Książki skarg i wniosków w placówkach handlowych, gastronomicznych i usługowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 sierpnia 1980 r.
w sprawie książek skarg i wniosków w placówkach handlowych, gastronomicznych i usługowych.

Na podstawie art. 255 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kierownicy placówek uspołecznionego handlu detalicznego (stacjonarnych i ruchomych), zakładów i innych placówek gastronomicznych oraz usługowych, zwanych dalej "placówkami", są obowiązani prowadzić książki do wpisywania skarg i wniosków.
2.
Książka skarg i wniosków, zwana dalej "książką", powinna być umieszczona w każdej placówce w miejscu widocznym i swobodnie dostępnym dla osób zamierzających dokonać wpisu.
3.
Kierownik oraz inni pracownicy placówki nie mogą żądać od osób zamierzających dokonać wpisu okazania dokumentów w celu stwierdzenia tożsamości ani w jakikolwiek sposób ograniczać lub utrudniać dokonywanie wpisów.
§  2.
1.
Stan zapisów w książce powinien być codziennie sprawdzany przez kierownika placówki lub zastępującego go pracownika, a wpisane skargi i wnioski - bieżąco załatwiane.
2.
Skargi i wnioski, co do których stanowisko kierownika placówki jest negatywne, skargi na kierownika placówki i jego zastępców oraz skargi i wnioski bez nazwiska i adresu osoby wpisującej, a także te, których załatwienie wykracza poza kompetencje lub możliwości kierownika placówki, kierownik placówki przekazuje dyrektorowi (kierownikowi) przedsiębiorstwa w terminie 3 dni od daty ich wpisania wraz z wyjaśnieniem przyczyn ich niezałatwienia.
3.
O załatwieniu skargi lub wniosku albo o przekazaniu ich do załatwienia dyrektorowi (kierownikowi) przedsiębiorstwa kierownik placówki zawiadamia w terminie 7 dni na piśmie osobę, króra dokonała wpisu. Zawiadomienie o przekazaniu skargi lub wniosku powinno zawierać adres przedsiębiorstwa.
§  3.
1.
Dyrektor (kierownik) przedsiębiorstwa jest obowiązany rozpatrzyć przekazaną przez kierownika placówki skargę lub wniosek oraz poinformować na piśmie osobę, która dokonała wpisu do książki, o zajętym stanowisku i o sposobie załatwienia, przesyłając kopię pisma kierownikowi placówki do wiadomości.
2.
Skarga lub wniosek przekazane przez kierownika placówki powinny być rozpatrzone i załatwione w zasadzie niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od daty otrzymania. Dyrektor (kierownik) przedsiębiorstwa może w wyjątkowych wypadkach udzielić odpowiedzi klientowi w terminie późniejszym, jeżeli załatwienie skargi wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
3.
Skargi i wnioski przekazane przez placówkę dyrektorowi (kierownikowi) przedsiębiorstwa powinny być wykazane w ewidencji skarg i wniosków prowadzonej w przedsiębiorstwie.
§  4.
W każdej placówce powinna znajdować się w widocznym miejscu informacja, w jakich dniach i godzinach odbywają się w przedsiębiorstwie przyjęcia w sprawach skarg i wniosków, ze wskazaniem adresu przedsiębiorstwa.
§  5.
1.
Nadzór i kontrolę nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków wpisanych do książek w placówkach państwowych sprawują dyrektorzy przedsiębiorstw, w placówkach spółdzielczych - zarządy spółdzielni (lub jej oddziały), a w placówkach organizacji społecznych - statutowe organy nadzorcze tych organizacji.
2.
Jednostka organizacyjna bezpośrednio nadrzędna nad przedsiębiorstwem (zjednoczenie, centrala, zarząd spółdzielni i inne) obowiązana jest przeprowadzać systematycznie kontrole prawidłowego i terminowego przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków przez placówki i dyrektorów przedsiębiorstw.
§  6.
1.
Organy nadzorcze wymienione w § 5 ust. 2 dokonują okresowych analiz i ocen załatwiania skarg i wniosków przez podległe jednostki organizacyjne.
2.
Organy nadzorcze są obowiązane podejmować w wyniku przeprowadzonych analiz oraz ocen środki zmierzające do usunięcia przyczyn skarg oraz do pełnego wykorzystania wniosków w celu polepszenia działalności placówek.
3.
Załatwianie skarg i wniosków podlega niezależnie od kontroli, o której mowa w § 5, również kontroli innych uprawnionych organów.
§  7.
Nadzór ogólny nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków sprawuje podsekretarz stanu (wiceprezes) wyznaczony przez ministra (prezesa).
§  8.
1.
Minister Handlu Wewnętrznego i Usług ustali wzór książki skarg i wniosków.
2.
Ewidencję książek prowadzi przedsiębiorstwo jako druk ścisłego zarachowania.
3.
Wydanie kierownikowi placówki nowej książki może nastąpić dopiero po całkowitym wykorzystaniu i zwróceniu poprzedniej książki.
§  9.
Przez użyte w rozporządzeniu określenie "przedsiębiorstwo" rozumie się jednostkę, w skład której wchodzi placówka, w tym oprócz przedsiębiorstwa państwowego również oddział tego przedsiębiorstwa, działający na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, spółdzielnię oraz przedsiębiorstwo organizacji społecznej.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1980 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1980.19.69

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Książki skarg i wniosków w placówkach handlowych, gastronomicznych i usługowych.
Data aktu: 30/08/1980
Data ogłoszenia: 01/09/1980
Data wejścia w życie: 01/09/1980