Zm.: rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI ORAZ ADMINISTRACJI, GOSPODARKI TERENOWEJ I OCHRONY ŚRODOWISKA
z dnia 21 kwietnia 1981 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.

Na podstawie art. 8 ust. 4, art. 9 ust. 3 i art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 31 lipca 1972 r. w sprawie krajowego transportu drogowego (Dz. U. z 1972 r. Nr 34, poz. 234, z 1973 r. Nr 2, poz. 20, z 1974 r. Nr 23, poz. 139 i Nr 40, poz. 238, z 1975 r. Nr 31, poz. 168 oraz z 1977 r. Nr 30, poz. 134) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 15 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:

"6. Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może rozszerzyć stały zasięg przewozów określonych w ust. 2 i 3, jeżeli państwowe przedsiębiorstwa transportowe nie są w stanie zaspokoić w pełni potrzeb przewozowych występujących na danym obszarze.

7. W gospodarczo uzasadnionych wypadkach terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego może na okres do 6 miesięcy zezwolić na przewozy wykraczające poza obszar ustalonego ich zasięgu.",

2)
§ 28 otrzymuje brzmienie:

"§ 28. Przepisy niniejszego rozdziału, z wyjątkiem § 34 pkt 2, nie mają zastosowania do przewozów wykonywanych autobusami do 15 miejsc siedzących łącznie z miejscem kierowcy oraz ciężarowymi pojazdami samochodowymi o ładowności do 1.500 kg włącznie, przeznaczonymi do zaspokojenia służbowych potrzeb komunikacyjnych państwowych jednostek organizacyjnych oraz organizacji spółdzielczych i społecznych.",

3)
§ 36 otrzymuje brzmienie:

"§ 36. Zezwolenia na prowadzenie transportu drogowego jako działalności podstawowej udziela i cofa:

1) terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, jeżeli przedmiotem zezwolenia jest prowadzenie:

a) publicznej regularnej komunikacji autobusowej,

b) publicznego transportu w zakresie nieregularnego przewozu osób autobusami,

c) branżowego ciężarowego transportu samochodowego;

2) terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, jeżeli przedmiotem zezwolenia jest prowadzenie publicznego transportu w zakresie nieregularnego przewozu:

a) osób taksówkami samochodowymi i dorożkami konnymi,

b) bagażu taksówkami samochodowymi,

c) ładunków samochodami ciężarowymi i ciągnikami z przyczepami,

d) ładunków pojazdami konnymi.",

4)
w § 39 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli zezwolenia udziela terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego, a transport ma być prowadzony na obszarze przekraczającym granice obszaru objętego zasięgiem działania tego organu.",

5)
w § 48 ust. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) jazd pojazdów o ładowności do 1.500 kg włącznie na odległość nie przekraczającą 50 km, o ładowności zaś większej - na odległość nie przekraczającą 30 km;",

b)
skreśla się pkt 3,
6)
§ 58 otrzymuje brzmienie:

"§ 58. 1. Za przewóz przesyłki zleconej do przewozu przez placówkę spedycyjną posiadacz pojazdu otrzymuje od tej placówki 80% sumy należnej za przewóz po przedstawieniu odpisu dokumentu przewozowego, potwierdzonego bez zastrzeżeń przez odbiorcę przesyłki.

2. Posiadacz pojazdu tworzy fundusz premiowy w wysokości 11% należności otrzymanych od placówek spedycyjnych z tytułu zleconych przewozów w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów.

3. Placówka spedycyjna tworzy fundusz premiowy dla swoich pracowników w wysokości 2% od sumy wypłaconej posiadaczowi pojazdu za przewóz przesyłki zleconej w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów.",

7)
§ 59 otrzymuje brzmienie:

"§ 59. 1. Posiadacz pojazdu wypłaca z funduszu premiowego (§ 58 ust. 2) premie:

1) kierowcy, który przewiózł przesyłkę w ramach wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych; premię oblicza się od należności otrzymanej za przewóz w wysokości:

a) 10% od kwoty do 1.000 zł,

b) 5% od kwoty powyżej 1.000 zł;

premię oblicza się systemem składanym, oddzielnie dla każdego przedziału kwotowego;

2) osobom, które awizowały placówkom spedycyjnym jazdy oraz je przygotowywały i zleciły – w wysokości 1% należności otrzymanej za każdą zleconą jazdę, nie więcej jednak niż 1.500 zł miesięcznie;

3) innym pracownikom przyczyniającym się do wykorzystania ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych - z pozostałej kwoty funduszu premiowego, nie więcej jednak niż 1.100 zł miesięcznie.

2. Placówka spedycyjna wypłaca swoim pracownikom, wykonującym bezpośrednio czynności związane z akwizycją, odprawą oraz rozliczaniem należności za przewóz pojazdami samochodowymi w ramach wykorzystania ich ładowności i próżnych przebiegów, premie z funduszu, o którym mowa w § 58 ust. 3 - w wysokości do 1.500 zł miesięcznie.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej określa warunki wypłacania premii pracownikom wymienionym w ust. 1 pkt 2 i 3 oraz w ust. 2, a także dokonuje oceny wkładu pracy poszczególnych pracowników w wykorzystanie ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych, uzgadniając z właściwymi statutowo organami zakładowych organizacji związkowych wysokość indywidualnych premii.",

8)
dodaje się § 59a w brzmieniu:

"§ 59a. Zasady tworzenia funduszu premiowego i jego rozdziału, określone w § 58 i 59, stosuje się odpowiednio do przedsiębiorstw publicznego i branżowego transportu samochodowego, organizujących we własnym zakresie, bez pośrednictwa placówki spedycyjnej, wykorzystanie ładowności i próżnych przebiegów pojazdów samochodowych, jeżeli następuje rozliczenie należności za przewóz między dwoma przedsiębiorstwami."

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że przepisy § 1 pkt 6-8 wchodzą w życie z mocą od dnia 1 kwietnia 1981 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1981.11.56

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie krajowego transportu drogowego.
Data aktu: 21/04/1981
Data ogłoszenia: 07/05/1981
Data wejścia w życie: 07/05/1981, 01/04/1981