Stowarzyszenia akademickie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA WYZNAŃ RELIGIJNYCH I OŚWIECENIA PUBLICZNEGO
z dnia 30 kwietnia 1933 r.
o stowarzyszeniach akademickich.

Na podstawie art. 52 ustawy z dnia 15 marca 1933 r. o szkołach akademickich (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 247) zarządzam co następuje:

I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
(1)
Stowarzyszenie akademickie może obejmować studentów tylko jednej szkoły.
(2)
Stowarzyszeniu akademickiemu nie wolno być członkiem innego stowarzyszenia lub związku bez zgody Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
§  2.
Pod względem charakteru, celów i zakresu działania na terenie szkoły akademickiej mogą być zakładane następujące typy stowarzyszeń akademickich: naukowe, samopomocowe, sportowe, przyjaciół narodów, ideowo-wychowawcze, kulturalno-towarzyskie.
§  3.
Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może nadać poszczególnym stowarzyszeniom na ich prośbę osobowość prawną, o czem ogłasza w Dzienniku Urzędowym "Monitor Polski" na koszt zainteresowanego stowarzyszenia. Osobowość prawna obejmuje posiadanie, nabywanie, obciążanie i zbywanie majątku własnego ruchomego i nieruchomego, przyjmowanie darowizn i zapisów, zawieranie umów i rozporządzanie swoim majątkiem, jako też zdolność procesową w tym zakresie,
§  4. 1
Stowarzyszenie, które nie uzyskało przepisanego niniejszem rozporządzeniem zatwierdzenia statutu, nie ma prawa działać na terenie akademickim ani używać nazwy, mogącej wywołać przekonanie o jego akademickim charakterze.
§  5. 2
Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może zezwolić na założenie stowarzyszenia na zasadach odmiennych niż ustalone w niniejszem rozporządzeniu, zatwierdzając zarazem statut i ustalając sposób sprawowania nadzoru i opieki nad stowarzyszeniem.

II.

Tryb zakładania stowarzyszeń i powoływania ich władz.

