Urządzenie i prowadzenie ksiąg wieczystych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 26 listopada 1946 r.
o urządzeniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych.

Na podstawie art. 3, 14 i 35 prawa o księgach wieczystych zarządzam, co następuje:
§  1.
Skróty użyte w rozporządzeniu niniejszym oznaczają:

pr. rz. - prawo rzeczowe (dekret z dnia 11 października 1946 r., Dz. U. R. P. Nr 57, poz. 319),

pr. ksw. - prawo o księgach wieczystych (dekret z dnia 11 października 1946 r., Dz. U. R. P. Nr 57, poz. 320).

Powołane w rozporządzeniu niniejszym paragrafy bez bliższego określenia odnoszą się do rozporządzenia niniejszego.

§  2.
Księgę wieczystą urządza się dla każdej części powierzchni ziemskiej określonej granicami. Dla kilku części tego samego właściciela, które graniczą ze sobą, urządza się jedną księgę wieczystą, jeżeli właściciel nie zażąda urządzenia osobnej księgi dla jednej z tych części lub niektórych z nich. Dla kilku części tego samego właściciela, które nie graniczą ze sobą, prowadzi się na jego żądanie jedną księgę wieczystą, jeżeli stanowią gospodarczą całość. Urządzenie jednej księgi dla kilku części nie jest dopuszczalne, gdy części te są obciążone prawami ujawnionymi w księgach wieczystych, a uprawnieni nie ułożą się co do pierwszeństwa (art. 16 § 2 pr. rz.).
§  3.
Nieruchomości tego samego właściciela, dla których jest urządzona jedna księga wieczysta, stanowią jedną nieruchomość. Części tej nieruchomości nie mogą być przedmiotem odrębnych praw rzeczowych (art. 15 pr. rz.).
§  4.
W przypadku odłączenia części nieruchomości urządza się dla tej części osobną księgę, chyba że ma ona być połączona z inną nieruchomością.
§  5. 1
Księga powinna mieć objętość odpowiadającą przypuszczalnym wpisom w każdym dziale. Stronice powinny posiadać kolejną numerację. Każde 25 ksiąg umieszcza się łącznie w jednej trwałej okładce w ten sposób, aby w razie zmiany właściwości sądu do prowadzenia ksiąg wieczystych lub w razie zamknięcia księgi było możliwe wyłączenie poszczególnej księgi ze wspólnej oprawy bez uszkodzenia jej i przekazanie księgi do innego sądu lub złożenie do archiwum. Księgi umieszczone w jednej okładce powinny być luźno przesznurowane, a końce sznurka zaplombowane lub przytwierdzone pieczęcią lakową do wewnętrznej strony okładki.

Na wewnętrznej stronie trwałej okładki powinno znajdować się poświadczenie prezesa sądu, w którym księga jest prowadzona, albo upoważnionego przez niego sędziego o treści następującej: "Niniejszy tom zawiera ......... ksiąg wieczystych po ......... stronic. Zaplombowano (opieczętowano) dnia ......... pieczęć i podpis".

Na grzbiecie trwałej okładki należy umieścić numery repertorium ksiąg wieczystych objętych wspólną oprawą (np. "Kw Nr od 100 do 125").

§  6.
Oznaczenie nieruchomości obejmuje:
a)
wymienienie jej położenia,
b) 2
jej opis (wypis z rejestru gruntów) i mapa,
c)
określenie sposobu korzystania z niej,
d)
określenie jej obszaru.
§  7. 3
Opis nieruchomości (wypis z rejestru gruntów) i mapę sporządza organ państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej, właściwy w sprawach prowadzenia ewidencji gruntów. Jeżeli przepis szczególny na to zezwala, mapa i opis (wypis z rejestru gruntów) mogą być zastąpione szkicem sytuacyjnym nieruchomości lub jej części i opisem granic.

W razie gdy wpisy zawarte w dziale pierwszym księgi wieczystej dotyczące oznaczenia nieruchomości są niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy bądź są niezupełne albo nie odpowiadają wymaganiom § 6, powinno nastąpić odpowiednie sprostowanie tych wpisów. Podstawę sprostowania stanowią dokumenty wystawione przez organy państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej właściwe w sprawach prowadzenia ewidencji gruntów.

Sprostowanie wpisów następuje na wniosek właściciela nieruchomości bądź z urzędu na skutek zawiadomienia właściwego organu do spraw ewidencji gruntów.

§  8.
Uprawnionego oznacza się w księdze wieczystej według - następujących danych:
a)
osoby fizyczne - według nazwiska, imienia i imion rodziców,
h)
spółdzielnie, spółki handlowe posiadająca osobowość prawną oraz inne osoby prawne - według firmy lub nazwy i według siedziby,
c)
spółki jawne i komandytowe - według firmy i siedziby.

Przy wpisaniu Skarbu Państwa, związków samorządu terytorialnego oraz innych osób prawnych prawa publicznego wymienia się na żądanie uprawnionego przeznaczenie nieruchomości lub prawa.

§  9.
Księgi wieczyste prowadzi się według wzoru Nr 1 dołączonego do niniejszego rozporządzenia.
§  10.
Na przedniej stronie księgi wieczystej umieszcza się:
a)
nazwę sądu grodzkiego, w którym księga wieczysta jest prowadzona, nazwę powiatu, numer repertorium ksiąg wieczystych i numer tomu księgi wieczystej, jeżeli księga składa się z więcej niż jednego tomu,
b)
wzmiankę, o zamknięciu księgi wieczystej i o oddaniu jej do archiwum.
§  11.
Dział pierwszy zawiera oznaczenie nieruchomości i spis praw związanych z jej własnością.
§  12. 4
W oznaczeniu nieruchomości łamy 2 do 6 przeznaczone są do podania danych, potrzebnych do opisu nieruchomości (§ 6);

Wpis w łamie 4 następuje przez powołanie mapy i opisu (wypisu z rejestru gruntów) złożonych do akt księgi wieczystej.

W łamie 8 umieszcza się wzmianki:

a)
o stanie nieruchomości w czasie urządzenia księgi wieczystej (czas wpisu, nazwę dotychczasowej księgi i t. p.),
b)
o przyłączeniu i odłączeniu nieruchomości,
c)
o uchylenia niezgodności treści łamów 2 do 6 z rzeczywistym stanem.

W przypadku przyłączenia innych nieruchomości wpis poprzedni podkreśla się linią czerwoną i wszystkie nieruchomości wpisuje się pod jednym numerem bieżącym (§ 3).

Przy dokonywaniu wpisów w łamie 8 należy w łamie 7 powołać numer bieżący nieruchomości dotkniętej wpisem.

