Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1952.

USTAWA
z dnia 28 marca 1952 r.
o Narodowym Planie Gospodarczym na rok 1952.

Rok 1951 stanowił okres znacznych osiągnięć w realizacji zadań planu 6-letniego, zwłaszcza w dziedzinie przemysłu i budownictwa.
Produkcja globalna przemysłu socjalistycznego w cenach niezmiennych wzrosła o 24,4% w porównaniu z r. 1950, przekraczając zadania planu na r. 1951 o 0,8% oraz zadania planu 6-letniego na ten rok o 13%.

W wyniku tego wartość produkcji przemysłu socjalistycznego osiągnęła poziom około 255% całej produkcji przemysłowej r. 1938, a w przeliczeniu na 1 mieszkańca Polski - około 356%, przy czym wartość produkcji przemysłu wielkiego i średniego osiągnęła poziom około 270% w porównaniu z r. 1938, a w przeliczeniu na 1 mieszkańca - około 367%.

Zadania planowe w zakresie rolnictwa nie zostały w pełni wykonane w związku z niepomyślnymi warunkami klimatycznymi i niedostatecznym rozwojem hodowli.

Produkcja globalna rolnictwa w cenach niezmiennych kształtowała się w r. 1951 w przeliczeniu na 1 mieszkańca na poziomie o około 30% wyższym w porównaniu z r. 1938.

Dochód narodowy wzrósł o 12% w porównaniu z r. 1950, przekraczając o 2% zadania planu 6-letniego na r. 1951 i osiągając około 170% poziomu r. 1938.

Dla zapewnienia dalszej konsekwentnej realizacji socjalistycznego uprzemysłowienia kraju, podniesienia produkcji rolniczej, wzrostu obrotów handlu wewnętrznego, zwiększenia dochodu narodowego, dalszego rozwoju urządzeń socjalnych i kulturalnych oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej - w oparciu o osiągnięcia oraz doświadczenia r. 1951 ustala się następujące zadania Narodowego Planu Gospodarczego na r. 1952:

I. 

Przemysł.

1.
Ustala się wartość produkcji globalnej przemysłu socjalistycznego w cenach niezmiennych w wysokości 33,9 mld. zł, tj. o 22,3% więcej w porównaniu z r. 1951 i o 16,8% w porównaniu z zadaniami, założonymi na r. 1952 w planie 6-letnim.
2.
Ustala się wzrost wartości produkcji środków wytwórczości w cenach niezmiennych w przemyśle socjalistycznym o 28,7%, a wartości produkcji przedmiotów spożycia - o 16,5% w porównaniu z r. 1951.
3.
Udział wartości produkcji środków wytwórczości w ogólnej wartości produkcji przemysłu wielkiego i średniego wzrośnie z 54,0% w r. 1951 do 56,8% w r. 1952.
4.
Ustala się wzrost wartości produkcji globalnej przemysłu wielkiego i średniego w cenach niezmiennych o 22,0% w porównaniu z r. 1951, a wartości produkcji globalnej drobnego przemysłu socjalistycznego - o 24,1% w porównaniu z r. 1951, w tym przemysłu państwowego - o 51,4%, a przemysłu spółdzielczego - o 14,1%.
5.
Zobowiązuje się poszczególne ministerstwa do osiągnięcia następujących wartości produkcji globalnej według cen niezmiennych w porównaniu z r. 1951:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

Ministerstwo Górnictwa 114,3

Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego 134,3

Ministerstwo Przemysłu Chemicznego 133,6

Ministerstwo Przemysłu Lekkiego 113,9

Ministerstwo Przemysłu Rolnego i Spożywczego 112,3

Ministerstwo Handlu Wewnętrznego 104,3

Ministerstwo Przemysłu Drobnego i Rzemiosła 139,4

Ministerstwo Kolei 136,9

Ministerstwo Transportu Drogowego i Lotniczego 147,1

Ministerstwo Żeglugi 150,0

Ministerstwo Poczt i Telegrafów 127,3

Ministerstwo Budownictwa Przemysłowego 131,5

Ministerstwo Budownictwa Miast i Osiedli 128,2

Ministerstwo Państwowych Gospodarstw Rolnych 133,0

Ministerstwo Rolnictwa 141,9

Ministerstwo Leśnictwa 106,5

Ministerstwo Oświaty 149,2

Ministerstwo Zdrowia 128,0

Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej 203,3

Ministerstwo Finansów 194,9

Centralny Urząd Kinematografii 152,2

Centralny Urząd Szkolenia Zawodowego 144,9

6.
Produkcja ważniejszych wyrobów w przemyśle socjalistycznym w porównaniu z 1951 r. wyniesie:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