§  6.
(1)
W charakterze założycieli stowarzyszenia akademickiego może wystąpić grupa studentów licząca - jeżeli chodzi o stowarzyszenie samopomocowe - co najmniej 50 osób, we wszystkich innych przypadkach - 20 osób.
(2)
Założyciele wnoszą pisemne podanie do senatu akademickiego o zatwierdzenie statutu; podanie to podpisują wszyscy założyciele pełnem imieniem i nazwiskiem z wykazaniem przy każdem nazwisku nazwy wydziału, numeru indeksu oraz roku studjów i adresu.
(3)
W podaniu należy wskazać nazwiska tych osób z pośród założycieli, które są upoważnione do porozumiewania się z władzą, zatwierdzającą statut.
(4)
Do podania dołącza się trzy egzemplarze projektu statutu.
§  7.
(1) 3
W statucie każdego stowarzyszenia akademickiego powinny być wyszczególnione: a) nazwa stowarzyszenia, odróżniająca je wyraźnie od innych stowarzyszeń, zarejestrowanych w obrębie danej szkoły, b) siedziba stowarzyszenia, c) cel stowarzyszenia i środki działania, d) sposób wstępowania i ustępowania członków, ich prawa i obowiązki, e) fundusze stowarzyszenia i sposób ustanawiania składek członkowskich, f) władze stowarzyszenia (walne zebranie, zarząd, komisja rewizyjna i t. p.), sposób powoływania ich i uzupełniania oraz zakres ich kompetencyj, g) sposób załatwiania sporów, wynikających w obrębie stowarzyszenia, h) sposób reprezentowania stowarzyszenia nazewnątrz oraz warunki ważności jego uchwał, pism i obwieszczeń, i) sposób zaciągania przez stowarzyszenie zobowiązań majątkowych, j) sposób zmiany statutu, k) warunki i sposób rozwiązania się. stowarzyszenia, l) przeznaczenie majątku pozostałego w razie rozwiązania stowarzyszenia.
(2)
W razie dostrzeżenia w projekcie statutu braków senat akademicki zwraca statut założycielom, celem usunięcia tych braków lub dokonania uzupełnień.
§  8.
(1)
Senat akademicki może odmówić zatwierdzenia statutu stowarzyszenia, jeżeli statut nie odpowiada wymaganiom §§ 6 i 7, albo jeżeli istnienie stowarzyszenia ze względu na cel, ustrój lub działalność nie da się pogodzić z ogólnemi przepisami prawnemi, może spowodować zagrożenie bezpieczeństwa, spokoju, porządku publicznego i dyscypliny szkolnej, wreszcie gdy powstanie nowego stowarzyszenia nie przyniosłoby korzyści ani dla młodzieży ani dla szkoły.
(2)
Od decyzji tej założyciele mogą odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia odmownej decyzji.
§  9.
(1)
O zatwierdzeniu statutu rektor zawiadamia założycieli na piśmie, zwracając jeden egzemplarz statutu zaopatrzony klauzulą zatwierdzającą i podając równocześnie nazwisko kuratora, który będzie wykonywał nadzór nad stowarzyszeniem.
(2)
W ciągu dwóch tygodni od rozpoczęcia działalności stowarzyszenia należy podać do wiadomości rektora skład zarządu oraz adres lokalu stowarzyszenia.
(3)
Wszelkie zmiany w statutach wymagają zatwierdzenia senatu akademickiego,. Senat może również z własnej inicjatywy wprowadzić do statutu zmiany w każdym przypadku, gdy uzna to za konieczne. Od decyzji takiej może stowarzyszenie odwołać się za pośrednictwem rektora do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia.
§  10. 4
(1)
Wybory do władz stowarzyszenia akademickiego opierają się na zasadach tajności oraz bezpośredniości i odbywają się w terminach, ustalonych przez rektora w miesiącu lutym i marcu każdego roku.
(2)
W stowarzyszeniach akademickich, liczących mniej niż 200 członków, wybory do władz stowarzyszenia będą odbywać się na walnych zebraniach zwykłą większością głosów obecnych. W stowarzyszeniach, liczących ponad 200 członków, obowiązuje zasada proporcjonalności. Wybory proporcjonalne odbywają się nie wcześniej, niż w tydzień po dorocznem walnem zebraniu, mającem charakter informacyjno - sprawozdawczy.
(3)
Ordynacja wyborcza powinna przestrzegać poniższe zasady:
a)
prawo głosowania ma każdy student, członek stowarzyszenia, posiadający aktualną na dany rok szkolny legitymację akademicką oraz członkowską z wykazaniem uiszczenia należnych składek; głosowanie odbywa się osobiście;
b)
wybieranymi do władz stowarzyszenia mogą być tylko studenci, będący co najmniej od roku członkami stowarzyszenia;
c)
o zakwestjonowanem prawie wybieralności decyduje kurator stowarzyszenia;
d)
wybory zarządza rektor, ustalając równocześnie datę wyborów i ogłaszając kalendarz wyborczy; okres wyborczy trwać może najdłużej jeden miesiąc;
e)
dla przeprowadzenia wyborów rektor ustanawia komisje wyborcze, złożone z pięciu osób; w stowarzyszeniach, liczących mniej niż 1.000 osób funkcjonować będzie jedna komisja wyborcza, w stowarzyszeniach ponad 1.000 członków - kilka komisyj wyborczych;
f)
przewodniczącym komisji wyborczej jest z urzędu kurator stowarzyszenia; przy większej liczbie komisyj wyborczych, przewodniczących mianuje rektor z grona nauczycieli akademickich; członkami komisyj oraz mężami zaufania list mogą być tylko członkowie stowarzyszenia;
g)
z chwilą zgłoszenia zgody na kandydowanie, kandydaci do władz stowarzyszenia nie mogą brać udziału w pracach komisyj wyborczych;
h)
po zarządzeniu wyborów zarząd stowarzyszenia sporządza w dwóch egzemplarzach alfabetyczne spisy członków, uprawnionych do głosowania; spisy te powinny być oparte na spisach, przewidzianych w § 11 ust. 3; komisja wyborcza bada materjały, na których podstawie sporządzane są spisy;
i)
spisy wyborców powinny być wyłożone do przejrzenia przez członków stowarzyszenia; członkowie stowarzyszenia mogą wnosić reklamacje przeciwko pominięciu w spisie lub wpisaniu do spisu osoby nieuprawnionej do głosowania; reklamacje rozpatruje komisja wyborcza;
k)
listy kandydatów do władz stowarzyszenia muszą być zgłaszane na ręce kuratora; lista musi być podpisana przynajmniej przez 30 osób; kandydaci powinni złożyć oświadczenie, że godzą się kandydować oraz, że posiadają bierne prawo wyborcze;
l)
w razie zgłoszenia do terminu, wskazanego w kalendarzu wyborczym, tylko jednej listy kandydatów, uważa się wymienionych na niej kandydatów za wybranych bez przeprowadzania głosowania;
ł)
lista powinna zawierać nazwisk nie mniej, niż stanowisk we władzach stowarzyszenia; na liście muszą być osobno wymienieni grupami kandydaci do poszczególnych rodzajów władz (zarząd, komisja rewizyjna, sąd koleżeński i t. p.);
m)
głosowanie odbywa się w lokalach zamkniętych na terytorjum szkoły;
n)
głosowanie; odbywa się kartkami do urny na ogólnych zasadach, przyjętych przy wyborach do ciał parlamentarnych w Polsce;
o)
obliczanie wyników głosowania odbywa się systemem de Hendta w obecności kuratora stowarzyszenia lub innego profesora, delegowanego przez rektora, który podpisuje protokół głosowania i obliczania;
p)
wynik wyborów ogłasza kurator w sposób, przyjęty do podawania ogłoszeń w danej szkole, poczerń zwołuje pierwsze posiedzenie konstytucyjne nowych władz;
r)
zażalenia na sposób przeprowadzenia wyborów i dokonania poszczególnych czynności rozstrzyga rektor.

