Ustawa budżetowa na rok 1975.

USTAWA BUDŻETOWA NA ROK 1975
z dnia 17 grudnia 1974 r.

Art.  1.
1.
Ustala się dochody budżetu Państwa w wysokości 683.914.953 tys. zł

z tego:

1) wpłaty przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 511.121.716 tys. zł

2) wpłaty instytucji finansowych i ubezpieczeniowych 62.054.841 tys. zł

3) składki na ubezpieczenia społeczne 36.723.000 tys. zł

4) podatek od funduszu płac 24.670.000 tys. zł

5) wpłaty jednostek świadczących usługi socjalne i kulturalne 4.625.989 tys. zł

6) wpłaty jednostek administracji państwowej, wymiaru

sprawiedliwości, prokuratury, bezpieczeństwa publicznego

i obrony narodowej 6.322.956 tys. zł

7) podatki i opłaty od gospodarki nie uspołecznionej 13.786.200 tys. zł

8) podatki i opłaty od ludności 18.088.910 tys. zł

9) pozostałe dochody 6.521.341 tys. zł

2.
Ustala się wydatki budżetu Państwa w wysokości 680.191.364 tys. zł

z tego:

1) finansowanie przedsiębiorstw i innych jednostek gospodarczych 289.001.857 tys. zł

2) nauka 14.633.255 tys. zł

3) oświata i wychowanie 49.944.911 tys. zł

4) kultura i sztuka 7.538.842 tys. zł

5) ochrona zdrowia, opieka społeczna i kultura fizyczna 51.605.588 tys. zł

6) ubezpieczenia społeczne 39.009.107 tys. zł

7) obrona narodowa 47.258.463 tys. zł

8) administracja, wymiar sprawiedliwości, prokuratura

i bezpieczeństwo publiczne 32.612.520 tys. zł

9) pozostałe wydatki bieżące 18.274.791 tys. zł

10) wydatki na inwestycje i remonty kapitalne 107.325.750 tys. zł

11) rezerwy centralne i resortowe 9.986.280 tys. zł

12) lokata w Narodowym Banku Polskim 13.000.000 tys. zł

3.
Nadwyżka dochodów budżetu Państwa nad wydatkami wynosi 3.723.589 tys. zł
Art.  2.

Ustala się dochody i wydatki oraz nadwyżkę budżetu centralnego w wysokości:

dochody 594.707.874 tys. zł

wydatki 591.284.285 tys. zł

nadwyżka dochodów nad wydatkami 3.423.589 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 1.

Art.  3.

Ustala się dochody i wydatki zbiorczych budżetów województw i miast wyłączonych z województw w wysokości:

dochody 166.995.817 tys. zł

w tym:

dochody własne 99.395.487 tys. zł

udziały we wpływach z podatku obrotowego od

przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym 33.627.998 tys. zł

dotacja na inwestycje 30.948.791 tys. zł

dotacje celowe 3.023.541 tys. zł

wydatki 166.695.817 tys. zł

w tym:

wpłaty wyrównawcze na rzecz budżetu centralnego 621.726 tys. zł

zgodnie z załącznikiem nr 2.

Art.  4.
1.
Minister Finansów ustali w terminie do dnia 30 kwietnia 1975 r. wysokość stawek procentowych udziałów określonych w art. 3 dla wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) z uwzględnieniem przepisu art. 8 ust. 3 i art. 9.
2.
Jeżeli ustalona na podstawie ust. 1 najwyższa stawka procentowa nie zapewni w pełnej wysokości kwoty udziałów określonej w załączniku nr 2, Minister Finansów może odpowiednią część udziałów zastąpić dotacją wyrównawczą.
3.
Uprawnienia Ministra Finansów określone w ust. 1 i 2 przysługują odpowiednio terenowym organom administracji państwowej w stosunku do budżetów rad narodowych niższego stopnia, z tym że stawki procentowe udziałów powinny być ustalone w terminie do dnia 31 maja 1975 r.
Art.  5.
1.
W razie przekroczenia planowanych w budżecie kwot udziałów wpływy z tych udziałów zalicza się na dochody zbiorczych budżetów województw (miast wyłączonych z województw) do wysokości 103% tych kwot.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do budżetów rad narodowych niższych stopni.
3.
Jeżeli dochody osiągnięte z udziałów będą niższe od kwot planowanych w budżecie o więcej niż 2%, Minister Finansów wyrówna powstałe niedobory do wysokości 98% tych kwot.
4.
Terenowe organy administracji państwowej wyrównają niedobory budżetów rad narodowych niższego stopnia w wypadku i do wysokości określonych w ust. 3.
Art.  6.

