Regulamin Inwalidzkiego Sądu Administracyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 maja 1935 r.
Regulamin Inwalidzkiego Sądu Administracyjnego.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 26 marca 1935 r. o Inwalidzkim Sądzie Administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 177) zarządzam co następuje:

I.

Organizacja Inwalidzkiego Sądu Administracyjnego.

§  1.
Pierwszy Prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego sprawuje administrację Inwalidzkiego Sądu Administracyjnego, zwanego w dalszych przepisach regulaminu niniejszego "Sądem", wykonywa bezpośredni nadzór nad nim oraz reprezentuje go nazewnątrz.
§  2.
Pierwszy Prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego deleguje z pośród sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego przewodniczącego uraz potrzebną liczbę sędziów Sądu w zasadzie na okres roczny od dnia 1 października do dnia 30 września następnego roku. Delegacja może być w każdej chwili odwołana.
§  3.
Prezes Rady Ministrów ustala na wniosek Pierwszego Prezesa Najwyższego Trybunału Administracyjnego w czasie do dnia 1 lipca każdego roku potrzebną na okres danego roku liczbę ławników w grupie urzędników i w grupie inwalidów.
§  4.
Ministrowie Skarbu oraz Opieki Społecznej przedstawiają Prezesowi Rady Ministrów w okresie do dnia 1 września każdego roku kandydatów na stanowiska ławników z pośród podległych sobie urzędników (pracowników kontraktowych) w liczbie przez niego ustalonej. Z pośród tych kandydatów Prezes Rady Ministrów po wysłuchaniu Pierwszego Prezesa Najwyższego Trybunału Administracyjnego powołuje ławników w liczbie, ustalonej przez siebie zgodnie z przepisem § 3.
§  5.
(1)
Kandydatów na stanowiska ławników w grupie inwalidów przedstawiają Ministrowi Opieki Społecznej przewidziane w art. 3 ust. (3) ustawy o Inwalidzkim Sądzie Administracyjnym stowarzyszenia inwalidów, w liczbie, określonej przez tego Ministra.
(2)
Listy kandydatów powinny być złożone w okresie do dnia 1 lipca każdego roku.
(3)
Minister Opieki Społecznej dokonywa w porozumieniu z Ministrem Skarbu z tych list wyboru kandydatów w liczbie, ustalonej w myśl przepisu § 3, i przedstawia Prezesowi Rady Ministrów wspólny wniosek obu Ministrów w okresie do dnia 1 września każdego roku.
§  6.
(1)
Powołanie ławników następuje na okres od dnia 1 października do dnia 30 września następnego roku.
(2)
W razie odwołania lub śmierci ławnika przed upływem jego kadencji Prezes Rady Ministrów powołuje na jego miejsce innego z odpowiedniej listy na czas do końca kadencji.
§  7.
Ławnicy otrzymują wynagrodzenie w kwocie 20 zł za każde posiedzenie.
§  8.
Ławnikom z grupy urzędników udziela urlopów właściwa władza po porozumieniu się z Pierwszym Prezesem Najwyższego Trybunału Administracyjnego.
§  9.
