Zakres i tryb działania obywatelskich komisji podatkowych dla celów podatku gruntowego oraz sposób wynagradzania członków tych komisji.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 czerwca 1951 r.
w sprawie zakresu i trybu działania obywatelskich komisji podatkowych dla celów podatku gruntowego oraz sposobu wynagradzania członków tych komisji.

Na podstawie art. 15 ust. 5 dekretu z dnia 30 czerwca 1951 r. o podatku gruntowym (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 283) zarządza się, co następuje:

Rozdział  I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Powołane w niniejszym rozporządzeniu:
1)
artykuły bez bliższego określenia - oznaczają artykuły dekretu z dnia 30 czerwca 1951 r. o podatku gruntowym (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 283),
2)
paragrafy bez bliższego określenia - oznaczają paragrafy niniejszego rozporządzenia.

Rozdział  II.

Zakres działania obywatelskich komisji podatkowych.

§  2.
1.
Do zakresu działania obywatelskich komisji podatkowych dla celów podatku gruntowego i innych podatków oraz należności niepodatkowych obciążających gospodarstwa rolne, zwanych w dalszych paragrafach komisjami, należą sprawy, określone w art. 15 ust. 2, a w szczególności opiniowanie spraw w zakresie:
1)
wymiaru i poboru podatku gruntowego, rocznych wkładów oszczędnościowych rolnictwa, nadzwyczajnego podatku od wzbogacenia wojennego, wynikającego z regulacji zobowiązań pieniężnych, oraz świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne i innych należności niepodatkowych, obciążających gospodarstwa rolne;
2)
ulg w podatku gruntowym dla słabiej zagospodarowanych gospodarstw rolnych i dla gospodarstw osadniczych w ramach, określonych przez prezydium owiatowej rady narodowej;
3)
ulg w podatku gruntowym na skutek nadzwyczajnych okoliczności, istotnie osłabiających zdolność płatniczą podatnika, jak klęski żywiołowe, długotrwała choroba, nieszczęśliwy wypadek oraz dla gospodarstw rolnych, których przychodowość została obniżona przez doznane szkody z powodu działań wojennych, oraz dla gospodarstw, powstałych z przebudowy ustroju rolnego lub osadnictwa, a jeszcze nie zagospodarowanych lub zagospodarowanych niedostatecznie;
4)
częściowego lub całkowitego zwolnienia od obowiązku wniesienia wkładu oszczędnościowego rolnictwa osób, które z powodu ciężkiego położenia materialnego, wywołanego zdarzeniami losowymi, nie są w stanie wnieść wkładu w wysokości ustalonej;
5)
obniżenia w granicach do 50% podatku od wzbogacenia wojennego, wynikającego z regulacji zobowiązań pieniężnych, kierując się ogólnym położeniem gospodarczym podatnika.
§  3.
Przy opiniowaniu spraw, przekazanych komisji przez prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej, komisja ma prawo stawiać wnioski w sprawie przeprowadzenia dochodzeń, zmierzających do:
1)
ujawniania faktu fikcyjnego rozdrobnienia gospodarstwa rolnego,
2)
ustalania łącznego obszaru gruntów, położonych w kilku gromadach (gminach), a należących do jednego podatnika,
3)
ujawniania gruntów dotychczas nie opodatkowanych lub opodatkowanych niedostatecznie na skutek zaliczenia ich do innego rodzaju użytków rolnych lub do niższej klasy, niż to wynika z szacunkowej klasyfikacji gruntów.
§  4.
Przewodniczący prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej może zlecić członkom komisji wzięcie udziału w czynnościach pracowników prezydium, dotyczących:
1)
zbierania materiałów niezbędnych do prawidłowego ustalania zobowiązań podatkowych i do ich ściągnięcia,
2)
doraźnych oględzin lokalnych, kontroli, lustracji wszelkich gruntów, budynków i lokali,
3)
badania ksiąg, dokumentów i innych zapisów dotyczących prowadzenia gospodarstwa rolnego,
4)
poboru i egzekucji zobowiązań podatkowych i należności niepodatkowych.
§  5.
1.
Członkowie komisji, biorący udział w czynnościach określonych w § 4, obowiązani są na żądanie osób, u których wykonywane są te czynności, okazać legitymację, wystawioną przez prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej, oznaczającą okręg, na którego terenie ma on prawo działać.
2.
Członek komisji, biorąc udział w czynnościach określonych w ust. 1, podpisuje protokół lub raport, sporządzony przez pracownika prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej, bądź też - gdy ma zastrzeżenia co do ustaleń, zawartych w protokole lub raporcie - sam sporządza raport i przedkłada go komisji.

Rozdział  III.

Tryb postępowania obywatelskich komisji podatkowych.

