Zasady tworzenia i zakres działania zrzeszeń właścicieli i zarządców domów oraz Krajowej Komisji Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 23 lutego 1983 r.
w sprawie zasad tworzenia i zakresu działania zrzeszeń właścicieli i zarządców domów oraz Krajowej Komisji Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów.

Na podstawie art. 21 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. z 1983 r. Nr 11, poz. 55) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zrzeszenia właścicieli i zarządców domów, zwane dalej "zrzeszeniami", są tworzone w celu utrzymania domów i lokali w należytym stanie technicznym i sanitarnym, przeprowadzania ich remontu oraz budowy i utrzymania urządzeń służących do wspólnego użytku.
§  2.
Zadaniem zrzeszeń jest:
1)
prowadzenie administracji domów,
2)
organizowanie zbiorowego zakupu oraz dostawy materiałów budowlanych i instalacyjnych niezbędnych do przeprowadzenia remontów bieżących i robót konserwacyjnych oraz zakupu i dostawy sprzętu, narzędzi i materiałów potrzebnych członkom zrzeszenia do utrzymywania porządku i czystości w nieruchomościach,
3)
opiniowanie indywidualnych zgłoszeń członków zrzeszenia w sprawie przydziału rozdzielanych materiałów budowlanych i instalacyjnych,
4)
utrzymywanie w miarę potrzeby własnych ekip remontowo-konserwacyjnych do wykonywania na zlecenie członków zrzeszenia robót konserwacyjnych i remontów bieżących na zasadach odpłatności,
5)
oddziaływanie na członków zrzeszenia w kierunku utrzymywania nieruchomości w należytym stanie technicznym, estetycznym i sanitarno-porządkowym,
6)
uczestnictwo w typowaniu budynków stanowiących własność członków zrzeszenia do remontu kapitalnego przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, jak również przedstawianie temu organowi opinii w sprawie potrzeby przeprowadzenia remontu kapitalnego takich budynków,
7)
udzielanie członkom zrzeszenia porad prawnych i technicznych w sprawach związanych z zarządem i eksploatacją nieruchomości oraz prowadzenie zastępstwa sądowego w tych sprawach,
8)
współdziałanie z organami samorządu mieszkańców w zakresie zarządzania domami i organizowania pracy społecznej mieszkańców przy utrzymaniu w należytym stanie budynków i ich otoczenia,
9)
prowadzenie analizy kształtowania się wyników gospodarki finansowej w domach stanowiących własność członków zrzeszenia,
10)
reprezentowanie wobec organów władzy i administracji państwowej interesów członków zrzeszenia w odniesieniu do spraw związanych z zarządem i eksploatacją nieruchomości,
11)
instruowanie członków zrzeszenia w zakresie prawidłowej eksploatacji nieruchomości oraz przyuczanie zatrudnionych przez członków zrzeszenia dozorców domowych do wykonawstwa robót konserwacyjnych oraz do obsługi kotłowni centralnego ogrzewania i dźwigów.
§  3.
1.
Zrzeszenie może być utworzone na wniosek co najmniej 30 właścicieli lub zarządców domów jednorodzinnych, małych domów mieszkalnych, domów wielomieszkaniowych lub lokali w tych domach.
2.
Właściciele i zarządcy, o których mowa w ust. 1, stają się członkami-założycielami zrzeszenia.
3.
Z zastrzeżeniem ust. 4 w mieście może być utworzone tylko jedno zrzeszenie.
4.
W miastach podzielonych na dzielnice mogą być tworzone zrzeszenia w dzielnicach.
§  4.
1.
Zrzeszenia mogą tworzyć biura usługowe do prowadzenia administracji domów stanowiących własność lub pozostających w zarządzie członków zrzeszenia.
2.
Zrzeszenia oraz biura usługowe, o których mowa w ust. 1, mogą wykonywać odpłatne usługi remontowe i konserwacyjne na zlecenie członków zrzeszenia i najemców lokali.
§  5.
Zrzeszenia działają na podstawie statutów, które określają ich organizację, szczegółowy zakres działania ich organów, prawa i obowiązki członków zrzeszeń, gospodarkę finansową oraz zasady i tryb likwidacji zrzeszeń.
§  6.
1.
Członkowie-założyciele zrzeszenia wyłaniają spośród siebie komitet założycielski zrzeszenia.
2.
Komitet założycielski zrzeszenia składa do właściwego terenowego organu administracji państwowej prowadzącego rejestr zrzeszeń właścicieli i zarządców domów, zwanego dalej "organem rejestrującym", wniosek o utworzenie zrzeszenia, załączając do wniosku listę członków-założycieli z ich podpisami i oznaczeniem miejsca położenia domów (lokali) oraz projekt statutu zrzeszenia.
3.
Organem rejestrującym jest terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego.
§  7.
1.
Organ rejestrujący, po uwzględnieniu wniosku o utworzenie zrzeszenia, określa termin i miejsce zwołania zebrania organizacyjnego.
2.
Na zebraniu organizacyjnym członkowie-założyciele uchwalają statut i wybierają zarząd.
3.
Statut zrzeszenia oraz zmiany statutu podlegają zatwierdzeniu przez właściwy organ rejestrujący.
§  8.
1.
Zrzeszenia nabywają osobowość prawną z dniem wpisania ich do rejestru zrzeszeń właścicieli i zarządców domów, zwanego dalej "rejestrem".
2.
Wniosek o wpis do rejestru powinien być zgłoszony organowi rejestrującemu w terminie siedmiu dni od odbycia zebrania organizacyjnego.
