Regulamin wyborczy do rad powiatowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 8 sierpnia 1934 r.
w sprawie regulaminu wyborczego do rad powiatowych.

Na podstawie art. 57 ust. (6) i art. 129 ustawy z dnia 23 marca 1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorjalnego (Dz. U. R. P. Nr. 35, poz. 294) zarządzam co następuje:

Postanowienia ogólne.

§  1.
Przez artykuły ustawy, powołane w rozporządzeniu niniejszem bez bliższego określenia, należy rozumieć artykuły ustawy z dnia 23 marca 1933 r. o częściowej zmianie ustroju samorządu terytorjalnego (Dz. U. R. P. Nr. 35, poz. 294). Przez paragrafy, powołane bez bliższego określenia, należy rozumieć paragrafy rozporządzenia niniejszego.
§  2.
Radnych powiatowych wybierają kolegja wyborcze, złożone z radnych i członków zarządu, gmin wiejskich i miast niewydzielonych z powiatowych związków samorządowych w ilości: od każdej gminy wiejskiej, jak również od miasta, liczącego do 10.000 mieszkańców - po dwóch radnych powiatowych; od miasta, liczącego powyżej 10.000 do 15.000 mieszkańców, - po 3 radnych powiatowych; od miasta, liczącego ponad 15.000 do 20.000 mieszkańców,- po czterech radnych powiatowych; od miasta zaś, liczącego powyżej 20.000 mieszkańców, - po pięciu radnych powiatowych.
§  3.
Do ważności wyborów radnych konieczna jest obecność co najmniej połowy plus jeden ustawowej liczby członków danego kolegjum wyborczego.
§  4.
(1)
Wybrany na radnego może być każdy obywatel polski bez różnicy płci, który ukończył do dnia zarządzenia wyborów 30 lat, ma w myśl art. 3 ustawy na terenie gmin, tworzących wspólne kolegjum wyborcze, ogólne prawo wybierania do organów ustrojowych związków samorządowych bez względu na to, czy jest członkiem danego kolegjum wyborczego, czy nim nie jest, oraz włada językiem polskim w słowie i piśmie.
(2)
Warunek władania językiem polskim obowiązuje o tyle, o ile nie został zawieszony w drodze rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych.
§  5.
(1)
Kolegjum wyborcze może obejmować wyborców z jednej gminy bądź z dwóch i więcej gmin (wiejskich lub miejskich).
(2)
Decyzja co do łączenia wyborców z kilku gmin w jedno kolegjum wyborcze należy do starosty powiatowego, który w szczególności ustala, ilu radnych ma wybrać każde kolegjum oraz który z przełożonych gmin, objętych danem kolegjum wyborczem, ma mu przewodniczyć. Przewodniczącym kolegjum wyborczego z jednej gminy jest przełożony tejże gminy.
(3)
Wyborcy jednej gminy nie mogą wchodzić w skład różnych kolegjów wyborczych.
§  6.
(1)
Wybory radnych zarządza wojewoda, któremu służy ogólny nadzór nad przeprowadzeniem wyborów. Z tego tytułu wojewoda korzysta analogicznie z uprawnień, określonych w art. 67 ustawy. W zarządzeniu wyborów wojewoda podaje dzień zebrania wyborczego.
(2)
Zarządzenie wyborów wojewoda przesyła staroście powiatowemu.
(3)
Na podstawie zarządzenia wojewody starosta powiatowy co najmniej na 6 dni przed terminem zebrania wyborczego zawiadamia przełożonych gmin o składzie poszczególnych kolegjów wyborczych z wymienieniem nazwisk przewodniczących, o liczbie radnych, jaką każde kolegjum ma wybrać, oraz miejscu, dniu i godzinie zebrania wyborczego. Treść zawiadomienia starosty powiatowego przełożeni gmin podają do wiadomości wszystkim wyborcom co najmniej na 3 dni przed terminem zebrania wyborczego na piśmie za potwierdzeniem odbioru.
(4)
