Organizacja i zakres działania organów kontroli i rewizji finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1951 r.
w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 i art. 4 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o przekształceniu urzędu Ministra Skarbu w urząd Ministra Finansów (Dz. U. R. P. Nr 10, poz. 101) oraz art. 23 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) zarządza się za zgodą Rady Państwa, co następuje:
§  1.
1.
Minister Finansów wykonuje swoje funkcje w zakresie kontroli i rewizji finansowej przez:
1)
Departament Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów,
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne:
a)
przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi),
b)
przy prezydiach powiatowych rad narodowych oraz prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty.
2.
Organizację Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego określa statut organizacyjny Ministerstwa Finansów.
3.
Na czele inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (m. st. Warszawy i m. Łodzi) stoi wojewódzki inspektor kontroli finansowej.
4.
Na czele inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przy prezydium powiatowej rady narodowej oraz prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat stoi powiatowy (miejski) inspektor kontroli finansowej.
§  2.
1.
Inspektorów kontroli finansowej mianuje i zwalnia Minister Finansów.
2.
Prezydium właściwej rady narodowej jest uprawnione do występowania z umotywowanymi wnioskami o odwołanie lub zwolnienie inspektorów kontroli finansowej.
§  3.
1.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne kierują się w swej działalności zarządzeniami i instrukcjami Ministra Finansów oraz wskazaniami i poleceniami prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Prezydium właściwej rady narodowej nadzoruje działalność inspektoratu kontrolno-rewizyjnego, zatwierdza jego plany pracy, rozpatruje jego sprawozdania oraz może mu zlecać przeprowadzanie pozaplanowych kontroli i rewizji w określonych przez siebie jednostkach.
§  4.
Płace i wydatki rzeczowo-administracyjne organów kontrolno-rewizyjnych pokrywane są z budżetu centralnego.
§  5.
1.
Do zakresu działania organów kontrolno-rewizyjnych należy kontrola i rewizja finansowa wykonywania budżetów jednostek budżetowych i przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej oraz kontrola całokształtu działalności jednostek organizacyjnych, podległych Ministrowi Finansów.
2.
W szczególności organa kontrolno-rewizyjne dokonują kontroli:
1)
gospodarki finansowej urzędów, zakładów i instytucji budżetowych pod względem wykonywania budżetów, przestrzegania dyscypliny rachunkowo-budżetowej, prawidłowego i zgodnego z budżetem pobierania i zużywania środków budżetowych, należytego gromadzenia i wykorzystania pozabudżetowych środków specjalnych oraz przestrzegania etatów, stawek i funduszu płac,
2)
gospodarki finansowej przedsiębiorstw uspołecznionych pod względem przestrzegania dyscypliny finansowej, prawidłowego i terminowego wykonywania zobowiązań wobec budżetu, wykonywania planów finansowych oraz przestrzegania przepisów dotyczących etatów, stawek i funduszu płac oraz wydatków zarządu,
3)
kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
4)
działalności głównych i starszych księgowych pod względem wykonywania przez nich uprawnień i obowiązków w zakresie przestrzegania dyscypliny finansowej,
5)
całokształtu działalności i gospodarki jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Finansów.
§  6.
W celu wykonania zadań określonych w § 5 organa kontrolno-rewizyjne uprawnione są do przeprowadzania rewizji finansowych, sprawdzania stanu gotówki, papierów wartościowych, wartości materialnych, dokumentów płatniczych i kasowych, zapisów buchalteryjnych, bilansów, planów, zestawień, jak również wszelkich innych dokumentów dotyczących stanu gospodarki finansowej, żądania wyjaśnień, informacji i odpisów dokumentów.
§  7.
Organa kontrolno-rewizyjne współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli i jej miejscowymi delegaturami zgodnie z uchwałami Rady Państwa i Rządu, wydanymi na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 9 marca 1949 r. o kontroli państwowej (Dz. U. R. P. Nr 13, poz. 74).
§  8.
Organa kontrolno-rewizyjne mają prawo wglądu do materiałów, pochodzących z kontroli dokonanych przez organa kontroli wewnętrznej (resortowej), jak również z kontroli dokonanych przez wydziały i referaty inspekcji prezydiów rad narodowych, oraz mają obowiązek wykorzystywania tych materiałów przy przeprowadzaniu kontroli i rewizji finansowej. Prawo wglądu do materiałów poufnych i tajnych uzależnione jest od zgody przewodniczącego prezydium rady narodowej.
§  9.
1.