Hutnictwo żelaza

rudy żelaza surowe 120,7

surówka w przeliczeniu na martenowską 126,2

stal surowa 119,1

wyroby walcowane 116,0

Hutnictwo metali nieżelaznych

rudy cynkowo-ołowiane 110,3

rudy miedzi 162,0

cynk 110,7

w tym: elektrolityczny 148,9

ołów surowy 146,3

miedź elektrolityczna 127,6

przewody izolowane silnoprądowe 125,3

kable silnoprądowe 115,0

przewody słaboprądowe 144,7

Przemysł paliw

węgiel kamienny 105,2

węgiel brunatny 119,7

koks ogółem 115,7

ropa naftowa 135,4

przeróbka ropy 132,6

gaz ziemny 108,0

gaz koksowniczy 115,9

gaz miejski 103,2

torf opałowy 168,3

Wytwarzanie energii elektrycznej

energia elektryczna ogółem 112,6

Budowa maszyn i urządzeń

maszyny wirujące ogółem 146,0

transformatory olejowe 138,2

aparatura rozdzielcza i zabezpieczeniowa W.N. 139,3

aparatura rozdzielcza i zabezpieczeniowa N.N. 147,0

aparaty telefoniczne 209,8

obrabiarki do obróbki wiórowej metali 130,2

maszyny do obróbki plastycznej 271,5

maszyny i narzędzia rolnicze 124,9

samochody ciężarowej "Star" 286,0

przyczepy ogumione 115,4

ciągniki "Ursus" 141,2

wagony osobowe n/torowe 194,6

wagony towarowe n/torowe w przeliczeniu na 2-u osiowe 111,1

łożyska toczne 243,7

narzędzia tnące do mechanicznej obróbki metali 161,3

Wyroby metalowe i elektrotechniczne powszechnego użytku

motocykle SHL 147,2

rowery 190,4

odbiorniki radiowe 170,3

wyroby nożownicze i stołowe 117,9

wyroby ocynkowane 110,2

w tym: wiadra 110,3

wózki dziecinne 132,7

Przemysł chemiczny

kwas siarkowy 139,0

soda kalcynowana 98% 113,9

soda kaustyczna 111,0

nawozy azotowe w przeliczeniu na N2 107,9

nawozy fosforowe w przeliczeniu na P2O5 142,2

środki ochrony roślin 128,8

barwniki 103,3

garbniki syntetyczne 110,1

tworzywa sztuczne 167,2

przędza ze sztucznego jedwabiu 108,3

Przemysł gumowy

wyroby gumowe ogółem 134,4

w tym: opony do samochodów ciężarowych 255,7

Przemysł farmaceutyczny

wyroby farmaceutyczne ogółem 146,8

sulfamidy ogółem 101,8

penicylina 294,1

witaminy 109,7

Przemysł materiałów budowlanych

cement 121,5

wapno palone 124,7

cegła pełna dziurawka 145,7

Przemysł szklarski

szkło ogółem 112,9

w tym: okienne 120,0

Przemysł porcelanowo-fajansowy

porcelana stołowa 123,7

porcelit stołowy 136,0

Przemysł drzewny i obróbka drewna

meble w sztukach 111,1

meble w kompletach 191,0

zapałki 103,5

Przemysł celulozowo-papierniczy

celuloza ogółem 115,2

papier ogółem 103,5

Przemysł włókienniczy (łącznie z dziewiarskim i odzieżowym)

tkaniny bawełniane 105,8

tkaniny wełniane 104,9

tkaniny jedwabne 100,6

tkaniny pakulane 107,5

okrycia męskie 138,5

ubiory męskie 123,3

okrycia damskie 137,6

odzież dziecięca do lat 5 474,5

bielizna dziana 133,5

pończochy damskie 132,1

w tym: steelonowe 307,9

skarpety męskie 117,9

Przemysł skórzano-obuwiany

obuwie ogółem 111,1

w tym: skórzane 113,1

gumowe 107,7

Przemysł spożywczy

pieczywo 106,8

cukier 129,4

masło 113,6

sery tłuste i półtłuste 119,3

konserwy rybne 115,6

margaryna 108,0

ceres 107,1

piwo 107,7

ocet spirytusowy 6% 122,9

wino 134,5

marmelada i powidła 116,7

dżemy 152,4

makaron 121,5

cukierki 116,0

galanteria czekoladowa 119,4

papierosy 104,9

Przemysł solny

sól ogółem 104,6

w tym: warzona 133,6

Rybołówstwo morskie

połowy ogółem 167,8

w tym: połowy rybołówstwa uspołecznionego 203,2

7.
W dziedzinie rozwoju techniki w przemyśle należy zapewnić w szczególności:

- udoskonalenie technologii wytwarzania w oparciu o doświadczenia radzieckie,

- rozpowszechnienie przodujących osiągnięć ruchu współzawodnictwa i racjonalizatorstwa,

- poważne rozszerzenie mechanizacji robót ciężkich i pracochłonnych,

- ścisłe przestrzeganie dyscypliny technologicznej,

- zwiększenie wykorzystania maszyn i urządzeń,

- usprawnienie kontroli i podniesienie jakości produkcji,

- planowe wykorzystanie prac naukowo-badawczych w dziedzinie postępu technicznego.

8.
Należy w szczególności przejść na produkcję seryjną następujących wyrobów:

- samochody osobowe "Warszawa" i ciężarowe "Lublin",

- prasy mimośrodowe PMS 25,

- tokarki TR 400,

- snopowiązałki konne,

- sadzarki do ziemniaków,

- zgrzeblarki CZ 63,

- włókniarki do produkcji ciągłej jedwabiu W3,

- silniki asynchroniczne A i Ao,

- wrębiarki zabierkowe ŁE 50 Z,

- napędy do przenośników PZL,

- łożyska kulkowe o rozszerzonym asortymencie.

