Określenie osób odpowiedzialnych za gospodarkę paliwowo-energetyczną w jednostkach gospodarki uspołecznionej, zasad i trybu postępowania przy wymierzaniu i ściąganiu kar pieniężnych za naruszenie przez te osoby, jednostki oraz przez pracowników tych jednostek przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 stycznia 1963 r.
w sprawie określenia osób odpowiedzialnych za gospodarkę paliwowo-energetyczną w jednostkach gospodarki uspołecznionej, zasad i trybu postępowania przy wymierzaniu i ściąganiu kar pieniężnych za naruszenie przez te osoby, jednostki oraz przez pracowników tych jednostek przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej.

Na podstawie art. 18 ust. 3 i art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150) zarządza się, co następuje:

1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Powołane w rozporządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150).
§  2.
Jednostkami gospodarki uspołecznionej w rozumieniu rozporządzenia są:
1)
urzędy, zakłady, instytucje i przedsiębiorstwa państwowe,
2)
spółdzielnie i związki spółdzielni,
3)
spółki, w których Państwo, instytucje lub przedsiębiorstwa państwowe posiadają co najmniej 50% kapitału zakładowego,
4)
organizacje polityczne, zawodowe oraz organizacje społeczne korzystające z dotacji państwowych.

2.

Osoby odpowiedzialne za gospodarkę paliwowo-energetyczną w jednostkach gospodarki uspołecznionej.

§  3.
Osobami odpowiedzialnymi za gospodarkę paliwowo-energetyczną w jednostkach gospodarki uspołecznionej są:
1)
w przedsiębiorstwach:
a)
kierownik przedsiębiorstwa oraz w przedsiębiorstwach wielozakładowych kierownik zakładu,
b)
kierownicy komórek organizacyjnych, do których zakresu działania należą sprawy gospodarki paliwowo-energetycznej, a w szczególności naczelny (główny) inżynier, główny energetyk, główny mechanik,
2)
w pozostałych jednostkach - kierownik komórki organizacyjnej, do której zakresu działania należą sprawy gospodarki paliwowo-energetycznej tej jednostki, a w braku takiej komórki - kierownik komórki administracyjno-gospodarczej.

3.

Zasady i tryb postępowania przy wymierzaniu kar pieniężnych osobom odpowiedzialnym oraz pracownikom jednostek gospodarki uspołecznionej za naruszenie przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej.

§  4.
1.
W razie stwierdzenia wykroczeń określonych w art. 18 ust. 1 sporządza się protokół, zwany dalej "protokołem karnym".
2.
Protokół karny powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu sporządzającego protokół, datę i miejsce sporządzania protokołu,
2)
dane osobowe, określające tożsamość obwinionego (imię i nazwisko, imię ojca, datę i miejsce urodzenia) oraz miejsce zamieszkania,
3)
miejsce zatrudnienia obwinionego, z podaniem jego stanowiska służbowego i wykonywanej funkcji,
4)
dokładne określenie zarzuconego obwinionemu czynu z podaniem czasu, miejsca i innych istotnych okoliczności,
5)
wskazanie naruszonego przez obwinionego przepisu prawnego lub nakazu bądź zakazu wydanego na podstawie takiego przepisu,
6)
wskazanie środków dowodowych,
7)
pouczenie obwinionego o prawie złożenia wyjaśnień i przedstawienia środków dowodowych,
8)
złożone do protokołu wyjaśnienia obwinionego i środki dowodowe,
9)
wyszczególnienie załączników do protokołu,
10)
wzmiankę o zapoznaniu obwinionego z treścią protokołu,
11)
podpis sporządzającego protokół ze wskazaniem jego stanowiska służbowego oraz podpis obwinionego. W razie odmowy podpisania protokołu przez obwinionego lub w przypadku gdy obwiniony był nieobecny przy sporządzaniu protokołu należy o tym zamieścić wzmiankę w protokole z podaniem przyczyn.
3.
Obwinionemu doręcza się - za potwierdzeniem odbioru - jeden egzemplarz protokołu.
§  5.
1.
Obwinionemu przysługuje prawo - w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu (§ 4 ust. 3) - złożenia pisemnych wyjaśnień organowi, który sporządził protokół, ze wskazaniem środków dowodowych.
2.
W razie złożenia przez obwinionego wyjaśnień, a także gdy okoliczności sprawy tego wymagają, organ, który sporządził protokół, przeprowadza postępowanie dowodowe w celu ustalenia stanu faktycznego sprawy.
3.
Jeżeli obwiniony nie był obecny przy sporządzaniu protokołu równocześnie z doręczeniem protokołu należy go wezwać do złożenia wyjaśnień w terminie nie krótszym niż 7 dni.
4.
W każdym stadium postępowania przysługuje obwinionemu prawo przeglądania akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów.
§  6.
1.
Protokół karny i wyniki postępowania dowodowego stanowią podstawę do wydania orzeczenia w przedmiocie kary pieniężnej.
2.
Orzeczenie powinno zawierać:
1)
oznaczenie sprawy,
2)
datę i miejsce wydania orzeczenia,
3)
oznaczenie organu, który wydał orzeczenie,
4)
oznaczenie ukaranego(ych) z podaniem imienia, nazwiska, stanowiska służbowego (zawodu), miejsca zamieszkania oraz nazwy i siedziby zakładu pracy,
5)
dokładne określenie czynu zarzucanego obwinionemu z podaniem czasu i miejsca jego popełnienia,
6)
wskazanie naruszonego przepisu prawnego lub nakazu bądź zakazu wydanego na podstawie takiego przepisu,
7)
rozstrzygnięcie, z powołaniem podstawy prawnej,
8)
wymiar kary pieniężnej,
9)
uzasadnienie orzeczenia,
10)
podpis odręczny z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego orzekającego.
3.
Orzeczenie doręcza się osobie, przeciwko której toczyło się postępowanie.
§  7.
Przy wymierzaniu kar pieniężnych należy wszechstronnie rozważyć okoliczności i warunki, w jakich czyn został popełniony, oraz dotychczasową działalność obwinionego w zakresie racjonalnej gospodarki paliwowo-energetycznej, a przede wszystkim ocenić społeczną i gospodarczą szkodliwość czynu obwinionego i spowodowanych strat dla gospodarki narodowej.
§  8. 1
W razie przekazania przez Ministra Gospodarki Materiałowej, w trybie art. 18 ust. 2 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej i § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1976 r. w sprawie określenia zadań wynikających z ustawy o gospodarce paliwowo-energetycznej, które przechodzą do zakresu działania Ministrów Energetyki i Energii Atomowej, Górnictwa oraz Gospodarki Materiałowej (Dz. U. Nr 27, poz. 155), uprawnień do nakładania kar pieniężnych innym organom, od orzeczeń tych organów przysługuje odwołanie do Ministra Gospodarki Materiałowej.
§  9.
1.
Kary pieniężne wymierzone na podstawie art. 18 ust. 1 podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych.
2.
Orzeczenie o karze pieniężnej zaopatrzone w klauzulę wykonalności stanowi tytuł wykonawczy.

