowania, spraw społeczno-administracyjnych oraz zatrudnienia i spraw socjalnych.
2.
W skład komisji terenowej wchodzą:
1)
jako przewodniczący prezydent miasta, naczelnik miasta, dzielnicy, gminy, miasta i gminy lub osoba zastępująca prezydenta (naczelnika),
2)
sekretarz komisji oraz
3)
jako członkowie:
a)
specjaliści w dziedzinie wychowania w trzeźwości oraz przeciwdziałania alkoholizmowi,
b)
przedstawiciele miejskiego, gminnego oddziału Społecznego Komitetu Przeciwalkoholowego oraz innych organizacji, których działalność ma na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi i jego skutkom,
c)
przedstawiciel właściwej terenowo jednostki Milicji Obywatelskiej,
d)
kierownicy komórek organizacyjnych urzędów terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego do spraw gospodarki terenowej i ochrony środowiska, handlu i usług, spraw społeczno-administracyjnych, oświaty i wychowania oraz zatrudnienia.
3.
W skład komisji wymienionych w ust. 1 i 2 mogą wchodzić również przedstawiciele sądu, innych organów i instytucji, zakładów pracy oraz organizacji politycznych i społecznych.
§  3.
Do zadań komisji wojewódzkich należy w szczególności:
1)
przygotowywanie do planów społeczno-gospodarczych wniosków dotyczących:
a)
tworzenia warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożywania napojów alkoholowych,
b)
działalności wychowawczej i informacyjnej,
c)
ograniczenia dostępności alkoholu,
d)
leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od alkoholu,
e)
zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania napojów alkoholowych i ich usuwania,
2)
inicjowanie przedsięwzięć w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
3)
współdziałanie i popieranie działalności terenowych organów administracji państwowej i organizacji społecznych w zakresie krzewienia trzeźwości i abstynencji oraz udzielanie im pomocy,
4)
opiniowanie projektów dotyczących liczby miejsc sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu sprzedaży w miastach i gminach województwa,
5)
projektowanie zakresu i sposobu wykorzystywania środków funduszu przeciwalkoholowego,
6)
ocena działań podejmowanych przez terenowe organy administracji państwowej, zakłady pracy i organizacje społeczne oraz przygotowywanie wniosków w tym zakresie.
§  4.
Do zadań komisji terenowych należą odpowiednio sprawy wymienione w § 3, a ponadto:
1)
współdziałanie z terenowymi organami administracji państwowej i organizacjami społecznymi, a także organami samorządu mieszkańców w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
2)
występowanie z wnioskami w sprawach dotyczących wprowadzenia regulaminowego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych,
3)
ocena działalności izb wytrzeźwień oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
4)
przeprowadzanie wywiadów środowiskowych i rozmów w sprawach osób nadużywających alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom,
5)
kierowanie na badanie przez biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego osób, które w związku z nadużywaniem napojów alkoholowych powodują rozkład pożycia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny,
6)
kierowanie do sądów wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu,
7)
udzielanie pomocy kuratorom sądowym wykonującym nadzór nad osobami poddanymi leczeniu odwykowemu na podstawie orzeczenia sądowego.
§  5.
Komisje rozpatrują sprawy na posiedzeniach w obecności przynajmniej połowy liczby członków. O przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego oraz rozmów, o których mowa w § 4 pkt 4, komisja rozstrzyga w składzie co najmniej trzyosobowym.
§  6.
Przewodniczący komisji mogą zapraszać do udziału w pracach komisji osoby nie będące ich członkami.
§  7.
Komisja terenowa może upoważnić osoby nie będące ich członkami do przeprowadzania wywiadów środowiskowych oraz wykonywania czynności przygotowawczych, związanych z działalnością komisji. Osoby te mogą brać udział w posiedzeniach komisji. Zakres wywiadu środowiskowego ustala komisja.
§  8.
W celu realizacji swych zadań komisja może żądać udzielenia jej informacji dotyczących osób nadużywających alkoholu, w szczególności od jednostek Milicji Obywatelskiej, izby wytrzeźwień oraz zakładów pracy.
§  9.
Terenowe organy administracji państwowej zapewniają obsługę biurową oraz inne środki niezbędne do działania komisji.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 19 kwietnia 1961 r. w sprawie komisji społeczno-lekarskich do spraw przymusowego leczenia alkoholików (Dz. U. Nr 22, poz. 109).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 maja 1983 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.25.107

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Tryb powoływania, skład i szczegółowy zakres działania komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi.
Data aktu: 07/05/1983
Data ogłoszenia: 12/05/1983
Data wejścia w życie: 13/05/1983