Przewodniczący Sądu wyznacza terminy posiedzeń Sądu, skład każdego posiedzenia, t. j. ławników oraz przewodniczącego, jeżeli sam nie przewodniczy na posiedzeniu, sędziego lub ławnika sprawozdawcę, ustala porządek dzienny każdego posiedzenia i rozdziela pracę między sędziów i ławników. Sędziów wyznacza na sprawozdawców tylko w przypadkach wyjątkowych.
§  10.
Posiedzenia kolegjum sędziowskiego są niejawne.
§  11.
Wniosek o odwołanie ławnika (art. 7 ust. (2) ustawy o Inwalidzkim Sądzie Administracyjnym) uchwala kolegjum sędziowskie po wysłuchaniu ławnika, jeżeli na wezwanie się stawi.
§  12.
Jeżeli kolegium sędziowskiemu zostało przekazane rozstrzygnięcie zagadnienia prawnego, sprawozdawcą jest przewodniczący kolegjum orzekającego, które daną sprawę przekazało.
§  13.
Kolegium sędziowskie po rozstrzygnięciu zasadniczego zagadnienia prawnego ustala wykładnię prawną w postaci sformułowanej tezy.
§  14.
Jeżeli kolegjum sędziowskie zwróci się do Pierwszego Prezesa Najwyższego Trybunału Administracyjnego o przekazanie zagadnienia prawnego, budzącego poważne wątpliwości, kolegjum zwiększonemu Najwyższego Trybunału Administracyjnego, posiedzenie kolegjum zwiększonego zwołuje Pierwszy Prezes. W skład kolegjum zwiększonego powinni wchodzić w miarę możności wszyscy sędziowie, delegowani do Sądu.
§  15.
Ustaloną w myśl § 13 tezę lub w myśl art. 10 ust. (3) ustawy o Inwalidzkim Sądzie Administracyjnym zasadę prawną odbija się na oddzielnych kartkach, które doręcza się wszystkim sędziom Najwyższego Trybunału Administracyjnego oraz wszystkim ławnikom.
§  16.
(1)
Orzeczenia Sądu, zawierające rozstrzygnięcia zasadniczych zagadnień prawnych, ogłasza się w zbiorze wyroków Najwyższego Trybunału Administracyjnego.
(2)
Materjał do tego zbioru zbiera i opracowuje do druku komisja, przewidziana w § 70 Regulaminu Najwyższego Trybunału Administracyjnego (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 118, poz. 968).
§  17.
(1)
Pierwszy Prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego, po porozumieniu się z przewodniczącym Sądu, przydziela do niego urzędników Sekretarjatu Prawniczego Najwyższego Trybunału Administracyjnego oraz aplikantów sądowych.
(2)
Bezpośredni nadzór nad tymi urzędnikami i aplikantami sprawuje przewodniczący Sądu.
§  18.
Urzędnicy Sekretarjatu Prawniczego oraz aplikanci, pełniący funkcje protokolantów, przygotowują na dane posiedzenie niejawne, względnie rozprawę, potrzebny materjał, jak akta, książki z bibljoteki i t. p.
§  19.
Naczelnik Sekretarjatu Prawniczego Najwyższego Trybunału Administracyjnego prowadzi statystykę czynności Sądu na podstawie materjału, dostarczonego przez kancelarję sądowa oraz przez urzędników Sekretarjatu Prawniczego (aplikantów), przydzielonych do Sądu.
§  20.
Bliższe postanowienia co do sposobu załatwiania czynności pomocniczych i kancelaryjnych Sądu przez Sekretarjat Prawniczy oraz kancelarję sądową Najwyższego Trybunału Administracyjnego, jak również co do korzystania przez ławników z bibljoteki Najwyższego Trybunału Administracyjnego, zawiera instrukcja, którą wydaje Pierwszy Prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