III.

Ewidencja stowarzyszeń.

§  11.
(1)
Rektor prowadzi rejestr stowarzyszeń, działających na terenie danej szkoły.
(2)
Rejestr ten zawiera następujące rubryki:
a)
nazwa stowarzyszenia i jego typ,
b)
data wpisu do rejestru i adres lokalu stowarzyszenia,
c)
data i numer pisma, zatwierdzającego statut oraz wszelkie jego zmiany,
d)
data i numer pisma, nadającego osobowość prawną,
e)
data i numer pisma, zarządzającego zawieszenie, uchylenie zawieszenia lub rozwiązanie stowarzyszenia,
f)
data dobrowolnego rozwiązania się,
g)
imię i nazwisko oraz wydział, rok studjów, numer indeksu i adres założycieli, wskazanych w § 6 pkt. 3,
h)
liczba członków według stanu na 1 lutego każdego roku.
(3)
Do rejestru dołącza się spisy członków każdego stowarzyszenia według stanu na 1 lutego każdego roku.
(4)
Wzór rejestru ogłasza się jako załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  12.
Zarząd stowarzyszenia akademickiego obowiązany jest zawiadomić rektora o składzie osobowym władz stowarzyszenia w ciągu tygodnia po ich ukonstytuowaniu się i niezwłocznie donosić o każdej zmianie, zaszłej w ciągu kadencji, tych władz. Zarząd stowarzyszenia obowiązany jest również zawiadomić szkołę o zmianie adresu swego lokalu i o rozwiązaniu się stowarzyszenia.

IV.

