Prowadzenie przez inspektorów pracy rejestrów układów zbiorowych pracy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 31 maja 1937 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości o prowadzeniu przez inspektorów pracy rejestrów układów zbiorowych pracy.

Na podstawie art. 12 ust. (5) ustawy z dnia 14 kwietnia 1937 r. o układach zbiorowych pracy (Dz. U. R. P. Nr 31, poz. 242) zarządzani co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
(1)
Podlegają zarejestrowaniu w trybie rozporządzenia niniejszego układy zbiorowe pracy, zawarte na podstawie ustawy z dnia 14 kwietnia 1937 r. o układach zbiorowych pracy (Dz. U. R. P. Nr 31, poz. 242).
(2)
Artykuły wymienione w rozporządzeniu niniejszym bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 14 kwietnia 1937 r. o układach zbiorowych pracy (Dz. U. R. P. Nr 31, poz. 242), paragrafy zaś - przepisy rozporządzenia niniejszego.
§  2.
(1)
Do rejestru układów zbiorowych pracy wpisuje się zgłoszenia, dotyczące:
1)
zawarcia układu (art. 11 ust. (1) i (2) i art. 12 ust. (1)),
2)
przystąpienia do układu nowego uczestnika (art. 12 ust. (2)),
3)
przedłużenia okresu mocy wiążącej układu (art. 12 ust. (2)),
4)
zmian i uzupełnień treści układu (art. 12 ust. (2)),
5)
zmian w osobach uczestników układu (art. 12 ust. (2)),
6)
wypowiedzenia układu w przypadkach oznaczonych w art. 16 ust. (2) pkt 2) i ust. (3) oraz w art. 22 ust. (1) pkt 2),
7)
rozwiązania układu - częściowego lub całkowitego (art. 12 ust. (2)).
(2)
Ponadto podlega zarejestrowaniu z urzędu:
1)
nadanie układowi mocy powszechnie obowiązującej (art. 21),
2)
ustanie mocy powszechnie obowiązującej w przypadkach oznaczonych w art. 22 ust. (1). pkt 1) i 2),
3)
ustanie mocy powszechnie obowiązującej układu wskutek nadania takiej mocy układowi późniejszemu na obszarze i w zakresie obowiązywania układu poprzedniego (art. 22 ust. (2) pkt 3)),
4)
zwolnienie od uczestnictwa w układzie w myśl art. 20,
5)
inne dane, których ujawnienie z urzędu w rejestrze przewidują przepisy prawa.
§  3.
Przy zgłoszeniu do rejestru okoliczności, wymagającej stwierdzenia w formie piśmiennej (art. 11), powinien być dołączony do wniosku oryginał odpowiedniego dokumentu.
§  4.
Zgłoszenia, podlegające wpisowi do rejestru, mogą być również składane przez interesowanych osobiście do protokołu, który sporządza się w urzędzie inspekcji pracy; protokół podpisują zgłaszający i inspektor pracy.
§  5.
(1)
Treść wpisu ustala inspektor pracy w terminie siedmiodniowym od daty zgłoszenia wniosku. Inspektor pracy decyduje o wpisie do rejestru przez oprowadzenie na oryginałach zgłaszanych dokumentów treści podlegającej wpisowi oraz umieszczenie u dołu każdego dokumentu własnoręcznej adnotacji "rejestruję", podpisu i daty.
(2)
W przypadku, przewidzianym w art. 13 ust. (2), gdy następuje zawieszenie z urzędu całego wpisu, inspektor pracy czyni u dołu właściwego dokumentu adnotację: "z powodu sprzeczności z ... wpis zawieszam", umieszcza podpis i datę, po czym stosuje postępowanie przewidziane w art. 13 ust. (2), (4) i (6).
(3)
W przypadku, przewidzianym w art. 13 ust. (3), gdy następuje zawieszenie z urzędu wpisu tylko niektórych postanowień, inspektor pracy oprowadza na oryginałach zgłaszanych dokumentów treść, bez zastrzeżeń podlegającą wpisowi, po czym u dołu każdego dokumentu czyni adnotację "rejestruję, zawieszając wpis postanowienia ..... z powodu sprzeczności z .....", umieszcza podpis i datę, po czym stosuje postępowanie przewidziane w art. 13 ust. (3), (4) i (6).
(4)
Decyzja sądu, powzięta w trybie art. 13 ust. (5), podlega wpisaniu do rejestru z urzędu.
(5)
Każdy wpis w rejestrze oraz każda decyzja, dotycząca rejestru, powinny być podpisane przez inspektora pracy.
§  6.
Zawieszając w trybie art. 13 ust. (2) zarejestrowanie bądź całego układu, bądź niektórych postanowień, inspektor pracy zawiadamia o tym wszystkich uczestników układu, wzywając ich do poczynienia w układzie odpowiednich zmian; zawiadomienie to powinno być wysłane przed upływem dni czternastu od daty zgłoszenia wniosku.
§  7.
(1)
Jeżeli okaże się, że w rejestrze figuruje wpis, który jest niedopuszczalny ze względu na bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa, porządek publiczny lub dobre obyczaje, inspektor pracy, po wysłuchaniu osób interesowanych, zarządzi wykreślenie tego wpisu z urzędu.
(2)
Wykreślenie wpisu z rejestru może nastąpić dopiero po uprawomocnieniu się decyzji zarządzającej wykreślenie.
§  8.
W razie powzięcia wiadomości, że wpis, figurujący w rejestrze, nie odpowiada faktycznemu stanowi rzeczy, inspektor pracy wzywa uczestników układu do złożenia odpowiednich wyjaśnień lub zgłoszenia wniosku o dokonanie stosownego wpisu w terminie. 14-dniowym, czyniąc w razie potrzeby użytek z przepisu art. 12 ust. (3). W razie niezłożenia wyjaśnień lub niezgłoszenia powyższego wniosku inspektor pracy wydaje decyzję z urzędu.
§  9.
Od decyzji inspektora pracy, wymierzającej karę porządkowa, przewidzianą w art. 12 ust. (3), służy odwołanie do jego władzy przełożonej. W wyjątkowych przypadkach, zasługujących na uwzględnienie, inspektor pracy może wymierzoną przez siebie karę porządkową cofnąć.
§  10.
W postępowaniu w sprawach rejestrowych należy - o ile ustawa o układach zbiorowych pracy nie stanowi inaczej - stosować przepisy ogólne o postępowaniu administracyjnym.