Wojewódzkie rady narodowe (rady narodowe miast wyłączonych z województw) ustalą w zbiorczych budżetach województw (miast wyłączonych z województw) rezerwę na nie przewidziane wydatki w wysokości 0,5% kwoty wydatków bieżących.

Art.  7.
1.
Wpływy z tytułu podatków obrotowego i dochodowego od spółdzielni zrzeszonych w związkach krajowych, z wyjątkiem spółdzielni inwalidów, oraz od spółdzielni i związków spółdzielni prowadzących działalność w zakresie handlu zagranicznego stanowią dochód budżetu centralnego.
2.
Wpływy z tytułu podatków obrotowego i dochodowego od osób fizycznych i prawnych mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą, a prowadzących działalność gospodarczą lub osiągających dochody na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, stanowią dochód budżetu centralnego.
Art.  8.
1.
Wpływy z tytułu podatku od wynagrodzeń oraz podatku od funduszu płac stanowią dochód własny budżetów miejskich, dzielnicowych i gminnych rad narodowych.
2.
Rady narodowe stopnia powiatowego i wojewódzkiego mogą ustalać udziały w dochodach określonych w ust. 1 na rzecz własnego budżetu lub określać płatników, od których podatek od wynagrodzeń (podatek od funduszu płac) będzie dochodem budżetu tych rad narodowych.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów do dokonania zmian kwot dochodów z tytułu podatku od wynagrodzeń i podatku od funduszu płac ustalonych w załączniku nr 2 stosownie do wielkości funduszu płac wynikającej z podziału zadań i środków określonych w narodowym planie społeczno-gospodarczego rozwoju w 1975 roku oraz do wprowadzenia odpowiednich zmian w kwotach udziałów we wpływach z podatku obrotowego ustalonych w załączniku nr 2.
4.
Uprawnienie Ministra Finansów, określone w ust. 3, przysługuje terenowym organom administracji państwowej w stosunku do budżetów rad narodowych niższego stopnia.
5.
W zakresie realizacji dochodów z tytułu podatku od wynagrodzeń i podatku od funduszu płac stosuje się odpowiednio przepisy art. 5. Nadwyżki i niedobory z tego tytułu podlegają rozliczeniu z budżetem centralnym po zakończeniu roku na zasadach ustalonych przez Ministra Finansów.
6.
Przepisów ust. 3-5 nie stosuje się do budżetów rad narodowych wymienionych w art. 18 ust. 1.
Art.  9.

Wpływy z tytułu obciążenia funduszu płac przedsiębiorstw handlowych podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego i Usług stanowią dochód własny budżetów rad narodowych, na których terenie znajdują się siedziby przedsiębiorstw, chyba że wojewódzka rada narodowa (rada narodowa miasta wyłączonego z województwa) ustali inaczej. Przepis art. 8 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Art.  10.
1.
Dochodami własnymi budżetów gminnych rad narodowych są, poza dochodami wynikającymi z ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) oraz z art. 8 niniejszej ustawy, następujące wpływy:
1)
z podatków i opłat wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego wsi, a zaliczonych do dochodów budżetowych,
2)
z opłat od osób zamieszkałych na terenie gmin, pobieranych na podstawie przepisów o niektórych podatkach i opłatach terenowych, które zgodnie z Prawem budżetowym stanowiły dochód powiatowych rad narodowych,
3)
z podatków od gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska",
4)
z podatków od kółek rolniczych, spółdzielni kółek rolniczych i innych jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez powiatowe związki kółek rolniczych,
5)
z opłaty skarbowej pobieranej z tytułu potwierdzenia zgłoszenia wykonywania rzemiosła na terenie gminy,
6)
z podatku gruntowego od przychodów z czynności furmaństwa i niektórych działów specjalnych,
7)
z podatku od wynagrodzeń z tytułu przychodów z wynajmu pokoi gościnnych na terenie gminy,
8)
z tytułu równoważnika pieniężnego w zamian nie wykonanych obowiązkowych dostaw zbóż, ziemniaków i zwierząt rzeźnych w części zaliczanej na rzecz budżetu.
2.
Dochody, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, traktuje się jako ponadplanowe i nie uwzględnia się ich przy równoważeniu budżetów gminnych rad narodowych.
3.
Jeżeli w mieście nie stanowiącym powiatu i w gminie działa wspólna rada narodowa, dochodami budżetu tej rady narodowej są dochody wymienione w ust. 1 oraz dochody przysługujące miejskim radom narodowym na podstawie Prawa budżetowego.
4.
Rada narodowa bezpośrednio nadzorująca gminną radę narodową może ustalać udział własny w dochodach wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 3.
Art.  11.