9.
W wyniku postępu technicznego należy zapewnić osiągnięcie następujących ważniejszych wskaźników techniczno-ekonomicznych:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

Ministerstwo Górnictwa

postęp robót na ścianach 108,9

udział wydobycia ze ścian 106,5

stopień mechanizacji ładowania 218,2

Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego

stopień wykorzystania czasu kalendarzowego wielkich pieców 106,4

stopień wykorzystania czasu kalendarzowego pieców martenowskich 104,0

stopień wykorzystania czasu kalendarzowego w elektrostalowniach 102,3

stopień wykorzystania czasu kalendarzowego zespołów walcowniczych 100,8

straty w sieci (CZP Energetyki) 98,5

produkcja globalna na 1 obrabiarkę produkcyjną:

CZP Budowy Maszyn Ciężkich 113,0

CZP Taboru Kolejowego 113,0

Ministerstwo Przemysłu Chemicznego

zużycie soli na tonę sody kalcynowanej 98,8

zużycie amoniaku 100% na tonę sody kalcynowanej 82,6

zużycie energii elektrycznej na 1 tonę karbidu 96,0

Ministerstwo Przemysłu Lekkiego

przędza cienkoprzędna

wydajność na 1000 wrzec./godz. brutto 100,8

przędza średnioprzędna

wydajność na 1000 wrzec./godz. brutto 102,8

przędzalnie czesankowe

wydajność na 1000 wrzec./godz. brutto 103,3

przędzalnie zgrzebne

wydajność na 1000 wrzec./godz. brutto 102,9

uzysk wapna z m3 pieca szybowego 110,3

zużycie paliwa na 1 tonę wapna na piecach kręgowych 98,7

zużycie paliwa na 1 tonę na piecach szybowych 95,5

wydobycie masy z 1 m2 lustra szkła wanien w szkle okiennym 117,3

II. 

Rolnictwo i leśnictwo.

10.
Należy dążyć do osiągnięcia wartości produkcji globalnej całego rolnictwa w wysokości 11.708,7 mil. zł w cenach niezmiennych, tj. o 8,1% więcej niż w r. 1951, w tym wartości produkcji roślinnej w wysokości 6.872,4 mil. zł w cenach niezmiennych, tj. o 10,2% więcej niż w r. 1951, a wartości produkcji zwierzęcej w wysokości 4.836,3 mil. zł w cenach niezmiennych, tj. o 5,2% więcej niż w r. 1951. W globalnej wartości produkcji całego rolnictwa wartość produkcji gospodarki socjalistycznej powinna osiągnąć 15,9% całości, a wartość produkcji PGR - 10,4%.
11.
Należy dołączyć do osiągnięcia wartości produkcji towarowej całego rolnictwa w wysokości 18.712,6 mil. zł według państwowych cen skupu, tj. o 8,1% więcej niż w r. 1951.
12.
Zobowiązuje się Ministerstwo Państwowych Gospodarstw Rolnych do osiągnięcia wartości produkcji globalnej w państwowych gospodarstwach rolnych w wysokości 1.222,8 mil. zł w cenach niezmiennych, tj. o 39,4% więcej w porównaniu z r. 1951, w tym wartości produkcji roślinnej - 905,7 mil. zł, tj. o 32,8% więcej w porównaniu z r. 1951, a wartości produkcji zwierzęcej - 317,1 mil. zł, tj. o 62,2% w porównaniu z r. 1951.

Zobowiązuje się Ministerstwo Państwowych Gospodarstw Rolnych do osiągnięcia wartości produkcji towarowej w państwowych gospodarstwach rolnych w wysokości 2.830,8 mil. zł według państwowych cen skupu, tj. o 64,3% więcej w porównaniu z r. 1951.

13.
Wartość produkcji globalnej spółdzielni produkcyjnych, które opracowały plan na rok 1952, powinna osiągnąć wysokość 361,8 mil. zł w cenach niezmiennych, tj. 131,2% w porównaniu z r. 1951, w tym produkcji roślinnej - 237,8 mil. zł, tj. 130,0% w porównaniu z r. 1951, a produkcji zwierzęcej 124,0 mil. zł, tj. 133,5% w porównaniu z r. 1951. Jednocześnie powinien nastąpić znaczny wzrost wartości produkcji rolnej, roślinnej i zwierzęcej we wszystkich istniejących spółdzielniach, które nie opracowały jeszcze planu na r. 1952, jak i tych, które powstaną w r. 1952.
14.
W zakresie prac wodno-melioracyjnych należy objąć konserwacją urządzenia istniejące na obszarze 1.972 tys. ha, co stanowi wzrost o 20,2%, oraz odbudować istniejące na obszarze 11.050 ha, co stanowi wzrost o 72,1% w porównaniu z r. 1951.
15.
Zaopatrzenie całego rolnictwa w nawozy sztuczne w roku kalendarzowym, wyrażone w czystym składniku, powinno wynieść 427.400 ton, tj. wzrosnąć o 9,6%.
16.
Należy zapewnić dalszą mechanizację rolnictwa, w szczególności dostarczyć zwiększonych ilości pługów ciągnikowych, bron talerzowych, siewników do zbóż, żniwiarek, kosiarek, kopaczek do ziemniaków, młocarni czyszczących oraz snopowiązałek.