Wybory nie mogą się odbywać w okresie pilnych robót polnych oraz w czasie uroczystych świąt.
§  7.
(1)
Przewodniczący kolegjum wyborczego oraz dwóch członków kolegjum obecnych na zebraniu, powołanych przez przewodniczącego, tworzą komisie wyborczą, która przeprowadza wybory.
(2)
Przewodniczącym komisji wyborczej jest przewodniczący kolegjum wyborczego.
(3)
Uchwały komisji wyborczej zapadają większością głosów.
§  8.
Przełożeni gmin sporządzają spisy wyborców każdej gminy w układzie alfabetycznym i doręczają je przewodniczącym właściwych kolegjów wyborczych przed terminem zebrania wyborczego.
§  9.
(1)
Wybory do rad powiatowych są jawne, a na żądanie 1/5 obecnych na zebraniu członków danego kolegjum wyborczego - tajne.
(2)
Żądanie przeprowadzenia tajnego głosowania powinno być złożone na piśmie lub ustnie do protokółu komisji wyborczej i podpisane lub zgłoszone co najmniej przez 1/5 obecnych na zebraniu wyborców. W przypadku zgłoszenia takiego żądania przewodniczący ogłasza zebranym, że głosowanie odbędzie się tajnie, t. j. zapomocą kart do głosowania i kopert.
(3)
Przed przystąpieniem do głosowania tajnego komisja wyborcza sprawdza, czy urna wyborcza jest próżna, poczem urnę zamyka.
(4)
Koperty do głosowania powinny być ostemplowane pieczęcią starosty powiatowego i posiadać jeden kształt, kolor i gatunek papieru.
§  10.
(1)
Przed rozpoczęciem wyborów przewodniczący komisji wyborczej po stwierdzeniu obecności wymaganej liczby członków kolegjum wyborczego (§ 3) i odczytaniu §§ 2 - 13, 14 - 18 lub 19-23, 26 - 28 wzywa zebranych:
a)
przy wyborze dwóch radnych - do zgłaszania kandydatów,
b)
przy wyborze trzech lub więcej radnych - do zgłaszania list kandydatów.
(2)
Zgłoszenia powinny być uskutecznione bezpośrednio po wezwaniu przewodniczącego.
§  11.
(1)
Po zgłoszeniu kandydatów lub list kandydatów komisja wyborcza bada, czy zgłoszenia były prawidłowe.
(2)
W razie zauważenia braków lub wad, mogących spowodować nieważność zgłoszenia, listy lub nieważność poszczególnych kandydatów przewodniczący komisji wyborczej wzywa zgłaszających do ich usunięcia. W przypadku nieusunięcia braków komisja wyborcza orzeka nieważność całego zgłoszenia lub nieważność poszczególnych kandydatur. Od tych decyzyj komisji wyborczej niema odwołania.
(3)
Następnie komisja wyborcza ustala ważnie zgłoszone kandydatury lub ważnie zgłoszone listy kandydatów, nadając każdej liście numer, poczem przewodniczący komisji wyborczej ogłasza zebranym zgłoszone kandydatury (listy) i wywiesza je do przejrzenia.
§  12.
(1)
Głosowanie odbywa się w sposób następujący: wyborcy podchodzą kolejno do stołu, przy którym czynna jest komisja wyborcza, i wymieniają swoje imię i nazwisko oraz gminę, z której pochodzą, przewodniczący zaś komisji wyborczej sprawdza, czy w spisie wyborców figuruje dany wyborca.
(2)
Po odszukaniu wyborcy w spisie wyborców przewodniczący odnotowuje w spisie oddanie głosu, a wyborca oddaje głos w sposób, określony w § 15 albo w § 21.
§  13.
(1)
Jeżeli kolegjum wyborcze wybiera dwóch radnych, każdy wyborca głosuje tylko na jednego z ważnie zgłoszonych kandydatów, za wybranych zaś komisja uznaje tych dwóch kandydatów, którzy otrzymali kolejno największą ilość ważnych głosów. W razie równości głosów rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.
(2)
Jeżeli kolegjum wyborcze wybiera trzech lub więcej radnych, wybory są stosunkowe na listy kandydatów.

