Wykonanie ustawy o funduszu zakładowym na rok 1957 w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 lutego 1957 r.
w sprawie wykonania ustawy o funduszu zakładowym na rok 1957 w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

Na podstawie art. 3 i 5 ustawy z dnia 19 listopada 1956 r. o funduszu zakładowym na rok 1957 (Dz. U. Nr 53, poz. 240) w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych i Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych zarządza się, co następuje:
§  1.
Fundusz zakładowy tworzy się w działających według zasad rozrachunku gospodarczego państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych, zwanych w dalszym ciągu niniejszego rozporządzenia "przedsiębiorstwami".
§  2.
Na fundusz zakładowy przeznacza się część wygospodarowanego zysku. W przedsiębiorstwach planowo-deficytowych oraz w przedsiębiorstwach, w których suma funduszu zakładowego utworzonego na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia jest wyższa od sumy wygospodarowanego zysku, źródło pokrycia funduszu zakładowego stanowią środki obrotowe.
§  3.
Fundusz zakładowy tworzy się w przedsiębiorstwie, które:
1)
osiągnie sumę planowanego zysku lub nie przekroczy planowanej straty,
2)
spełni inne warunki ustalone zarządzeniem właściwego ministra w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego.
§  4.
1.
W przypadku spełnienia warunków, o których mowa w § 3, odpisu na fundusz zakładowy dokonuje się od sumy stanowiącej różnicę między wartością produkcji budowlano-montażowej w cenach kosztorysowych (wykonanej siłami własnymi przedsiębiorstwa) a wartością tej produkcji pomniejszonej o średni resortowy wskaźnik udziału zysków w produkcji.
2.
Wskaźnik udziału zysków w produkcji, o którym mowa w ust. 1, ustalają właściwi ministrowie w oparciu o planowany zysk i planowaną wartość produkcji budowlano-montażowej w cenach kosztorysowych (wykonanej siłami własnymi).
3.
Wysokość stawki odpisu na fundusz zakładowy dla poszczególnych przedsiębiorstw bądź grup przedsiębiorstw ustalą właściwi ministrowie w oparciu o planowane proporcje udziału funduszu płac w wartości produkcji różnicując w tym celu średnią resortową stawkę odpisu na fundusz zakładowy.
4.
Średnia resortowa stawka odpisu na fundusz zakładowy wynosi 10% od podstawy ustalonej w sposób, o którym mowa w ust. 1.
5.
W przedsiębiorstwach, które osiągną ponadplanowe zyski lub zmniejszą planowane straty, zwiększa się odpisy na fundusz zakładowy o 50% ponadplanowych zysków lub kwot, o które zmniejszono planowane straty.
6. 1
Właściwi ministrowie mogą w uzasadnionych przypadkach zezwolić na tworzenie w podległych sobie przedsiębiorstwach funduszu zakładowego w wysokości 1,5% planowanego funduszu płac, zamiast ustalania jego wysokości na zasadach określonych w ust. 1-4, jeżeli przedsiębiorstwa te spełniają warunki, o których mowa w § 3. Przepis ten nie dotyczy przedsiębiorstw podległych Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych może w uzasadnionych przypadkach rozciągnąć przepis ten na przedsiębiorstwa budowlane podległe prezydiom rad narodowych.
§  5.
W przypadku niespełnienia któregokolwiek warunku wymienionego w § 3 właściwy minister może zezwolić na tworzenie przez przedsiębiorstwa funduszu zakładowego w wysokości 0,2% planowanego funduszu płac.
§  6.
1.
Sumy funduszu zakładowego przypadającego na dany rok kalendarzowy ustala się na podstawie danych wynikających z przyjętego przez jednostkę nadrzędną rocznego sprawozdania finansowego.
2.
Odpisów na fundusz zakładowy dokonuje się po skończonym okresie rocznym, z tym że mogą być w ciągu roku dokonywane zaliczkowe odpisy półroczne do wysokości 50% funduszu zakładowego wynikającego z przyjętego sprawozdania finansowego za I półrocze.
3.
Wysokość odpisów, o których mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu przez jednostkę nadrzędną.
4.
Zaliczkowe odpisy podlegają potrąceniu od sumy funduszu zakładowego ustalonego przy rozliczeniu rocznym.
5.
Jeżeli nakłady dokonane w ciągu roku z zaliczkowych odpisów przekroczą sumę funduszu zakładowego ustaloną w rozliczeniu rocznym, wówczas różnicę pomiędzy kwotami wydatkowanymi a sumą funduszu zakładowego przypadającą na dany rok zalicza się jako wydatek obciążający odpisy na fundusz zakładowy roku następnego.