§  13.
W spisie praw związanych z własnością nieruchomości ujawnia się prawa rzeczowe służące każdoczesnemu właścicielowi, ich zmiany i wygaśnięcie. W razie wygaśnięcia prawa należy w łamach 2 do 4 wpisy dotknięte wykreśleniem podkreślić linią czerwoną.
§  14. 5
W dziale drugim wpisuje się:
a)
w łamie 2 - numer bieżący wpisu,
b)
w łamie 3 - właściciela nieruchomości; jeżeli chodzi o współwłaścicieli nieruchomości należy wskazać ich udziały lub rodzaj wspólności (art. 18 prawa o księgach wieczystych),
c)
w łamie 4 - bieżący numer nieruchomości, do której odnoszą się wpisy,
d)
w łamie 5 - podstawę wpisu, a w szczególności: akt notarialny, stwierdzający nabycie własności, stwierdzenie praw do spadku, przysądzenie własności nieruchomości, stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie, zrzeczenie się własności nieruchomości oraz datę wpisu. Jednocześnie z wpisaniem nowego właściciela należy wpisy dotyczące poprzedniego właściciela w łamach 2-5 podkreślić czerwoną linią.
§  15.
W dziale trzecim łamy 2 i 3 służą do wpisu:
a)
praw rzeczowych ograniczonych z wyjątkiem hipotek,
b)
ograniczeń właściciela w rozporządzaniu nieruchomością, w szczególności przez zajęcie w trybie egzekucji (art. 656 § 1, 761 § 1 kpc.) albo przez ogłoszenie upadłości (art. 95 prawa upadłościowego) lub otwarcie postępowania układowego (art. 27 prawa o postępowania układowym),
c)
ubezwłasnowolnienia właściciela,
d)
wpisu o wszczęciu postępowania scaleniowego (art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 31 lipca 1927 r. o scalaniu gruntów - Dz. U. R. P. Nr 92, poz. 833) i o wszczętym postępowaniu wywłaszczeniowym (Dz. U. R. P. z 1934 r. Nr 86, poz. 776).

W łamach 4 i 5 wpisuje się zmiany praw i ograniczeń wpisanych w łamach 2 i 3. Do nich należy w szczególności zmiana pierwszeństwa (art. 120 pr. rz.), późniejsze łączne obciążenie prawem innej nieruchomości lub przeniesienie części obciążonej nieruchomości do innej księgi wieczystej (art. 15 i 16 pr. rz., art. 19 pr. ksw.), ubezwłasnowolnienie uprawnionego oraz ograniczenie uprawnionego w rozporządzaniu prawami wpisanymi w łamach 2 i 3 bez względu na to, kiedy ograniczenie zostaje wpisane.

Wykreślenie zmiany następuje w łamie 6, wykreślenie praw i ograniczeń wpisanych w łamach 2 i 3 - w łamach 7 i 8.

Wpis ciężarów publicznych, które przy egzekucji z nieruchomości mają pierwszeństwo przed prawami rzeczowymi, nie jest dopuszczalny.

§  16.
W dziale czwartym łamy 2 do 4 przeinaczone są do wpisu hipotek.

W łamach 5 do 7 wpisuje się zmiany. Do nich należy w szczególności przelew (art. 205 i nast. pr. rz.), przejście hipoteki wskutek zaspokojenia wierzyciela (art. 223 i 224 pr. rz.), ustanowienie hipoteki na wierzytelności hipotecznej i jej zmiany (art. 238 i nast. pr. rz.), zmiana pierwszeństwa (art. 120 pr. rz.), ograniczenie uprawnionego w rozporządzaniu prawem bez względu na to, kiedy ograniczenie zostaje wpisane, ubezwłasnowolnienie uprawnionego, zmiany co do oprocentowania, terminu lub miejsca płatności, zmianę roszczenia zabezpieczonego hipoteką (art. 195 i 115 pr. rz.), łączne obciążania innej nieruchomości po wpisaniu hipoteki lub przeniesienie części obciążonej nieruchomości do innej księgi (art. 201 pr. rz., art. 19 pr. ksw.), zajęcie egzekucyjne (art. 647 kpc).

Wykreślenie zmiany następuje w łamie 8, wykreślenie hipoteki w łamach 9 do 11.

§  17.
We wszystkich działach łam 1 przeznaczony jest na wzmianki o wniosku (art. 37 § 1 pr. ksw.). Wzmianka o wniosku zawiera numer kolejny, którym został oznaczony wniosek w łamie 1 dziennika ksiąg wieczystych, z dodaniem dwóch końcowych liczb roku. Jeżeli wniosek dotyczy kilku wpisów, umieszcza się wzmiankę o wniosku we wszystkich odnośnych działach. Po dokonaniu wpisu, którego wniosek dotyczy, albo po uprawomocnieniu się postanowienia odmawiającego dokonania wpisu, jako też po cofnięciu wniosku wzmiankę o wniosku podkreśla się linią czerwoną.
§  18.
Wpisy dokonane w tej samej księdze wieczystej na podstawie wniosków zgłoszonych równocześnie powinny zawierać także numery wzmianek o wnioskach równoczesnych.

Wpisy w łamie 3 działu trzeciego i w łamach 3 i 4 działu czwartego otrzymują w każdym dziale bieżące numery. Przy wpisie zmiany lub wykreślenia należy powołać bieżący numer wpisu.

Wpis wykreślony należy podkreślić linią czerwoną. Jeżeli wykreśleniu uległa część treści wpisu, podkreśla się tylko tę część.

W przypadkach częściowego wykreślania hipoteki odpisuje się wykreśloną część od sumy hipotecznej.

§  19.
Prawa lub roszczenia osobiste wpisuje się, jak następuje:
a)
roszczenia o przeniesienie własności, roszczenia współwłaścicieli, określone w art. 98 pr. rz., roszczenia dotyczące sposobu korzystania z nieruchomości przez właściciela czasowego (art. 103 i 105 pr. rz.), prawo najmu lub dzierżawy, prawo odkupu lub pierwokupu - w dziale trzecim w łamach 2 i 3,
b)
roszczenia o ustanowienie prawa rzeczowego - w dziale i łamach przeznaczonych do wpisu prawa,
c)
w innych przypadkach - w dziale, w którym jest wpisane prawo dotknięte roszczeniem, w łamach przeznaczonych do wpisu zmian.

W przypadkach pkt b) i c) wpis roszczenia powinien być dokonany na lewej stronie łamu; prawą stronę łamu przeznacza się na wpis prawa.

Gdy wpis roszczenia stanie się bezprzedmiotowym, należy go podkreślić linią czerwoną.

Przepisy ust. 2 i 3 niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio do wpisów na podstawie art. 859 kpc., ostrzeżeń z art. 52 § 1 pr. ksw. oraz do wzmianki o zażaleniu (art. 51 pr. ksw.).