Wybory dwóch radnych.

§  14.
(1)
Zgłoszenie kandydatów na radnych uskutecznia się na piśmie lub ustnie do protokółu; może ono zawierać najwyżej dwóch kandydatów i powinno być podpisane lub zgłoszone przez obecnych na zebraniu wyborców w ilości co najmniej 1/6 ustawowej liczby członków danego kolegjum wyborczego, przyczem ułamek zaokrągla się w górę do pełnej jedynki. Wyborca może podpisać lub zgłosić tylko jedno zgłoszenie. W przypadku podpisania dwóch lub więcej zgłoszeń wszystkie podpisy uznaje się za nieważne. W razie zgłoszenia więcej niż dwóch kandydatów przewodniczący postępuje w myśl ust. (2) § 11, wzywając do skreślenia nadliczbowych kandydatów. Nieusunięcie w terminie tej wady powoduje nieważność całego zgłoszenia.
(2)
W zgłoszeniu należy wymienić imię, nazwisko, imiona rodziców, wiek i miejsce zamieszkania każdego kandydata.
(3)
Kandydaci powinni oświadczyć, iż zgadzają się na wystawienie ich kandydatury, że posiadają prawo wybieralności (§ 4) oraz że zapoznali się z treścią art. 6, 8 i 9 ustawy. Uczynić to mogą bądź przez podpisanie deklaracji na piśmie, którą dołącza się do zgłoszenia, bądź przez oświadczenie ustne na zapytanie przewodniczącego komisji wyborczej, co należy zaznaczyć w protokóle wyborczym.
(4)
W razie zgłoszenia ważnie tylko dwóch kandydatów głosowanie nie odbywa się, a komisja wyborcza uznaje za wybranych na radnych zgłoszonych dwóch kandydatów.
§  15.
Wyborca oddaje głos w sposób następujący:
a)
w przypadku głosowania jawnego wymienia imię i nazwisko, ewentualnie imiona rodziców tego z ważnie zgłoszonych kandydatów, na którego oddaje głos. W miarę oddawania głosów dwaj członkowie komisji wyborczej notują na dwóch kartach obliczenia głosy ważnie oddane na poszczególnych kandydatów;
b)
w przypadku głosowania tajnego-wyborca otrzymuje od przewodniczącego komisji wyborczej kopertę, wkłada do niej kartę do głosowania i oddaje przewodniczącemu, który wrzuca kopertę do urny wyborczej w obecności wyborcy. Karta do głosowania powinna zawierać nazwisko tylko jednego z ważnie zgłoszonych kandydatów i może być pisana lub odbita mechanicznie.
§  16.
(1)
W razie głosowania jawnego, komisja wyborcza nie uwzględnia następujących osób, wymienionych przez wyborcę:
a)
nie figurujących wśród ważnie zgłoszonych kandydatów;
b)
wymienionych w ilości ponad jednego kandydata;
c)
budzących wątpliwość, do którego z ważnie zgłoszonych kandydatów się odnoszą.
(2)
Wymienienie imienia jest niezbędne tylko wówczas, gdy zgłoszono dwu lub więcej kandydatów tego samego nazwiska. W przypadku zgłoszenia dwu lub więcej kandydatów tego samego nazwiska i imienia należy wymienić imiona rodziców.
§  17.
(1)
W razie głosowania tajnego nieważne są:
a)
karty do głosowania, włożone do kopert urzędownie nieostemplowanych;
b)
karty koloru oczywiście innego niż biały;
c)
karty niewypełnione;
d)
karty, zawierające prócz imion i nazwiska dopiski, jednakże znaki pisarskie przy nazwisku nie powodują nieważności karty;
e)
karty wyraźnie nieczytelne lub nie wskazujące niewątpliwie na jednego z ważnie zgłoszonych kandydatów. Przepisy zdania drugiego i trzeciego § 16 lit. c) będą odpowiednio stosowane.
(2)
Z kilku znalezionych w kopercie prawidłowo wypełnionych i o jednakowej treści kart do głosowania komisja wyborcza uznaje za ważną tylko jedną kartę. Jeżeli zaś w kopercie znaleziono dwie lub więcej kart do głosowania o różnej treści, komisja wyborcza wszystkie znajdujące się w kopercie karty uznaje za nieważne.
(3)
Skreślenie nazwiska i wpisanie innego nie powoduje nieważności karty do głosowania.
(4)
Karty, zawierające więcej niż jedno nazwisko kandydata, są ważne, uwzględnia się jednak jedynie kandydaturę, wpisaną na pierwszem miejscu.
§  18.
(1)
Po oddaniu głosów przez zebranych przewodniczący komisji wyborczej zapytuje, czy wszyscy już głosowali i uprzedza, iż głosowanie zostanie zamknięte, poczem w braku zgłaszających się, zamyka głosowanie.
(2)
Po zamknięciu głosowania komisja wyborcza ustala liczbę oddanych głosów. W tym celu:
a)
w przypadku głosowania jawnego - dwaj członkowie komisji wyborczej na podstawie prowadzonych przez siebie kart obliczenia ustalają, ile ważnych głosów padło na poszczególnych kandydatów;
b)
w przypadku głosowania tajnego - przewodniczący komisji wyborczej wyjmuje z urny wyborczej koperty, liczy je i porównywa liczbę ich z liczbą wyborców, którzy oddali głos według spisu wyborców. Jeżeli powyższe liczby nie są jednakowe, należy to zaznaczyć w protokóle wyborczym z podaniem przyczyn, mogących wyjaśnić powyższą niezgodność. Następnie przewodniczący wyjmuje z kopert karty do głosowania i odczytuje ich treść, dwaj zaś członkowie komisji wyborczej wpisują do dwóch kart obliczenia głosy, oddane ważnie, na poszczególnych kandydatów. W trakcie odczytywania karty do głosowania przewodniczący komisji wyborczej bada jej ważność. O nieważności karty do głosowania decyduje komisja wyborcza. Od tych decyzyj niema odwołania.