Należy dostarczyć rolnictwu 7,230 szt. traktorów, z tego 4,200 szt. z produkcji krajowej, a w przeliczeniu na jednostki o mocy 15 KM - 8.846 szt., z tego 5.640 szt. z produkcji krajowej. Ogółem stan parku traktorowego na koniec roku w całym rolnictwie powinien wynieść 38.637 szt., a w przeliczeniu na jednostki o mocy 15 KM - 40.615 szt., tj., wzrosnąć o 24,8% w porównaniu z r. 1951.

17.
Prace traktorów w przeliczeniu na orkę średnią powinny wynieść w całym rolnictwie 12.335 tys. ha, tj. wzrosnąć o 45,6%, a w gospodarstwach państwowych - 8.495,9 tys. ha, tj. wzrosnąć o 32,8% w porównaniu z r. 1951.
18.
Liczba państwowych ośrodków maszynowych wzrośnie do 335 ośrodków, tj. o 28,8%, a przeciętny stan traktorów w przeliczeniu na traktory o mocy 15 KM powinien wzrosnąć do około 11,3 tys. szt., tj. o 58,4%.
19.
Ilość prac, wykonanych przez traktory państwowych ośrodków maszynowych, w przeliczeniu na orkę średnią wyniesie 3.696,2 tys. ha, tj. wzrośnie o 90,7%.
20.
Ilość zelektryfikowanych gospodarstw państwowych wyniesie 2.740, tj. wzrośnie o 11,1%, ilość zelektryfikowanych ośrodków gospodarczych spółdzielni produkcyjnych powinna wynieść 1.899, tj. wzrosnąć o 26,6%, a ogólna ilość gromad, objętych elektryfikacją, powinna wynieść 13.183, tj. wzrosnąć o 2,4%.
21.
Ilość lecznic weterynaryjnych powinna wzrosnąć do 223, tj. o 9,3%, ilość przychodni weterynaryjnych - do 180, tj. o 9,8%, a ilość punktów weterynaryjnych - do 485, tj. o 12,8%. Jednocześnie należy dążyć do dalszego rozwoju akcji szczepień ochronnych, w tym szczepienia ochronne trzody przeciw różycy świń powinny objąć 5.500 tys. szt., tj. wzrosnąć o 5,8% w porównaniu z r. 1951.
22.
Zbiory w państwowych gospodarstwach rolnych powinny osiągnąć następujące rozmiary:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

4 zboża razem 122,1

w tym: pszenica 125,1

ziemniaki 153,4

buraki cukrowe 186,4

oleiste 151,3

23.
Stan pogłowia w państwowych gospodarstwach rolnych na połowę r. 1952 powinien osiągnąć następujące rozmiary:

konie 107,4

bydło 128,7

w tym: krowy 133,9

trzoda chlewna 181,5

owce 151,9

24.
Należy osiągnąć w państwowych gospodarstwach rolnych następujące rozmiary produkcji zwierzęcej:

żywiec wołowy 87,9

żywiec cielęcy 161,1

żywiec wieprzowy 183,6

żywiec barani 266,7

mleko 151,1

jaja 311,3

wełna 143,3

ryby słodkowodne 131,1

25.
Zobowiązuje się Ministerstwo Leśnictwa do osiągnięcia wartości globalnej produkcji leśnictwa w wysokości 378,0 mil. zł w cenach niezmiennych, tj. o 16,9% więcej niż w r. 1951, w tym wartości użytków głównych - 340,8 mil. zł. tj. o 16,2% więcej niż w r. 1951, a użytków ubocznych - 30,8 mil. zł, tj. o 25,2% więcej niż w r. 1951.
26.
Ogólna ilość pozyskanego drewna wyniesie 17.356,8 tys. m3, z tego drewna iglastego ogółem - 15.848,4 tys. m3, a drewna liściastego - 1.508,4 tys. m3.
27.
Ogólna ilość drewna, wywiezionego z lasu, osiągnie 13.251,4 tys. m3, z tego co najmniej 4.120,0 tys. m3 powinno być wywiezione własnymi środkami mechanicznymi Ministerstwa Leśnictwa.
28.
Zalesieniami bieżącymi należy objąć powierzchnię 118,6 tys. ha, zalesieniami inwestycyjnymi - 53,5 tys. ha, w tym nieużytków - 18,9 tys. ha, a lichych gruntów ornych - 6,2 tys. ha.

III. 

Komunikacja i łączność.

29.
Przewozy towarowe wszystkimi środkami transportu powinny wzrosnąć o 16% w porównaniu z r. 1951.

W poszczególnych gałęziach transportu wzrost ten powinien osiągnąć następujące rozmiary:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

koleje normalnotorowe 113,1

koleje wąskotorowe 117,9

państwowa komunikacja samochodowa 135,8

żegluga śródlądowa 147,8

żegluga morska 124,6

30.
Zobowiązuje się Ministerstwo Kolei do osiągnięcia wzrostu średniodobowego załadunku wagonów towarowych na kolejach normalnotorowych o 9,4% w porównaniu z 1951 r.
31.
Należy przedsięwziąć środki, aby przewozy pasażerów we wszystkich gałęziach transportu wzrosły o 12,4% w porównaniu z r. 1951.

