Dokumenty dla członków załóg statków na śródlądowych drogach wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 5 września 1950 r.
w sprawie dokumentów dla członków załóg statków na śródlądowych drogach wodnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr 10, poz. 108) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Każdy członek załogi statku pływającego na śródlądowych drogach wodnych obowiązany jest mieć książeczkę żeglarską.
2.
Książeczka żeglarska jest dowodem zatrudnienia w zawodzie żeglarskim.
3.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych na tratwach.
§  2.
1.
Do książeczki żeglarskiej wpisuje się dane osobowe członka załogi oraz dane, charakteryzujące jego pracę w zawodzie żeglarskim, a mianowicie:
1)
imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, stan cywilny, przynależność państwową, miejsce zamieszkania, szczegółowy rysopis, stosunek do służby wojskowej (na podstawie przedłożonego dokumentu wojskowego), numer, datę i miejsce wystawienia dowodu tożsamości (na podstawie przedstawionego dowodu tożsamości), dane o przebiegu dotychczasowej pracy (służby) i o posiadanych kwalifikacjach (na podstawie przedłożonych dowodów);
2)
nazwę lub cechę statku, numer rejestracyjny i datę wpisu do rejestru statku, na którym jest zatrudniony, rodzaj oraz nośność lub siłę maszyn statku, nazwę i siedzibę urzędu, instytucji, przedsiębiorstwa lub firmy, do której należy statek, lub nazwisko i adres właściciela statku, jeżeli jest nim osoba prywatna, oraz nazwisko i imię kierownika statku;
3)
charakter zatrudnienia na statku oraz datę przyjęcia i zwolnienia ze statku, stwierdzenie zwolnienia przez władze żeglugowe, przebieg pracy na statku i odbyte podróże (rejsy) oraz przerwy w podróżach (rejsach) i przebieg prac wykonywanych w czasie przerw w podróżach; nie uważa się za przerwę w pracy na statku okresów wyczekiwania statku na podstawienie do załadunku lub wyładunku, czasu przeznaczonego na wyładowanie lub załadowanie oraz okresu postoju spowodowanego wysokim stanem wody, pochodem lodów lub innymi przeszkodami dla żeglugi w okresie nawigacyjnym.
2.
Jeżeli na statku przebywa stale żona członka załogi, do książeczki wpisuje się jej imię, nazwisko rodowe oraz datę i miejsce urodzenia. Do książeczki żeglarskiej wpisuje się również imiona dzieci do lat 15 włącznie, jeżeli wraz z ojcem przebywają stale na statku.
3.
Jeżeli członkowie rodziny przebywają stale z członkiem załogi na statku i są zatrudnieni w charakterze załogi, wówczas powinni oni posiadać własne książeczki żeglarskie.
§  3.
Wzór książeczki żeglarskiej ze wskazówkami o prowadzeniu w niej wpisów ustali Minister Komunikacji w drodze zarządzenia ogłoszonego w Dzienniku Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych.
§  4.
1.
Książeczki żeglarskie wydaje za zwrotem kosztów własnych na wniosek osób wskazanych w § 1 ust. 1 i 3 właściwa według miejsca zatrudnienia tych osób władza żeglugowa II instancji (dyrekcje okręgowe dróg wodnych).
2.
Książeczkę żeglarską wydaje się na okres lat trzech. Po tym terminie posiadacz jest obowiązany przedłożyć ją władzy żeglugowej wskazanej w ust. 1 celem przedłużenia terminu ważności.
3.
Obywatelom państw obcych mogą być wydane książeczki żeglarskie zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych, a w braku takich umów, na zasadach wzajemności.
§  5.
1.
Do podania o wydanie książeczki żeglarskiej należy dołączyć:
1)
zaświadczenie pracodawcy o przyjęciu do pracy; jeżeli składający podanie jest właścicielem statku, należy przedłożyć dowód stwierdzający prawo własności statku;
2)
dwie fotografie i ewentualnie dwie fotografie żony (§ 2 ust. 2) formatu 4,5 x 6 cm na białym tle;
3)
dokumenty lub ich uwierzytelnione odpisy, stwierdzające dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2; nie dotyczy to rysopisu członka załogi;
4)
świadectwo lekarskie stwierdzające przydatność do zawodu żeglarskiego.
2.
Podanie nie odpowiadające wymaganiom ust. 1 należy uzupełnić na wezwanie władzy żeglugowej.
3.
Uczniowie szkół żeglarskich składają podania o wydanie książeczek żeglarskich za pośrednictwem dyrekcji szkoły, która dołącza do podań uwierzytelnione przez siebie odpisy dokumentów wymienionych w ust. 1 pkt 3 i 4.
§  6.
1.
Z chwilą zawiązania stosunku pracy posiadacz książeczki obowiązany jest wręczyć ją pracodawcy celem poczynienia w niej wymaganych wpisów.
2.
W razie rozwiązania stosunku pracy pracodawca obowiązany jest poczynić w książeczce wymagane wpisy i zwrócić ją posiadaczowi, zawiadamiając o tym władze żeglugowe i władze zatrudnienia.
3.
Jeżeli kierownik statku jest równocześnie właścicielem statku (szyprem) i wykonuje przewozy samodzielnie, wówczas w swej książeczce sam dokonuje wpisów, zawiadamiając o tym władzę żeglugową.
4.
Z wyjątkiem przypadku przewidzianego w ust. 3 posiadacz książeczki żeglarskiej nie może w swej książeczce czynić żadnych wpisów, zmian, uzupełnień i poprawek.
§  7.
1.
Książeczki żeglarskie należy okazywać na żądanie organów władz żeglugowych oraz innych władz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jeżeli podczas inspekcji organy te stwierdzą, że zapisy w książeczkach nie są zgodne z prawdą, powinny wezwać pracodawcę lub upoważnionego kierownika statku do usunięcia nieścisłości.
2.
Posiadacz książeczki żeglarskiej może sam zażądać zbadania wpisów i poczynienia poprawek.
§  8.
1.
W razie utraty książeczki żeglarskiej posiadacz jej obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym tę władzę żeglugową, która książeczkę wydała. Ponadto winien zgłosić utratę książeczki w najbliższym komisariacie lub posterunku Milicji Obywatelskiej.
2.
Wskazana w ust. 1 władza żeglugowa, po stwierdzeniu utraty książeczki, wyda uprawnionemu jej wtórnik.
§  9.
Osoby, o których mowa w § 1 ust. 1, obowiązane są zaopatrzyć się w książeczki żeglarskie w ciągu 5 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1950.46.424

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty dla członków załóg statków na śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 05/09/1950
Data ogłoszenia: 14/10/1950
Data wejścia w życie: 14/10/1950