Normy szacunku i ceny wykupu krajowego surowca tytoniowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 31 stycznia 1935 r.
o normach szacunku i cenach wykupu krajowego surowca tytoniowego.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia. 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 240) zarządzam co następuje:
§  1.
Ustanawia się dołączoną do niniejszego rozporządzenia taryfę wykupu tytoniu krajowego, określającą zasady klasyfikowania i ustalania cen liści tytoniowych, odstępowanych przez plantatorów w myśl obowiązujących przepisów przedsiębiorstwu "Polski Monopol Tytoniowy".

Przy stosowaniu dołączonej taryfy dla ustalenia szacunku i obliczenia należności, przypadającej plantatorowi za dostarczone liście tytoniowe, należy uwzględniać postanowienia §§ 2 - 9 niniejszego rozporządzenia.

§  2.
Taryfa obejmuje liście tytoniowe użyteczne, t. j. nadające się do fabrykacji wyrobów tytoniowych.

Nienadające się do fabrykacji wyrobów tytoniowych liście i części liści tytoniowych, zanieczyszczone obcemi domieszkami, niedojrzałe, niesuszone, zniszczone przez choroby, zmarznięte, rażone pleśnią lub w inny sposób zepsute uznaje się za materjał nieużyteczny (nieużytek tytoniowy).

Wiązki liści, w których obok użytecznych znajduje się nieużytek, odbierane będą jako materjał nieużyteczny.

§  3.
Uszkodzenia mechaniczne liści tytoniowych powodują następujące skutki dla klasyfikacji tych liści:
a)
liście tytoni wszystkich kategoryj, zniszczone mechanicznie więcej niż w połowie blaszki listnej, klasyfikuje się jako części liści i wykupuje w najniższej klasie danej kategorji tytoniu;
b)
uszkodzenia liści tytoni I, II i VI kategorji, naruszające więcej niż 1/10 część blaszki listnej, nieprzekraczające jednak połowy tej blaszki, powodują obniżenie klasyfikacji o jedną klasę niżej od tej, do której liście klasyfikowałyby się w stanie nieuszkodzonym;
c)
liście tytoni III kategorji zniszczone mechanicznie w granicach do 1/10 części blaszki listnej klasyfikuje się ó jedną klasę niżej od tej, do której liście klasyfikowałyby się w stanie nieuszkodzonym, a liście tytoni tejże kategorji zniszczone mechanicznie ponad 1/10 część blaszki listnej, nie więcej jednak niż do połowy, klasyfikuje się o dwie klasy niżej;
d)
liście tytoni I klasy IV kategorji zniszczone mechanicznie w granicach do połowy blaszki listnej, klasyfikuje się o jedną klasę niżej.

Liście zaparzone przy suszeniu traktuje się jako liście mechanicznie uszkodzone.

§  4.
Liście uszkodzone przez choroby na powierzchni nie większej niż 1/3 część blaszki listnej klasyfikuje się we wszystkich kategorjach tytoniu o jedną klasę niżej od tej, do której klasyfikowałyby się w stanie zdrowym, najwyżej jednak w klasie trzeciej I, II, III, IV i VI kategorji tytoniu oraz w klasie drugiej V kategorji.

Liście uszkodzone przez choroby na powierzchni większej niż 1/3 część, lecz mniejszej od połowy blaszki listnej, klasyfikuje się jako części liści. Liście zaś uszkodzone przez choroby na powierzchni większej od połowy blaszki listnej uznaje się za nieużytek tytoniowy.

§  5.
Jako liście normalnie wysuszone klasyfikuje się liście posiadające do 19% zawartości wilgoci.

Liście zawierające do 25% wilgoci odbiera się jako liście wilgotne w klasach, do których kwalifikowałyby się w stanie należytego wysuszenia, z potrąceniem jednak wagi nadmiaru wilgoci od ogólnego ciężaru liści.

Za liście mokre uznaje się liście zawierające powyżej 25% zawartości wilgoci.

Liście mokre oraz liście o niedostatecznie wysuszonych ogonkach i nerwach głównych, przydatne jednak do użytku, klasyfikuje się, potrącając od wagi ogólnej liści wagę nadmiaru wilgoci: w kategorjach I, II, III i VI najwyżej w klasie czwartej, w kategorji IV-tej najwyżej w klasie trzeciej oraz w kategorji V najwyżej w klasie drugiej.