II.

Organy rejestrowe.

§  11.
(1)
Rejestry układów zbiorowych prowadzą okręgowi inspektorzy pracy.
(2)
Prowadzenie przez obwodowych inspektorów pracy rejestrów układów zbiorowych pracy dla wyodrębniających się gospodarczo ośrodków regulują osobne rozporządzenia.
§  12.
(1)
Właściwy miejscowo do zarejestrowania układu zbiorowego jest inspektor pracy, w którego okręgu lub obwodzie znajduje się zakład pracy lub większość zakładów pracy, objętych danym układem.
(2)
Jeżeli układ zbiorowy dotyczy zakładów pracy, położonych na terenie kilku okręgów lub obwodów inspekcji pracy, w których prowadzi się rejestry, układ ten podlega zarejestrowaniu w tym okręgu lub obwodzie, w którym znajduje się większość zakładów pracy lub siedzib uczestników układu. W razie wątpliwości ostatecznie rozstrzyga właściwy okręgowy inspektor pracy, a gdy kilku inspektorów okręgowych jest "właściwych - Główny Inspektor Pracy,
(3)
W przypadku, przewidzianym w ust. (2), inspektor pracy, który układ zarejestrował, powinien zawiadomić o tym inspektorów pracy, w których okręgach lub obwodach znajdują się zakłady pracy, objęte układem.
(4)
Układy zbiorowe pracy zawarte dla obszaru całego Państwa rejestruje inspektor pracy okręgu, obejmującego m. st. Warszawę.

III.

Księgi i akta rejestrowe.

