Organizacja i zakres działania organów kontroli i rewizji finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 stycznia 1951 r.
w sprawie organizacji i zakresu działania organów kontroli i rewizji finansowej.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 3 i art. 4 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o przekształceniu urzędu Ministra Skarbu w urząd Ministra Finansów (Dz. U. R. P. Nr 10, poz. 101) oraz art. 23 ustawy z dnia 20 marca 1950 r. o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130) zarządza się za zgodą Rady Państwa, co następuje:
§  1.
1.
Minister Finansów wykonuje swoje funkcje w zakresie kontroli i rewizji finansowej przez:
1)
Departament Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów,
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne:
a)
przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi),
b)
przy prezydiach powiatowych rad narodowych oraz prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty.
2.
Organizację Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego określa statut organizacyjny Ministerstwa Finansów.
3.
Na czele inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (m. st. Warszawy i m. Łodzi) stoi wojewódzki inspektor kontroli finansowej.
4.
Na czele inspektoratu kontrolno-rewizyjnego przy prezydium powiatowej rady narodowej oraz prezydium rady narodowej miasta stanowiącego powiat stoi powiatowy (miejski) inspektor kontroli finansowej.
§  2.
1.
Inspektorów kontroli finansowej mianuje i zwalnia Minister Finansów.
2.
Prezydium właściwej rady narodowej jest uprawnione do występowania z umotywowanymi wnioskami o odwołanie lub zwolnienie inspektorów kontroli finansowej.
§  3.
1.
Inspektoraty kontrolno-rewizyjne kierują się w swej działalności zarządzeniami i instrukcjami Ministra Finansów oraz wskazaniami i poleceniami prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Prezydium właściwej rady narodowej nadzoruje działalność inspektoratu kontrolno-rewizyjnego, zatwierdza jego plany pracy, rozpatruje jego sprawozdania oraz może mu zlecać przeprowadzanie pozaplanowych kontroli i rewizji w określonych przez siebie jednostkach.
§  4.
Płace i wydatki rzeczowo-administracyjne organów kontrolno-rewizyjnych pokrywane są z budżetu centralnego.
§  5.
1.
Do zakresu działania organów kontrolno-rewizyjnych należy kontrola i rewizja finansowa wykonywania budżetów jednostek budżetowych i przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej oraz kontrola całokształtu działalności jednostek organizacyjnych, podległych Ministrowi Finansów.
2.
W szczególności organa kontrolno-rewizyjne dokonują kontroli:
1)
gospodarki finansowej urzędów, zakładów i instytucji budżetowych pod względem wykonywania budżetów, przestrzegania dyscypliny rachunkowo-budżetowej, prawidłowego i zgodnego z budżetem pobierania i zużywania środków budżetowych, należytego gromadzenia i wykorzystania pozabudżetowych środków specjalnych oraz przestrzegania etatów, stawek i funduszu płac,
2)
gospodarki finansowej przedsiębiorstw uspołecznionych pod względem przestrzegania dyscypliny finansowej, prawidłowego i terminowego wykonywania zobowiązań wobec budżetu, wykonywania planów finansowych oraz przestrzegania przepisów dotyczących etatów, stawek i funduszu płac oraz wydatków zarządu,
3)
kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
4)
działalności głównych i starszych księgowych pod względem wykonywania przez nich uprawnień i obowiązków w zakresie przestrzegania dyscypliny finansowej,
5)
całokształtu działalności i gospodarki jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Finansów.
§  6.
W celu wykonania zadań określonych w § 5 organa kontrolno-rewizyjne uprawnione są do przeprowadzania rewizji finansowych, sprawdzania stanu gotówki, papierów wartościowych, wartości materialnych, dokumentów płatniczych i kasowych, zapisów buchalteryjnych, bilansów, planów, zestawień, jak również wszelkich innych dokumentów dotyczących stanu gospodarki finansowej, żądania wyjaśnień, informacji i odpisów dokumentów.
§  7.
Organa kontrolno-rewizyjne współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli i jej miejscowymi delegaturami zgodnie z uchwałami Rady Państwa i Rządu, wydanymi na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 9 marca 1949 r. o kontroli państwowej (Dz. U. R. P. Nr 13, poz. 74).
§  8.
Organa kontrolno-rewizyjne mają prawo wglądu do materiałów, pochodzących z kontroli dokonanych przez organa kontroli wewnętrznej (resortowej), jak również z kontroli dokonanych przez wydziały i referaty inspekcji prezydiów rad narodowych, oraz mają obowiązek wykorzystywania tych materiałów przy przeprowadzaniu kontroli i rewizji finansowej. Prawo wglądu do materiałów poufnych i tajnych uzależnione jest od zgody przewodniczącego prezydium rady narodowej.
§  9.
1.