Nadzór i opieka. 5

§  13.
(1)
Naczelny nadzór i opiekę nad stowarzyszeniami akademickiemu wykonywa Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Bezpośredni nadzór i opiekę sprawuje senat akademicki przez kuratora stowarzyszenia, wybranego z grona nauczycielskiego na wniosek rektora.
(2)
W zakresie wykonywania swych czynności kurator podlega rektorowi jako przełożonemu grona nauczycielskiego oraz opiekunowi i zwierzchnikowi słuchaczy.
(3) 6
Do udziału w sprawowaniu opieki nad stowarzyszeniami akademickiemi i do współpracy z władzami szkół w tym zakresie Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może dopuszczać instytucje społeczne, działające na polu pomocy młodzieży akademickiej.
§  14.
(1)
Zarząd stowarzyszenia obowiązany jest zawiadamiać kuratora o każdem zebraniu stowarzyszenia (walnem zebraniu, posiedzeniu zarządu i komisji rewizyjnej) co najmniej, na 48 godzin naprzód, a w nagłych przypadkach na 24 godziny naprzód, przedstawiając mu do zatwierdzenia dokładny porządek dzienny.
(2)
Zmiany w zatwierdzonym porządku dziennym zebrania mogą być poczynione tylko za wiedzą i zgodą kuratora.
(3)
Zarząd stowarzyszenia obowiązany jest okazywać kuratorowi protokół każdego posiedzenia; kurator może żądać dostarczenia sobie odpisu protokółu lub poszczególnych uchwał.
§  15.
(1)
Walne zebrania odbywają się w obecności kuratora. Jeżeli obecność kuratora jest niemożliwa z jakichkolwiek powodów, rektor deleguje innego członka grona nauczycielskiego, któremu przysługują wszystkie uprawnienia kuratora.
(2)
Kuratorowi przysługuje prawo żądania odroczenia walnego zebrania na inny termin, jeżeli uważa, że na porządku dziennym znajdują się sprawy, wymagające jego obecności, a sam przybyć nie może.
(3)
W walnych zebraniach stowarzyszeń akademickich mogą uczestniczyć tylko członkowie stowarzyszenia tudzież zaproszeni członkowie grona nauczycielskiego, ponadto zawsze rektor lub delegowany przez niego profesor.
(4)
Nieważne są uchwały zapadłe na walnem zebraniu, o którem kurator nie był powiadomiony, albo którego nie odroczono mimo jego żądania, oraz uchwały zapadłe w sprawie, nieobjętej przedstawionym kuratorowi porządkiem dziennym, jeżeli kurator przy uchwalaniu nie był obecny.
§  16.
(1)
Kurator ma prawo: a) uczestniczyć w każdem zebraniu, odbywającem się w obrębie stowarzyszenia i zabierać głos w każdej chwili przed innymi mówcami, chociażby wcześniej do głosu zapisanymi, b) usunąć wniosek, który jego zdaniem jest sprzeczny ze statutem lub przepisami obowiązującemi, c) zawieszać uchwały, sprzeczne ze statutem stowarzyszenia, obowiązującymi przepisami, lub interesami stowarzyszenia, d) żądać od przewodniczącego zebrania stosowania środków, potrzebnych dla utrzymania spokoju i porządku, e) rozwiązać zebranie, jeżeli przy zwołaniu jego nie zastosowano się do obowiązujących przepisów, albo jeżeli tok obrad przybiera charakter sprzeciwiający się karności akademickiej lub porządkowi publicznemu.
(2)
Zawieszenie uchwały podczas zebrania powinno być stwierdzone w protokóle własnoręcznym podpisem kuratora; zawieszenie wykonania uchwały, powziętej podczas zebrania, w którem kurator nie brał udziału, oraz cofnięcie takiego zawieszenia - podaje kurator do wiadomości zarządu na piśmie.
§  17.
(1)
Wszelkie wystąpienia stowarzyszenia na terenie szkoły wymagają, zgody kuratora, a wystąpienia nazewnątrz szkoły - zgody rektora.
(2)
Wszelkie pisma, zapomocą których stowarzyszenie zwraca się do władz akademickich, wymagają zgody kuratora.
(3)
Wszelkie pisma do innych władz państwowych lub samorządowych, do instytucyj publicznych i prasy, oraz wszelkie odezwy i publikacje stowarzyszenia wymagają zgody rektora.
(4)
Pisemna zgoda powinna być przechowywana w aktach stowarzyszenia.
§  18.
(1)
Zarządowi stowarzyszenia przysługuje prawo odwołania się w terminie 14-to dniowym przez rektora do senatu akademickiego w razie: a) odmownej decyzji kuratora, jeżeli w statucie stowarzyszenia lub w niniejszem rozporządzeniu wymagane jest porozumienie się z kuratorem lub jego zgoda; b) usunięcia wniosku przez kuratora z pod głosowania lub obrad (§ 16, pkt. b); c) zawieszenia uchwały (§ 16, pkt. c); d) zakazu wystąpienia nazewnątrz uczelni (§ 17).
(2)
Odwołanie rozpatruje i rozstrzyga ostatecznie senat na wniosek rektora po wysłuchaniu kuratora.

V.

Kontrola finansowa i ogólna.

§  19.
(1)
Stowarzyszenia akademickie podlegają kontroli finansowej i ogólnej ze strony Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego oraz władz akademickich.
(2)
Kurator stowarzyszenia dokonywa kontroli wstępnej merytorycznej: bada celowość i legalność poczynań oraz zarządzeń, a w razie potrzeby może odmówić swej zgody.
(3)
Rektor dokonywa kontroli finansowej następnej.
(4)
Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może przeprowadzać ogólne i finansowe inspekcje stowarzyszeń bezpośrednio przez wyznaczonych w tym celu swoich urzędników.
§  20. 7
(1)
Stowarzyszenia akademickie obowiązane są przedstawiać dla kontroli rektorowi corocznie do dnia 1 marca każdego roku sprawozdania w dwóch egzemplarzach: a) z ogólnej działalności, b) z finansowej gospodarki stowarzyszenia w ubiegłym okresie sprawozdawczym z dołączeniem preliminarza na bieżący okres sprawozdawczy.
(2)
Okres sprawozdawczy stowarzyszeń akademickich odpowiada okresowi roku kalendarzowego. Na podstawie sprawozdań, przedstawianych przez stowarzyszenia akademickie, oraz rejestru stowarzyszeń rektor przedstawia Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w terminie do dnia 1 kwietnia sprawozdanie z działalności stowarzyszeń akademickich na terenie całej szkoły z dołączeniem jednego egzemplarza sprawozdań poszczególnych stowarzyszeń.
(3)
Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, rektor i kurator mogą żądać od stowarzyszenia wszelkich wyjaśnień i danych, dotyczących działalności stowarzyszenia.

