Wolna (nadwodna) burta statków morskich i międzynarodowe świadectwa wolnej burty.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 18 października 1933 r.
o wolnej (nadwodnej) burcie statków morskich i o międzynarodowych świadectwach wolnej burty. *

Na podstawie art. 4 i 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) oraz art. 2 ustawy z dnia 17 marca 1933 r. w sprawie ratyfikacji międzynarodowej konwencji o linjach ładunkowych, podpisanej w Londynie dnia 5 lipca 1930 r., wraz z protokółem końcowym, załącznikami I, II, III, IV, oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o linjach ładunkowych z 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 205), zarządzam co następuje:
§  1.
1.
Polskie statki handlowe morskie, odbywające podróże międzynarodowe, powinny być cechowane znakami wolnej (nadwodnej) burty i posiadać międzynarodowe świadectwo wolnej burty - zgodnie z przepisami i warunkami, ustanowionemu w międzynarodowej konwencji o linjach ładunkowych, podpisanej w Londynie dnia 5 lipca 1930 r., wraz z protokółem końcowym, załącznikami I, II, III, IV, oraz aktem końcowym międzynarodowej konferencji o linjach ładunkowych z 1930 r. (Dz. U. R. P. z 1933 r. Nr 95, poz. 737).
2.
Wyżej wymienionym obowiązkom podlegają również statki obce, znajdujące się w portach lub na wodach terytorjalnych polskich.
§  2.
Od obowiązków wymienionych w § 1 są zwolnione:
a)
okręty wojenne,
b)
jachty spacerowe,
c)
statki nieprzewożące ładunków ani pasażerów,
d)
statki rybackie, o ile służą wyłącznie dla celów rybołówstwa,
e)
wszelkie siatki polskie o pojemności brutto mniejszej niż 50 t.,
f)
wszelkie statki obce o pojemności brutto mniejszej niż 150 t.
§  3.
Statki, ocechowane znakami wolnej (nadwodnej) burty i posiadające międzynarodowe świadectwo wolnej burty, obowiązane są do przestrzegania postanowień wyżej wspomnianej konwencji z dnia 5 lipca 1930 r., dotyczących największego dopuszczalnego zanurzenia statku, zależnie od warunków klimatycznych, stref, obszarów okresowych oraz rodzaju przewożonych ładunków.
§  4.
1.
Obliczania i badania wolnej (nadwodnej) burty statków polskich dokonywają Urząd Morski lub wskazane przez Ministra Przemysłu i Handlu instytucje (towarzystwa) klasyfikacyjne, których spisy są ogłaszane w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
2.
Urząd Morski lub wskazane instytucje klasyfikacyjne wydają właścicielowi, armatorowi lub kapitanowi statku międzynarodowe świadectwo wolnej burty na dowód obliczenia wolnej (nadwodnej) burty i ocechowania statku w myśl przepisów konwencji z dnia 5 lipca 1930 r.
3.
Statek, który uzyskał międzynarodowe świadectwo wolnej burty powinien być nie rzadziej jak raz w ciągu każdych 12 miesięcy przedstawiany do oględzin tej instytucji, która świadectwo wydała.
§  5.
1. 1
Urząd Morski lub instytucja klasyfikacyjna, która dokonywa obliczenia i wydaje międzynarodowe świadectwo wolnej burty, stawia na świadectwie obok cechy wolnej burty swoje inicjały: Urząd Morski - inicjały M. Ż.; inicjały instytucyj klasyfikacyjnych ogłasza Minister Przemysłu i Handlu w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski" (§ 4 p. 1).
2.
Instytucje klasyfikacyjne obowiązane są do składania Urzędowi Morskiemu odpisów wszystkich dokonanych obliczeń wolnej burty statków polskich i rezultatów dokonanych oględzin, jak również zawiadomić o wypadkach niewykonania obowiązku, wymienionego w § 4 p. 3.
3.
Obliczanie i badanie wolnej (nadwodnej) burty jest dokonywane na koszt właściciela. Koszta te nie mogą być wyższe od norm, ustalonych przez Ministra Przemysłu i Handlu w drodze zarządzenia, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski".
§  6.
Nadzór nad przestrzeganiem w portach polskich postanowień konwencji z dnia 5 lipca 1930 r. sprawuje Urząd Morski.
§  7.
1.
Międzynarodowe świadectwo wolne] burty powinno stale znajdować się na statku.
2.
Na statkach polskich obowiązanych do posiadania międzynarodowego świadectwa wolnej burty, powinien znajdować się egzemplarz konwencji z dnia 5 lipca 1930 r. o linjach ładunkowych w wydaniu oficjalnem, lub poświadczony przez Urząd Morski.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z wyjątkiem § 1, który uzyskuje moc obowiązującą w trzy miesiące od dnia ogłoszenia.
* Z dniem 24 marca 1942 r. zawiesza się moc obowiązującą nin. rozporządzenia na czas obowiązywania rozporządzenia z dnia 24 marca 1942 r. o wolnej (nadwodnej) burcie statków morskich i o międzynarodowych świadectwach wolnej burty (Dz.U.42.3.5), zgodnie z § 14 rozporządzenia zmieniającego.
1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 19 stycznia 1950 r. (Dz.U.50.4.33) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 1950 r.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.95.739

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wolna (nadwodna) burta statków morskich i międzynarodowe świadectwa wolnej burty.
Data aktu: 18/10/1933
Data ogłoszenia: 05/12/1933
Data wejścia w życie: 05/12/1933, 06/03/1933