§  13.
Księgi rejestrowe powinny mieć trwałą oprawę. Każdy tom będzie oznaczony kolejną rzymską liczbą. Stronice będą kolejno numerowane. Na ostatniej stronicy każdego tomu powinno znajdować się poświadczenie o ilości stronic, podpisane przez inspektora pracy.
§  14.
Dla każdego układu zbiorowego prowadzi się oddzielnie akta, które obejmują dokumenty, stanowiące podstawę wpisu, inne dokumenty składane inspektorowi pracy w wykonaniu przepisów ustawowych, jak również wszelkie pisma, dotyczące danego układu.
§  15.
Dokumenty złożone do akt rejestru mogą być za zezwoleniem inspektora pracy zwrócone; wówczas należy pozostawić w aktach urzędowo poświadczony odpis lub wyciąg.
§  16.
(1)
Księgi rejestru układów zbiorowych nie będą niszczone.
(2)
Księgi i akta nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowania.
§  17.
Każdy, kto uprawdopodobni, że jest w tym zainteresowany, ma prawo przeglądać pod nadzorem urzędowym w godzinach przyjęć rejestr i dokumenty, określone w § 14.
§  18.
Na żądanie osób interesowanych może być wydane urzędowe zaświadczenie, że pewien wpis nie istnieje lub, że podanie albo dokument nie zostały złożone.

IV.

Sposób prowadzenia rejestru.

§  19.
(1)
Każdy układ zbiorowy powinien być wciągnięty do rejestru pod numerem bieżącym.
(2)
Dla każdego układu zbiorowego będą przeznaczone w rejestrze dwie równoległe stronice. Gdy będzie przewidywana większa ilość wpisów, należy pozostawić wolne dalsze stronice.
§  20.
(1)
Poszczególne wpisy, wciągnięte pod jednym numerem dotyczącym tego samego układu, będą miały oddzielną koleiną numerację.
(2)
Równoczesne wpisy, wynikające z tego samego dokumentu, otrzymują tylko jeden numer kolejny.
(3)
Wpis oznaczony bieżącym numerem kolejnym powinien być oddzielony od następnego linią poprzeczną przez obie stronice.
§  21.
(1)
Wpis powinien zawierać datę decyzji, podpis inspektora pracy oraz numer

sprawy.

(2)
W aktach danego układu zbiorowego uczyniona będzie wzmianka o wpisie z podaniem daty wciągnięcia i numeracji rejestru. Wzmiankę należy umieścić pod decyzją, zarządzającą wpis.
§  22.
Wpisy należy uskuteczniać starannie, pismem czytelnym i bez skróceń. Podskrobywania są wzbronione.
§  23.
(1)
Decyzje inspektora pracy, zarządzające wpis do rejestru, doręcza się uczestnikom układu tylko na ich żądanie.
(2)
W aktach należy zaznaczyć przy decyzji, komu i kiedy odpis decyzji wysłano.
§  24.
Zmiany i wykreślenia wpisów powinny być umieszczone pod nowym numerem kolejnym w tej samej rubryce, w której znajduje się wpis zmieniony lub wykreślony. Wpisy poprzednie, których zmiany dotyczą, należy podkreślić czerwonym atramentem; wpisy, których dotyczą wykreślenia, należy przekreślić czerwonym atramentem tak, aby można było odczytać wpisy wykreślone.
§  25.
(1)
Omyłki pióra itp. oczywiste błędy we wpisach powinny być przekreślane czerwonym atramentem tak, aby można było odczytać tekst pierwotny, i prostowane w tej samej rubryce.
(2)
Sprostowania ważniejsze powinny być omówione w rubryce uwag.
§  26.
W przypadkach dokonywania wpisu z urzędu inspektor pracy powinien zaznaczyć to w treści wpisu.
§  27.
Jeżeli zmiany, które zaszły we wpisie danego układu, są tak liczne, że przez ich wciągniecie ucierpiałaby znacznie przejrzystość wpisów w rejestrze, należy przenieść wpisy obowiązujące pod nowy numer rejestru na inne miejsce księgi rejestrowej i zaznaczyć to przeniesienie w rubryce uwag przy dawnym i przy nowym wpisie.

V.

Treść rejestru.