VI.

Odpowiedzialność dyscyplinarna władz stowarzyszenia, jego członków oraz zawieszanie i rozwiązywanie stowarzyszeń.

§  21.
(1)
Rektorowi przysługuje prawo usuwania od urzędowania zarządu stworzyszenia, prezesa lub poszczególnych członków zarządu, jeżeli ich działalność pozostanie w sprzeczności z obowiązującemi przepisami, ze statutem stowarzyszenia lub zarządzeniami władz nadzorczych.
(2)
W razie usunięcia zarządu, rektor wyznacza tymczasowy zarząd z grona członków stowarzyszenia. Tymczasowy zarząd spełnia wszelkie czynności zarządu do czasu wyboru nowych władz w terminie, przez rektora wskazanym. Osoby usunięte nie mogą być ponownie wybrane do władz stowarzyszenia. Jeżeli usunięty został prezes stowarzyszenia, kierownictwo przechodzi na wyznaczonego przez rektora jednego z zastępców, który obowiązany jest przeprowadzić wybór nowego prezesa, w sposób przewidziany przez statut.
§  22.
(1)
Władze stowarzyszenia, zwołujące walne zebranie, oraz prezydjum tego zebrania, odpowiadają dyscyplinarnie za zwołanie i odbycie zebrania wbrew postanowieniom §§ 14 i 15 niniejszego rozporządzenia oraz za wypadki, jakie wydarzyły się podczas tego zebrania. Nadto przewodniczący i członkowie prezydjum walnego zebrania odpowiadają dyscyplinarnie za niewykonanie zarządzeń władz nadzorczych i za prowadzenie obrad niezgodnie z porządkiem dziennym.
(2)
Dyscyplinarnie odpowiadają również uczestnicy zebrania, stawiający opór zarządzeniom kuratora lub innego przedstawiciela władzy akademickiej oraz przewodniczącego zebrania.
§  23.
(1)
Senatowi akademickiemu na wniosek rektora przysługuje prawo czasowego zawieszania działalności stowarzyszenia na czas od jednego do sześciu miesięcy lub rozwiązania stowarzyszeń w przypadkach: a) naruszenia przez zarząd postanowień niniejszego rozporządzenia, b) niestosowania się do zarządzeń władz nadzorczych, c) rozwijania działalności, sprzecznej z prawem oraz z przepisami o karności akademickiej.
(2)
Zawieszenie działalności i rozwiązanie stowarzyszenia może być poprzedzone upomnieniem ze strony rektora.
(3)
Od decyzji senatu akademickiego przysługuje odwołanie w terminie 14-to dniowym, do Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
(4)
Prawo zawieszania działalności i rozwiązania stowarzyszenia przysługuje również Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego.
(5)
Zawieszenie działalności i rozwiązanie stowarzyszenia pociąga za sobą natychmiastowe zaprzestanie wszelkich czynności, zaniknięcie lokalu i urządzeń stowarzyszenia.
(6)
W przypadku zawieszenia działalności stowarzyszenia rektor może na prośbę zarządu zezwolić na spełnianie takich czynności, których nagłe zaprzestanie mogłoby odbić się ujemnie na życiu naukowem lub samopomocowem młodzieży lub też narazić stowarzyszenie na szkodę majątkową.
(7)
W razie potrzeby rektor może sam zarządzić zabezpieczenie majątku stowarzyszenia, a dla zarządzania majątkiem wyznaczyć komisarza.
(8)
Jeżeli są podstawy do rozwiązania stowarzyszenia, wymienione w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, a sprawa wymaga szybkiej decyzji, kurator stowarzyszenia może zawiesić tymczasowo czynności stowarzyszenia, zawiadamiając o tem bezzwłocznie rektora. Zawieszenie dokonane przez kuratora traci moc, jeżeli senat akademicki w ciągu czterech tygodni zawieszenia nie zatwierdzi lub wcześniej nie uchyli.
§  24.
(1)
Stowarzyszenie, które nie wykazuje w ciągu co najmniej roku sprawozdawczego żadnej działalności (nie odbywa zebrań, nie składa sprawozdań, nie wybiera swoich władz, przewidzianych przez statut) może być przez senat akademicki na wniosek kuratora rozwiązane.
(2)
Po zapadnięciu decyzji o rozwiązaniu stowarzyszenia zarówno z przyczyn wskazanych w § 23 jak i w ustępie pierwszym niniejszego paragrafu, rektor zarządza likwidację pod nadzorem kuratora stowarzyszenia.
(3)
Majątek rozwiązanego stowarzyszenia będzie użyty na cele, przewidziane w jego statucie, a w braku odpowiednich postanowień przeznaczenie majątku określi senat akademicki, uwzględniając cele stowarzyszenia.