W poszczególnych gałęziach transportu należy osiągnąć następujący wzrost przewozów pasażerów:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

koleje normalnotorowe 112,2

koleje wąskotorowe 113,3

państwowa komunikacja samochodowa 113,4

32.
Należy zapewnić dalszą poprawę wskaźników techniczno-ekonomicznych w porównaniu z r. 1951, a w szczególności: zmniejszyć czas obrotu wagonu towarowego o 5,9% zwiększyć przeciętną szybkość handlową pociągów towarowych o 5,1%, zwiększyć przeciętny załadunek wagonu towarowego o 3,1%, zwiększyć średni przebieg na dobę parowozu w pociągach towarowych o 5,6% oraz zmniejszyć zużycie węgla na 1000 brutto tono/km o 4,2%.
33.
W celu usprawnienia przewozów państwowej komunikacji samochodowej należy zwiększyć współczynnik gotowości technicznej w przewozach ładunków o 7,1% w porównaniu z r. 1951, zwiększyć współczynnik wykorzystania taboru w przewozach o 4%, zwiększyć szybkość eksploatacyjną w przewozach ładunków o 4,5%, w przewozach pasażerów - o 1,9%.
34.
W zakresie łączności ogólna wartość usług w cenach niezmiennych wzrośnie o 13,5%, a w cenach bieżących - o 12,3% w porównaniu z r. 1951.
35.
Dla dalszego rozszerzenia usług telekomunikacji należy powiększyć ilość aparatów telefonicznych, przypadających na 100 mieszkańców - o 18,4% w porównaniu z r. 1951.

Udział w stelefonizowanych gromad w ogólnej ilości gromad powinien wzrosnąć do 31,7% wobec 30,3% w r. 1951.

IV. 

Inwestycje i budownictwo.

36.
Ustala się wzrost nakładów finansowych na inwestycje limitowe o 19% w porównaniu z r. 1951.
37.
W wyniku oszczędności w wykonawstwie inwestycyjnym zakres rzeczowy inwestycji wzrośnie o około 29%.
38.
Wartość kosztorysowa obiektów inwestycyjnych oddanych do użytku w r. 1952 powinna stanowić co najmniej 96% ogólnej wartości nakładów tego roku.
39.
W r. 1952 oddanych zostanie do użytku szereg obiektów inwestycyjnych, a między innymi:

- w energetyce nowe turbozespoły w elektrowniach Miechowice, Jaworzno I, Dychów, Poznań i Zabrze,

- w przemyśle hutniczym - w hucie Częstochowa - stalownia martenowska II oraz walcownia rur ciągnionych, w Nowej Hucie szereg obiektów produkcyjnych, takich jak odlewnie staliwa, odlewnia żeliwa i metali nieżelaznych, kuźnia, warsztat napraw mechanicznych, montażowych, elektrycznych, budowlanych itd.

- w przemyśle motoryzacyjnym w fabryce samochodów osobowych w Żeraniu - hala nadwoziowa i hala mechaniczna, dalsze obiekty w fabryce samochodów ciężarowych w Lublinie oraz rozbudowa Zakładów Starachowickich,

- w przemyśle chemicznym - w zakładach chemicznych Oświęcim - fabryka fenolu syntetycznego, dalsze obiekty w fabryce półkoksu, fabryka kwasu octowego oraz fabryka metanolu,

- w przemyśle maszyn rolniczych - fabryka maszyn żniwnych Poznań - Starołęka,

- w przemyśle materiałów wiążących i budowlanych - cementownia Wierzbica, cegielnia Zielonka, wytwórnia betonów wibrowych w fabryce elementów prefabrykowanych w Czyżynach, wytwórnia siporexu Nr 1 w Żeraniu, wytwórnia ytongu,

- w przemyśle chłodniczym - chłodnie składowe w Olsztynie, Dwikozach, Ciechanowie i Kielcach,

- w komunikacji - 836 km dróg kołowych, 225 km nowych linii kolejowych, 127 km 2-gich torów, 227 km odbudowanych i przebudowanych linii kolejowych, 431 km mijanek i bocznic kolejowych, elektryfikacja linii kolejowych Warszawa - Błonie, Warszawa - Tłuszcz (wraz z łącznicą Zielonka - Rembertów) i Żyrardów - Skierniewice;

- w gospodarce komunalnej - hotel w odbudowanym gmachu 16-piętrowym na placu Wareckim w Warszawie, zakłady wodociągowe dla Bielska-Białej, most im. Marchlewskiego w Poznaniu oraz linia tramwajowa do Nowej Huty (2 tory).

W gospodarce mieszkaniowej oddanych zostanie do użytku ponad 118 tysięcy izb mieszkalnych.

40.
Ustala się następujące zadania oszczędnościowe w zakresie działalności inwestycyjnej:
a)
oszczędność na etapie projektowania 5,0%

w tym dla budownictwa mieszkaniowego 3,0%

b)
oszczędność na etapie wykonawstwa dla robót, wykonywanych systemem zleconym

7,1%

dla robót wykonywanych systemem gospodarczym 5,5%

41.
Ustala się wzrost wartości uspołecznionej produkcji budowlano-montażowej o ok. 22% w porównaniu z rokiem 1951.

Ustala się wzrost wartości produkcji pomocniczej uspołecznionych przedsiębiorstw budowlano-montażowych o 32% w porównaniu z rokiem 1951.