§  6.
1.
Obywatelskie komisje podatkowe obradują w pełnym składzie.
2.
Do ważności uchwał komisji potrzebna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej trzech ławników.
3.
Uchwały zapadają większością głosów; w razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  7.
1.
Przewodniczący, jego zastępca oraz ławnicy komisji obowiązani są w czasie pełnienia swych czynności przestrzegać ściśle przepisów podatkowych, postępować bezstronnie i według najlepszej wiedzy i sumienia oraz zachować w tajemnicy wszystko, o czym wiedzą z przebiegu obrad oraz w związku z piastowaniem mandatu. Zachowanie tajemnicy obowiązuje również po ustaniu mandatu.
2.
Przewodniczący, zastępca przewodniczącego i ławnicy komisji, nie będący pracownikami państwowymi, obowiązani są przed objęciem swych czynności złożyć następujące przyrzeczenie: "Przyrzekam uroczyście, że w czasie pełnienia czynności przewodniczącego (zastępcy przewodniczącego, ławnika) obywatelskiej komisji podatkowej będę ściśle przestrzegał przepisów podatkowych oraz będę postępował bezstronnie według najlepszej wiedzy i sumienia, a wszystko to, o czym dowiem się z przebiegu obrad oraz w związku z pełnieniem mych obowiązków, zachowam w tajemnicy również po ustaniu mandatu".
3.
Przyrzeczenie składa się wobec przewodniczącego prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej. O złożeniu przyrzeczenia należy sporządzić protokół, który podpisuje przyrzekający oraz odbierający przyrzeczenie.
§  8.
1.
Przewodniczący komisji zwołuje komisję i kieruje jej czynnościami.
2.
Zwołanie komisji następuje przez wysłanie zaproszeń do wszystkich ławników z oznaczeniem dnia, godziny i miejsca posiedzenia.
3.
Zaproszenia wysyła przewodniczący w takim czasie, by zostały doręczone ławnikom co najmniej na trzy dni przed posiedzeniem. W przypadkach nagłych termin ten może być skrócony.
4.
O niemożności przybycia na posiedzenie ławnik obowiązany jest niezwłocznie po otrzymaniu zaproszenia zawiadomić przewodniczącego.
5.
Przed rozpoczęciem obrad przewodniczący ustala liczbę obecnych ławników i decyduje o ważności posiedzenia.
6.
Do referowania spraw na posiedzeniu i do prowadzenia protokołu mogą być powołani pracownicy prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej.
7.
Ławnik powinien opuścić posiedzenie komisji na czas narady i powzięcia uchwały, gdy jest rozpatrywana sprawa opodatkowania jego samego lub osoby, z którą pozostaje w stosunku małżeństwa, pokrewieństwa, powinowactwa lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, jak również, jeżeli rozpatrywana jest sprawa osoby, której jest albo był pełnomocnikiem lub przedstawicielem ustawowym, jeżeli jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego, którego dotyczy uchwała komisji, wreszcie, jeżeli jest rozpatrywana sprawa osoby, z którą pozostaje w takich stosunkach prawnych lub majątkowych, że wynik uchwały może oddziałać na jego prawa lub obowiązki.
8.
Jeżeli wymienione w ust. 7 przeszkody dotyczą przewodniczącego, wówczas oddaje on przewodnictwo obrad zastępcy lub ławnikowi, zastępca zaś - jednemu z ławników.
9.
Z posiedzenia komisji i jej uchwał sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i ławnicy obecni na posiedzeniu.
§  9.
Właściwość miejscowa komisji pokrywa się z właściwością miejscową gminnej (miejskiej) rady narodowej.
§  10.
Przewodniczący prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej wyznacza komisji odpowiednie pomieszczenie w lokalu rady narodowej do wykonywania czynności urzędowych.

Rozdział  IV.

Wynagrodzenie członków obywatelskich komisji podatkowych.

§ 11. 1
Członkowie obywatelskich komisji podatkowych otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach i wykonywanie czynności zleconych oraz diety, zwrot kosztów przejazdu i noclegu na zasadach i w wysokości ustalonej dla członków komisji gminnej (miejskiej) rady narodowej.
§  12.
1.
Przewodniczący, ich zastępcy oraz ławnicy komisji powinni przedstawić przewodniczącemu prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej, tego samego dnia a najdalej dnia następnego po odbyciu posiedzenia lub po zakończeniu uczestnictwa w wykonywaniu czynności określonych w § 4 - rachunki, obejmujące wynagrodzenie za posiedzenie lub uczestnictwo, a w przypadkach pełnienia czynności lub stawiennictwa poza obszarem gminy (miasta) miejsca zamieszkania - rachunki kosztów podróży w ciągu następnego dnia po ukończeniu podroży, nie później jednak, niż po upływie dwóch tygodni od rozpoczęcia podróży.
2. 2
Rachunki, o których mowa w ust. 1, po zatwierdzeniu przez przewodniczącego prezydium gminnej (miejskiej) rady narodowej, podlegają sprawdzeniu i zatwierdzeniu w trybie przewidzianym w przepisach o wykonywaniu budżetu Państwa i o rachunkowości budżetowej oraz są regulowane z budżetu gminnej (miejskiej) rady narodowej.
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 marca 1951 r.
1 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 15 czerwca 1953 r. (Dz.U.53.35.149) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1953 r.
2 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 15 czerwca 1953 r. (Dz.U.53.35.149) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 1953 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1951.38.292

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres i tryb działania obywatelskich komisji podatkowych dla celów podatku gruntowego oraz sposób wynagradzania członków tych komisji.
Data aktu: 30/06/1951
Data ogłoszenia: 23/07/1951
Data wejścia w życie: 23/07/1951, 01/03/1951