Protokół II dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 r. dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych. Berno.1973.11.09.

PROTOKÓŁ II
dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 r. dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych,
sporządzony w Bernie dnia 9 listopada 1973 r.

W imieniu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

RADA PAŃSTWA

POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 9 listopada 1973 roku został sporządzony w Bernie Protokół II dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, podpisanej w Bernie dnia 26 lutego 1966 roku.

Po zaznajomieniu się z powyższym Protokołem Rada Państwa uznała go i uznaje za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych; oświadcza, że jest on przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony, oraz przyrzeka, że będzie niezmiennie zachowywany.

Na dowód czego wydany został Akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Dano w Warszawie, dnia 6 czerwca 1974 roku.

ZAŁĄCZNIK

PROTOKÓŁ II

sporządzony przez Konferencję dyplomatyczną, która zebrała się w sprawie wejścia w życie Konwencji międzynarodowych o przewozie kolejami towarów (CIM) oraz osób i bagażu (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, podpisanej dnia 26 lutego 1966 roku, która weszła w życie dnia 1 stycznia 1973 roku.

Z okazji Konferencji dyplomatycznej, która zebrała się w Bernie w dniach od 5 do 9 listopada 1973 roku w sprawie wejścia w życie Konwencji międzynarodowych o przewozie kolejami towarów (CIM) oraz osób i bagażu (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku,

niżej podpisani Pełnomocnicy Państw-Stron Konwencji dodatkowej do Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 25 lutego 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, z dnia 26 lutego 1966 roku, po przedstawieniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i sporządzone w należytej formie, uzgodnili, co następuje:

zważywszy,

- że ze względów formalnych w artykule 27 Konwencji dodatkowej do Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 25 lutego 1961 roku dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych, podpisanej dnia 26 lutego 1966 roku, która weszła w życie dnia 1 stycznia 1973 roku, przewidziano, że będzie ona obowiązywała w ciągu tego samego okresu, w którym obowiązuje CIV z 1961 roku, oraz

- że ta konwencja dodatkowa nie miała jeszcze mocy obowiązującej w czasie 7 Konferencji rewizyjnej i wobec tego nie mogła przy tej okazji być zrewidowana ani włączona do CIV z 1970 roku;

uznając,

- że ta konwencja dodatkowa powinna obowiązywać również po wygaśnięciu CIV z 1961 roku i wejścia w życie CIV z 1970 roku oraz

- że przedłużenie okresu obowiązywania tej konwencji dodatkowej nie jest sprzeczne z upoważnieniem udzielonym Urzędowi Centralnemu do zbadania możliwości połączenia tekstów CIV i Konwencji dodatkowej do CIV w celu pełnej i jednolitej regulacji prawnej przewozu osób kolejami analogicznie do regulacji przyjętych dla innych rodzajów transportu,

postanowiono

przedłużyć okres obowiązywania konwencji dodatkowej z dnia 26 lutego 1966 roku i w związku z tym wprowadzić do niej następujące zmiany redakcyjne:

1. Tytuł otrzymuje brzmienie:

"Konwencja dodatkowa do Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku dotycząca odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych."

2. Ustęp drugi preambuły otrzymuje brzmienie:

"postanowili uzupełnić Konwencję międzynarodową o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku Konwencją dodatkową".

3. Artykuł 1 § 1 pkt a) i b) otrzymuje brzmienie:

"a) podróżnych, przewożonych na podstawie Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku;

b) konwojentów przesyłek towarowych przewożonych zgodnie z Konwencją międzynarodową o przewozie towarów kolejami (CIM) z dnia 7 lutego 1970 roku".

4. Artykuł 2 § 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. "Koleją odpowiedzialną" w myśl niniejszej Konwencji jest kolej, która według listy linii CIV eksploatuje linię, na której zdarzył się wypadek. Jeżeli według wymienionej listy linia jest wspólnie eksploatowana przez dwie koleje, każda z nich jest odpowiedzialna."

5. Artykuł 20 § 1 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie: *)

"§ 1. Jeżeli wyroki, wydane kontradyktoryjnie lub zaocznie przez właściwy sąd na podstawie postanowień niniejszej konwencji, podlegają wykonaniu zgodnie z ustawami stosowanymi przez ten sąd, podlegają one również wykonaniu w każdym innym Umawiającym się Państwie, po dopełnieniu formalności przewidzianych przez państwo zainteresowane. Kontrola merytoryczna sprawy jest niedopuszczalna."

6. Artykuł 22 § 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Z zastrzeżeniem postanowień § 2, nie stosuje się niniejszej konwencji do szkód powstałych w czasie przewozu liniami autobusowymi lub żeglugi wodnej, wpisanymi na listę linii CIV."

7. Artykuł 26 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli Państwo-Strona Konwencji międzynarodowej o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku, które nie podpisało niniejszej konwencji, zamierza do niej przystąpić, notyfikuje o tym Rządowi Szwajcarskiemu, który zawiadamia Umawiające się Państwa."

8. Artykuł 27 otrzymuje brzmienie:

"Niniejsza konwencja obowiązuje w ciągu tego samego okresu, w którym obowiązuje Konwencja międzynarodowa o przewozie osób i bagażu kolejami (CIV) z dnia 7 lutego 1970 roku; niniejsza konwencja może być zrewidowana zgodnie z procedurą przewidzianą w tej konwencji i ewentualnie włączona do niej."

9. Artykuł 28 ustęp drugi otrzymuje brzmienie:

"Do tekstu francuskiego dołączono teksty w językach niemieckim, angielskim, włoskim i arabskim, stanowiące urzędowe tłumaczenia."

Niniejszy protokół pozostaje otwarty do podpisania dnia 31 stycznia 1974 roku.

Państwa, które do tego dnia nie podpiszą niniejszego protokołu, i Państwa, które staną się stronami Konwencji dodatkowej z dnia 26 lutego 1966 roku zgodnie z jej artykułem 26 jeszcze przed wejściem w życie CIV z dnia 7 lutego 1970 roku, mogą przystąpić do niniejszego protokołu w drodze notyfikacji Rządowi Szwajcarskiemu, który zawiadomi o tym Państwa-Strony Konwencji dodatkowej.

Niniejszy protokół wchodzi w życie z tą samą datą co Konwencja międzynarodowa CIV z dnia 7 lutego 1970 r.

NA DOWÓD CZEGO niżej wymienieni Pełnomocnicy sporządzili i podpisali niniejszy protokół.

SPORZĄDZONO w Bernie, dnia dziewiątego listopada tysiąc dziewięćset siedemdziesiątego trzeciego roku, w jednym egzemplarzu, który zostanie złożony w archiwach Konfederacji Szwajcarskiej i którego uwierzytelniony odpis będzie przekazany każdej ze Stron.

______

*) zmiana dotyczy tekstu w języku francuskim.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1975.10.59

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Protokół II dotyczący przedłużenia okresu obowiązywania Konwencji dodatkowej do CIV z 1961 r. dotyczącej odpowiedzialności kolei za śmierć i zranienie podróżnych. Berno.1973.11.09.
Data aktu: 09/11/1973
Data ogłoszenia: 04/04/1975
Data wejścia w życie: 01/01/1975