6.
Przed całkowitym wyrównaniem różnicy, o której mowa w ust. 5, nie mogą być wydatkowane żadne kwoty funduszu zakładowego w roku następnym.
7.
Środki funduszu zakładowego nie wykorzystane w ciągu roku pozostają w dyspozycji przedsiębiorstwa.
§  7.
1.
Przy obliczaniu odpisów na fundusz zakładowy za podstawę do określenia stopnia wykonania planowych zadań przyjmuje się dane zawarte w planie techniczno-ekonomicznym przedsiębiorstwa, zatwierdzonym w obowiązującym trybie, oraz wynik bilansowy z całokształtu działalności, w tym również z produkcji ubocznej.
2.
W przypadku kiedy produkcja uboczna w sposób zasadniczy odbiega od podstawowych asortymentów produkcji określonych planem przedsiębiorstwa, właściwy minister może wyrazić zgodę na zaliczenie 100% zysku z produkcji ubocznej na fundusz zakładowy.
3.
W celu ustalenia, czy spełnione zostały warunki do utworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach planowo-deficytowych, przedsiębiorstwa te przeprowadzają korektę planowanej straty w takim stopniu procentowym, w jakim nastąpiło wykonanie planu sprzedaży produkcji własnej przedsiębiorstwa na zewnątrz.
4.
W celu ustalenia prawidłowej podstawy do obliczenia odpisów na fundusz zakładowy faktycznie osiągnięty zysk lub planowaną stratę koryguje się o sumy wynikające z wprowadzonych, lecz nie uwzględnionych w planie urzędowych zmian w zakresie cen, stawek płac, składek na ubezpieczenia społeczne, podatków, oprocentowania kredytów bankowych, taryf za usługi komunalne i norm amortyzacji.
§  8.
Przez planowany zysk, planowaną stratę, planowany fundusz płac, planowaną produkcję, o których mowa w rozporządzeniu, należy rozumieć zysk, stratę, fundusz płac produkcję, określone we wskaźnikach do planu zatwierdzonych przez jednostkę nadrzędną.
§  9.
1.
Środki funduszu zakładowego mogą być przeznaczone:
1)
na nagrody i świadczenia dla pracowników oraz na inne cele związane z ich potrzebami,
2)
na budownictwo mieszkaniowe dla pracowników oraz remonty mieszkań przez nich zajmowanych.
2.
Podział środków funduszu zakładowego na powyższe cele należy do uprawnień przedsiębiorstwa.
§  10.
Górną granicę łącznej kwoty odpisów na cele określone w § 9 ust. 1 pkt 1 ustala się na 8,5% planowanego funduszu płac.
§  11.
1.
Podstawę do dokonywania wydatków z funduszu zakładowego stanowią odpowiednie preliminarze zatwierdzone przez załogę przedsiębiorstwa lub radę robotniczą.
2.
Środkami funduszu zakładowego dysponuje dyrektor przedsiębiorstwa w oparciu o zatwierdzony preliminarz. Z wykonania preliminarza dyrektor składa załodze lub radzie robotniczej okresowe sprawozdania.
§  12.
Wykorzystanie środków funduszu zakładowego na cele inwestycyjne następuje w trybie przewidzianym dla inwestycji pozalimitowych.
§  13.
Przepisy niniejszego rozporządzenia mogą być odpowiednio stosowane do zakładów (oddziałów) na wewnętrznym pełnym rozrachunku gospodarczym, działających w ramach przedsiębiorstwa, za zgodą rady robotniczej.
§  14.
W przedsiębiorstwach objętych przepisami niniejszego rozporządzenia tracą moc przepisy w sprawie finansowania wydatków na współzawodnictwo, nagrody indywidualne, wynagrodzenia za prace zlecone i udział w komisjach oraz popieranie ruchu racjonalizatorskiego dotyczące współzawodnictwa w zakładach pracy oraz nagród indywidualnych za szczególne osiągnięcia.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1957 r.
1 § 4 ust. 6 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 sierpnia 1957 r. (Dz.U.57.42.193) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1957 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1957.11.62

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wykonanie ustawy o funduszu zakładowym na rok 1957 w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.
Data aktu: 08/02/1957
Data ogłoszenia: 25/02/1957
Data wejścia w życie: 01/01/1957, 25/02/1957