Wybory trzech i więcej radnych.

§  19.
(1)
Lista kandydatów powinna być zgłoszona na piśmie lub ustnie do protokółu, podpisana lub zgłoszona wyłącznie przez obecnych na zebraniu wyborców w ilości, odpowiadającej cyfrowo co najmniej 1/6 ustawowej liczby członków danego kolegjum wyborczego - o ile kolegium to obejmuje jedną tylko gminę, bądź 1/8 ustawowej liczby członków danego kolegjum wyborczego - o ile kolegjum to obejmuje dwie lub więcej gmin, i może zawierać nazwiska najwyżej tylu kandydatów, ilu radnych ma wybrać dane kolegjum wyborcze. Wyborca może podpisać lub zgłosić tylko jedną listę.
(2)
Lista powinna zawierać imię, nazwisko, imiona rodziców, wiek i miejsce zamieszkania każdego kandydata.
(3)
Postanowienia, zawarte w § 14 ust. 3, stosuje się analogicznie.
§  20.
(1)
Kandydować można tylko z jednej listy. W razie umieszczenia kandydata na paru listach kandydat na zapytanie przewodniczącego komisji wyborczej powinien oświadczyć, z której listy chce kandydować. W razie nieobecności kandydata kandydaturę zachowuje się jedynie na tej liście, do której dołączona jest deklaracja z datą najpóźniejszą. W przypadku jednakowych dat kandydata skreśla się ze wszystkich list.
(2)
W razie zgłoszenia jednej tylko ważnej listy, zawierającej tyle nazwisk kandydatów, ilu radnych ma wybrać dane kolegjum wyborcze, albo gdy łączna liczba nazwisk kandydatów, umieszczonych na wszystkich ważnie zgłoszonych listach, równa się liczbie radnych, jaką ma wybrać dane kolegjum wyborcze, - głosowanie nie odbywa się, a komisja wyborcza uznaje za wybranych na radnych zgłoszonych kandydatów.
(3)
Łączenie (blok) list jest niedopuszczalne.
§  21.
Wyborca może głosować tylko na jedną z ważnie zgłoszonych list kandydatów, przyczem oddaje głos w sposób następujący;
a)
w przypadku głosowania jawnego - wymienia tylko numer listy, na którą oddaje głos. W miarę oddawania głosów dwaj członkowie komisji wyborczej notują na dwóch kartach obliczenia głosy, ważnie oddane na poszczególne listy;
b)
w przypadku głosowania tajnego - wyborca otrzymuje od przewodniczącego komisji wyborczej kopertę, wkłada do niej kartę do głosowania i oddaje przewodniczącemu, który wrzuca kopertę do urny wyborczej w obecności wyborcy. Karta do głosowania powinna zawierać tylko numer jednej ważnie zgłoszonej listy kandydatów. Karta do głosowania może być pisana lub odbita mechanicznie, przyczem numer listy może być oznaczony słowem lub cyfrą.
§  22.
(1)
W razie głosowania tajnego nieważne są:
a)
karty do głosowania, zawierające prócz numeru listy dopiski, jednakże znaki pisarskie nie powodują unieważnienia karty;
b)
karty wyraźnie nieczytelne lub niewskazujące niewątpliwie na jedną z ważnie zgłoszonych list kandydatów.
(2)
Postanowienia, zawarte w § 17 ust. 1 lit. a), b), c) oraz ust. 2, będą analogicznie stosowane.
§  23.
(1)
Postanowienia, zawarte w § 18, stosuje się analogicznie z tem zastrzeżeniem, że komisja wyborcza ustala liczbę głosów, oddanych ważnie na poszczególne listy kandydatów.
(2)
Po ustaleniu, ile każda z list kandydatów otrzymała ważnie oddanych głosów, komisja wyborcza dokonywa podziału mandatów pomiędzy listy.
(3)
Mandaty radnych rozdziela się między ważnie zgłoszone listy kandydatów w stosunku do ilości głosów, ważnie oddanych na daną listę. Łączną sumę głosów, ważnie oddanych na wszystkie ważnie zgłoszone listy kandydatów, dzieli się przez liczbę radnych, jaka ma być wybrana. Otrzymana w ten sposób liczba bez ułamka jest dzielnikiem wyborczym. Każda lista otrzymuje tyle mandatów, ile razy dzielnik wyborczy mieści się w liczbie głosów, ważnie oddanych na daną listę, nie uwzględniając ułamków. Jeżeli po tym podziale pozostaną jeszcze wolne mandaty, dzieli się ilość głosów każdej listy przez liczbę mandatów już jej przyznanych, powiększoną o jeden. Tej liście kandydatów, która wykaże najwyższy iloraz wraz z ułamkiem, przyznaje się dalszy mandat. W ten sposób postępuje się dalej w miarę potrzeby. W razie, gdyby kilka list miało jednakowe prawo do tego samego mandatu, rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.
(4)
Mandaty, uzyskane przez poszczególne listy, przypadają kandydatom danej listy w kolejności zajmowanego miejsca na liście.

