Administracja i gospodarka wyższych szkół artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 4 kwietnia 1972 r.
w sprawie administracji i gospodarki wyższych szkół artystycznych.

Na podstawie art. 37 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1969 r. Nr 4, poz. 31 i z 1972 r. Nr 16, poz. 114) oraz art. 1 i 2 ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o wyższych szkołach artystycznych (Dz. U. z 1969 r. Nr 6, poz. 48) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia dotyczą wyższych szkół artystycznych, zwanych dalej "szkołami", działających na podstawie ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o wyższych szkołach artystycznych (Dz. U. z 1969 r. Nr 6, poz. 48).
§  2.
Administracją i gospodarką szkoły kieruje rektor przy pomocy dyrektora administracyjnego, odpowiedzialnego przed rektorem za powierzony mu zakres działania.
§  3.
1.
Dyrektor administracyjny organizuje całokształt pracy administracyjnej szkoły, kieruje jednostkami administracyjnymi, gospodarczymi i usługowymi oraz odpowiada za gospodarkę środkami materialnymi szkoły.
2.
Dyrektor administracyjny wykonuje ustalone funkcje sam lub przy pomocy zastępcy powołanego przez rektora za zgodą Ministra Kultury i Sztuki.
§  4.
Kwestor jest kierownikiem działu finansowo-księgowego (kwestury) i pełni funkcję głównego księgowego szkoły. Kwestor podlega bezpośrednio dyrektorowi administracyjnemu.
§  5.
1.
W zależności od potrzeb szkoły i zasięgu jej działania stosuje się strukturę administracyjną typu A lub typu B.
2.
Struktura administracyjna typu A obejmuje następujące jednostki administracyjne:
1)
dział organizacji nauczania i nauki,
2)
dział finansowo-księgowy (kwestura),
3)
dział administracyjno-gospodarczy,
4)
samodzielne stanowisko pracy do spraw domu studenckiego,
5)
samodzielne stanowisko pracy do spraw osobowych,
6)
sekretariat rektoratu.
3.
Struktura administracyjna typu B obejmuje następujące jednostki administracyjne:
1)
samodzielne stanowisko pracy do spraw organizacji nauczania i nauki,
2)
dział finansowo-księgowy (kwestura),
3)
dział administracyjno-gospodarczy,
4)
samodzielne stanowisko pracy do spraw osobowych,
5)
sekretariat rektoratu.
4.
W wypadkach uzasadnionych potrzebami oraz możliwościami etatowymi i finansowymi szkoły można zastosować strukturę odmienną od określonej w ust. 2 i 3.
§  6.
1.
Szczegółową strukturę administracji szkoły i zakres czynności poszczególnych jednostek administracyjnych oraz stanowisk pracy określa rektor w regulaminie organizacyjnym.
2.
Regulamin organizacyjny, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza Minister Kultury i Sztuki.
§  7.
1.
Jednostki administracyjne podporządkowane są dyrektorowi administracyjnemu.
2.
Rektor może podporządkować niektóre jednostki administracyjne dyspozycji merytorycznej prorektora.
§  8.
1.
Rektor dysponuje środkami rzeczowymi i finansowymi szkoły i może dokonywać corocznie rozdziału środków finansowych między jednostki organizacyjne pracy dydaktycznej, wychowawczej i naukowej szkoły.
2.
Kierownicy jednostek organizacyjnych szkoły, o których mowa w ust. 1, dysponują środkami przydzielonymi w myśl ust. 1, działając w porozumieniu z dyrektorem administracyjnym.
§  9.
1.
Szkoła może prowadzić uboczną działalność gospodarczą związaną z własnymi potrzebami lub potrzebami innych jednostek gospodarki uspołecznionej w ramach środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych.
2.
Za działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, dyrektor administracyjny odpowiada przed rektorem.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1972.18.131

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Administracja i gospodarka wyższych szkół artystycznych.
Data aktu: 04/04/1972
Data ogłoszenia: 23/05/1972
Data wejścia w życie: 23/05/1972