Stosunek ilości robót, wykonywanych mechanicznie, do ogólnej ilości robót wzrośnie w zakresie robót ziemnych z 38% w r. 1951 do 42% w r. 1952, w zakresie przygotowania zapraw - z 55% do 60%, w zakresie przygotowania betonów - z 90% do 95%.

Ustala się wzrost wartości produkcji państwowych biur projektów, wyrażonej w kosztach projektowanych obiektów o 20% w porównaniu z rokiem 1951. Udział projektów typowych wyniesie 8% produkcji biur projektów, wyrażonej w koszcie dokumentacji.

V. 

Obrót towarowy.

42.
Szacunkowa wartość całej masy towarowej rynkowej, przeznaczonej na sprzedaż dla celów konsumpcji indywidualnej (łącznie z żywieniem zbiorowym), powinna wzrosnąć o 9,0% w porównaniu z rokiem 1951.
43.
Z ogólnej wielkości masy towarowej rynkowej łącznie z żywieniem zbiorowym, rozprowadzanej przez gospodarkę socjalistyczną, sprzedaż rynkowa handlu socjalistycznego wzrośnie o 9,2% w porównaniu z r. 1951, w tym sprzedaż handlu detalicznego wzrośnie o 9,2%, sprzedaż handlu hurtowego - o 11%.
44.
Obroty specjalistycznego handlu detalicznego, włączając obroty pozarynkowe, wzrosną o 10,4% w porównaniu z r. 1951.
45.
Sieć socjalistycznego handlu detalicznego wzrośnie o 2.228 placówek.

W szczególności sieć ważniejszych organizacji sprzedaży wyniesie:

ZSS 19.584 placówek

CRS "Samopomoc Chłopska" 30.563 placówek

MHD 9.261 placówek

46.
Zaopatrzenie rynku w podstawowe artykuły przez aparat uspołeczniony wyniesie w porównaniu z r. 1951:

w %%

pieczywo pszenne 101,4

pieczywo żytnie 104,8

mięso ogółem z przetworami 105,8

ryby morskie i słodkowodne łącznie z przetworami 172,5

masło 109,6

tłuszcze roślinne 115.3

jaja 141,5

cukierki 112,8

marmelada 113,7

makaron 123,2

wódka ogółem (w przeliczeniu na 100%) 103,2

wino i miody pitne krajowe 135.5

piwo 103,5

papierosy 104,7

tkaniny bawełniane 106,3

w tym: na konfekcję 115,2

tkaniny wełniane 111,1

w tym: na konfekcję 128,6

tkaniny jedwabne 112,6

w tym: na konfekcję 145,1

skarpety męskie 120,5

obuwie skórzane 115,0

naczynia kuchenne emaliowane 101,3

odbiorniki radiowe 163,7

żarówki 106,1

rowery ogółem 159,6

w tym: męskie 171,1

węgiel 102,3

47.
Obroty zakładów żywienia zbiorowego wzrosną o 30% w porównaniu z 1951 r.
48.
Sieć zakładów żywienia zbiorowego wzrośnie o 16% w porównaniu z r. 1951 i osiągnie 7.140 zakładów.
49.
Ilość punktów skupu poszczególnych produktów rolnych wyniesie w zakresie:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

zboża 3.054 punkty 104,2

ziemniaków 2.981 punkty 103,0

pasz 672 punkty 111,0

mleka 30.000 punkty 121,0

drobiu 2.977 punkty 106,7

jaj 21.400 punkty 104,0

owoców i warzyw 1.195 punkty 104,0

50.
Sieć aparatu skupu wzrośnie o 11% w porównaniu z r. 1951.
51.
Ustala się następujące zadania w zakresie skupu odpadków użytkowych:

w %%

w porównaniu

z r. 1951

makulatura 142

kości 113

tłuczka 111

szmaty 138

złom stalowy 103

złom żeliwny 133

VI. 

Urządzenia socjalne i kulturalne.

52.
Liczba miejsc w przedszkolach wzrośnie o 18,9 tys. tj. o 5,2% w porównaniu z r. 1951.
53.
Liczba szkół podstawowych 7-mio klasowych wzrośnie - kosztem likwidacji szkół niepełnych - o 5,9% w porównaniu z r. 1951 i osiągnie 12.540 szkół. Liczba absolwentów z VII klasy wyniesie 379 tys., tj. o 11,4% więcej niż w r. 1951.
54.
Liczba uczniów w I klasie w szkołach zawodowych I stopnia wzrośnie o 15,2 tys., tj. o 14% w porównaniu z r. 1951 i osiągnie 124 tys. Liczba absolwentów tych szkół wyniesie 162,4 tys., tj. o 102,1% więcej niż w r. 1951.
55.
Liczba uczniów w I klasie w szkołach zawodowych II stopnia wyniesie 106,6 tys., tj. 93,9% w porównaniu z r. 1951, a liczba absolwentów - 72,5 tys., tj. 178,5% w porównaniu z r. 1951.
56.
Należy zwrócić szczególną uwagę na szkolenie robotników w zakładach pracy bez odrywania ich od produkcji i w związku z tym rozszerzyć znacznie szkolenie wewnątrzzakładowe wszystkich typów, tj. szkolenie indywidualne, brygadowe, szkoły przodownictwa pracy oraz kursy podwyższania kwalifikacji. Łączna liczba robotników objętych szkoleniem we wszystkich typach szkolenia wewnątrzzakładowego osiągnie około 344 tys.
57.
Ogólna liczba studentów wyniesie 110,2 tys., tj. 95,4% w porównaniu z r. 1951, w tym w grupie technicznej 47,8 tys. studentów, tj. o 4,3% więcej niż w r. 1951. Należy zapewnić wzrost liczby absolwentów szkół wyższych o 10,1 tys., tj. o 48,1% w porównaniu z r. 1951.
58.
Liczba stałych punktów bibliotecznych wzrośnie o 1,9 tys., tj. o 9,3% w porównaniu z r. 1951, i osiągnie 22,9 tys.
59.
Liczba wydawanych książek i broszur wyniesie 5.192, tj. 90,1% w porównaniu z r. 1951.