§  28.
(1)
Rejestr układów zbiorowych pracy składa się z 7 rubryk.
(2)
Do poszczególnych rubryk wciąga się dane następujące:
1)
do pierwszej - numer kolejny wpisów;
2)
do drugiej - datę i miejsce zawarcia układu oraz udział organów władzy przy zawarciu układu;
3)
do trzeciej - oznaczenie obszaru mocy wiążącej układu oraz jej zakresu (zakłady pracy, działy pracy, kategorie pracowników, których układ dotyczy);
4)
do czwartej - wymienienie uczestników układu:
a)
po stronie pracodawców z podaniem imion, nazwisk i adresów lub nazw i siedzib osób prawnych,
b)
po stronie pracowników z podaniem nazw związków zawodowych (stowarzyszeń, zrzeszeń) i ich siedzib;
5)
do piątej - termin obowiązywania układu, oznaczenie sposobu jego wypowiedzenia lub terminów, w jakich układ może być rozwiązany, i sposobu jego przedłużenia;
6)
do szóstej - datę decyzji, numer sprawy i podpis inspektora pracy;
7)
do siódmej - uwagi.
§  29.
Zgłoszenia podlegające wpisowi co rejestru po dokonaniu wpisu o zawarciu układu (§ 2 ust. (1) pkt 1)) ujawnia się w rejestrze jak następuje:
1)
przystąpienie do układu nowego uczestnika (§ 2 ust. (1) pkt 2)) - w rubryce 4,
2)
przedłużenie mocy wiążącej układu (§ 2 ust. (1) pkt 3)) - w rubryce 5,
3)
zmiany i uzupełnienia treści układu (§ 2 ust. (1) pkt 4)) - w rubryce 3,
4)
zmiany w osobach uczestników układu (§ 2 ust. (1) pkt 5)) - w rubryce 4,
5)
wypowiedzenia układu w przypadkach oznaczonych w art. 16 ust. (2) pkt 2) i ust. (3) oraz w art. 22 ust. (1) pkt 2) (§ 2 ust. (1) pkt 6)) - w rubryce 5,
6)
rozwiązanie układu - częściowe lub całkowite (§ 2 ust. (1) pkt 7)) - w rubryce 5,
7)
nadanie układowi mocy powszechnie obowiązującej (§ 2 ust. (2) pkt (1)) - w rubryce 3,
8)
ustanie mocy powszechnie obowiązującej w przypadkach oznaczonych w art. 22 ust. (1) pkt 1) i 2) (§ 2 ust. (2) pkt 2)) - w rubryce 3,
9)
ustanie mocy powszechnie obowiązującej układu wskutek nadania takiej mocy układowi późniejszemu na obszarze i w zakresie obowiązywania układu poprzedniego (§ 2 ust. (2) pkt 3)) - w rubryce 3,
10)
zwolnienie od uczestnictwa w układzie w myśl art. 20 (§ 2 ust. (2) pkt 4)) - w rubryce 4.

VI.

Wydawanie odpisów z rejestru.

§  30.
(1)
Każdy interesowany może otrzymać, za opłatą przewidzianą w art. 12 ust. (4). wypis z rejestru bądź odpis układu z poświadczeniem jego rejestracji.
(2)
Wypis z rejestru obejmuje informacje figurujące w rejestrze, dotyczące danego układu według stanu na dzień sporządzenia wypisu; informacje o wpisach z rejestru wykreślonych w zasadzie się pomija przy sporządzeniu wypisu, a umieszcza się je w wypisie tylko na wyraźne żądanie interesowanego.
(3)
Odpis układu, wydany z rejestru, powinien zawierać adnotację o zakresie mocy wiążącej układu na dzień sporządzenia odpisu według stanu ujawnionego w rejestrze.

VII.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  31.
Układy (umowy) zbiorowe pracy, obowiązujące w dniu wejścia w życie rozporządzenia niniejszego, podlegają zgłoszeniu do rejestru na zasadach ogólnych w terminie do dnia 1 sierpnia 1937 r.
§  32.
Główny Inspektor pracy wydawać będzie w miarę potrzeby szczegółowe instrukcje, dotyczące biurowości i prowadzenia akt w sprawach rejestru układów zbiorowych pracy.
§  33.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1937 r. na obszarze całego Państwa z wyjątkiem województwa śląskiego, na obszarze zaś województwa śląskiego - z chwilą wyrażenia przez Sejm Śląski zgody na wejście w życie na obszarze tego województwa ustawy z dnia 14 kwietnia 1937 r. o układach zbiorowych pracy (Dz. U. R. P. Nr 31, poz. 242).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1937.40.314

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie przez inspektorów pracy rejestrów układów zbiorowych pracy.
Data aktu: 31/05/1937
Data ogłoszenia: 01/06/1937
Data wejścia w życie: 01/06/1937