§  20.
Jeżeli treść wpisu mieści się w kilku łamach, podpis sędziego powinien być umieszczony w łamie głównym.
§  21.
Wpisy powinny być wykonane pismem wyraźnym i nie mogą zawierać skrótów. W księdze wieczystej nie wolno niczego wycierać lab czynić nieczytelnym.

We wpisie hipoteki lub ciężaru realnego suma pieniężna (art. 193, 281 § 1, 283 pr. rz.) powinna być wpisana słowami. To samo dotyczy zmiany wysokości tej sumy lub jej częściowego wykreślenia.

Omyłki prostuje się przez omówienie na końcu treści wpisu.

§  22. 6
Pisma stanowiące podstawę wpisu, a w szczególności mapy i opisy nieruchomości (wypisy z rejestru gruntów), dokumenty dotyczące rozgraniczenia, dokumenty zawierające rozporządzenia prawem własności i prawami rzeczowymi ograniczonymi, dokumenty stwierdzające ograniczenia uprawnionego w rozporządzaniu prawami wpisanymi, orzeczenia o ubezwłasnowolnieniu, dokumenty będące podstawą do ujawnienia praw i roszczeń osobistych, tytuły wykonawcze z orzeczeń sądowych i administracyjnych oraz wezwania organów administracji, załącza się po ich opisaniu w spisie dokumentów do akt księgi wieczystej i przechowuje się w tych aktach.
§  23. 7
Jeżeli dokument znajduje się w aktach księgi wieczystej innej nieruchomości przechowywanej w tym samym sądzie, wystarczy zamiast złożenia jego odpisu lub duplikatu powołanie tego dokumentu we wpisie w księdze wieczystej ze wskazaniem numeru księgi wieczystej, w której aktach lub zbiorze dokument się znajduje oraz numeru karty akt, pod którym w tych aktach został umieszczony.
§  24. 8
Wydanie dokumentu będącego podstawą dokonanego wpisu i opisanego w spisie dokumentów, jest niedopuszczalne.
§  25. 9
(skreślony).
§  26. 10
W aktach księgi wieczystej powinien znajdować się spis dokumentów (wzór nr 1a). Do spisu dokumentów wpisuje się kolejno dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
§  27.
Księgę wieczystą należy zamknąć, gdy nieruchomość zostanie przeniesiona całkowicie do innej księgi wieczystej. Zamknięcie następuje przez umieszczenie wzmianki o zamknięciu na pierwszej stronie księgi i przekreślanie wszystkich stron czerwonymi liniami na krzyż.
§  28.
W przypadku, gdy właściwość do prowadzenia księgi wieczystej przejdzie na inny sąd grodzki, należy przekazać księgę wieczystą temu sądowi. Księga powinna otrzymać na grzbiecie napis z nowymi danymi. Dane we wzmiance na pierwszej stronie księgi dotyczące Jej oznaczenia i ulegające zmianie należy poprzedzić słowem "dawniej" i ująć w nawiasy, a obok nich wymienić nowe dane.
§  29. 11
Część nieruchomości może być odłączona tylko wtedy, gdy zostaną przedstawione mapa i opis (wypis z rejestru gruntów) zarówno co do części odłączanej, jak i co do części pozostałej, potrzebne w myśl § 6 do oznaczenia nieruchomości. Jednakże, gdy odłączeniu podlega część nieruchomości nie przekraczająca połowy obszaru całej nieruchomości lub część choćby przekraczająca ten obszar, lecz nie mająca wspólnej granicy z częścią pozostałą, przedstawienie mapy i opisu (wypisu z rejestru gruntów) jest konieczne tylko dla części odłączanej. Natomiast dla części pozostałej wystarczy przedstawienie szkicu sytuacyjnego ze wskazaniem jej powierzchni i opisem granic.
§  30.
O wpisie zrzeczenia się prawa własności (art. 60 pr. rz.) zawiadamia się właściwego wojewodę.

Przepis art. 53 § 1 pr. ksw. nie narusza przepisów, według których należy zawiadamiać o wpisie urzędy i osoby prawne prawa publicznego.

§  31.
Jeżeli właściwość do prowadzenia księgi wieczystej przejdzie na inny sąd grodzki, należy zawiadomić o tym wpisanego właściciela i inne osoby, którym służą prawa lub roszczenia ujawnione w księdze. Dotyczy to również przypadku, gdy dla nieruchomości położonej w kilku okręgach sądów grodzkich wyznaczony zostanie sąd właściwy do prowadzenia księgi.

Przepisu zdania pierwszego ustępu poprzedzającego nie stosuje się, gdy zmiana właściwości obejmuje wszystkie nieruchomości okręgu sądu grodzkiego lub części tego okręgu.

§  32.
Przeglądanie ksiąg wieczystych jest dopuszczalne tylko pod nadzorem sekretarza sądowego. Wykonywanie nadzoru określają zarządzenia prezesów właściwych sądów okręgowych.
§  33. 12
Odpisy ksiąg wieczystych według ostatniego stanu wpisów i złożonych dokumentów lub zaświadczenia o stanie wpisów w księgach dotychczasowych wydaje się tylko osobom zainteresowanym. Odpisy ksiąg wieczystych wraz z wpisami wykreślonymi wydaje się tylko na żądanie sądów i organów administracji państwowej, a w przypadkach szczególnie uzasadnionych również na żądanie stron których wykreślony wpis dotyczył.
§  34.
Czynności w sekretariacie wykonywa się zgodnie z przepisami regulaminu ogólnego wewnętrznego urzędowania sądów apelacyjnych, okręgowych i grodzkich, o ile rozporządzenie niniejsze nie stanowi inaczej.
§  35.
W każdym sądzie grodzkim prowadzi się repertorium ksiąg wieczystych "Kw".

Repertorium powinno być sporządzone w formie księgi, odpowiadającej przepisom § 5.

§  36.
Do repertorium wciąga się księgi wieczyste z chwilą:
a)
urządzenia nowej księgi wieczystej,
b)
otrzymania urządzonej księgi wieczystej z innego okręgu (§ 28).
§  37.
W przypadku, gdy przejęcie księgi wieczystej Jest następstwem połączenia okręgów sądów grodzkich, jedno z repertoriów, wyznaczone przez prezesa właściwego sądu okręgowego, będzie prowadzone jako repertorium połączonego okręgu. Do repertorium tego nie wciąga się ksiąg wieczystych, wciągniętych do innych repertoriów. Repertoria te zamyka się przez podwójną czerwono-czarną linię pod ostatnim wpisem i używa się dalej z oznaczeniem ich dla odróżnienia literami A, B i t. d.
§  38.
W razie włączenia części okręgu sądu grodzkiego do okręgu innego sądu grodzkiego prezes właściwego sądu okręgowego zarządzi bądź pozostawienie repertorium w sądzie, którego okręg został podzielony, bądź przekazanie go wraz z przeniesionymi księgami wieczystymi. W tym ostatnim przypadku sąd grodzki, który przekazał repertorium, założy nowe repertorium i wciągnie do niego księgi wieczyste prowadzone dla nieruchomości pozostałych w jego okręgu.

