Przystąpienie szeregu państw do Konwencji o ruchu drogowym oraz przystąpienie i ratyfikacja przez szereg państw Protokołu o znakach i sygnałach drogowych, podpisanych w Genewie dnia 19 września 1949 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 23 czerwca 1960 r.
w sprawie przystąpienia szeregu państw do Konwencji o ruchu drogowym oraz w sprawie przystąpienia i ratyfikacji przez szereg państw Protokołu o znakach i sygnałach drogowych, podpisanych w Genewie dnia 19 września 1949 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z art. 27 § 3 Konwencji o ruchu drogowym, podpisanej w Genewie dnia 19 września 1949 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 54, poz. 321), następujące kraje złożyły Sekretarzowi Generalnemu Organizacji Narodów Zjednoczonych swoje dokumenty przystąpienia do powyższej Konwencji:
Związek Socjalistycznych

Republik Radzieckich dnia 17 sierpnia 1959 r.

z następującym zastrzeżeniem do artykułu 33:

"Rząd Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich nie uważa się za związanego postanowieniami artykułu 33 Konwencji o ruchu drogowym, który przewiduje, że spory pomiędzy Umawiającymi się państwami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Konwencji mogą być na żądanie jednego z Państw zainteresowanych przekazane do decyzji Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości, i oświadcza, że zgoda wszystkich Państw w sporze jest wymagana w każdym poszczególnym przypadku dla poddania jakiegokolwiek sporu Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości do decyzji".

Jordania dnia 14 stycznia 1960 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, że w notyfikacjach otrzymanych dnia 5 marca, 13 maja, 23 listopada 1959 r. oraz dnia 8 lutego, 25 marca i 22 kwietnia 1960 r. Rząd Wielkiej Brytanii powiadomił o stosowaniu postanowień wymienionej Konwencji do następujących terytoriów, za których stosunki międzynarodowe jest on odpowiedzialny:

Jamajka

z następującymi zastrzeżeniami:

"W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd Jamajki zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo na Jamajkę, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem Jamajki, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy";

St. Lucia i Trynidad

z następującymi zastrzeżeniami:

"a) W związku z artykułem 24 Konwencji Rządy St. Lucia i Trynidad zastrzegają sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do St. Lucia i Trynidad, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Lucia i Trynidad, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy.

b) W związku z artykułem 26 Konwencji rowery w międzynarodowym ruchu dopuszczone na terytorium powinny z zapadnięciem zmierzchu i w ciągu nocy lub gdy wymagają tego warunki atmosferyczne posiadać na przodzie tylko światło białe, a z tyłu światło czerwone i czerwone szkiełko odblaskowe, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Lucia i Trynidad.

Ponadto Rządy St. Lucia i Trynidad oświadczają, że zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 wspomnianej Konwencji wyłączają Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji oraz zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV (b) wspomnianej Konwencji nie zezwolą na używanie więcej niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwolą na używanie pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą";

Mauritius

z następującymi deklaracjami i zastrzeżeniami:

"a) Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Mauritius wyłącza Załącznik 2 ze stosowania Konwencji.

b) Zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV(b) Rząd Mauritius nie zezwoli na używanie więcej niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwoli na używania pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą.

c) Rząd Mauritius zastrzega sobie prawo niestosowania postanowień Załącznika 8 paragraf 1 wymienionej Konwencji, przewidującego, że najniższy wiek ustalony dla prowadzenia pojazdów samochodowych na warunkach wymienionych w artykule 24 Konwencji wynosi osiemnaście lat";

Singapur

z następującym oświadczeniem:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Singapuru wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji";

Malta

z następującym oświadczeniem:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Malty wyłącza Załącznik 1 ze stosowania Konwencji";

Zanzibar

Federacja Rodezji i Niasy

z następującym zastrzeżeniem:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 Konwencji Rząd Federacji Rodezji i Niasy wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji".