O wynikach kontroli i stwierdzonych uchybieniach organa kontrolno-rewizyjne zawiadamiają właściwe organa finansowe oraz władzę przełożoną jednostki kontrolowanej, a w stosunku do jednostek podporządkowanych radom narodowym - prezydium właściwej rady narodowej. O wynikach kontroli i stwierdzonych uchybieniach wydziałów (referatów) prezydiów rad narodowych organa kontrolno-rewizyjne zawiadamiają prezydium rady narodowej wyższego szczebla, a w stosunku do wydziałów prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) Radę Państwa.
2.
Jeżeli w toku wykonywania kontroli zajdzie potrzeba wydania doraźnych zarządzeń celem usunięcia stwierdzonych uchybień w zakresie gospodarki finansowej, organ kontrolno-rewizyjny obowiązany jest wystąpić z wnioskiem o ich wydanie do kierownika jednostki kontrolowanej bądź też, jeżeli rodzaj sprawy tego wymaga, do władzy przełożonej jednostki kontrolowanej. W stosunku do jednostek podporządkowanych radom narodowym organ kontrolno-rewizyjny występuje z wnioskiem o wydanie zarządzeń do prezydium właściwej rady narodowej.
3.
Jednostka kontrolowana lub jej władza przełożona obowiązane są zawiadomić organ kontrolno-rewizyjny o wydanych zarządzeniach mających na celu usunięcie stwierdzonych uchybień. Jeżeli jednostka kontrolowana podporządkowana jest radzie narodowej, zawiadomienie należy skierować również do prezydium właściwej rady narodowej.
§  10.
1.
W przypadku jaskrawego naruszenia dyscypliny finansowej Departament Kontrolno-Rewizyjny w Ministerstwie Finansów lub prezydium właściwej rady narodowej zawiadamia o tym Najwyższą Izbę Kontroli.
2.
W przypadku stwierdzenia przestępstwa organ kontrolno-rewizyjny powiadomi o nim Najwyższą Izbę Kontroli oraz władzę przełożoną nad jednostką kontrolowaną - niezależnie od zawiadomienia władz powołanych do ścigania przestępstw.
§  11.
1.
Departament Kontrolno-Rewizyjny przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową ministerstw, urzędów, zakładów, instytucji i przedsiębiorstw objętych budżetem centralnym,
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
3)
kontrolę wewnętrzną jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Finansów oraz wydziałów finansowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
2.
Zarząd Centralny Ministerstwa Finansów podlega wyłącznie kontroli Najwyższej Izby Kontroli.
§  12.
1.
Inspektorat kontrolno-rewizyjny przy prezydium wojewódzkiej rady narodowej przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej oraz urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem tej rady,
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu województwa przez organa Narodowego Banku Polskiego,
3)
kontrolę wewnętrzną wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych oraz rad narodowych miast stanowiących powiaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do inspektoratów kontrolno-rewizyjnych przy prezydiach rad narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  13.
1.
Inspektorat kontrolno-rewizyjny przy prezydium powiatowej rady narodowej przeprowadza:
1)
kontrolę i rewizję finansową:
a)
wydziałów i referatów prezydium powiatowej rady narodowej,
b)
prezydiów gminnych rad narodowych i miast nie stanowiących powiatów, jak również referatów tych prezydiów,
c)
urzędów, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem rad wymienionych pod a) i b),
2)
kontrolę kasowego wykonania budżetu powiatu przez organa Narodowego Banku Polskiego.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do inspektoratów kontrolno-rewizyjnych przy prezydiach rad narodowych miast stanowiących powiaty.
§  14.
1.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą kontrolować jednostki objęte właściwością organów kontrolno-rewizyjnych niższego stopnia, zawiadamiając o tym prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą zlecać dokonanie kontroli i rewizji finansowej jednostek objętych ich zakresem działania (§§ 11 i 12) organom kontrolno-rewizyjnym niższego stopnia, z wyjątkiem władz naczelnych oraz urzędów, zakładów i instytucji centralnych.
§  15.
Minister Finansów w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli i za zgodą Prezesa Rady Ministrów określi w drodze instrukcji szczegółowo tryb i organizację pracy organów kontrolno-rewizyjnych w zakresie kontroli i rewizji finansowej jak również w zakresie kontroli wewnętrznej oraz ustali organa kontroli wewnętrznej w podległych sobie jednostkach organizacyjnych.
§  16.
Do zakresu działania organów kontrolno-rewizyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, nie należą sprawy kontroli i rewizji finansowej w jednostkach, urzędach, zakładach, instytucjach i przedsiębiorstwach, podległych Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.
§  17.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Finansów i wszystkim ministrom.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1951.8.61

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i zakres działania organów kontroli i rewizji finansowej.
Data aktu: 24/01/1951
Data ogłoszenia: 10/02/1951
Data wejścia w życie: 10/02/1951