Jeżeli zmiana okręgów sądów grodzkich jest połączona ze zmianą okręgów sądów okręgowych albo ze zmianą sądów okręgowych i apelacyjnych, właściwość do wydania zarządzenia przewidzianego w ustępie pierwszym oznacza się według art. 2 § 2 pr. ksw.

§  39.
Przepisy paragrafu poprzedzającego stosuje się odpowiednio w razie podziału okręgu sądu grodzkiego na samoistne okręgi sądów grodzkich.
§  40.
Repertorium "Kw" prowadzi się według wzoru Nr 2 dołączonego do niniejszego rozporządzenia.
§  41.
Na przedniej stronie repertorium umieszcza się:
a)
nazwę sądu, w którym repertorium jest prowadzone, nazwę powiatu oraz numer tomu, gdy repertorium składa się z więcej niż jednego tomu; jeżeli wskutek zmiany właściwości sądu zostało przekazane repertorium innego okręgu, należy nazwy ulegające zmianie poprzedzić słowem "dawniej" i ująć w nawiasy, a obok nich podać nową nazwę,
b)
wzmianki o zamknięciu i o przepisaniu repertorium (§§ 37 zd. 3 i 38 ust. 1 zd. 2),
c)
cechy A, B i t. d. (§ 37 zd. 3).
§  42.
W łamie 1 repertorium wpisuje się numer bieżący, który otrzymuje równocześnie księga wieczysta z chwilą wciągnięcia do repertorium. W repertorium przepisanym w przypadku włączenia części okręgu do innego lub podziału okręgu na samoistne okręgi umieszcza się numery kolejne pozostałych ksiąg wieczystych z opuszczeniem numerów ksiąg przeniesionych do innego sądu. Numery tych ksiąg zapisuje się na wstępnej stronie we wzmiance o przepisaniu repertorium.

W dalszych łamach repertorium wpisuje się dane wskazane napisami łamów. W szczególności wykazuje się:

a)
w łamie 3 - datę przejęcia, nazwę innego sądu grodzkiego i poprzedni numer księgi wieczystej,
b)
w łamie 4 - nazwisko i imię właściciela oraz jego zamieszkanie,
c)
w łamie 5 - gminę i powiat, a w miastach nadto ulicę i numer porządkowy,
d)
w łamie 6 - datę założenia i numer nowego tomu,
e)
w lamie 8 - datę przekazania i nazwę innego sądu grodzkiego,
f)
w łamie 9 - datę przekazania i numer repertorium archiwalnego,
g)
w łamie 12 - datę założenia i numer nowego tomu,
h)
w łamie 14 - datę przekazania i nazwę innego sądu,
i)
w łamie 15 - datę oddania i numer repertorium archiwalnego,
j)
w łamie 17 - dane, których zapisanie ze szczególnych przyczyn jest konieczne lub celowe.

W poszczególnych łamach umieszcza się także wszelkie późniejsze zmiany. Zapisy, które wskutek tych zmian stały się bezprzedmiotowe, należy podkreślić linią czerwoną. Tak samo powinny być w łamie 1 podkreślone numery ksiąg, które zostały oddane do archiwum lub przeniesione do innego sądu grodzkiego.

§  43.
Następujące czynności przy prowadzeniu ksiąg wieczystych spełnia sekretarz sądowy samoistnie:
a)
przyjmowanie i udokumentowanie wejścia wniosków i wezwań o wpis,
b)
wpisywanie wzmianek o wniosku (art. 37 § 1 pr. ksw.) i wykreślenie wzmianki, gdy wniosek został prawomocnie oddalony,
c)
załatwianie wniosków o wydanie odpisów z ksiąg wieczystych, odpisów z dokumentów znajdujących się w zbiorze dokumentów i z akt księgi wieczystej oraz poświadczenie tych odpisów,
d)
czynności związane z przeglądaniem ksiąg wieczystych i akt księgi wieczystej,
e)
załatwianie wezwań władz o przesłanie akt i kontrola nad ich zwrotem,
f)
prowadzenie archiwum ksiąg wieczystych i akt księgi wieczystej.

O ile sekretarz w sprawach powyższych poweźmie wątpliwości, zwraca się o wyjaśnienie do sędziego, który udzieli wyjaśnienia lub sam sprawę załatwi.

§  44.
Dziennik ksiąg wieczystych, do którego wciąga się wnioski o wpis (art. 35 § 1 pr. ksw.), prowadzi się według wzoru Nr 3, dołączonego do niniejszego rozporządzenia.

Wnioski wciąga się pod numerami bieżącymi w kolejności ich wpływu (art. 36 pr. ksw.). Z początkiem każdego roku kalendarzowego rozpoczyna się nową numerację.

Do dziennika wciąga się dalsze pisma dotyczące tej samej sprawy tylko wówczas, gdy zawierają nowe wnioski o wpis.

W łamie 10 podaje się w krótkości sposób załatwienia n. p. wpisano, oddalono, zwrócono, cofnięto wniosek i t. p. W razie zarządzenia wpisu łam ten wypełnia się niezwłocznie po dokonaniu wpisu.

§  45.
Pisma przyjęte przez funkcjonariusza niewłaściwego winny być niezwłocznie przekazane funkcjonariuszowi właściwemu.
§  46. 13
(skreślony).
§  47.
Dla każdej księgi wieczystej prowadzi się oddzielne akta ksiąg wieczystych. Repertorium ksiąg wieczystych zastępuje repertorium akt ksiąg wieczystych.
§  48.
W sygnaturze akt nie wymienia się roku ich założenia.
§  49.
Akta powinny posiadać sztywne okładki i grzbiety i być zaopatrzone w przyczepki z mocnego papieru, wystające na dole z akt i opisane ich sygnaturą. Przyczepka powinna mieć kolor odróżniający ją od przyczepek innych akt.

Wzór okładki przedstawia załącznik do niniejszego rozporządzenia (wzór Nr 4).

§  50. 14
Do akt składa się kolejno wszystkie pisma dotyczące księgi wieczystej oraz dokumenty stanowiące podstawę wpisu, opisane w opisie dokumentów stosownie do § 26.

Wniosek o odłączenie części nieruchomości do odrębnej księgi wieczystej składa się do akt księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości, od której odłączenie ma nastąpić, do akt zaś księgi wieczystej, do której przenosi się odłączoną część nieruchomości, składa się notatkę sekretarza zawierającą wskazanie akt księgi wieczystej nieruchomości, od której ta część została odłączona.

