Techniczne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunki sanitarno-bytowe na morskich statkach handlowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 28 września 1973 r.
w sprawie technicznych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych na morskich statkach handlowych.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 30 marca 1965 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. Nr 13, poz. 91) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie dotyczy wymagań technicznych w zakresie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych na morskich statkach handlowych.
2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do morskich statków handlowych o pojemności brutto mniejszej niż 200 RT, statków pasażerskich, statków przeznaczonych lub używanych do rybołówstwa morskiego, eksploatacji bogactw morskich, holowania lub ratownictwa statków morskich i innych urządzeń pływających, wydobywania mienia zatopionego w morzu lub innej działalności gospodarczej oraz statków pełniących specjalną służbę państwową, a także jednostek pływających marynarki wojennej, organów ochrony granic i Milicji Obywatelskiej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o nowo budowanym statku, należy przez to rozumieć statek, którego stępka została położona po dniu wejścia w życie rozporządzenia,
2)
o wymaganiach technicznych, należy przez to rozumieć wymagania w zakresie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych.
§  3.
Szczegółowe wymagania techniczne dotyczące konstrukcji i wyposażenia nowo budowanych morskich statków handlowych ustala w drodze zarządzenia Minister Żeglugi w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
§  4.
Morskie statki handlowe, będące w chwili wejścia w życie rozporządzenia w budowie, powinny być dostosowane do wymagań technicznych w zakresie uzasadnionym w szczególności względami technicznymi i ekonomicznymi, uzgodnionym przez armatora z inspekcją pracy i Państwową Inspekcją Sanitarną, w miarę możliwości przy udziale zainteresowanej stoczni. Realizacja uzgodnionych wymagań będzie uważana za ostateczne dostosowanie statku do wymagań rozporządzenia.
§  5.
Statki morskie nabywane za granicą lub wybudowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia powinny być przy najbliższym remoncie klasy 4-letniej oraz w razie przebudowy lub remontu kapitalnego statku, przeprowadzanych według uprzednio opracowanych projektów, dostosowane do wymagań technicznych w zakresie uzasadnionym względami technicznymi i ekonomicznymi, uzgodnionym w toku opiniowania projektów lub dopuszczenia do eksploatacji. Realizacja uzgodnionych zmian będzie uważana za ostateczne dostosowanie statku do wymagań rozporządzenia.
§  6.
1.
Projekty budowy lub przebudowy morskich statków handlowych powinny być przed ich przyjęciem zaopiniowane przez właściwe organy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami.
2.
Zasady opiniowania projektów, o których mowa w ust. 1, ustalają w drodze zarządzenia Ministrowie Żeglugi oraz Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
3.
Niedopuszczalne jest zlecanie budowy lub przebudowy morskich statków handlowych na podstawie projektów nie posiadających pozytywnej opinii właściwych organów.
4.
W okresie 2 lat od wejścia w życie rozporządzenia właściwy organ może wyrazić zgodę na odstępstwa od niektórych wymagań technicznych, jeżeli warunki projektu statku lub stan zaawansowania prac przy jego budowie nie pozwalają na spełnienie wszystkich wymagań technicznych. Odstępstwa te nie mogą jednak spowodować istotnego pogorszenia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych, a także nie mogą naruszać postanowień obowiązujących w tym zakresie konwencji międzynarodowych.
5.
Właściwe organy mogą wydać pozytywną opinię o projekcie, o którym mowa w ust. 1, mimo niespełnienia niektórych wymagań technicznych, jeżeli uznają, że zostaną zachowane w całości warunki przynajmniej równorzędne warunkom wynikającym z pełnej realizacji wymagań technicznych.
§  7.
W toku budowy lub przebudowy statku armator powinien zapewnić sprawowanie bieżącego nadzoru nad prawidłową realizacją przez stocznię wymagań technicznych oraz zastosowaniem się do wiążących opinii.
§  8.
Spełnienie wymagań technicznych oraz wiążących opinii podlega sprawdzeniu w toku odbioru statku.
§  9.
W zakresie uregulowanym rozporządzeniem nie stosuje się przepisów rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 18 grudnia 1956 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. z 1957 r. Nr 14, poz. 75).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1973.40.240

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Techniczne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunki sanitarno-bytowe na morskich statkach handlowych.
Data aktu: 28/09/1973
Data ogłoszenia: 06/10/1973
Data wejścia w życie: 06/10/1973