Szczegółowe zasady powoływania i uprawnienia inspektorów-rzeczoznawców i inspektorów społecznych Najwyższej Izby Kontroli oraz zasady wynagradzania inspektorów-rzeczoznawców.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 31 marca 1976 r.
w sprawie szczegółowych zasad powoływania i uprawnień inspektorów-rzeczoznawców i inspektorów społecznych Najwyższej Izby Kontroli oraz zasad wynagradzania inspektorów-rzeczoznawców.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy z dnia 27 marca 1976 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 12, poz. 66) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli oraz dyrektorzy okręgowych urzędów kontroli powołują spośród osób nie zatrudnionych w Najwyższej Izbie Kontroli i okręgowych urzędach kontroli inspektorów-rzeczoznawców mających wysokie kwalifikacje fachowe w objętej kontrolą dziedzinie administracji państwowej, gospodarki narodowej, nauki, techniki, oświaty i kultury.
2.
Do wykonywania czynności inspektorów-rzeczoznawców powołuje się pracowników oraz emerytowanych pracowników administracji państwowej i gospodarczej o odpowiednio wysokich kwalifikacjach zawodowych i moralnych, długoletnim stażu pracy oraz dużym doświadczeniu zawodowym.
3.
Powołanie inspektora-rzeczoznawcy następuje na czas określony, z ustaleniem zakresu i form przeprowadzania kontroli lub udziału w kontroli przeprowadzanej zespołowo.
4.
Do wykonywania czynności inspektora-rzeczoznawcy nie może być powołany pracownik kontrolowanego organu lub jednostki.
§  2.
1.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli oraz dyrektorzy okręgowych urzędów kontroli powołują inspektorów społecznych spośród osób mających nienaganną opinią i wysoki autorytet w swoim środowisku, znanych z aktywnej działalności społecznej, przede wszystkim spośród działaczy organizacji społeczno-politycznych, aktywistów związków zawodowych, członków komisji rad narodowych, działaczy spółdzielczych, samorządu robotniczego i rolniczego.
2.
Do inspektorów społecznych stosuje się odpowiednio przepisy § 1 ust. 3 i 4.
§  3.
1.
Inspektorzy-rzeczoznawcy w związku z wykonywaniem kontroli są uprawnieni do:
1)
badania całokształtu działalności organu lub jednostki kontrolowanej,
2)
wstępu do wszystkich pomieszczeń i innych obiektów organu lub jednostki kontrolowanej i dokonywania oględzin tych obiektów,
3)
żądania dokumentów oraz ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników organu lub jednostki kontrolowanej, sporządzania odpisów żądanych dokumentów oraz protokołów przyjęcia ustnych wyjaśnień,
4)
wzywania i przesłuchiwania pracowników organu lub jednostki kontrolowanej, a także innych osób w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego,
5)
zabezpieczania niezbędnych dokumentów i innych dowodów przez opieczętowanie i oddanie - za pokwitowaniem - na przechowanie kierownikowi organu lub jednostki kontrolowanej albo przechowanie w oddzielnym zamkniętym i opieczętowanym pomieszczeniu.
2.
Inspektorzy społeczni w związku z wykonywaniem kontroli są uprawnieni do badania działalności organu lub jednostki kontrolowanej w zakresie ustalonym w upoważnieniu do kontroli oraz przysługują im odpowiednio uprawnienia inspektorów-rzeczoznawców określone w ust. 1 pkt 2, 3 i 5.
§  4.
Inspektorzy-rzeczoznawcy i inspektorzy społeczni mogą występować do dyrektora okręgowego urzędu kontroli lub do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o ukaranie osób winnych zaniedbań lub naruszeń obowiązków na zasadach i w trybie określonych w art. 15 ustawy z dnia 27 marca 1976 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. Nr 12, poz. 66).
§  5.
1.
Inspektorzy-rzeczoznawcy oraz inspektorzy społeczni wykonują zlecone czynności:
1)
w zespołach z udziałem inspektorów zawodowych Najwyższej Izby Kontroli lub okręgowego urzędu kontroli,
2)
w zespołach inspektorów-rzeczoznawców oraz inspektorów społecznych,
3)
indywidualnie.
2.
W wypadku określonym w ust. 1 pkt 1 czynności kontrolne są wykonywane pod kierownictwem inspektora zawodowego, a w wypadku określonym w ust. 1 pkt 2 - pod kierownictwem inspektora wyznaczonego przez organ powołujący.