§  51. 15
(skreślony).
§  52. 16
(skreślony).
§  53. 17
(skreślony).
§  54.
Wraz z zamknięciem księgi wieczystej zarządza się odłożenie akt księgi wieczystej. Akta księgi wieczystej przekazanej innemu sądowi (§ 28) przesyła się wraz z księgą. Założenie i odłożenie akt należy zaznaczyć na okładce akt prowadzonych dla niej.
§  55. 18
Każdy może przeglądać akta ksiąg wieczystych. Do przeglądania tych akt ma odpowiednie zastosowanie przepis § 32. Zwykłe i poświadczone odpisy dokumentów oraz innych pism złożonych do akt księgi wieczystej wydaje się tylko osobom zainteresowanym. Wysyłkę akt sekretarz zapisuje w oddzielnym zeszycie oraz kontroluje i odnotowuje w tym zeszycie ich zwrot.
§  56.
W każdym sądzie grodzkim prowadzi się według załączonego wzoru Nr 5 systemem kartotekowym spis właścicieli nieruchomości, wpisanych w księdze wieczystej.

Każdego właściciela umieszcza się w spisie tylko raz jeden. W łamie 2 wykazuje się wszystkie księgi wieczyste dotyczące nieruchomości tego właściciela. Jeżeli w której z ksiąg zapisany zostanie inny właściciel lub gdy księga wieczysta zostanie zamknięta, należy w łamie 2 dotyczące tej księgi dane podkreślić linią czerwoną. Gdy wykreśleniu ulegają wszystkie zapisy w łamie 2, odpowiednia karta powinna być z kartoteki usunięta.

§  57.
Księgi wieczyste i akta ksiąg wieczystych powinny być przechowywane w miejscu bezpiecznym pod zamknięciem. Księgi należy poustawiać w kolejności numerów repertorium.
§  58.
Księgi wieczyste nie mogą być wysyłane poza miejsce przechowania.
§  59.
Księgi wieczyste zamknięte i akta ksiąg wieczystych odłożone składa się do archiwum, urządzonego przy oddziale ksiąg wieczystych.

W księdze wieczystej umieszcza się wzmiankę o złożeniu do archiwum na przedniej stronie; złożenie akt do archiwum zaznacza się czerwonym kolorem na okładce akt.

§  60.
Dla ksiąg wieczystych i akt ksiąg wieczystych oddanych do archiwum prowadzi się repertorium "Ar" według załączonego wzoru Nr 6. Księgi i akta otrzymują w archiwum nową numerację, odpowiadającą numerom bieżącym, pod którymi wpisane zostaną do repertorium. O kolejności wpisania do repertorium rozstrzyga chwila oddania ksiąg wieczystych i akt ksiąg wieczystych do archiwum. Nowy numer umieszcza się na księgach wieczystych pod numerem dawniejszym, na aktach zaś pod dawniejszą sygnaturą. Sygnatury poprzednie powinny pozostać widoczne.
§  61.
Zarządzenie zniszczenia ksiąg wieczystych i akt ksiąg wieczystych znajdujących się w archiwum nie jest dopuszczalne. Księgi i akta mogą być wydane tylko oddziałowi ksiąg wieczystych.
§  62.
Co do wglądu w księgi wieczyste i akta ksiąg wieczystych znajdujących się w archiwum oraz wniosków o wydanie z nich odpisów stosuje się §§ 32 i 33, a co do sposobu przechowywania ksiąg i akt przepis § 57.
§  63.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1947 r.

ZAŁĄCZNIK  19

Wzór Nr 1

Sąd Grodzki w Dębowie Powiat Brzozów

Księga Wieczysta

Repertorium Ksiąg Wieczystych nr 14

Tom I

Dział pierwszy -

Wzmianka o wniosku Numer bieżący nieruchomości Położenie Opis i plan Sposób korzystania Obszar
ha a m2
1 2 3 4 5 6
111/50

398/50

242/51

1 Dębno, powiat Brzozów Zbiór dokumentów nr 2 gospodarstwo rolne z zabudowaniami gospodarczymi 5 4 25
2 Dębno, powiat Brzozów Zbiór dokumentów nr 14 łąka 2 6 10
3 Dębno, powiat Brzozów Zbiór dokumentów nr 14 gospodarstwo rolne z zabudowaniami gospodarczymi 8 - 35
4 Wierzbno, powiat Klonowo Zbiór dokumentów nr 17 rola - 9 46
5 Dębno, powiat Brzozów Zbiór dokumentów nr 22 gospodarstwo rolne z zabudowaniami gospodarczymi 8 9 81
6 Dębno, powiat Brzozów Zbiór dokumentów nr 22 gospodarstwo rolne z zabudowaniami gospodarczymi 7 6 46

Oznaczenie nieruchomości.

Do bieżącego numeru nieruchomości Stan w czasie urządzenia księgi wieczystej przyłączenia i odłączenia
7 8
1 Przy założeniu księgi wieczystej wpisano na podstawie opisu i planu - nr 2 dnia 8 września 1947 r.

Marciniak

1, 2, 3 Nr 2 po odłączeniu z księgi wieczystej Kw nr 365 przyłączono i nr 1 z nr 2 pod nr 3 wpisano na podstawie wniosku z dnia 25 marca 1950 r. - nr 111/50 oraz opisu i planu - nr 14 dnia 30 marca 1950 r.

Marciniak

3, 4, 5 Nr 4 po odłączeniu z księgi wieczystej Sądu Grodzkiego w Klonowie Kw nr 67 przyłączono i nr 3 z nr 4 wpisano pod nr 5 na podstawie wniosku z dnia 4 czerwca 1950 r. - nr 398/50 oraz opisu i planu - nr 17 dnia 6 lipca 1950 r.

Marciniak

Dział pierwszy - Spis praw związanych z własnością

Wzmianka o wniosku Numer bieżący wpisu Oznaczenie prawa Zmiany Wykreślenia
1 2 3 4 5
111/50

807/51

221/53

1 Prawo czerpania wody wpisane w księdze wieczystej Kw nr 143 w dziale III pod nr 3. Wpisano na podstawie wniosku z dnia 25 marca 1950 r. - nr 111/50 z przyłączeniem działki nr 2 dnia 30 marca 1950 r.

Marciniak

Nr 1 na podstawie wniosku z dnia 1 maja 1953 r. - nr 221/53 równoczesnego z wnioskiem nr 224/53 oraz wobec wykreślenia prawa w księdze wieczystej obciążonej nieruchomości wykreślono dnia 15 maja 1953 r.

Marciniak

2 Renta w wysokości trzysta złotych rocznie wpisana w księdze wieczystej Kw nr 222 w dziale III pod nr 1. Wpisano na podstawie wniosku z dnia 28 października 1951 r. - nr 807/51 dnia 16 grudnia 1951 r.

Marciniak

Dział drugi

Wzmianka o wniosku Numer bieżący wpisu Właściciel Numer bieżący nieruchomości Podstawa nabycia
1 2 3 4 5
426/47

111/50

168/50

398/50

325/53

Józef Gronowski, syn Władysława i Zofii 1 Przy założeniu księgi wieczystej na podstawie umowy sprzedaży z dnia 4 stycznia 1942 r. - nr 1 wpisano dnia 8 września 1947 r.