3.
Organ rejestrujący ogłasza w dzienniku urzędowym wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta stopnia wojewódzkiego) obwieszczenie o zarejestrowaniu zrzeszenia oraz podaje do publicznej wiadomości w sposób przyjęty w danej miejscowości, a w miarę potrzeby na koszt zrzeszenia również w miejscowej prasie.
§  9.
Organami zrzeszenia są:
1)
walne zgromadzenie,
2)
zarząd,
3)
komisja rewizyjna.
§  10.
1.
Walne zgromadzenie jest najwyższym organem zrzeszenia. Do udziału w walnym zgromadzeniu są uprawnieni wszyscy członkowie zrzeszenia.
2.
Jeżeli zrzeszenie obejmuje więcej niż 300 członków, statut zrzeszenia może postanawiać, że w walnym zgromadzeniu biorą udział delegaci wybrani przez członków w stosunku jeden delegat na pięciu członków. Tryb wyboru delegatów określa statut zrzeszenia.
§  11.
1.
Zarząd kieruje działalnością zrzeszenia oraz reprezentuje je na zewnątrz.
2.
Zarząd zrzeszenia składa się z 3-15 członków wybranych przez walne zgromadzenie.
§  12.
1.
Komisja rewizyjna nadzoruje i kontroluje działalność zarządu oraz czuwa nad właściwym wykonywaniem przez zrzeszenie jego zadań statutowych.
2.
Komisja rewizyjna składa się z 3-7 członków wybranych przez walne zgromadzenie.
§  13.
Szczegółowy zakres zadań organów wymienionych w § 9 określa statut zrzeszenia.
§  14.
Nadzór nad zrzeszeniami sprawują terenowe organy administracji państwowej prowadzące ich rejestr.
§  15.
1.
Organ rejestrujący może rozwiązać zrzeszenie, gdy:
1)
działa ono niezgodnie ze statutem lub narusza obowiązujące przepisy dotyczące działalności zrzeszeń,
2)
liczba członków zrzeszenia ulegnie zmniejszeniu poniżej liczby członków-założycieli zrzeszenia.
2.
O rozwiązaniu zrzeszenia organ rejestrujący dokonuje odpowiedniego wpisu w rejestrze, podając do publicznej wiadomości w sposób określony w § 8 ust. 3.
§  16.
1.
Zrzeszenia mogą utworzyć Krajową Komisję Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów, zwaną dalej "Krajową Komisją".
2.
Krajowa Komisja może być utworzona na wniosek co najmniej 1/2 liczby zarejestrowanych na terenie kraju zrzeszeń.
3.
Zrzeszenia, o których mowa w ust. 2, stają się członkami-założycielami Krajowej Komisji.
4.
Delegaci członków-założycieli Krajowej Komisji tworzą komitet założycielski, który podejmuje uchwałę o utworzeniu Krajowej Komisji, uchwala jej statut i wybiera zarząd.
§  17.
Krajowa Komisja:
1)
reprezentuje interesy zrzeszeń wobec organów władzy i administracji państwowej,
2)
określa ogólne kierunki działalności zrzeszeń,
3)
inicjuje i koordynuje współpracę i wzajemną pomoc między zrzeszeniami,
4)
prowadzi działalność instrukcyjną i udziela pomocy zrzeszeniom w wykonywaniu ich zadań statutowych,
5)
opiniuje projekty aktów prawnych dotyczących zrzeszeń,
6)
ustala obowiązek uiszczania przez zrzeszenia składek przeznaczonych na pokrycie wydatków związanych z działalnością Krajowej Komisji oraz określa wysokość tych składek.
§  18.
1.
Organami Krajowej Komisji są:
1)
ogólne zebranie,
2)
prezydium,
3)
komisja rewizyjna.
2.
Krajowa Komisja działa na podstawie statutu, który określa szczegółowy zakres działania jej organów, prawa i obowiązki członków, gospodarkę finansową oraz zasady i tryb likwidacji Krajowej Komisji.
3.
Statut Krajowej Komisji oraz zmiany statutu podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska i zarejestrowaniu w Ministerstwie Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
4.
Obwieszczenie o zarejestrowaniu statutu Krajowej Komisji podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
5.
Krajowa Komisja nabywa osobowość prawną z chwilą zarejestrowania.
§  19.
Nadzór nad Krajową Komisją sprawuje Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska.
§  20.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska może rozwiązać Krajową Komisję, gdy:
1)
działa ona niezgodnie ze statutem lub narusza inne obowiązujące przepisy dotyczące działalności zrzeszeń lub Krajowej Komisji,
2)
liczba członków Krajowej Komisji ulegnie zmniejszeniu poniżej liczby członków-założycieli.
§  21.
Działające na podstawie dotychczasowych przepisów zrzeszenia właścicieli nieruchomości stają się zrzeszeniami w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, z zastrzeżeniem dostosowania się do wymagań przepisów § 3 ust. 3 i 4.
§  22.
Traci moc rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 23 grudnia 1963 r. w sprawie zrzeszeń prywatnych właścicieli domów (Dz. U. z 1964 r. Nr 1, poz. 2 i z 1965 r. Nr 13, poz. 96).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 1983 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1983.11.57

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady tworzenia i zakres działania zrzeszeń właścicieli i zarządców domów oraz Krajowej Komisji Współpracy Zrzeszeń Właścicieli i Zarządców Domów.
Data aktu: 23/02/1983
Data ogłoszenia: 28/02/1983
Data wejścia w życie: 01/03/1983