Globalny roczny nakład gazet osiągnie 1.654 mil. egz., tj. o 2,3% więcej niż w r. 1951, a globalny roczny nakład czasopism - 416 mil. egz., tj. o 3,9% więcej niż w r. 1951.

60.
Udział zradiofonizowanych gromad wiejskich w ogólnej liczbie gromad powinien osiągnąć 23,6%.
61.
Liczba kin miejskich wzrośnie o 9 i osiągnie 723 kina, a liczba kin wiejskich - o 130 i osiągnie 1.110.
62.
Liczba łóżek szpitalnych wzrośnie o 9 tys., tj. o 8,3% w porównaniu z r. 1951, i osiągnie 119,2 tys. Liczba łóżek w szpitalach i izbach porodowych (bez łóżek w szpitalach psychiatrycznych) na 10 tys. mieszkańców powinna wynieść 42,5 co stanowi wzrost o 6,8% w porównaniu z r. 1951.
63.
Liczba łóżek w sanatoriach przeciwgruźliczych wzrośnie o 1,9 tys., tj. o 10,7% w porównaniu z r. 1951, i osiągnie 19,6 tys.
64.
W dziedzinie pomocy otwartej liczba przychodni miejskich przyszpitalnych i ambulatoriów zakładowych ogółem wzrośnie do 4.400, tj. o 17,5% w porównaniu z r. 1951.

Należy zapewnić wzrost liczby ośrodków zdrowia na wsi do 1.026, tj. o 8% w porównaniu z r. 1951.

65.
Liczba miejsc w żłobkach stałych wzrośnie o 10,2 tys., tj. o 35,1% w porównaniu z r. 1951 i osiągnie 39,3 tys.

VII. 

Gospodarka komunalna i mieszkaniowa.

66.
W 1952 roku należy oddać do użytku 118,6 tys. izb, tj. o około 20% więcej niż w r. 1951, w tym z budownictwa ZOR - 100 tys. izb, tj. o 41% więcej niż w r. 1951.
67.
Należy objąć kapitalnymi remontami ze środków Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej do 600 tys. izb.
68.
Długość sieci wodociągowej wzrośnie o 1% w porównaniu z r. 1951. Ilość wody, dostarczonej odbiorcom, osiągnie wzrost o 11% w porównaniu z r. 1951.
69.
Liczba eksploatowanego taboru tramwajowego wzrośnie o 8%, trolleybusowego - o 17%, a autobusowego - o 13% w porównaniu z r. 1951.

VIII. 

Zatrudnienie, wydajność pracy i płace.

70.
Zatrudnienie w sektorze socjalistycznym według stanu średniorocznego wzrośnie o 8% w porównaniu z r. 1951.
71.
Zatrudnienie w sektorze socjalistycznym poza rolnictwem wzrośnie według stanu średniorocznego o 7,4%, w tym w przemyśle - o 7,7%, budownictwie - o 7,8%, komunikacji i łączności - o 6,4%.
72.
Liczba kobiet, zatrudnionych w gospodarce socjalistycznej poza rolnictwem, powinna wzrosnąć o 7,7% i osiągnąć 32,5% ogółu zatrudnionych wobec 30,3% w r. 1951.
73.
Należy zapewnić wzrost wydajności pracy we wszystkich działach gospodarki narodowej w skali, przewyższającej zadania, postawione przez plan 6-letni.
74.
Ustala się wzrost wydajności pracy w przemysłach wielkim i średnim na 1 pracownika grupy przemysłowej w cenach niezmiennych o 14,6%, na 1 robotnika - o 13,3% w porównaniu z r. 1951.
75.
Ustala się następujący wzrost wydajności pracy w cenach niezmiennych w przemysłach wielkim i średnim, podległych poszczególnym ministerstwom:
w %% w porównaniu z r. 1951
na pracownika grupy przemysłowej na robotnika
Ministerstwo Górnictwa 14,7 13,4
Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego 17,4 12,9
Ministerstwo Przemysłu Chemicznego 18,6 17,3
Ministerstwo Przemysłu Lekkiego 10,3 10,5
Ministerstwo Przemysłu Rolnego i Spożywczego 8,8 9,1
Ministerstwo Handlu Wewnętrznego 11,3 12,3
76.
Ustala się wzrost wydajności pracy w cenach niezmiennych w przemyśle drobnym na 1 pracownika grupy przemysłowej o 10,4%, a na 1 robotnika - o 8,0%, w tym wzrost wydajności pracy w przemyśle podległym Ministerstwu Przemysłu Drobnego i Rzemiosła na 1 pracownika grupy przemysłowej o 20,6%, a na robotnika - o 16,2% w porównaniu z r. 1951.
77.
Ustala się wzrost wydajności pracy w PGR na 1 pracownika grupy wytwórczej w cenach bieżących o 31,7% w porównaniu z r. 1951.
78.
Ustala się wzrost wydajności pracy w leśnictwie na 1 pracownika grupy eksploatacyjnej o 10,6% w porównaniu z r. 1951.
79.
Ustala się wzrost wydajności pracy w PKP na 1 pracownika grupy eksploatacyjnej o 8,3% w porównaniu z r. 1951.
80.
Ustala się wzrost wydajności pracy w budownictwie na 1 pracownika ogółem o 14,0%, na 1 robotnika ogółem - o 14,4%, a na 1 robotnika w produkcji podstawowej - o 18,1%.
81.
Ustala się wzrost wartości obrotu w cenach bieżących na 1 zatrudnionego w detalu o 9,8% w porównaniu z r. 1951.
82.
Fundusz płac w sektorze socjalistycznym wzrośnie o 9,5% w porównaniu z r. 1951.