Marciniak

2 Na podstawie wniosku z dnia 25 marca 1950 r. - nr 111/50 i umowy sprzedaży z dnia 15 lutego 1950 r. - nr 15 wpisano dnia 30 marca 1950 r.

Marciniak

Kazimierz Kaczmarek, syn Jerzego i Heleny 3 Na podstawie wniosku z dnia 1 kwietnia 1950 r. - nr 168/50 i stwierdzenia praw do spadku przez Sąd Grodzki w Górowie z dnia 4 września 1948 r. Sp. 89/47 - nr 16 wpisano dnia 15 kwietnia 1950 r.

Marciniak

4 Na podstawie wniosku z dnia 4 czerwca 1950 r. - nr 398/50 i dokumentu nadania Urzędu Wojewódzkiego w Toruniu z dnia 26 maja 1950 r. - nr 18 wpisano dnia 6 lipca 1950 r.

Marciniak

Wincenty Pawlak, syn Wojciecha i Marii jako współwłaściciel do jednej trzeciej części 6 Na podstawie wniosku z dnia 28 czerwca 1953 r. - nr 325/53 i umowy sprzedaży z dnia 15 czerwca 1953 r. - nr 28 współwłasność do jednej trzeciej części została wpisana dnia 7 lipca 1953 r.

Marciniak

Dział

Wzmianka o wniosku Numer bieżący wpisu CIĘŻARY I OGRANICZENIA Do numeru bieżącego wpisu
1 2 3 4
201/49

41/51

101/52

312/52

224/53

1 Służebność przechodzenia przez podwórze po tylnej stronie obory dla każdoczesnego właściciela nieruchomości Kw nr 26 na podstawie oświadczenia z dnia 4 stycznia 1942 r. zawartego w umowie sprzedaży z tego samego dnia - nr 1 i stosownie do ustępu 3 i 4 tego oświadczenia przy założeniu księgi wieczystej wpisano dnia 8 września 1947 r.

Marciniak

2 Prawo z umowy o dożywocie z dnia 4 kwietnia 1949 r. - nr 10 o treści §§ 2 do 10 tej umowy na rzecz Andrzeja Michalskiego, syna Mieczysława i Anny. Do wykreślenia wystarczy dowód śmierci uprawnionego. Na podstawie wniosku z dnia 6 maja 1949 r. - nr 201/49 oraz wyżej powołanej umowy i zawartej w niej zgody prawo zostało wpisane dnia 15 lipca 1949 r. Współobciążona nieruchomość Kw nr 196.

Marciniak

3 Prawo pierwokupu dla Wojciecha Filipskiego, syna Henryka i Heleny na podstawie wniosku z dnia 18 stycznia 1951 r. - nr 41/51 i umowy sprzedaży z dnia 17 stycznia 1951 r. - nr 21 wpisano dnia 25 stycznia 1951 r.

Marciniak

4 Ostrzeżenie dotyczące wpisu prawa własności Kazimierza Kaczmarka na rzecz Jacka Świtalskiego, syna Kazimierza i Joanny z domu Rogala na podstawie wniosku z dnia 10 września 1952 r. - nr 312/52 i tymczasowego zarządzenia Sądu Okręgowego w Baranowie z dnia 9 września 1952 r. - II Co 425/52 - nr 26. Wpisano dwa 12 września 1952 r.

Marciniak

trzeci

ZMIANY WYKREŚLENIA
WPIS Wykreślenie Do numeru bieżącego wpisu
5 6 7 8
3 Na podstawie wniosku z dnia 29 lutego 1952 r.- nr 101/52 i zwolnienia z dnia 10 stycznia 1952 r.-nr 25 wykreślono dnia 16 marca 1952 r.

Marciniak

4 Na podstawie wniosku z dnia 1 maja 1953 r. - nr 224/53 równoczesnego z wnioskiem nr 221/53 i postanowienia Sądu Okręgowego w Baranowie z dnia 4 kwietnia 1953 r. II Co 425/52 - nr 27 wykreślono dnia 27 maja 1953 r.

Marciniak

Dział

Wzmianka o wniosku Numer bieżący wpisu HIPOTEKI
Suma Do bieżącego numeru wpisu Suma
gr gr
1 2 3 4 5 6
426/47

42/48

73/48

75/48

1 10.000

5.000

- Pożyczka w sumie dziesięć tysięcy złotych z odsetkami 6% w stosunku rocznym począwszy od dnia 1 lipca 1932 r., płatna za półrocznym 1 5.000 -
211/42

232/49

353/49

97/50

622/50

5.000 - wypowiedzeniem, odsetki płatne dnia 2 stycznia i 1 lipca każdego roku na rzecz Ambrożego Beczkowicza, syna Bronisława i Magdaleny. Na podstawie wniosku z dnia 15 sierpnia 1947 r. - nr 426/47 i oświadczenia w umowie sprzedaży z dnia 4 stycznia 1942 r. - nr 1 przy założeniu księgi wieczystej wpisano dnia 8-go września 1947 r.

Marciniak

608/51 2 3.000 -
2 5.000

2.000

-

-

Hipoteka kaucyjna dla zabezpieczenia kredytu na
3.000

3.000

-

-

rachunku bieżącym do wysokości pięciu tysięcy złotych na rzecz firmy Rolnik, spółdzielni z ograniczoną odpowiedzialnością w Kościanie.
1.000 - Na podstawie wniosku z dnia 14 lutego 1948 r. - nr 73/48 równoczesnego z wnioskiem nr 75/48 oraz umowy z dnia 13 lutego 1948 r. - nr 4 wpisano dnia 15 lutego 1948 r.

Marciniak

3 Pożyczka w wysokości tysiąca złotych z odsetkami 5% od dnia 23 maja 1944 r. dla Henryka Hanysza, syna Michała i Agaty na podstawie wniosku z dnia 14 lutego 1948 r. - nr 75/48 równoczesnego z wnioskiem nr 73/48 i wyroku Sądu Okręgowego w Balinie z dnia 16 września 1947 r. IIC 245 46 - nr 5 wpisano dnia 18 lutego 1948 r.

Marciniak

3 1.000 -

czwarty

ZMIANY Wykreślenia
Wpis Wykreślenie Do bieżącego numeru wpisu Suma
gr
7 8 9 10 11
Pięć tysięcy złotych z pierwszeństwem przed pozostałą częścią z odsetkami od dnia 1 stycznia 1947 r. przeniesiono na Alfreda Meisnera, syna Czesława i Praksedy na podstawie wniosku z dnia 8 stycznia 1948 r.- nr 42/48 oraz oświadczenia przelewu i zgody z dnia 13 grudnia 1947 r. - nr 3. Wpisano dnia 3 lutego 1948 r. 1 5.000 - Pięć tysięcy złotych Ambrożego Beczkowicza na podstawie wniosku z dnia 1 kwietnia 1948 r. - nr 211/48 i pokwitowania z dnia 13 marca 1948 r. - nr 7 wykreślono dnia 5 kwietnia 1948 r.