Rady narodowe mogą przeznaczać środki funduszu zasobowego - poza celami określonymi w Prawie budżetowym - także na finansowanie wzrostu środków obrotowych przedsiębiorstw terenowych oraz uzupełnienie ich funduszów, jeżeli rentowność tych przedsiębiorstw nie zapewnia pokrycia potrzeb w tym zakresie.

Art.  12.

Gminna rady narodowe tworzą fundusz zasobowy na zasadach ustalonych w Prawie budżetowym bez obowiązku uzyskania zgody wojewódzkiej rady narodowej lub wojewody.

Art.  13.

Rada narodowa może upoważnić terenowy organ administracji państwowej do dysponowania w szczególnie uzasadnionych wypadkach określoną częścią nadwyżki budżetowej.

Art.  14.

Rada narodowa ustala zakres i terminy składania przez terenowy organ administracji państwowej informacji o zmianach w budżecie.

Art.  15.

Gminne rady narodowe mogą przeznaczać środki z funduszu gminnego - poza celami określonymi w ustawie z dnia 29 listopada 1972 r. o funduszu gminnym (Dz. U. Nr 49, poz. 313) - także na częściową pomoc w pokrywaniu kosztów dowożenia uczniów do szkół zbiorczych.

Art.  16.

Upoważnia się Ministra Finansów do:

1)
spłaty z nadwyżek budżetu centralnego kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie inwestycji,
2)
zmiany wysokości dochodów i wydatków budżetowych w związku z wprowadzaniem w przedsiębiorstwach i innych jednostkach organizacyjnych nowych zasad systemu ekonomiczno-finansowego.
Art.  17.

Spółdzielnie oszczędnościowo-pożyczkowe wykonują obsługę kasową budżetów gminnych rad narodowych oraz rad narodowych miast nie stanowiących powiatów w zakresie i na zasadach ustalonych przez Ministra Finansów.

Art.  18.
1.
Dochodami budżetów terenowych objętych budżetami zbiorczymi rad narodowych województw poznańskiego, szczecińskiego i wrocławskiego oraz m. Wrocławia są, poza dochodami wynikającym z Prawa budżetowego oraz z art. 8-10 niniejszej ustawy, wpływy:
1)
ustalone w wysokości 1% wartości sprzedaży detalicznej jednostek handlu uspołecznionego objętych planem centralnym i terenowym,
2)
z tytułu obciążenia funduszu płac przedsiębiorstw państwowych.

Równowartość dochodów, określonych w pkt 1 i 2, będzie przekazywana budżetom terenowym z budżetu centralnego na zasadach ustalonych przez Ministra Finansów.

