Zasady tworzenia i zakres działania zrzeszeń właścicieli i zarządców domów oraz Krajowej Komisji Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 23 lutego 1983 r.
w sprawie zasad tworzenia i zakresu działania zrzeszeń właścicieli i zarządców domów oraz Krajowej Komisji Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów.

Na podstawie art. 21 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. z 1983 r. Nr 11, poz. 55) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zrzeszenia właścicieli i zarządców domów, zwane dalej "zrzeszeniami", są tworzone w celu utrzymania domów i lokali w należytym stanie technicznym i sanitarnym, przeprowadzania ich remontu oraz budowy i utrzymania urządzeń służących do wspólnego użytku.
§  2.
Zadaniem zrzeszeń jest:
1)
prowadzenie administracji domów,
2)
organizowanie zbiorowego zakupu oraz dostawy materiałów budowlanych i instalacyjnych niezbędnych do przeprowadzenia remontów bieżących i robót konserwacyjnych oraz zakupu i dostawy sprzętu, narzędzi i materiałów potrzebnych członkom zrzeszenia do utrzymywania porządku i czystości w nieruchomościach,
3)
opiniowanie indywidualnych zgłoszeń członków zrzeszenia w sprawie przydziału rozdzielanych materiałów budowlanych i instalacyjnych,
4)
utrzymywanie w miarę potrzeby własnych ekip remontowo-konserwacyjnych do wykonywania na zlecenie członków zrzeszenia robót konserwacyjnych i remontów bieżących na zasadach odpłatności,
5)
oddziaływanie na członków zrzeszenia w kierunku utrzymywania nieruchomości w należytym stanie technicznym, estetycznym i sanitarno-porządkowym,
6)
uczestnictwo w typowaniu budynków stanowiących własność członków zrzeszenia do remontu kapitalnego przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, jak również przedstawianie temu organowi opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia remontu kapitalnego takich budynków,
7)
udzielanie członkom zrzeszenia porad prawnych i technicznych w sprawach związanych z zarządem i eksploatacją nieruchomości oraz prowadzenie zastępstwa sądowego w tych sprawach,
8)
współdziałanie z organami samorządu mieszkańców w zakresie zarządzania domami i organizowania pracy społecznej mieszkańców przy utrzymaniu w należytym stanie budynków i ich otoczenia,
9)
prowadzenie analizy kształtowania się wyników gospodarki finansowej w domach stanowiących własność członków zrzeszenia,
10)
reprezentowanie wobec organów władzy i administracji państwowej interesów członków zrzeszenia w odniesieniu do spraw związanych z zarządem i eksploatacją nieruchomości,
11)
instruowanie członków zrzeszenia w zakresie prawidłowej eksploatacji nieruchomości oraz przyuczanie zatrudnionych przez członków zrzeszenia dozorców domowych do wykonawstwa robót konserwacyjnych oraz do obsługi kotłowni centralnego ogrzewania i dźwigów.
§  3.
1.
Zrzeszenie może być utworzone na wniosek co najmniej 30 właścicieli lub zarządców domów jednorodzinnych, małych domów mieszkalnych, domów wielomieszkaniowych lub lokali w tych domach.
2.
Właściciele i zarządcy, o których mowa w ust. 1, stają się członkami-założycielami zrzeszenia.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 4 w mieście może być utworzone tylko jedno zrzeszenie.
4.
W miastach podzielonych na dzielnice mogą być tworzone zrzeszenia w dzielnicach.
§  4.
1.
Zrzeszenia mogą tworzyć biura usługowe do prowadzenia administracji domów stanowiących własność lub pozostających w zarządzie członków zrzeszenia.
2.
Zrzeszenia oraz biura usługowe, o których mowa w ust. 1, mogą wykonywać odpłatne usługi remontowe i konserwacyjne na zlecenie członków zrzeszenia i najemców lokali.
§  5.
Zrzeszenia działają na podstawie statutów, które określają ich organizację, szczegółowy zakres działania ich organów, prawa i obowiązki członków zrzeszeń, gospodarkę finansową oraz zasady i tryb likwidacji zrzeszeń.
§  6.
1.
Członkowie-założyciele zrzeszenia wyłaniają spośród siebie komitet założycielski zrzeszenia.
2.
Komitet założycielski zrzeszenia składa do właściwego terenowego organu administracji państwowej prowadzącego rejestr zrzeszeń właścicieli i zarządców domów, zwanego dalej "organem rejestrującym", wniosek o utworzenie zrzeszenia, załączając do wniosku listę członków-założycieli z ich podpisami i oznaczeniem miejsca położenia domów (lokali) oraz projekt statutu zrzeszenia.
3.
Organem rejestrującym jest terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego.
§  7.
1.
Organ rejestrujący, po uwzględnieniu wniosku o utworzenie zrzeszenia, określa termin i miejsce zwołania zebrania organizacyjnego.
2.
Na zebraniu organizacyjnym członkowie-założyciele uchwalają statut i wybierają zarząd.
3.
Statut zrzeszenia oraz zmiany statutu podlegają zatwierdzeniu przez właściwy organ rejestrujący.
§  8.
1.
Zrzeszenia nabywają osobowość prawną z dniem wpisania ich do rejestru zrzeszeń właścicieli i zarządców domów, zwanego dalej "rejestrem".
2.
Wniosek o wpis do rejestru powinien być zgłoszony organowi rejestrującemu w terminie siedmiu dni od odbycia zebrania organizacyjnego.