Marciniak

Marciniak 2 2.000 - Dwa tysiące złotych
Hipoteka kaucyjna dla pozostałych trzech tysięcy złotych została zamieniona na hipotekę zwykłą dla zabezpieczenia pożyczki bez odsetek i przeniesiona na Bronisława Kostrzyńskiego, syna Franciszka i Antoniny Kasprzak. Na podstawie na podstawie wniosku z dnia 15 maja 1949 r. - nr 232/49, i pokwitowania z dnia 7 marca 1949 r. - nr 9 wykreślono dnia 6 czerwca 1949 r.

Marciniak

wniosku z dnia 1 lipca 1949 r.-nr 353/49 oraz oświadczenia i zgody z dnia 1 lipca 1949 r. - nr 11 wpisano dnia 18 lipca 1949 r.

Marciniak

2 3.000 - Trzy tysiące złotych na podstawie wniosku z dnia 25 lutego 1950 r. - nr 97/50 oraz zrzeczenia się i zgody z dnia 1 lutego 1950r. -nr 13 wykreślono dnia 3 marca 1950 r.

Marciniak

Przeniesiono na rzecz Banku Rolnego W Warszawie z tą zmianą, że w miejsce dotychczasowej pożyczki połączono z hipoteką resztę ceny kupna z umowy z dnia 7 września 1950 r. - Na podstawie wniosku z dnia 1 października 1950 r.- nr 622/50 oraz oświadczenia i zgody zawartych w powyższej umowie - nr 19 wpisano dnia 10 października 1950 r.

Marciniak

4 750 - Siedemset pięćdziesiąt złotych na podstawie wniosku z dnia 3 września 1951 r.-nr 608/51, i pokwitowania z dnia 20 sierpnia 1951 r.- nr 23 wykreślono dnia 27 września 1951 r.

Marciniak

Dział

Wzmianka o wniosku Numer bieżący wpisu
Suma HIPOTEKI Do bieżącego numeru wpisu Suma
gr gr
1 2 3 4 5 6
168/48

422/48

515/49

700/50

813/51

367/53

778/54

4 750 - Roszczenie o ustanowienie hipoteki dla zabezpieczenia reszty ceny kupna w wysokości siedemsetpięćdziesiąt złotych bez odsetek dla Leona Maya, syna Jakuba i Weroniki na podstawie wniosku z dnia 13 marca 1948 r. - nr 168/48 i tymczasowego zarządzenia Sądu Okręgowego w Sączu z dnia 12 marca 1948 r. IC 46/48 - nr 6 wpisano dnia 13 marca 1948 r.

Marciniak

Przepisano na hipotekę dla zabezpieczenia reszty ceny kupna w sumie siedemset- pięćdziesiąt złotych na rzecz Leona Maya, syna Jakuba i Weroniki na podstawie wniosku z dnia 1 września 1948 r. - nr 422/48 i wyroku Sądu Okręgowego w Sączu z dnia 8 sierpnia 1948r. IC 46/48 - nr 8 dnia 6 września 1948 r.

Marciniak

5

6

1.500

10.000

-

-

5 3.000 - Suma z działu spadku trzy tysiące złotych z odsetkami 6% od 1 kwietnia 1948 r. począwszy, płatnymi dnia 1 kwietnia i 1 października każdego roku dla Henryka Grzybowskiego, syna Tytusa i Magdaleny. Właściciel poddał się egzekucji z tym, że będzie ona dopuszczalna przeciwko każdoczesnemu właścicielowi. Na podstawie wniosku z dnia 25 listopada 1949 r. - nr 515,49 oraz oświadczenia i zgody z dnia 16 listopada 1949 r. - nr 12 wpisano dnia 15 grudnia 1949 r.

Marciniak

6 10.000 - Hipoteka przymusowa (kaucyjna) w wysokości dziesięciu tysięcy złotych dla zabezpieczenia roszczenia objętego tymczasowym zarządzeniem Sądu Okręgowego w Rakomiu z dnia 15 lipca 1953 r. ICo 203/53 - nr 29 została wpisana na rzecz Juliana Dobrowolskiego, syna Hieronima i Danuty na podstawie wniosku z dnia 17 lipca 1953 - nr 367/53 oraz powyższego tymczasowego zarządzenia dnia 20 lipca 1953 r.

Marciniak

czwarty

ZMIANY Wykreślenia
Wpis Wykreślenie Do bieżącego numeru wpisu Suma
gr
7 8 9 10 11
Hipoteka kaucyjna do wysokości tysiącpięćset złotych dla zabezpieczenia dyskonta weksli z odsetkami i kosztami na rzecz Banku Kredytowego w Brzegu na podstawie wniosku z dnia 2 listopada 1950 r. - nr 700/50 oraz zgody z dnia 18 czerwca 1950 r. - nr 20 wpisano dnia 18 listopada 1950 r.

Marciniak

Wykreślono na podstawie wniosku z dnia 2 grudnia 1951 r. - nr 813/51 i pokwitowania z dnia 10 października 1951 r. - nr 24 dnia 16 grudnia 1951 r.

Marciniak

Na podstawie wniosku z dnia 29 grudnia 1954 r. - nr 778 54 i prawomocnego wyroku Sądu Okręgowego w Rakomiu z dnia 19 listopada 1954 r. I C 498/53 - nr 30 wpisano jako zwykłą hipotekę przymusową dnia 10 stycznia 1955 r.

Marciniak

Wzór Nr 1a

Spis dokumentów

Numer bieżący dokumentu Data złożenia dokumentu do akt KW OZNACZENIE DOKUMENTU Oznaczenie wpisu UWAGI
dział Numer karty akt
1 2 3 4 5
1 8/9. 47 Umowa sprzedaży nieruchomości (

I O 19 z 4.1.42 (

(

(

{

(

(

(

(

II

III

IV

2-5

----

1

2 i 3

----

1

2 - 4

----

1

4
2 8/9. 47 Opis i plan nieruchomości I O nr 1 I O 2 - 8

----

1

3 3/2. 48 Przelew hipoteki i zgoda na wpis z 13.12.47 IV 5 - 7

----

1

4 15/2. 48 Umowa o ustanowienie hipoteki ze zgodą na wpis z 13.2.48 IV 2 - 4

-----

2

5 18/2. 48 Wyrok Sądu Okręgowego w Balinie z 16.9.47 II C 245/46 IV 2 - 4

-----

3

6 13/3. 48 Tymczasowe zarządzenie Sądu Okręgowego w Sączu z 12.3.48 I C 46/48 IV 2 - 4

