Ustawa Skarbowa na okres od 1 kwietnia 1935 do 31 marca 1936.

USTAWA SKARBOWA
z dnia 24 marca 1935 r.
na okres od 1 kwietnia 1935 do 31 marca 1936.

Na mocy art. 44 Konstytucji ogłaszam ustawę następującej treści:
Art.  1.

Upoważnia się Rząd do czynienia:

a)
wydatków administracji państwowej zwyczajnych do kwoty 2.094.360.460 zł, nadzwyczajnych do kwoty 64.687.700 zł,
b)
wydatków na dopłaty ze Skarbu do przedsiębiorstw i zakładów państwowych do kwoty 8.226.000 zł,
c)
wydatków na dopłaty ze Skarbu do funduszów państwowych do kwoty 1.104.000 zł, razem do kwoty 2.168.378.160 zł, zgodnie z załączonym budżetem na okres od 1 kwietnia 1935 do 31 marca 1936 (rok budżetowy 1935/36).
Art.  2.
(1)
Na pokrycie, wymienionych w art. 1 wydatków, służą dochody zwyczajne w kwocie 1.882.504.700 zł, nadzwyczajne w kwocie 133.902.000 zł, razem w kwocie 2.016.406.700 zł, a w szczególności:
a)
dochody administracji państwowej w kwocie 1.301.251.700 zł,
b)
wpłaty do Skarbu przedsiębiorstw i zakładów państwowych w kwocie 72.176.000 zł,
c)
wpłaty do Skarbu monopolów państwowych w kwocie 630.100.000 zł,
d)
wpłaty do Skarbu funduszów państwowych w kwocie 12.879.000 zł.
(2)
Wydatki, wymienione w art. 1 - o ile nie mają pokrycia w dochodach, przewidzianych w ust. 1 - będą pokryte z rezerw skarbowych względnie w drodze operacyj finansowych.
Art.  3.
1.
W planach finansowo-gospodarczych, objętych budżetem na rok 1935/36, ustala się:
a)
dla przedsiębiorstw i zakładów państwowych rozchody zwyczajne w kwocie 305.404.240 zł, rozchody nadzwyczajne w kwocie 18.316.720 zł,
b)
dla monopolów państwowych rozchody zwyczajne w kwocie 431.985.200 zł,
c)
dla funduszów państwowych rozchody zwyczajne w kwocie 246.336.000 zł.
(2)
Na pokrycie rozchodów zwyczajnych i nadzwyczajnych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych służą ich wpływy zwyczajne i nadzwyczajne oraz dopłaty ze Skarbu, wymienione w art. 1.
Art.  4.

Wydatki państwowe mogą być dokonywane, o ile niniejsza ustawa inaczej nie postanawia (art. 7 i art. 11 ustęp ostatni), tylko na te cele i w tych kwotach, które zostały ustalone w rubrykach budżetu.

Art.  5.

Kredyty, przewidziane w budżecie na rok 1935/36 (art. 1), będą otwierane przez Ministra Skarbu miesięcznie.

Art.  6.
(1)
Dokonywanie wydatków, nieobjętych budżetem, może następować tylko na mocy ustawy - uchwalonej na wniosek Ministra Skarbu - pod warunkiem równoczesnego uzyskania wystarczającego pokrycia.
(2)
Przed uchwaleniem takiej ustawy wolno czynić wydatki na cele nieprzewidziane w budżecie, albo na cele przewidziane, lecz w kwotach wyższych, niż je budżet określa względnie niż na to pozwala art. 7, gdy nastąpiła konieczność natychmiastowej wypłaty sum ze Skarbu.
(3)
Wydatki takie mogą być czynione tylko na podstawie uchwały Rady Ministrów, która jest obowiązana w ciągu tygodnia, licząc od dnia powzięcia uchwały, ogłosić ją w "Monitorze Polskim" i przesłać do wiadomości Najwyższej Izby Kontroli. Jednocześnie Minister Skarbu przedkłada Sejmowi wniosek w sprawie kredytów dodatkowych.
Art.  7.
(1)
Minister Skarbu ma prawo na wniosek właściwego Ministra względnie Marszałków Sejmu i Senatu oraz Prezesa Najwyższej Izby Kontroli:

A. przenosić kredyty:

a)
w obrębie każdego działu poszczególnych części budżetu zwyczajnego administracji państwowej między paragrafami, obejmującemi wydatki, związane z normalnym tokiem administracji (bieżące koszty utrzymania i funkcjonowania organów administracji państwowej),
b)
w obrębie każdej części budżetu administracji państwowej ze wszystkich paragrafów na wszystkie paragrafy, obejmujące wydatki, niewymienione pod lit. a), a w części 6 budżetu również na § 12 "Rezerwa zaopatrzenia" rozdział 2 w działach 2 i 4 wydatków zwyczajnych,
c)
w obrębie planów finansowo-gospodarczych poszczególnych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych między wszystkiemi paragrafami;

B. zwiększać wydatki na spłatę długów państwowych w miarę uzyskania wystarczającego pokrycia;

C. zwiększać rozchody i ustalać rozchody nowe w planach finansowo - gospodarczych przedsiębiorstw, zakładów, monopolów i funduszów państwowych, o ile zmiany te nie spowodują zmniejszenia wpłaty do Skarbu lub zwiększenia dopłaty ze Skarbu na rzecz danego przedsiębiorstwa, zakładu, monopolu lub funduszu państwowego.