St. Vincent

z następującymi zastrzeżeniami i deklaracjami:

"a) W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd St. Vincent zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do St. Vincent, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Vincent, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy.

b) W związku z artykułem 26 Konwencji rowery w międzynarodowym ruchu dopuszczone na terytorium powinny z zapadnięciem zmierzchu i w ciągu nocy lub gdy wymagają tego warunki atmosferyczne posiadać na przodzie tylko światło białe, a z tyłu światło czerwone i czerwone szkiełko odblaskowe, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem St. Vincent.

Ponadto Rząd St. Vincent oświadcza, że:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2 paragraf 1 wspomnianej Konwencji wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji.

Zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV (b) wspomnianej Konwencji nie zezwoli na używanie więcej niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwoli na używanie pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą";

Borneo Północne

z następującym zastrzeżeniem:

"W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd Borneo Północnego zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do Borneo Północnego, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą albo do przewozu towarów i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem Borneo Północnego, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy".

Sierra Leone

z następującymi zastrzeżeniami i deklaracjami:

"a) W związku z artykułem 24 Konwencji Rząd Sierra Leone zastrzega sobie prawo nieudzielania zezwolenia na prowadzenie pojazdu innego, niż pojazd wprowadzony tylko czasowo do Sierra Leone, jeżeli pojazd ten jest używany do przewozu osób za opłatą i jeżeli od kierowcy tego rodzaju pojazdu byłoby wymagane, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem Sierra Leone, aby posiadał specjalne zawodowe prawo jazdy.

b) W związku z artykułem 26 Konwencji rowery w międzynarodowym ruchu dopuszczone do Sierra Leone powinny z zapadnięciem zmierzchu i w ciągu nocy lub gdy wymagają tego warunki atmosferyczne posiadać na przodzie tylko światło białe, a z tyłu światło czerwone, zgodnie z wewnętrznym ustawodawstwem terytorium".

Ponadto Rząd Sierra Leone oświadcza, że:

"Zgodnie z postanowieniami artykułu 2, paragraf 1 Konwencji wyłącza Załączniki 1 i 2 ze stosowania Konwencji;

"Zgodnie z postanowieniami Załącznika 6 rozdział IV (b) Konwencji nie zezwoli na używanie więcej, niż jednej przyczepy za pojazdem ciągnącym, a żadnej przyczepy za pojazdem członowym i nie zezwoli na używanie pojazdów członowych do przewozu pasażerów za opłatą".

Ponadto podaje się do wiadomości, że zgodnie z artykułem 56, paragrafy 2 i 3 Protokołu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, podpisanego w Genewie dnia 19 września 1949 r., następujące państwa złożyły Sekretarzowi Generalnemu ONZ swoje dokumenty ratyfikacyjne względnie akcesyjne wymienionego Protokołu:

Dania dnia 1 lipca 1959 r.,

Związek Socjalistycznych

Republik Radzieckich dnia 17 sierpnia 1959 r.,

z następującym zastrzeżeniem do artykułu 62:

"Rząd Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich nie uważa się za związanego postanowieniami artykułu 62 Protokołu w sprawie znaków i sygnałów drogowych, który przewiduje, że spory pomiędzy Umawiającymi się państwami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszego Protokołu mogą być na żądanie jednego z Państw zainteresowanych przekazane do decyzji Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości i oświadcza, że zgoda wszystkich Państw w sporze jest wymagana w każdym poszczególnym przypadku dla poddania jakiegokolwiek sporu Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości do decyzji".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1960.36.204

Rodzaj: Oświadczenie rządowe
Tytuł: Przystąpienie szeregu państw do Konwencji o ruchu drogowym oraz przystąpienie i ratyfikacja przez szereg państw Protokołu o znakach i sygnałach drogowych, podpisanych w Genewie dnia 19 września 1949 r.
Data aktu: 23/06/1960
Data ogłoszenia: 26/07/1960
Data wejścia w życie: 26/07/1960