O wynikach kontroli i stwierdzonych uchybieniach organa kontrolno-rewizyjne zawiadamiają właściwe organa finansowe oraz władzę przełożoną jednostki kontrolowanej, a w stosunku do jednostek podporządkowanych radom narodowym - prezydium właściwej rady narodowej. O wynikach kontroli i stwierdzonych uchybieniach wydziałów (referatów) prezydiów rad narodowych organa kontrolno-rewizyjne zawiadamiają prezydium rady narodowej wyższego szczebla, a w stosunku do wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) Radę Państwa.
2.
Jeżeli w toku wykonywania kontroli zajdzie potrzeba wydania doraźnych zarządzeń celem usunięcia stwierdzonych uchybień w zakresie gospodarki finansowej, organ kontrolno-rewizyjny obowiązany jest wystąpić z wnioskiem o ich wydanie do kierownika jednostki kontrolowanej bądź też, jeżeli rodzaj sprawy tego wymaga, do władzy przełożonej jednostki kontrolowanej. W stosunku do jednostek podporządkowanych radom narodowym organ kontrolno-rewizyjny występuje z wnioskiem o wydanie zarządzeń do prezydium właściwej rady narodowej.
3.
Jednostka kontrolowana lub jej władza przełożona obowiązane są zawiadomić organ kontrolno-rewizyjny o wydanych zarządzeniach mających na celu usunięcie stwierdzonych uchybień. Jeżeli jednostka kontrolowana podporządkowana jest radzie narodowej, zawiadomienie należy skierować również do prezydium właściwej rady narodowej.
§  10.
1.
W przypadku jaskrawego naruszenia dyscypliny finansowej Departament Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów lub prezydium właściwej rady narodowej zawiadamia o tym Najwyższą Izbę Kontroli.
2.
W przypadku stwierdzenia przestępstwa organ kontrolno-rewizyjny powiadomi o nim Najwyższą Izbę Kontroli oraz władzę przełożoną nad jednostką kontrolowaną - niezależnie od zawiadomienia władz powołanych do ścigania przestępstw.
§  11.
1.
Departament Kontrolno-Rewizyjny przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową ministerstw, urzędów, zakładów, instytucji i przedsiębiorstw objętych budżetem centralnym,
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
3)
kontrolę wewnętrzną jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Finansów oraz wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Zarząd Centralny Ministerstwa Finansów podlega wyłącznie kontroli Najwyższej Izby Kontroli.
§  12.
1.
Inspektorat kontrolno-rewizyjny przy prezydium wojewódzkiej rady narodowej przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem tej rady,
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu województwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
3)
kontrolę wewnętrzną wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych oraz rad narodowych miast stanowiących powiaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do inspektoratów kontrolno-rewizyjnych przy prezydiach rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  13.
1.
Inspektorat kontrolno-rewizyjny przy prezydium powiatowej rady narodowej przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową:
a)
wydziałów i referatów prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
prezydiów gminnych rad narodowych i miast nie stanowiących powiatów, jak również referatów tych prezydiów,
c)
urzędów, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem rad wymienionych pod a) i b),
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu powiatu przez organa Narodowego Banku Polskiego.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do inspektoratów kontrolno-rewizyjnych przy prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  14.
1.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą kontrolować jednostki objęte właściwością organów kontrolno-rewizyjnych niższego stopnia, zawiadamiając o tym prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą zlecać dokonanie kontroli i rewizji finansowej jednostek objętych ich zakresem działania (§§ 11 i 12) organom kontrolno-rewizyjnym niższego stopnia, z wyjątkiem władz naczelnych oraz urzędów, zakładów i instytucji centralnych.
§  15.
Minister Finansów w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli i za zgodą Prezesa Rady Ministrów określi w drodze instrukcji szczegółowo tryb i organizację pracy organów kontrolno-rewizyjnych w zakresie kontroli i rewizji finansowej jak również w zakresie kontroli wewnętrznej oraz ustali organa kontroli wewnętrznej w podległych sobie jednostkach organizacyjnych.
§  16.
Do zakresu działania organów kontrolno-rewizyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, nie należą sprawy kontroli i rewizji finansowej w jednostkach, urzędach, zakładach, instytucjach i przedsiębiorstwach, podległych Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
§  17.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów i wszystkim ministrom.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1951.8.61

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i zakres działania organów kontroli i rewizji finansowej.
Data aktu: 24/01/1951
Data ogłoszenia: 10/02/1951
Data wejścia w życie: 10/02/1951