(2)
Przeniesienia kredytów, wymienione pod lit. a) i b), mogą być uskuteczniane tylko za zgodą Prezesa Rady Ministrów. Przeniesienia te nie mogą być dokonywane w celu zwiększenia wydatków na płace, ustalonych w poszczególnych paragrafach.
(3)
O dokonaniu zmian, przewidzianych w niniejszym artykule, Minister Skarbu zawiadamia natychmiast Najwyższą Izbę Kontroli.
Art.  8.

Upoważnia się Ministra Skarbu do zarachowania na dochód budżetu wpływów z likwidacji funduszów państwowych, o ile dotyczące ich przepisy ustawowe inaczej nie stanowią.

Art.  9.
(1)
Bezprocentowy kredyt, przysługujący Skarbowi Państwa w Banku Polskim na podstawie art. 53 lit. f) jego statutu w brzmieniu, nadanem ustawą z dnia 24 marca 1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 171) - będzie stanowił w roku budżetowym 193^/36 fundusz obrotowy Skarbu Państwa.
(2)
Minister Skarbu ma prawo zarachować kwoty, podjęte z tego funduszu, na dochód części 8 budżetu, zwroty zaś do tego funduszu - jako wydatek w tej samej części.
Art.  10.
(1)
Upoważnia się Ministra Skarbu do udzielania związkom samorządu terytorjalnego i gospodarczego z zapasów kasowych pożyczek na termin nie dłuższy niż 12 miesięcy.
(2)
Łączna kwota tych pożyczek nie może w ciągu roku budżetowego 1935/36 przekroczyć 20% sumy udziałów w podatkach państwowych i dodatków do tych podatków, pobieranych przez kasy państwowe na rzecz wszystkich związków samorządowych.
Art.  11.
(1)
Kredyty, przewidziane w załączonym budżecie, są ważne do dnia 31 marca 1936 r.
(2)
Po tym terminie kredyty na cele budowlane, na rezerwę zaopatrzenia (§ 12 rozdział 2 w działach 2 i 4 wydatków zwyczajnych części 6 budżetu) i na cele funduszów państwowych mogą być użyte w ciągu najpóźniej trzech miesięcy pod warunkami, ustalonemi przez Ministra Skarbu.
(3)
Ograniczenie, zawarte w ust. 1, nie dotyczy kredytów na odpisy i rozchodów na rachunek zysku handlowego, przewidzianych lub ustalonych trybem art. 7 w planach finansowo-gospodarczych przedsiębiorstw, zakładów i monopolów państwowych oraz kwot, wyasygnowanych przed upływem roku budżetowego 1935/36 na wydatki zryczałtowane, wyszczególnione w budżecie. Kwoty ta mogą być zużyte tak na pokrycie wydatków zryczałtowanych, jak i innych wydatków państwowych, lecz tylko w ciągu następnego roku budżetowego.
Art.  12.

Na czas trwania niniejszej ustawy zawiesza się moc obowiązującą przepisu o upoważnieniu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli do przenoszenia kredytów w obrębie całej części 3 budżetu (ustęp 3 art. 29 ustawy z dnia 3 czerwca 1921 r. o Kontroli Państwowej. - Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314).

Art.  13.

Wykonanie ustawy niniejszej porucza się Ministrowi Skarbu.

Art.  14.

Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 kwietnia 1935 r.

ZAŁĄCZNIK  1

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Budżet na roli 1935/1936

A.

Administracja.

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 4 stycznia 1936 r. o dodatkowych kredytach na rok 1935/36 (Dz.U.36.4.29) z dniem 1 kwietnia 1935 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 9 kwietnia 1936 r. o dodatkowych kredytach na rok 1935/36 (Dz.U.36.27.215) z dniem 1 kwietnia 1935 r.

- zmieniony przez art. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 1937 r. o dodatkowych kredytach na rok 1935/36 (Dz.U.37.48.367) z dniem 1 kwietnia 1935 r.

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.21.121

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Ustawa Skarbowa na okres od 1 kwietnia 1935 do 31 marca 1936.
Data aktu: 24/03/1935
Data ogłoszenia: 29/03/1935
Data wejścia w życie: 29/03/1935, 01/04/1935