II.

Sposób urzędowania.

§  21.
Wszystkie sprawy i pisma, wpływające do Sądu, przedstawiane są przewodniczącemu Sądu, który wydaje potrzebne decyzje co do sposobu załatwienia i przekazuje je do wykonania urzędnikowi Sekretarjatu Prawniczego (aplikantowi). Między innemi przewodniczący Sądu wydaje zarządzenia, przewidziane w art. 60, 61, 63, 69, 71, 87, 97, 101, 103, 106 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 października 1932 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 806).
§  22.
O pozostawieniu skargi bez rozpoznania zawiadamia się skarżącego, a władzę administracyjną, przeciw której orzeczeniu skargę wniesiono, jeżeli z akt wynika, że władza wstrzymała wykonanie zaskarżonego orzeczenia, lub jeżeli postanowienie o pozostawieniu skargi bez rozpoznania zapadło dopiero po wdrożeniu postępowania wstępnego. Zawiadomienie powyższe następuje przez doręczenie odpisu zarządzenia przewodniczącego; zawiadomienie podpisuje przydzielony do Sądu urzędnik Sekretarjatu Prawniczego.
§  23.
O pozostawieniu bez rozpoznania przez przewodniczącego Sądu nieopłaconego należycie podania (art. 97 ust. (2) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o Najwyższym Trybunale Administracyjnym) zawiadamia się stronę tylko w przypadku, jeżeli wniesienie podania stanowi czynność, dla której jest ustanowiony termin prekluzyjny; pozatem podanie dołącza się do akt bez zawiadomienia strony, jeżeli przewodniczący Sądu nie zarządzi inaczej.
§  24.
Jeżeli Przewodniczący Sądu uzna, że skarga nadaje się do dalszego postępowania, wyznacza ławnika lub sędziego sprawozdawcę i wydaje zarządzenie co do doręczenia władzy pozwanej i osobie przypozwanej odpisów skargi z załącznikami. Pisma, dotyczące wykonania zarządzenia, podpisuje urzędnik Sekretarjatu Prawniczego, zawiadamiając o tem jednocześnie skarżącego.
§  25.
(1)
Po wniesieniu odpowiedzi na skargę lub po upływie terminu do jej wniesienia przewodniczący Sądu wyznacza datę rozprawy w tych sprawach, w których chociażby jedna ze stron zgłosiła wyraźny wniosek o przeprowadzenie rozprawy lub w których Sąd uznał za konieczne przeprowadzenie rozprawy. Jednocześnie przewodniczący Sądu zleca urzędnikowi Sekretarjatu Prawniczego zawiadomić o dacie rozprawy strony.
(2)
W razie późniejszego cofnięcia przez stronę skarżącą wniosku o przeprowadzenie rozprawy przewodniczący Sądu zawiadamia o tem władzę, wyznaczając jej odpowiedni termin do oświadczenia się.
§  26.
W sprawach, w których żadna ze stron nie zgłosiła wniosku o przeprowadzenie rozprawy, oraz w innych sprawach, których stan sprawy nie wymaga rozprawy, przewodniczący Sądu wyznacza termin posiedzenia niejawnego. Przekazanie sprawy do rozstrzygnięcia na posiedzeniu niejawnem nie wyłącza późniejszego przeprowadzenia w danej sprawie rozprawy, jeżeli Sąd przy rozpatrywaniu sprawy na posiedzeniu niejawnem uzna to za konieczne.
§  27.
Akta spraw, wyznaczonych do rozprawy, względnie na posiedzenie niejawne, przesyła się ławnikowi (sędziemu) sprawozdawcy w czasie potrzebnym do przygotowania na piśmie wniosku wraz z uzasadnieniem na termin rozprawy lub posiedzenia niejawnego; wniosek ten wraz z uzasadnieniem powinien sprawozdawca przedłożyć przewodniczącemu kolegjum orzekającego najpóźniej na trzy dni przed terminem rozprawy lub posiedzenia niejawnego.
§  28.
Sędziowie i ławnicy biorą udział w posiedzeniach i rozprawach w porządku, ustalonym przez przewodniczącego Sądu i podanym im do wiadomości nie później, niż na 14 dni przed posiedzeniem (rozprawą). Termin powyższy nie ma zastosowania w przypadkach pilnej potrzeby, wywołanej nagłością sprawy lub niemożnością przybycia wyznaczonego sędziego albo ławnika.
§  29.
Na posiedzeniu niejawnem Sąd, po wysłuchaniu sprawozdania, przystępuje do narady. Do narad i głosowania nad sprawami, rozstrzyganemi na posiedzeniu niejawnem w trybie art. 72 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o Najwyższym Trybunale Administracyjnym, mają analogiczne zastosowanie przepisy o sprawach, rozstrzyganych na rozprawie, w szczególności przepisy § 36 regulaminu.
