Zm.: rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI ORAZ ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 21 kwietnia 1981 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.

Na podstawie art. 8 ust. 4, art. 9 ust. 3 i art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 31 lipca 1972 r. w sprawie krajowego transportu drogowego (Dz. U. z 1972 r. Nr 34, poz. 234, z 1973 r. Nr 2, poz. 20, z 1974 r. Nr 23, poz. 139 i Nr 40, poz. 238, z 1975 r. Nr 31, poz. 168 oraz z 1977 r. Nr 30, poz. 134) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 15 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może rozszerzyć stały zasięg przewozów określonych w ust. 2 i 3, jeżeli państwowe przedsiębiorstwa transportowe nie są w stanie zaspokoić w pełni potrzeb przewozowych występujących na danym obszarze.

7. W gospodarczo uzasadnionych wypadkach terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego może na okres do 6 miesięcy zezwolić na przewozy wykraczające poza obszar ustalonego ich zasięgu.",

2)
§ 28 otrzymuje brzmienie:

"§ 28. Przepisy niniejszego rozdziału, z wyjątkiem § 34 pkt 2, nie mają zastosowania do przewozów wykonywanych autobusami do 15 miejsc siedzących łącznie z miejscem kierowcy oraz ciężarowymi pojazdami samochodowymi o ładowności do 1.500 kg włącznie, przeznaczonymi do zaspokojenia służbowych potrzeb komunikacyjnych państwowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych.",

3)
§ 36 otrzymuje brzmienie:

"§ 36. Zezwolenia na prowadzenie transportu drogowego jako działalności podstawowej udziela i cofa:

1) terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, jeżeli przedmiotem zezwolenia jest prowadzenie:

a) publicznej regularnej komunikacji autobusowej,

b) publicznego transportu w zakresie nieregularnego przewozu osób autobusami,

c) branżowego ciężarowego transportu samochodowego;

2) terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, jeżeli przedmiotem zezwolenia jest prowadzenie publicznego transportu w zakresie nieregularnego przewozu:

a) osób taksówkami samochodowymi i dorożkami konnymi,

b) bagażu taksówkami samochodowymi,

c) ładunków samochodami ciężarowymi i ciągnikami z przyczepami,

d) ładunków pojazdami konnymi.",

4)
w § 39 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli zezwolenia udziela terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, a transport ma być prowadzony na obszarze przekraczającym granice obszaru objętego zasięgiem działania tego organu.",

5)
w § 48 ust. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) jazd pojazdów o ładowności do 1.500 kg włącznie na odległość nie przekraczającą 50 km, o ładowności zaś większej - na odległość nie przekraczającą 30 km;",

b)
skreśla się pkt 3,
6)
§ 58 otrzymuje brzmienie:

"§ 58. 1. Za przewóz przesyłki zleconej do przewozu przez placówkę spedycyjną posiadacz pojazdu otrzymuje od tej placówki 80% sumy należnej za przewóz po przedstawieniu odpisu dokumentu przewozowego, potwierdzonego bez zastrzeżeń przez odbiorcę przesyłki.

2. Posiadacz pojazdu tworzy fundusz premiowy w wysokości 11% należności otrzymanych od placówek spedycyjnych z tytułu zleconych przewozów w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów.

3. Placówka spedycyjna tworzy fundusz premiowy dla swoich pracowników w wysokości 2% od sumy wypłaconej posiadaczowi pojazdu za przewóz przesyłki zleconej w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów.",

7)
§ 59 otrzymuje brzmienie:

"§ 59. 1. Posiadacz pojazdu wypłaca z funduszu premiowego (§ 58 ust. 2) premie:

1) kierowcy, który przewiózł przesyłkę w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych; premię oblicza się od należności otrzymanej za przewóz w wysokości:

a) 10% od kwoty do 1.000 zł,

b) 5% od kwoty powyżej 1.000 zł;

premię oblicza się systemem składanym, oddzielnie dla każdego przedziału kwotowego;

2) osobom, które awizowały placówkom spedycyjnym jazdy oraz je przygotowywały i zleciły – w wysokości 1% należności otrzymanej za każdą zleconą jazdę, nie więcej jednak niż 1.500 zł miesięcznie;

3) innym pracownikom przyczyniającym się do wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych - z pozostałej kwoty funduszu premiowego, nie więcej jednak niż 1.100 zł miesięcznie.

2. Placówka spedycyjna wypłaca swoim pracownikom, wykonującym bezpośrednio czynności związane z akwizycją, odprawą oraz rozliczaniem należności za przewóz pojazdami samochodowymi w ramach wykorzystania ich ładowności i próżnych przebiegów, premie z funduszu, o którym mowa w § 58 ust. 3 - w wysokości do 1.500 zł miesięcznie.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej określa warunki wypłacania premii pracownikom wymienionym w ust. 1 pkt 2 i 3 oraz w ust. 2, a także dokonuje oceny wkładu pracy poszczególnych pracowników w wykorzystanie ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych, uzgadniając z właściwymi statutowo organami zakładowych organizacji związkowych wysokość indywidualnych premii.",

8)
dodaje się § 59a w brzmieniu:

"§ 59a. Zasady tworzenia funduszu premiowego i jego rozdziału, określone w § 58 i 59, stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw publicznego i branżowego transportu samochodowego, organizujących we własnym zakresie, bez pośrednictwa placówki spedycyjnej, wykorzystanie ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych, jeżeli następuje rozliczenie należności za przewóz między dwoma przedsiębiorstwami."

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że przepisy § 1 pkt 6-8 wchodzą w życie z mocą od dnia 1 kwietnia 1981 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1981.11.56

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.
Data aktu: 21/04/1981
Data ogłoszenia: 07/05/1981
Data wejścia w życie: 07/05/1981, 01/04/1981