Przykład: 1 gmina wiejska o 12.000 mieszkańców oraz 1 miasto o 14.000 mieszkańców tworzą jedno kolegjum wyborcze.

Skład kolegjum wyborczego:

z gminy wiejskiej - 20 radnych

5 członków zarządu

25 razem

z miasta - 24 radnych

5 członków zarządu

29 razem.

Kolegjum wyborcze składa się z 54 członków i wybiera 5 radnych powiatowych (2 od gminy wiejskiej i 3 od miasta).

Listę może zgłosić: 54 : 8 = 6 członków.

Obecnych na zebraniu wyborczem jest 50 członków.

Zgłoszono ważnie trzy listy, z których:

Nr. 1 otrzymała 24 głosy
Nr. 2 " 16 głosów
Nr. 3 " 10 głosów
razem oddano ważnych 50 głosów
Dzielnik wyborczy: - 50: 5 = 10
Lista Nr. 1 otrzymuje 24 : 10 = 2 mandaty
" Nr. 2 " 16 : 10 = 1 mandat
" Nr. 3 " 10 : 10 = 1 mandat.

Pozostaje jeszcze jeden (piąty) mandat.

Lista Nr. 1 - 24 : (2 + 1) = 8
" Nr. 2 - 16 : (1 + 1) = 8
" Nr. 3 - 10 : (1 + 1) = 5.

Ponieważ listy Nr. 1 i Nr. 2 mają jednakowe prawo do piątego mandatu, przeto kwestję, której z tych list ma przypaść ten mandat, rozstrzygnie los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji wyborczej.

Wybory uzupełniające.

§  24.
(1)
W przypadku, gdy kolegjum wyborcze nie wybierze wszystkich radnych lub gdy wybór poszczególnych radnych zostanie unieważniony, albo gdy w okresie kadencji radny powiatowy umrze, utraci prawo wybieralności, złoży lub utraci mandat, bądź też gdy kolegjum wyborcze zostanie odnowione na skutek rozwiązania albo zakończenia kadencji rady lub zarządu jednej z gmin, wchodzących w skład danego kolegjum wyborczego, - władza zarządzająca wybory (§ 6) zarządza w ciągu 30 dni, licząc od dnia uprawomocnienia się odnośnego aktu lub decyzji albo od dnia zawiadomienia władzy o zaszłym fakcie, wybory uzupełniające.
(2)
Wybory uzupełniające, zarządzone na skutek odnowienia kolegjum wyborczego (ust. (1)), obejmują wszystkich tych radnych powiatowych, którzy byli wybrani przez dane kolegjum wyborcze, bez względu na to, czy organa (rada, zarząd) jednej tylko, czy wszystkich gmin, wchodzących w skład tego kolegjum wyborczego, zostały rozwiązane lub zakończyły kadencję.
(3)
Wyborów uzupełniających dokonywa właściwe kolegjum wyborcze, przyczem przy wyborze jednego lub dwóch radnych będą analogicznie stosowane postanowienia rozporządzenia niniejszego, dotyczące wyboru dwóch radnych, przy wyborze zaś trzech lub więcej radnych - będą stosowane postanowienia, dotyczące wyborów trzech lub więcej radnych.
(4)
Postanowienia, zawarte w §§ 25, 26, 27, 28 i 29, stosuje się analogicznie przy wyborach uzupełniających.