4.

Zasady i tryb wymierzania kar pieniężnych jednostkom gospodarki uspołecznionej za naruszenie przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej oraz ściągania tych kar.

§  10.
W razie stwierdzenia naruszenia przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej określonych w art. 19 ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału 3 ze zmianami wynikającymi z §§ 11-14.
§  11.
1.
Protokół karny powinien zawierać dane określone w § 4 ust. 2 pkt 1 i pkt 4-10 oraz nazwę i siedzibę jednostki, imiona i nazwiska osób upoważnionych do składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków tej jednostki oraz nazwę i siedzibę jednostki nadrzędnej.
2.
Protokół karny podpisuje osoba sporządzająca protokół ze wskazaniem jej stanowiska służbowego oraz kierownik jednostki.
§  12.
1.
Orzeczenie w przedmiocie kary pieniężnej w stosunku do jednostki gospodarki uspołecznionej powinno zawierać dane określone w § 6 ust. 2, z tym że oznaczenie ukaranego powinno zawierać nazwę i siedzibę jednostki oraz nazwę i siedzibę jej jednostki nadrzędnej.
2.
Odpis orzeczenia o karze pieniężnej doręcza się jednostce nadrzędnej.
§  13.
Przy wymierzaniu kar pieniężnych jednostkom gospodarki uspołecznionej - niezależnie od okoliczności określonych w § 7 - należy rozważyć i ocenić rodzaj, charakter i stopień naruszenia przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej, uzasadniające odpowiedzialność tej jednostki za poniesione przez gospodarkę narodową straty.
§  14.
Kary pieniężne wymierzone jednostce gospodarki uspołecznionej podlegają ściągnięciu na dochód budżetu Państwa z rachunku bankowego ukaranej jednostki na podstawie żądań zapłaty.

5.

Przepisy wspólne i końcowe.

§  15.
Przy wymierzaniu kar pieniężnych w sprawach nie uregulowanych rozporządzeniem stosuje się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
§  15a. 2
Z wnioskami w sprawie wszczęcia postępowania o wymierzenie kar pieniężnych, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. z 1962 r. Nr 32, poz. 150, z 1971 r. Nr 12, poz. 117 oraz z 1976 r. Nr 12, poz. 71), mogą występować organy podległe Ministrom Energetyki i Energii Atomowej oraz Górnictwa, upoważnione do dysponowania mocą urządzeń energetycznych przyłączonych do wspólnej sieci elektrycznej i gazowej.
§  16.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 maja 1953 r. w sprawie określenia pracowniczych stanowisk kierowniczych i osób odpowiedzialnych za użytkowanie energii elektrycznej i cieplnej oraz w sprawie trybu postępowania przy wymierzaniu i ściąganiu kar (Dz. U. Nr 30, poz. 114);
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 października 1954 r. w sprawie karania przez Państwową Inspekcję Gazowniczą za naruszenie przepisów o racjonalnym i oszczędnym użytkowaniu gazu (Dz. U. Nr 50, poz. 256).
§  17.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów i wszystkim ministrom.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 lipca 1976 r. (Dz.U.76.27.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 1976 r.
2 § 15a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 lipca 1976 r. (Dz.U.76.27.156) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 lipca 1976 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1963.3.18

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie osób odpowiedzialnych za gospodarkę paliwowo-energetyczną w jednostkach gospodarki uspołecznionej, zasad i trybu postępowania przy wymierzaniu i ściąganiu kar pieniężnych za naruszenie przez te osoby, jednostki oraz przez pracowników tych jednostek przepisów o gospodarce paliwowo-energetycznej.
Data aktu: 17/01/1963
Data ogłoszenia: 05/02/1963
Data wejścia w życie: 05/02/1963