§  30.
(1)
Na rozprawach przewodniczący kolegjum orzekającego używają stroju urzędowego sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego oraz łańcucha.
(2)
Łańcuch ma być bronzowy, zakończony inicjałami Sądu i orłem państwowym, rozmiarów 21/2 razy większych, niż we wzorze, załączonym do rozporządzenia niniejszego,
(3)
Ławnicy zasiadają na rozprawach w ciemnych ubraniach, przepasani szarfą koloru wiśniowego z orłem państwowym.
§  31.
Rozprawy odbywają się w salach rozpraw Najwyższego Trybunału Administracyjnego, przeznaczonych dla Sądu stosownie do rozkładu, ustalanego przez Pierwszego Prezesa Najwyższego Trybunału Administracyjnego.
§  32.
Przy ogłaszaniu sentencji wyroku przewodniczący kolegjum orzekającego ma na głowie biret; również w birecie wchodzi na salę rozpraw i wychodzi z tej sali.
§  33.
Wszystkie osoby, znajdujące się na sali rozpraw, wstają przy wejściu Sądu na salę; wstaje również każdy, do kogo Sąd się zwraca, lub kto do Sądu przemawia.
§  34.
Przewodniczący sprawdza przed rozprawą lub na rozprawie uprawnienia do zastępstwa osób, występujących w imieniu stron.
§  35.
O ile inne przepisy nie stanowią inaczej, każda ze stron przemawia tylko jeden raz; w wyjątkowych przypadkach przewodniczący może zezwolić na dalsze wywody.
§  36.
Po zamknięciu rozprawy Sąd udaje się na naradę; przy naradzie i głosowaniu nad wyrokiem obecni są tylko członkowie kolegjum orzekającego.
§  37.
Jeżeli Sąd dojdzie przy naradzie do wniosku o konieczności uzyskania od stron dodatkowych wyjaśnień, może ponownie otworzyć rozprawę.
§  38.
W razie przekazania sprawy władzy pozwanej do ponownego ustalenia stanu faktycznego (art. 17 ustawy o Inwalidzkim Sądzie Administracyjnym) należy w miarę możności powierzyć wydanie wyroku kolegjum orzekającemu w tym samym składzie, w jakim wydało ono poprzednią uchwałę.
§  39.
(1)
Wyrok podpisuje całe kolegjum orzekające.
(2)
Postanowienia Sądu podpisuje przewodniczący i sprawozdawca.
§  40.
Jeżeli wyrok lub postanowienie dotyczy kwestji prawnej, która już w innym wyroku lub postanowieniu Sądu lub Najwyższego Trybunału Administracyjnego została szczegółowo uzasadniona, można zamiast powtórzenia tego uzasadnienia przytoczyć jego streszczenie z powołaniem się na motywy poprzedniego wyroku lub postanowienia.
§  41.
Jeżeli postanowienie, wyrok, lub uzasadnienie zapadną wbrew wnioskowi sprawozdawcy, opracowuje je sprawozdawca zgodnie z zapadłą uchwałą. Sędzia lub ławnik, korzystający z przyznanego mu w art. 82 ust. (3) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej o Najwyższym Trybunale Administracyjnym prawa, powinien złożyć swoje zdanie odrębne z uzasadnieniem na piśmie w ciągu 3 dni od ogłoszenia sentencji wyroku.
§  42.
Ogłoszenia sentencji wyroku słuchają osoby, obecne na sali, a nie należące do kolegjum orzekającego, stojąc.
§  43.
(1)
Wypisy wyroków, przeznaczone dla stron, podpisuje przewodniczący Sądu i urzędnik Sekretarjatu Prawniczego (aplikant).
(2)
Wypisy postanowień Sądu i przewodniczącego podpisuje urzędnik Sekretariatu Prawniczego (aplikant).
(3)
Wszystkie wypisy i odpisy, przeznaczone dla stron, powinny być zaopatrzone w pieczęć urzędową.
§  44.
Z każdej rozprawy protokólant sporządza protokół rozprawy. Protokół ten obejmuje datę rozprawy, oznaczenie sprawy, nazwiska przewodniczącego i ławników, protokolanta, obecnych na rozprawie stron lub ich zastępców i krótki przebieg rozprawy, w szczególności twierdzenia i wnioski zastępców stron oraz wymienienie zarządzeń i rozstrzygnięć, ogłoszonych na rozprawie; zamiast podania twierdzeń i wniosków, protokół może powołać się na wniesione przez strony pisma procesowe.
§  45.
Przewodniczący posiedzenia sprawdza protokół i podpisuje go wraz z protokolantem.

III.

Przepis końcowy.

§  46.
Rozporządzenie mniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.38.263

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulamin Inwalidzkiego Sądu Administracyjnego.
Data aktu: 14/05/1935
Data ogłoszenia: 29/05/1935
Data wejścia w życie: 29/05/1935