Wybór Prezydenta Rzeczypospolitej.

USTAWA KONSTYTUCYJNA
z dnia 4 lutego 1947 r.
o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  1.

Sejm Ustawodawczy, jako organ zwierzchniej władzy Narodu Polskiego, kontynuując dzieło Krajowej Rady Narodowej i kierując się podstawowymi założeniami Konstytucji z dnia 17 marca 1921 r., zgodnie z Manifestem Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 22 lipca 1944 r., w oparciu o wyniki głosowania ludowego, przeprowadzonego w dniu 30 czerwca 1946 r., - postanawia dokonać wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  2.

Sejm Ustawodawczy wybiera Prezydenta Rzeczypospolitej na lat siedem.

Art.  3.
1.
Wybór Prezydenta Rzeczypospolitej nastąpi na specjalnym posiedzeniu, którego termin oznaczy Marszałek Sejmu.
2.
Do prawomocności wyboru potrzeba obecności conajmniej 2/3 ustawowej liczby posłów.
3.
Posiedzenie otwiera Marszałek Sejmu nie później, niż w 15 minut po godzinie, na którą zostało zwołane, a w razie stwierdzenia przez Marszałka z własnej inicjatywy lub na żądanie jednego z posłów braku kompletu Marszałek odracza posiedzenie na czas, który uzna za stosowny.
Art.  4.

Posiedzenie Sejmu Ustawodawczego, zwołane dla dokonania wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej, zajmuje się wyłącznie tym jednym punktem porządku dziennego. Jakiekolwiek przemówienia, obrady i uchwały, poza wyborami i zaprzysiężeniem Prezydenta oraz zatwierdzeniem protokołów, są wykluczone i zgóry nieprawomocne.

Art.  5.
1.
Po otwarciu posiedzenia Marszałek Sejmu niezwłocznie wzywa posłów do zgłaszania kandydatur na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej.
2.
Kandydatów z podaniem ich imienia i nazwiska zgłasza się na piśmie, przy czym za ważnie zgłoszone uważa się jedynie kandydatury, poparte przez conajmniej 50 posłów. Na podstawie zgłoszeń pisemnych Marszałek Sejmu ustala listę kandydatów po czym natychmiast zarządza wybory.
3.
Rozprawa nad zgłoszonymi kandydaturami jest niedopuszczalna.
Art.  6.

Po zarządzeniu wyborów Marszałek Sejmu wzywa posłów do zajęcia miejsc, po czym jeden z urzędujących sekretarzy odczytuje listę imienną wszystkich posłów, a inny sekretarz odczytuje, po wyłowaniu nazwiska nieobecnego posła, jego usprawiedliwienie, jeśli zostało nadesłane. Zaproszeni przez Marszałka Sejmu spośród pozostałych członków Prezydium czterej skrutatorzy odbierają na mównicy od wywoływanych posłów, którzy osobiście do mównicy podchodzą, kartki, złożone we dwoje, zawierające nazwisko kandydata. Po ukończeniu głosowania Marszałek Sejmu ogłasza je za zamknięte; skrutatorzy obliczają głosy; wynik ogłasza się z mównicy.

Art.  7.
1.
Za wybranego uważa się kandydata, który uzyska bezwzględną większość ważnie oddanych głosów.
2.
Ważnie oddane są głosy, jeżeli zawierają samo tylko imię i nazwisko kandydata ważnie zgłoszonego.
Art.  8.

Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyska bezwzględnej większości ważnie oddanych głosów, przewodniczący zarządza powtórne głosowanie, a gdyby i ono nie dało rezultatów - trzecie głosowanie; w razie zaś potrzeby i dalsze głosowania, przy czym przy każdym następnym głosowaniu wyklucza się kolejno tego z kandydatów, który w poprzednim uzyskał najmniejszą ilość głosów.

Art.  9.

Marszałek Sejmu ogłasza o dokonanym wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  10.

W razie, gdyby nowowybrany Prezydent odmówił przyjęcia urzędu, albo na wezwanie Marszałka Sejmu przepisanego ślubowania nie złożył, - należy niezwłocznie przystąpić do ponownego wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej.

Art.  11.

Bezpośrednio po wyborze i wyrażeniu wobec Marszałka Sejmu Ustawodawczego zgody na przyjęcie wyboru Prezydent Rzeczypospolitej złoży przed objęciem urzędowania ślubowanie wobec Sejmu Ustawodawczego następującej treści:

"Ślubuję uroczyście, obejmując urząd Prezydenta Rzeczypospolitej, wedle najlepszego rozumienia i zgodnie z sumieniem, rzetelnie pracować dla dobra Narodu Polskiego, praw demokratycznych Rzeczypospolitej święcie przestrzegać, godności Narodu i Państwa strzec niezachwianie, sprawiedliwość względnie wszystkich bez różnicy obywateli za pierwszą mieć sobie cnotę, obowiązkom urzędu i służby poświęcić się niepodzielnie. Tak mi dopomóż Bóg".

Art.  12.
1.
Z posiedzeń Sejmu Ustawodawczego będą podczas posiedzenia sporządzone protokóły, stwierdzające wybór Prezydenta Rzeczypospolitej i przyjęcie ślubowania wybranego Prezydenta.
2.
Do protokółów tych dołączy się wykaz imienny posłów, którzy uczestniczyli w głosowaniu, oraz nieobecnych i ewentualne podane w ich usprawiedliwieniach przyczyny ich nieobecności.
3.
Po odczytaniu protokołów bezpośrednio po ogłoszeniu wyniku wyborów, względnie po odebraniu ślubowania, każdy poseł może zgłosić sprostowanie do protokółu. Nad zgłoszonymi sprostowaniami Sejm głosuje bez dyskusji.
4.
Według wyniku tych głosowań ewentualnie sprostowany protokół podpisuje Marszałek Sejmu i urzędujący sekretarze.
Art.  13.
1.
Po złożeniu ślubowania nowoobrany Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd w obecności Marszałka Sejmu Ustawodawczego i Prezesa Rady Ministrów, który odczyta przy tym protokóły Sejmu Ustawodawczego, stwierdzające wybór i przyjęcie ślubowania wybranego Prezydenta.
2.
O akcie objęcia władzy będzie sporządzony krótki protokół z powołaniem protokołów, wymienionych w ust. 1. Prezes Rady Ministrów ogłosi ten protokół w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
3.
Jeżeliby nowoobrany Prezydent Rzeczypospolitej w chwili swego wyboru piastował jakikolwiek inny urząd lub mandat, złoży go w myśl art. 53 Konstytucji z dnia 17 marca 1921 r. przy czym akcie objęcia władzy, a oświadczenie takie będzie w protokóle tego aktu stwierdzone.
Art.  14.
1.
Niniejsza ustawa będzie podpisana przez Marszałka Sejmu Ustawodawczego, który zarządzi jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Ustawę kontrasygnuje Prezes Rady Ministrów.
Art.  15.

Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Prezesowi Rady Ministrów.

Art.  16.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024