----

4

7 5/4. 48 Pokwitowanie na spłatę hipoteki z 13.3.48 IV 9 - 11

----

1

8 6/9. 48 Wyrok Sądu Okręgowego w Sączu z 8.8.48 I C 46/48 IV 4

----

4

9 6/6. 49 Pokwitowanie na spłatę hipoteki z 7.3.49 IV 9 - 11

-----

2

10 15/7. 49 Umowa o dożywocie z 4.4.49 III 2 i 3

-----

2

11 18/7. 49 Zmiana hipoteki i zgoda na wpis z 1.7.49 IV 5 - 7

-----

2

12 15/12.49 Ustanowienie hipoteki i zgoda na wpis z 16.11.49 IV 2 - 4

----

5

13 3 3. 50 Zrzeczenie się hipoteki i zgoda na wpis z 1.2.50 IV 9 - 11

----

2

14 30/3. 50 Opis i plan działki I O nr 2 i 3 I O 2 - 8

----

2 i 3

15 30/3. 50 Umowa sprzedaży działki I O nr 2 z 15.2.50 II 3 i 4

-----

2

16 15/4. 50 Stwierdzenie praw do spadku przez Sąd Grodzki w Górowie z 4.9.48 Sp. 89/47 II 2 - 4

------

3

17 6/7. 50 Opis i plan działki I O 4 I O 2 - 8

-----

4

18 6/7. 50 Dokument nadania Urzędu Wojewódzkiego w Toruniu z 26.5.50 II 3 - 5

-----4

19 10/10. 50 Przelew i zmiana hipoteki w umowie sprzedaży z 7.9.50 i zgoda na wpis z tej samej daty IV 5 - 7

-----

3

20 18/11. 50 Ustanowienie hipoteki na hipotece i zgoda na wpis z 18.6.50 IV 5 - 7

-----

5

21 25/1. 51 Ustanowienie prawa pierwokupu w umowie sprzedaży z 17.1.51 III 2 i 3

------

3

22 1/5. 51 Opis i plan działki I O 5 i 6 I O 2 - 10

-----

5 i 6

23 27/9. 51 Pokwitowanie na spłatę hipoteki z 20.8.51 IV 9 - 11

-----

4

24 16/12.51 Pokwitowanie na spłatę hipoteki na hipotece z 10.10.51 IV 8

-----

5

25 16/3. 52 Zwolnienie z prawa pierwokupu z 10.1.52 III 7 i 8

-----

3

26 12/9. 52 Tymczasowe zarządzenie Sądu Okręgowego w Baranowie z 9.9.52 II Co 425/52 III 2 i 3

-----

4

27 27/5. 53 Postanowienie Sądu Okręgowego w Baranowie z 4.4.53 II Co 425/52 III 7 i 8

-----

4

28 7/7. 53 Umowa sprzedaży jednej trzeciej części prawa własności z 15.6.53 II 2 - 4

-----

6

29 20/7. 53 Tymczasowe zarządzenie Sądu Okręgowego w Rakomiu z 15.7.53 - I Co 203/53 IV 2 - 4

-----

6

30 10/1. 55 Wyrok Sądu Okręgowego w Rakomiu z 19.11.54 - IC 498/53 IV 5 - 7

------

6

(Karta tytułowa)

Wzór Nr 2

Sąd Grodzki w .............. Powiat ................

Repertorium Ksiąg Wieczystych

Tom .........

(strona wewnętrzna)

Numer bieżący Data założenia księgi Przejęcie księgi z innego sądu Oznaczenie nieruchomości Założenie dalszego tomu
1 2 3 4 5
Data zamknięcia księgi wieczystej Przekazanie księgi wieczystej do innego sądu Przekazanie księgi wieczystej do archiwum Data podjęcia księgi wieczystej z archiwum Data założenia akt księgi wieczystej Założenie dalszego tomu akt księgi wieczystej Data odłożenia akt księgi wieczystej Przekazanie akt księgi wieczystej innemu sądowi Przekazanie akt księgi wieczystej do archiwum Data podjęcia akt księgi wieczystej z archiwum UWAGI
6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Wzór Nr 3

Dziennik ksiąg wieczystych.

Numer kolejny Czas wpływu Numery wniosków równoczesnych Nazwisko wnioskodawcy Przedmiot wniosku Oznaczenie księgi wieczystej Załatwienie Wyznaczone terminu
dzień godzina minuta dzień rodzaj
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Założono ........... 19... r. Wzór Nr 4

Odłożono ........... 19... r.

Akta i dokumenty Księgi Wieczystej

Sądu Powiatowego ...............

Kw nr .....

Kw

nr .....

(Przyczepka)

Wzór Nr 5

Nazwisko, imię:
Miejsce zamieszkania Wskazanie księgi wieczystej Uwagi
1 2 3

Wzór Nr 6

Repertorium "Ar"

Numer bieżący księgi lub akt Sygnatura Data oddania do archiwum Data wydania z archiwum Uwagi
księgi akt
1 2 3 4 5
1 § 5 zmieniony przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
2 § 6 lit. b) zmieniona przez § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
3 § 7 zmieniony przez § 2 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
4 § 12 zmieniony przez § 2 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
5 § 14 zmieniony przez § 2 pkt 5 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
6 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
7 § 23 zmieniony przez § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
8 § 24 zmieniony przez § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
9 § 25 skreślony przez § 2 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
10 § 26 zmieniony przez § 2 pkt 8 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
11 § 29 zmieniony przez § 2 pkt 9 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
12 § 33:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 31 maja 1954 r. w sprawie zmiany niektórych przepisów dotyczących ksiąg wieczystych. (Dz.U.54.26.105) z dniem 11 czerwca 1954 r.

- zmieniony przez § 2 pkt 10 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.

13 § 46 skreślony przez § 2 pkt 11 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
14 § 50 zmieniony przez § 2 pkt 12 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
15 § 51 skreślony przez § 2 pkt 13 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
16 § 52 skreślony przez § 2 pkt 13 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
17 § 53 skreślony przez § 2 pkt 13 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
18 § 55 zmieniony przez § 2 pkt 14 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.
19 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 i3 rozporządzenia z dnia 31 maja 1954 r. w sprawie zmiany niektórych przepisów dotyczących ksiąg wieczystych. (Dz.U.54.26.105) z dniem 11 czerwca 1954 r.

- zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 9 maja 1961 r. w sprawie zmiany przepisów o zakładaniu i prowadzeniu ksiąg wieczystych (Dz.U.61.26.126) z dniem 7 czerwca 1961 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1946.66.366

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Urządzenie i prowadzenie ksiąg wieczystych.
Data aktu: 26/11/1946
Data ogłoszenia: 12/12/1946
Data wejścia w życie: 01/01/1947