2.
Wpływy ze źródeł, o których mowa w ust. 1, będą dochodami budżetów terenowych określonych przez wojewódzką radę narodową (Radę Narodową m. Wrocławia), która może zróżnicować stawkę ustaloną w ust. 1 pkt 1, nie przekraczając jednak stawki 2% dla poszczególnych budżetów terenowych oraz zachowując kwotę wpływów ustalonych przy zastosowaniu stawki 1% dla zbiorczego budżetu województwa (m. Wrocławia).
3.
Dochody, o których mowa w ust. 1 pkt 2, będą realizowane według stawki procentowej określonej przez Ministra Finansów na wniosek wojewody (Prezydenta m. Wrocławia), z uwzględnieniem przepisu ust. 4.
4.
Minister Finansów może zmienić kwoty dochodów z tytułu podatku od wynagrodzeń i podatku od funduszu płac ustalone w załączniku nr 2, stosownie do wielkości funduszu płac wynikającej z podziału zadań i środków określonych w narodowym planie społeczno-gospodarczego rozwoju w 1975 roku, zmieniając odpowiednio kwoty dochodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, ustalone w załączniku nr 2.
5.
W razie przekroczenia ogółu dochodów ze źródeł określonych w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz z tytułu podatku od wynagrodzeń i podatku od funduszu płac o więcej niż 3% w stosunku do kwot ustalonych w załączniku nr 2, nadwyżka podlega przekazaniu na fundusz zasobowy rady narodowej.
6.
Środki funduszu zasobowego rad narodowych pochodzące z wpłat, o których mowa w ust. 5, mogą być przeznaczone do wysokości 20% na finansowanie przedsięwzięć mających na celu aktywizację gospodarki terenowej, w tym również na realizację zadań inwestycyjnych przynoszących szybkie efekty ekonomiczne.
Art.  19.
1.
Wprowadza się w 1975 r. jednorazowe świadczenie pieniężne od osób fizycznych, spółek nie mających osobowości prawnej i osób prawnych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej, mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, które w roku 1974 prowadziły i w roku 1975 prowadzą:
1)
działalność zarobkową podlegającą opodatkowaniu podatkami obrotowym i dochodowym (opłacie skarbowej), a także zwolnioną od tych podatków (opłaty skarbowej) z tytułu uruchomienia nowego zakładu,
2)
uprawy w szklarniach, uprawy pieczarek, sadownictwo, chów młodego drobiu tuczonego (brojlerów) lub hodowlę lisów i norek.
2.
Jednorazowe świadczenie pieniężne wynosi:
1)
od osób wymienionych w ust. 1 pkt 1, opłacających:
a)
opłatę skarbową z tytułu wykonywania rzemiosła 2.000 zł,
b)
zryczałtowane podatki obrotowy i dochodowy w formie karty podatkowej 3.000 zł,
c)
zryczałtowane podatki obrotowy i dochodowy w formie

ryczałtu dla członków spółdzielni rzemieślniczych 10.000 zł

d)
zryczałtowane podatki obrotowy i dochodowy w pozostałych formach 8.000 zł,
e)
podatki obrotowy i dochodowy na zasadach ogólnych, obowiązanych

do prowadzenia ksiąg podatkowych 15.000 zł,

f)
podatki obrotowy i dochodowy na zasadach ogólnych, obowiązanych

do prowadzenia ksiąg handlowych 30.000 zł,

nie więcej jednak niż 20% kwoty podatków obrotowego i dochodowego (opłaty skarbowej) należnych za 1974 r.,

2)
od osób wymienionych w ust. 1 pkt 2:
a)
od każdego m2 nadwyżki ogólnej powierzchni szklarni lub powierzchni zajętej pod uprawę pieczarek ponad 100 m2 - 25 zł,
b)
od każdego ara nadwyżki powierzchni sadu ponad 1 ha - 25 zł,
c)
od każdego sprzedanego kurczęcia tuczonego (brojlera) - 0,50 zł,
d)
od każdej samicy stada podstawowego ponad ilość zwolnioną od podatku dochodowego: lisa - 100 zł i norki - 50 zł,

nie więcej jednak niż 50.000 zł od osoby obowiązanej do uiszczenia świadczenia.