Ogłoszenie wyników wyborów i protokół wyborczy.

§  25.
(1)
Przewodniczący komisji wyborczej bezpośrednio po ustaleniu wyniku wyborów ogłasza go zebranym wyborcom. Komisja wyborcza sporządza protokół, który powinien zawierać: datę, czas trwania (początek i koniec) oraz miejsce wyborów, skład komisji wyborczej, liczbę uprawnionych i liczbę obecnych, czy głosowanie było jawne, czy tajne, ilu wyborców wypowiedziało się za tajnem głosowaniem, liczbę głosujących wyborców, ważnie zgłoszonych kandydatów albo ważnie zgłoszone listy kandydatów, liczbę głosów unieważnionych, liczbę ważnie oddanych głosów na poszczególnych kandydatów albo na poszczególne listy kandydatów, imię, nazwisko, wiek i miejsce zamieszkania wybranych (wzór Nr. 1).
(2)
Protokół podpisują przewodniczący i członkowie komisji wyborczej.
(3)
Do protokółu dołącza się zgłoszenia kandydatów albo listy kandydatów, spisy wyborców, karty obliczenia, ewentualnie karty do głosowania (ważne i unieważnione).
(4)
Odpis protokółu przewodniczący komisji wyborcze, przesyła bezzwłocznie staroście powiatowemu, który w ciągu trzech dni przesyła władzy zarządzającej wybory.
(5)
W razie niewniesienia w terminie (§ 27) protestu przeciwko wyborom przewodniczący komisji wyborczej przekazuje akta wyborcze staroście powiatowemu do przechowania w archiwum.

Protesty wyborcze i unieważnienie wyborów z urzędu.

§  26.
Wybory są nieważne:
a)
jeżeli zostanie stwierdzone, że przy wyborach dopuszczono się przekupstw, fałszu lub jakiegokolwiek podstępu, a popełnione przestępstwa mogły wpłynąć na wynik wyborów;
b)
jeżeli wybory przeprowadzone zostały niezgodnie z obowiązującemi przepisami, a popełnione uchybienia mogły wpłynąć na wynik wyborów.
§  27.
(1)
W ciągu 7 dni po dniu głosowania ta sama liczba wyborców, jaka jest uprawniona do zgłoszenia kandydatów albo listy kandydatów (§ 14 ust. 1 albo § 19 ust. 1), ma prawo wnieść na piśmie uzasadniony protest przeciwko wyborom z żądaniem unieważnienia wyborów w całości albo wyboru poszczególnych osób.
(2)
Protesty wnosi się na ręce przewodniczącego komisji wyborczej, który w terminie 3-dniowym powinien je przesłać z odpowiedniemi wyjaśnieniami i aktami wyborczemi do starosty powiatowego. Starosta powiatowy w ciągu następnych 3 dni przesyła je do władzy zarządzającej wybory (§ 6).
(3)
Decyzje, od których w myśl rozporządzenia niniejszego niema odwołania, mogą być zaskarżone jedynie łącznie z protestem wyborczym.
§  28.
(1)
O nieważności w całości lub części, z urzędu i na skutek protestu orzeka wojewoda, stosując postanowienia, zawarte w art. 42 i 58 ustawy, na terenie zaś województw pomorskiego i poznańskiego - zawarte w art. 97 ustawy.
(2)
W razie unieważnienia wyborów wojewoda w ciągu 30 dni od dnia unieważnienia zarządza nowe wybory. W razie unieważnienia wyboru poszczególnych radnych będą stosowane postanowienia, zawarte w § 24 rozporządzenia niniejszego.

Postanowienia końcowe.

§  29.
(1)
Czynności przełożonego gminy, przewidziane rozporządzeniem niniejszem, w braku tego organu wykonywa jego zastępca, bądź spełnia je organ tymczasowy, powołany w myśl przepisów art. 50, art. 55 oraz art. 72 i 73 ustawy.
(2)
Koszta, związane z przeprowadzeniem wyborów, ponosi powiatowy związek samorządowy.
§  30.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na całym obszarze Państwa z wyjątkiem województwa śląskiego. Jednocześnie tracą moc obowiązującą dotychczasowe przepisy, wydane w sprawach, unormowanych rozporządzeniem niniejszem.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK 

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.74.703

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Regulamin wyborczy do rad powiatowych.
Data aktu: 08/08/1934
Data ogłoszenia: 22/08/1934
Data wejścia w życie: 22/08/1934