Współdziałanie straży pożarnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 2 stycznia 1953 r.
w sprawie współdziałania straży pożarnych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Terenowe i zakładowe straże pożarne tworzą łącznie jednolitą sieć ochrony przeciwpożarowej i w przypadku podejmowania wspólnej akcji ratowniczej stanowią jedność operacyjną, podporządkowaną terenowej komendzie straży pożarnych.
2.
Wszystkie jednostki ochrony przeciwpożarowej, mające siedzibę na obszarze powiatu lub miasta stanowiącego powiat, tworzą garnizon pożarniczy. Szczegółową organizację oraz zakres działania garnizonu pożarniczego ustali Komendant Główny Straży Pożarnych za zgodą Ministra Gospodarki Komunalnej.
§  2.
Ustanawia się dla straży pożarnych obszary działania: własny i pomocy sąsiedzkiej.
§  3.
1.
Obszar własny terenowych straży pożarnych stanowi obszar miasta (osiedla), w którym straż ma siedzibę.
2.
Obszar własny zakładowej straży pożarnej stanowi obszar zajmowany przez zakład, w którym straż pożarna została utworzona. W przypadkach gdy w zakładzie została utworzona zakładowa straż pożarna zawodowa, obszar własny tej straży może obejmować również obszary zajmowane przez inne zakłady pracy, oznaczone przez wojewódzkiego komendanta straży pożarnych w porozumieniu z kierownictwem zainteresowanych zakładów pracy i właściwym inspektorem ochrony przeciwpożarowej oraz wojewódzkim inspektoratem ochrony.
3.
Jeżeli obszar własny zakładowej zawodowej straży pożarnej obejmuje obszar kilku zakładów pracy (ust. 2), zakłady te uczestniczą w pokrywaniu kosztów utrzymania zakładowej zawodowej straży pożarnej. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrem Finansów ustali zasady i tryb rozrachunku pomiędzy zakładami objętymi wspólnym obszarem własnym zawodowej zakładowej straży pożarnej.
§  4.
1.
Obszar pomocy sąsiedzkiej obejmuje:
1)
dla terenowych straży pożarnych o trakcji samochodowej - miejscowości położone w pasie szerokości 10 km licząc od granicy miasta (osiedla), w którym straż ma siedzibę;
2)
dla terenowych straży pożarnych o trakcji konnej - miejscowości położone w pasie szerokości 3 km licząc od granicy miasta (osiedla), w którym straż ma siedzibę;
3)
dla zakładowych straży pożarnych - obszar miasta (osiedla), w którym straż ma siedzibę.
2.
Komendy powiatowe (miejskie) straży pożarnych ustalą dla każdej terenowej straży pożarnej szczegółowy wykaz miejscowości należących do jej obszaru pomocy sąsiedzkiej.
3.
Komendant garnizonu pożarniczego może unormować odmiennie obszar pomocy sąsiedzkiej straży pożarnej, jeżeli będą tego wymagały szczególne warunki usytuowania straży pożarnej.
§  5.
1.
Do obowiązków straży pożarnych na terenie obszaru własnego należy:
1)
prowadzenie przeciwpożarowej akcji zapobiegawczej;
2)
udział bezpośredni w zwalczaniu pożarów oraz innych klęsk żywiołowych;
3)
współdziałanie z organami administracji i innymi jednostkami w sprawach należących do zakresu działania straży pożarnych.
2.
Do zakresu działania straży pożarnych na terenie obszaru pomocy sąsiedzkiej należy:
1)
udział bezpośredni w zwalczaniu pożarów oraz innych klęsk żywiołowych;
2)
wykonywanie innych czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej na zlecenie;
a)
powiatowych komend straży pożarnych, jeżeli chodzi o straże terenowe,
b)
głównych inspektorów ochrony przeciwpożarowej, jeżeli chodzi o straże zakładowe.
§  6.
1.
Straż pożarna obowiązana jest podjąć akcję ratowniczą na własnym obszarze oraz na obszarze pomocy sąsiedzkiej w przypadku alarmu pożarowego. Kolejność wyjazdu do akcji ratowniczej straży pożarnych ustala komendant garnizonu pożarniczego.
2.
Straż pożarna obowiązana jest podjąć akcję ratowniczą również poza obszarem pomocy sąsiedzkiej, jeżeli do takiej akcji zostanie wezwana przez powiatową (miejską) lub wojewódzką komendę straży pożarnych albo kierownika akcji ratowniczej. Wezwanie takie może być skierowane, jeżeli z sytuacji wynika, że jednostki obowiązane do udzielenia pomocy na podstawie ust. 1 są niewystarczające.
§  7.
1.
W czasie akcji ratowniczej jednostkami straży pożarnej biorącymi udział w akcji dowodzi:
1)
komendant terenowej zawodowej straży pożarnej lub dowodzący jej oddziałem - na obszarze osiedla;
2)
komendant zakładowej straży pożarnej lub dowodzący jej oddziałem - na obszarze zakładu;
3)
komendant terenowej ochotniczej lub obowiązkowej straży pożarnej na obszarze osiedla, zakładowej zaś - na obszarze zakładu pracy, jeżeli w akcji ratowniczej nie bierze udziału zawodowa straż pożarna.
2.
Na obszarze zakładu pracy, nie posiadającego zakładowej straży pożarnej, akcją ratowniczą dowodzi komendant lub dowodzący oddziałem tej zawodowej straży pożarnej, która pierwsza przybyła do akcji.
3.
W przypadkach gdy przy strażach ochotniczych lub obowiązkowych, biorących udział w akcji ratowniczej, są zorganizowane grupy zawodowe (pogotowie, posterunek), a w akcji nie bierze udziału zawodowa straż pożarna - akcję ratowniczą prowadzi najstarszy stopniem służbowym dowodzący grupą zawodową.
4.
Członek Korpusu Technicznego Pożarnictwa może przejąć dowodzenie akcją ratowniczą, jeżeli posiada wyższy stopień służbowy niż osoba, która w myśl ust. 1, 2 i 3 powołana jest do dowodzenia.
5.
W przypadku wezwania terenowej lub zakładowej straży pożarnej do akcji ratowniczej obiektu, który na podstawie szczególnego przepisu wyłączony jest z terenowej sieci ochrony przeciwpożarowej, dowodzący przybyłą jednostką oddaje swój oddział do dyspozycji kierującego akcją ratowniczą.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024