§  6.
Inspektorzy-rzeczoznawcy oraz inspektorzy społeczni otrzymują od organu zlecającego czynności kontrolne imienne upoważnienia do przeprowadzenia tych czynności, określające przedmiot, zakres i czas kontroli oraz nazwę i adres organu lub jednostki kontrolowanej.
§  7.
1.
Inspektorzy-rzeczoznawcy i inspektorzy społeczni przeprowadzają zlecone czynności po okazaniu kierownikowi kontrolowanego organu lub jednostki upoważnienia, o którym mowa w § 6, w dniach i godzinach pracy tego organu lub jednostki, chyba że w upoważnieniu określono inne terminy.
2.
Inspektorzy społeczni będący pracownikami uspołecznionych zakładów pracy przeprowadzają czynności kontrolne w zasadzie po godzinach pracy macierzystych zakładów.
§  8.
Kierownicy organów lub jednostek kontrolowanych:
1)
zapewniają warunki umożliwiające sprawne wykonywanie czynności przez inspektorów-rzeczoznawców i inspektorów społecznych oraz na ich wniosek zawiadamiają podległych pracowników o rozpoczęciu kontroli i miejscu dokonywania czynności,
2)
wydają na wniosek inspektorów-rzeczoznawców i inspektorów społecznych zarządzenia w celu zapewnienia realizacji uprawnień określonych w § 3 oraz w uzasadnionych wypadkach zarządzenia doraźne zmierzające do zapobieżenia lub usunięcia szkody albo niebezpieczeństwa stwierdzonego w toku czynności kontrolnych.
§  9.
W toku przeprowadzanych czynności inspektorzy-rzeczoznawcy i inspektorzy społeczni współdziałają z organizacjami społecznymi działającymi w kontrolowanych organach i jednostkach oraz w miarę potrzeby z komórkami kontroli wewnętrznej tych jednostek.
§  10.
1.
Inspektorzy-rzeczoznawcy i inspektorzy społeczni ustalają wyniki dokonanych czynności na podstawie zebranych dowodów, w szczególności - dokumentów, protokołów oględzin, przesłuchań i przyjęcia ustnych wyjaśnień oraz dowodów rzeczowych, zdjęć fotograficznych i innych dowodów, które należy przechowywać pod zamknięciem.
2.
Wyniki kontroli są przedstawiane w protokole sporządzanym przez osoby przeprowadzające kontrolę, z opisem dokonanych ustaleń, w szczególności stwierdzonych zaniedbań i ich źródeł oraz środków zmierzających do ich usunięcia, jak również z wymienieniem osób odpowiedzialnych za stwierdzony stan rzeczy. Protokół podpisują i każdą stronę parafują inspektor-rzeczoznawca lub inspektor społeczny oraz kierownik organu lub jednostki kontrolowanej, który może zgłosić zastrzeżenia do poszczególnych ustaleń protokołu i odmówić jego podpisania, jednocześnie wyjaśniając pisemnie przyczyny odmowy.
3.
Inspektorzy-rzeczoznawcy i inspektorzy społeczni przedstawiają wyniki kontroli organom zlecającym kontrolę z wnioskiem o podjęcie odpowiednich środków przewidzianych w przepisach o trybie wykonywania czynności kontrolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli.
4.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli określi szczegółowy tryb działania inspektorów-rzeczoznawców i inspektorów społecznych oraz szczegółowe zasady sporządzania protokołu, o którym mowa w ust. 2.
§  11.
1.
Inspektorom-rzeczoznawcom przysługuje za wykonywanie zleconych czynności kontrolnych wynagrodzenie w wysokości do 5 tys. zł w stosunku miesięcznym, na zasadach określonych przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
2.
Otrzymywanie wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, nie powoduje zawieszenia praw do zaopatrzenia rentowego w wypadku pobierania tego zaopatrzenia przez inspektora-rzeczoznawcę.
3.
Inspektorom społecznym mogą być przyznawane za osiągnięte wyniki w ich pracy nagrody pieniężne przez organy zlecające czynności kontrolne.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1976.14.90

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady powoływania i uprawnienia inspektorów-rzeczoznawców i inspektorów społecznych Najwyższej Izby Kontroli oraz zasady wynagradzania inspektorów-rzeczoznawców.
Data aktu: 31/03/1976
Data ogłoszenia: 10/04/1976
Data wejścia w życie: 10/04/1976