3.
Wysokość jednorazowego świadczenia pieniężnego od osób, które w roku 1975 korzystają ze zwolnienia od podatków obrotowego i dochodowego (opłaty skarbowej) z tytułu uruchomienia nowego zakładu, ustala się odpowiednio według zasad określonych w ust. 2 pkt 1 w zależności od formy opodatkowania, która by miała do nich zastosowanie, gdyby nie korzystały ze zwolnienia.
4.
Minister Finansów określi w drodze rozporządzenia:
1)
tryb wymiaru i poboru jednorazowego świadczenia oraz terminy jego płatności,
2)
zasady ustalania wysokości jednorazowego świadczenia przy zbiegu różnych rodzajów działalności oraz w razie prowadzenia działalności przez niepełny rok 1975.
5.
Minister Finansów może zwolnić poszczególne grupy osób od jednorazowego świadczenia pieniężnego lub obniżyć poszczególnym grupom osób jego wysokość.
6.
Jednorazowe świadczenie pieniężne nie stanowi kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
7.
Wpływy z jednorazowego świadczenia pieniężnego stanowią dochody budżetów terenowych, określonych przez wojewódzką radę narodową (radę narodową miasta wyłączonego z województwa).
Art.  20.
1.
Wprowadza się jednorazowy podatek majątkowy.
2.
Do uiszczenia jednorazowego podatku majątkowego są obowiązane osoby fizyczne bez względu na ich miejsce zamieszkania lub pobytu, które w okresie od dnia 1 stycznia 1954 r. nabyły i posiadają w dniu 31 grudnia 1974 r. na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej majątek o wartości przekraczającej 700.000 zł.
3.
Dla ustalenia obowiązku podatkowego i wysokości podatku:
1)
majątek małżonków łączy się i opodatkowuje na imię obojga małżonków; zasadę tę stosuje się także w razie wyłączenia lub ustania wspólności majątkowej w czasie trwania małżeństwa, chyba że przyczyną ustania było zniesienie wspólności majątkowej przez sąd,
2)
do wartości majątku rodziców dolicza się i opodatkowuje na ich imię wartość majątku należącego do dzieci niepełnoletnich w dniu wejścia w życie ustawy, chyba że dzieci nabyły majątek od osób trzecich,
3)
majątek rodziców i dzieci pełnoletnich, jeżeli pozostają z rodzicami we wspólnym gospodarstwie domowym i nie posiadają lub nie posiadały własnych źródeł przychodów pozwalających na nabycie majątku, łączy się i opodatkowuje na imię rodziców i tych dzieci.
4.
Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia:
1)
przedmioty majątkowe wchodzące w skład majątku, o którym mowa w ust. 2, oraz zasady ustalania ich wartości,
2)
procentowe stawki podatku w stosunku do nadwyżki wartości majątku ponad kwotę 700.000 zł, z tym że podatek nie może przekraczać 50% tej nadwyżki,
3)
organy właściwe do wymiaru i poboru podatku, tryb wymiaru i poboru oraz terminy płatności podatku.
5.
Minister Finansów może obniżyć podatek należny od określonych grup podatników lub zwolnić je od podatku.
6.
Jednorazowy podatek majątkowy nie stanowi kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.
7.
Wpływy z jednorazowego podatku majątkowego stanowią dochód budżetów terenowych.
Art.  21.
1.
Upoważnia się Radę Ministrów do wprowadzenia w drodze rozporządzenia zmian wysokości podatków i opłat pobieranych na podstawie: dekretu z dnia 3 lutego 1947 r. o podatku od nabycia praw majątkowych (Dz. U. z 1951 r. Nr 9, poz. 74 i z 1971 r. Nr 7, poz. 77), dekretu z dnia 20 maja 1955 r. o niektórych podatkach i opłatach terenowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 16, poz. 87, z 1965 r. Nr 46, poz. 288 i Nr 51, poz. 316) oraz ustawy z dnia 13 grudnia 1957 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 1958 r. Nr 1, poz. 1, z 1964 r. Nr 41, poz. 277 i z 1972 r. Nr 23, poz. 164) powodujących w 1975 r. zwiększenie dochodów budżetowych o kwotę do 0,5 mld zł.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, mogą polegać na:
1)
podwyższeniu stawek podatku od nabycia praw majątkowych w części dotyczącej nieodpłatnego nabycia,
2)
podwyższeniu stawek opłaty od środków transportowych i opłaty uzdrowiskowej,
3)
ustaleniu stawek opłaty skarbowej powyżej granic określonych w ustawie z dnia 13 grudnia 1957 r. o opłacie skarbowej.
Art.  22.

Minister Finansów uwzględni w rozliczeniach między budżetami terenowymi a budżetem centralnym skutki finansowe wprowadzenia jednorazowego świadczenia pieniężnego (art. 19) oraz zmian wysokości podatków i opłat, o których mowa w art. 21.

Art.  23.

Ilekroć w ustawie jest mowa o gminnej radzie narodowej, rozumie się przez to również radę narodową miasta i gminy.

Art.  24.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1-2

(pominięty)

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.48.293

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa budżetowa na rok 1975.
Data aktu: 17/12/1974
Data ogłoszenia: 21/12/1974
Data wejścia w życie: 01/01/1975