§  6.
Liście dostarczone przez plantatorów powinny być posortowane według jednakowych gatunków i odmian tytoniu oraz wymogów klasyfikacyjnych i powiązane w wiązki za ogonki w połowie ogonków, a u odmian i gatunków tytoni skrytoogonkowych u nasady blaszki listnej; wiązanie powinno być dokonane sznurkiem konopnym lub lnianym, albo łykiem kukurydzianem; ilość liści w jednej wiązce przy tytoniach I, II, III, IV i VI kategorji powinna wynosić od 15 do 20, przy tytoniach kategorji V od 20 do 30.

Wiązki, które zawierają liście kwalifikujące się do rozmaitych klas tej samej kategorji tytoni, klasyfikuje się według liści najniższej klasy, znajdujących się w wiązce.

Wiązki liści, zawierające liście tytoniowe różnych gatunków lub odmian, klasyfikuje się jako liście mieszane, odbierane po cenie 25 gr za kilogram.

Liście powiązane w wiązki w sposób inny, lub przy użyciu innego materjału, niż zostało przewidziane w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, odbiera się po cenie o 5 gr na 1 kg niższej od tej, którą należałoby zapłacić, gdyby były powiązane w sposób prawidłowy.

Liście tytoni IV kategorji klasy I, II i III niewędzone odbiera się po cenie o 10 gr niższej od. ceny taryfowej za 1 kg.

Liście tytoni IV kategorji klasy I, II i III oraz liście V kategorji klasy I i II powiązane w wiązki lecz nieprostowane odbiera się po cenie o 10 gr na 1 kg niższej od tej, którą należałoby zapłacić za takie liście prostowane.

§  7.
Za staranne i dbałe rozsortowanie w wiązkach według zbiorów, treści i koloru surowca tytoniowego I kategorji klasy doborowej I, II i III, II kategorji klasy I, II i III oraz VI kategorji klasy I i II przyznaje się plantatorom 10% dodatek do cen wykupu.
§  8.
Liście wszystkich kategoryj tytoni z częściami łodyg przy ogonkach odbiera się po cenie o 10 gr niższej od ceny taryfowej za 1 kg.

Niezależnie od obniżenia ceny potrąca się. z wagi odbieranych liści wagę łodyg w wiązkach.

§  9.
Plantator otrzymuje należność za liście odrostowe, uznawane za użyteczne tylko wtedy, gdy zostały one wyprodukowane za osobnem zezwoleniem.

Liście odrostowe uważa się za materjał użyteczny o ile są dojrzałe, zdrowe, wysuszone, sortowane, wiązane w wiązki.

Liście odrostowe, nieodpowiadając wyżej wskazanym wymogom względnie liście odrostowe, wyprodukowane bez zezwolenia, klasyfikuje się jako nieużytek tytoniowy.

§  10.
Cenę za 1 kg nasienia tytoniowego dojrzałego czystego, zdrowego, wyprodukowanego na zasadzie osobnego zezwolenia, o sile kiełkowania nie mniejszej niż 85%, ustala się: dla tytoni I, II i III kategorji na 10 zł, IV i VI kategorji na 12,50 zł i V kategorji na 8 zł.

Cenę za nasiona tytoniowe dojrzałe, zdrowe i czyste o sile kiełkowania od 60 do 85 % oblicza się w stosunku do wartości nasienia o 85% zdolności kiełkowania.

Nasiona tytoniowe o sile kiełkowania niższej niż 60% klasyfikuje się jako nieużytek tytoniowy.

§  11.
Rozporządzenie niniejsze stanowi podstawę do wydawania orzeczeń szacunkowych i obliczania należności, przypadającej plantatorom od przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" za tytoń wyprodukowany w okresie kampanji uprawy tytoniu roku 1935.
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.10.53

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Normy szacunku i ceny wykupu krajowego surowca tytoniowego.
Data aktu: 31/01/1935
Data ogłoszenia: 16/02/1935
Data wejścia w życie: 16/02/1935