IX.

Koszty własne.

83.
Ustala się następujące zadania obniżki kosztów własnych:

w przemyśle socjalistycznym 5,5%

w tym: w przemysłach wielkim i średnim 4,3%

w przemyśle drobnym 10,1%

w rolnictwie (PGR) 8,4%

w leśnictwie (lasy państwowe) 9,4%

w komunikacji i łączności 4,6%

w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych 7,4%

84.
Ustala się następujące zadania obniżki kosztów własnych porównywalnej produkcji towarowej przemysłów wielkiego i średniego w przedsiębiorstwach podległych:

Ministerstwu Górnictwa 3,7%

Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego 5,9%

Ministerstwu Przemysłu Chemicznego 7,3%

Ministerstwu Przemysłu Lekkiego 4,8%

Ministerstwu Przemysłu Rolnego i Spożywczego 1,9%

Ministerstwu Handlu Wewnętrznego 1,9%

Ministerstwu Rolnictwa (TOR) 12,3%

Ministerstwu Leśnictwa 2,6%

Ministerstwu Kolei 7,7%

Ministerstwu Transportu Drogowego i Lotniczego 7,5%

Ministerstwu Żeglugi 7,3%

Ministerstwu Budownictwa Przemysłowego 10,8%

Ministerstwu Budownictwa Miast i Osiedli 7,0%

Ministerstwu Zdrowia 2,9%

85.
Ustala się następujące zadania obniżki kosztów własnych w drobnym przemyśle uspołecznionym:

- w przedsiębiorstwach, podległych Ministerstwu Przemysłu Drobnego i Rzemiosła 13,3%

w tym:

w przedsiębiorstwach państwowych 13,0%

w przedsiębiorstwach spółdzielczych 13,5%

- w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Handlu Wewnętrznego 2,4%

86.
Ustala się obniżkę kosztów własnych w jednostkach, podległych Ministerstwu Państwowych Gospodarstw Rolnych w wysokości 8,4%

w stosunku do 1.000 zł wartości produkcji globalnej.

87.
Ustala się obniżkę kosztów własnych w Centralnym Zarządzie Lasów Państwowych w wysokości 9,4%
88.
Ustala się następujące zadania obniżki kosztów własnych w zakresie komunikacji i łączności:

- w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Kolei 4,3%

- w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Transportu Drogowego i Lotniczego 4,8%

- w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Żeglugi 13,0%

- w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Poczt i Telegrafów 2,6%

89.
Należy znacznie obniżyć koszty własne obrotu towarowego w szczególności przez zlikwidowanie przerostów w zatrudnieniu oraz zaostrzenie walki z nieuzasadnionymi stratami.

Ustala się następujące zadania obniżki kosztów własnych przedsiębiorstw handlowych:

- w detalu 8,4%

w tym:

w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Handlu Wewnętrznego 8,7%

- w hurcie 10,9%

w tym:

w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Handlu Wewnętrznego 12,6%

- w zbycie (biura zbytu i składnice) 11,1%

w tym:

w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Handlu Wewnętrznego 12,4%

- w żywieniu zbiorowym 11,0%

w tym:

w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Handlu Wewnętrznego 10,2%

w przedsiębiorstwach podległych Ministerstwu Kolei 14,6%

- w skupie 8,1%

X. 

Dochód narodowy.

90.
Dochód narodowy wzrośnie w cenach porównywalnych o 17% w stosunku do r. 1951, a z ogólnej sumy dochodu narodowego przypadnie na dochód narodowy wytworzony w przemyśle 52,7%. Udział gospodarki socjalistycznej w tworzeniu dochodu narodowego wyniesie 73,0% wobec 72,2% w r. 1951.

XI. 

Przepisy końcowe.

91.
Wykonanie ustawy porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i właściwym ministrom.
92.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1952 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1952.20.128

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Narodowy Plan Gospodarczy na rok 1952.
Data aktu: 28/03/1952
Data ogłoszenia: 29/04/1952
Data wejścia w życie: 29/04/1952, 01/01/1952