VII.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  25.
(1)
Zarządy istniejących w dniu 1 maja 1933 r. przy poszczególnych szkołach stowarzyszeń akademickich jednouczelnianych t. j. obejmujących studentów jednej szkoły, powinny do końca listopada 1933 r. przedstawić senatowi akademickiemu do zatwierdzenia swój statut, dostosowany do zasad, ustalonych w niniejszem rozporządzeniu.
(2)
Stowarzyszenia, które nie zastosują się do postanowień poprzedniego ustępu, ulegają rozwiązaniu przez senat z dniem 1 grudnia 1933 r.
§  26.
(1)
Zarządy istniejących w dniu 1 maja 1933 r. stowarzyszeń akademickich międzyuczelnianych, t. j. obejmujących studentów więcej niż jednej szkoły, powinny do końca czerwca 1933 r. za deklarować senatowi akademickiemu jednej ze szkół akademickich przystąpienie do przekształcenia się na stowarzyszenie jednouczelniane, obejmujące studentów wyłącznie tej szkoły, przedstawiając równocześnie statut odpowiadający postanowieniom niniejszego rozporządzenia.
(2)
Reorganizacja stowarzyszeń międzyuczelnianych na jednouczelniane powinna być dokonana do końca grudnia 1933 r.
(3) 8
W wyjątkowych przypadkach Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może na wniosek senatu tej szkoły, wobec której stowarzyszenie zadeklarowało przekształcenie się na stowarzyszenie jednouczelniane, - przedłużyć termin, wskazany w ustępie drugim, jeżeli konieczność zastosowania tego wyjątku wymknie z przedstawionego planu likwidacji lub przekształcenia stowarzyszenia.
(4)
Niezastosowanie się do postanowień i terminów, wskazanych w niniejszym paragrafie, pociąga za sobą rozwiązanie stowarzyszenia przez władzą, która zatwierdziła statut danego stowarzyszenia.
§  27.
Stowarzyszenia akademickie, będące członkami innych stowarzyszeń lub związków, obowiązane są do końca czerwca 1933 r. wystąpić z tych stowarzyszeń lub związków. Nie przesądza to możności udziału przedstawicieli stowarzyszeń akademickich do końca grudnia 1933 r. w czynnościach, mających na celu likwidację spraw majątkowych; termin ten może być w wyjątkowych przypadkach przedłużony przez Ministra Wyznań Religijnych, i Oświecenia Publicznego.
§  28.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

Szkoła ......

REJESTR STOWARZYSZEŃ AKADEMICKICH

Nr .......

Nazwa stowarzyszenia i jego typ Data wpisu do rejestru i adres lokalu stowarzyszenia Daty i numery pism, zatwierdzających statut i wszelkie jego zmiany Data i numer pisma, nadającego osobowość prawną Imiona i nazwiska, wy

dział, numer indeksu, lata studjów i adresy założycieli, upoważnionych do porozumiewania się (§ 6

pkt. 3)

Liczba członków w dniu 1 lutego każdego roku Rodzaj ograniczenia działalności stowarzyszenia zarządzeniami Min. W. R. i O. P., rektora i kuratora (daty i numery pism) Rozwiązanie: dobrowolne lub przymusowe (data) Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
3 § 7 ust. 1 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
4 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4-7 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
5 Tytuł rozdziału IV zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
6 § 13 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
7 § 20 zmieniony przez § 1 pkt 10-11 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.
8 § 26 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 16 stycznia 1934 r. (Dz.U.34.6.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 1934 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1933.30.259

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Stowarzyszenia akademickie.
Data aktu: 30/04/1933
Data ogłoszenia: 01/05/1933
Data wejścia w życie: 01/05/1933