3.
Organ rejestrujący ogłasza w dzienniku urzędowym wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta stopnia wojewódzkiego) obwieszczenie o zarejestrowaniu zrzeszenia oraz podaje do publicznej wiadomości w sposób przyjęty w danej miejscowości, a w miarę potrzeby na koszt zrzeszenia również w miejscowej prasie.
§  9.
Organami zrzeszenia są:
1)
walne zgromadzenie,
2)
zarząd,
3)
komisja rewizyjna.
§  10.
1.
Walne zgromadzenie jest najwyższym organem zrzeszenia. Do udziału w walnym zgromadzeniu są uprawnieni wszyscy członkowie zrzeszenia.
2.
Jeżeli zrzeszenie obejmuje więcej niż 300 członków, statut zrzeszenia może postanawiać, że w walnym zgromadzeniu biorą udział delegaci wybrani przez członków w stosunku jeden delegat na pięciu członków. Tryb wyboru delegatów określa statut zrzeszenia.
§  11.
1.
Zarząd kieruje działalnością zrzeszenia oraz reprezentuje je na zewnątrz.
2.
Zarząd zrzeszenia składa się z 3-15 członków wybranych przez walne zgromadzenie.
§  12.
1.
Komisja rewizyjna nadzoruje i kontroluje działalność zarządu oraz czuwa nad właściwym wykonywaniem przez zrzeszenie jego zadań statutowych.
2.
Komisja rewizyjna składa się z 3-7 członków wybranych przez walne zgromadzenie.
§  13.
Szczegółowy zakres zadań organów wymienionych w § 9 określa statut zrzeszenia.
§  14.
Nadzór nad zrzeszeniami sprawują terenowe organy administracji państwowej prowadzące ich rejestr.
§  15.
1.
Organ rejestrujący może rozwiązać zrzeszenie, gdy:
1)
działa ono niezgodnie ze statutem lub narusza obowiązujące przepisy dotyczące działalności zrzeszeń,
2)
liczba członków zrzeszenia ulegnie zmniejszeniu poniżej liczby członków-założycieli zrzeszenia.
2.
O rozwiązaniu zrzeszenia organ rejestrujący dokonuje odpowiedniego wpisu w rejestrze, podając do publicznej wiadomości w sposób określony w § 8 ust. 3.
§  16.
1.
Zrzeszenia mogą utworzyć Krajową Komisję Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów, zwaną dalej "Krajową Komisją".
2.
Krajowa Komisja może być utworzona na wniosek co najmniej 1/2 liczby zarejestrowanych na terenie kraju zrzeszeń.
3.
Zrzeszenia, o których mowa w ust. 2, stają się członkami-założycielami Krajowej Komisji.
4.
Delegaci członków-założycieli Krajowej Komisji tworzą komitet założycielski, który podejmuje uchwałę o utworzeniu Krajowej Komisji, uchwala jej statut i wybiera zarząd.
§  17.
Krajowa Komisja:
1)
reprezentuje interesy zrzeszeń wobec organów władzy i administracji państwowej,
2)
określa ogólne kierunki działalności zrzeszeń,
3)
inicjuje i koordynuje współpracę i wzajemną pomoc między zrzeszeniami,
4)
prowadzi działalność instrukcyjną i udziela pomocy zrzeszeniom w wykonywaniu ich zadań statutowych,
5)
opiniuje projekty aktów prawnych dotyczących zrzeszeń,
6)
ustala obowiązek uiszczania przez zrzeszenia składek przeznaczonych na pokrycie wydatków związanych z działalnością Krajowej Komisji oraz określa wysokość tych składek.
§  18.
1.
Organami Krajowej Komisji są:
1)
ogólne zebranie,
2)
prezydium,
3)
komisja rewizyjna.
2.
Krajowa Komisja działa na podstawie statutu, który określa szczegółowy zakres działania jej organów, prawa i obowiązki członków, gospodarkę finansową oraz zasady i tryb likwidacji Krajowej Komisji.
3.
Statut Krajowej Komisji oraz zmiany statutu podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska i zarejestrowaniu w Ministerstwie Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
4.
Obwieszczenie o zarejestrowaniu statutu Krajowej Komisji podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
5.
Krajowa Komisja nabywa osobowość prawną z chwilą zarejestrowania.
§  19.
Nadzór nad Krajową Komisją sprawuje Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
§  20.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska może rozwiązać Krajową Komisję, gdy:
1)
działa ona niezgodnie ze statutem lub narusza inne obowiązujące przepisy dotyczące działalności zrzeszeń lub Krajowej Komisji,
2)
liczba członków Krajowej Komisji ulegnie zmniejszeniu poniżej liczby członków-założycieli.
§  21.
Działające na podstawie dotychczasowych przepisów zrzeszenia właścicieli nieruchomości stają się zrzeszeniami w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem dostosowania się do wymagań przepisów § 3 ust. 3 i 4.
§  22.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 23 grudnia 1963 r. w sprawie zrzeszeń prywatnych właścicieli domów (Dz. U. z 1964 r. Nr 1, poz. 2 i z 1965 r. Nr 13, poz. 96).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 1983 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.11.57

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady tworzenia i zakres działania zrzeszeń właścicieli i zarządców domów oraz Krajowej Komisji Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów.
Data aktu: 23/02/1983
Data ogłoszenia: 28/02/1983
Data wejścia w życie: 01/03/1983